Vad jobbar ni med? Vad har ni för utbildning?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vad jobbar ni med? Vad har ni för utbildning?

Inläggav XyL0Ph0n3 » 2013-12-09 22:37:25

Pluggar miljövetenskap just nu, 3 och sista året. Känns som om det kommer bli jobbigt nu sista terminen i vår då det inte gått så väldans bra denna termin. Har en massa tentor och uppgifter att göra. Sjukt jobbigt :(.
XyL0Ph0n3
Ny medlem
 
Inlägg: 9
Anslöt: 2011-09-14

Vad jobbar ni med? Vad har ni för utbildning?

Inläggav notwoodstock » 2013-12-27 7:39:21

Jag är Civ. Ing. i Elektronik, vilket jag hann med innan jag blev mer psykiskt sjuk.

Jag skulle i rättfärdighetens namn inte skrivit in mig som doktorand, fick i alla fall gå nå'n enstaka kul kurs. Gick dock "in i väggen". :-)Crying :shock:

Har läst en termin Italienska på ABF. :-)154

Har haft mycket glädje över musiken, även om jag aldrig spelade piano i takt. Kunde inte hålla tempot.

Jo, jag fick lättare jobb, datasupport. Som var kul tills jag blev sjukskriven, i början på 2000-talet. Nu är jag sjukpensionär, som dock fortfarande vill göra nytta!

/notwoodstock
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Vad jobbar ni med? Vad har ni för utbildning?

Inläggav Sadistic » 2013-12-27 10:12:20

Jag studerar just nu för 3d grafik :)

så förhoppningsvis så kan jag med mina kunskaper gå antingen spel eller reklam vägen, annars frilansande konstnär i suppose?
Sadistic
 
Inlägg: 731
Anslöt: 2013-12-09

Vad jobbar ni med? Vad har ni för utbildning?

Inläggav ullstrumpan » 2013-12-27 18:39:02

Kollektivet skrev:1 Grundskola och ett par år på gymnasiet, därefter en massa komvux, folkhögskola, yrkesutbildning (inom vården). Det har gått dåligt på i princip varenda utbildning. Noll intresse för studier + mycket grupparbeten :D

Men jag hade en del vänner som jobbade i branschen, och genom dem lyckades jag sälja in något av mina dåvarande specialintressen. Frilansuppdragen ledde till anställning.
Det där låter intressant. Kan du tänka dig att berätta mer om det ?
ullstrumpan
 
Inlägg: 417
Anslöt: 2011-11-27
Ort: Botkyrka

Vad jobbar ni med? Vad har ni för utbildning?

Inläggav Cyan » 2013-12-27 19:11:46

Har aldrig haft något arbete och är inte utbildad till något heller.
Cyan
 
Inlägg: 252
Anslöt: 2011-03-18
Ort: Mars

Vad jobbar ni med? Vad har ni för utbildning?

Inläggav Frimodig » 2013-12-27 19:59:12

S_KLASS skrev:Hej.

Tänkte bara fråga två simpla frågor som kan leda till en intressant läsning.

1 Vad jobbar du med? Yrke.

2 Vad har du för utbildning, eller har du kanske gått livets hårda skola?

MVH :-)Happy :-)Happy


1. Sen 95 driver jag ett litet företag med en chilenare och en iranier. Vi jobbar med att integrera nykomna invandrare, och att få långtidsarbetslösa och långtidssjukskrivna att till någon del bli självförsörjande. Dessförinnan jobbade jag på mentalsjukhus, psykavdelningar, fängelser, ungdomsvårdskola och flyktingförläggningar.
2. Jag har ungefär 2,5 Fil Kand. Huvudsakligen inom ekonomi, juridik, kriminologi och filosofi.
Det har varit en sorts bakgrundskunskap i det jag jobbat med. När jag började var allt psykoanalytisk smörja, tänk bruden som hjälpte Thomas Quick, kbt fanns inte.

Konrad Marc-Wogau och Ingemar Hedenius, var klart inspirerande inom filosofi, det fanns ingen inspirerande inom ekonomi, inte ens Bo Gustafsson. Det fanns nån riktigt arrogant typ på kriminologin, han är nån polisforskare i Oslo nu. Det var en riktigt alert grabb. Man fick anstränga sig lite när man skulle ifrågasätta hans idéer, sånt är kul.

Frimodig



Moderator Alien: Rättade citatet. Man svarar inte i själva citatet; det blir förvirrande.
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Vad jobbar ni med? Vad har ni för utbildning?

Inläggav KrigarSjäl » 2013-12-27 20:35:10

Malooh skrev:Generellt sätt så är jag stolt över mitt jobb, jag gör skillnad. Men det är ju inte varje gång man gladeligen berättar var man jobbar då det alltför ofta händer att man får ta skit för vad alla andra inom yrket gör eller inte gör.

1. SIUS-konsulent på Arbetsförmedlingen :oops:
2. Lärarutbildning med specialpedagogisk inriktning

Det finns ju många medelklass-pajasar i de yrkena som ingenting begriper.
Koftor, broscher och broschyrer, ljusa syrefattiga kontor fyllda med gröna pärmryggar och fula glasögonbågar.
Byråkrati & medelklass-amorteringsliv är det enda de har i huvudet verkar det som.
Allting prydligt, städat, tryggt.
Toscakakor och foträta skor.
Alltså vet de ingenting om nånting.
Sen har de mage att vara nedlåtande också.

Det måste vara den enda utbildningen där man går ut dummare än när man kom in.
Socionomer kan fara åt helvete för att tala ren svenska.

Alien
Även om man själv haft dåliga erfarenheter finns det ingen anledning att uttrycka sig så hatiskt mot en hel yrkesgrupp.

Tänk på denna forumregel:
skriv på ett sådant sätt att du inte medvetet sårar andra.


Admin EDIT: Se även detta inlägg: post1100924.html#p1100924
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Vad jobbar ni med? Vad har ni för utbildning?

Inläggav Mymlan » 2013-12-27 21:08:39

Har ännu ingen utbildning efter högstadiet. Gick ett år på en folkhögskola, studerade två år till receptionist, men avbröt studierna pga att jag inte klarade av det. Nu studerar jag till lokalvårdare, vilket jag inte heller trivs med (eller jo nog med klasskompisar och lärare, men inte med själva utbildningen) men har bestämt mig för att ta mig igenom den ändå. Sen ska jag försöka söka in på en undersköterskeutbildning på vuxennivå.
Mymlan
 
Inlägg: 344
Anslöt: 2011-08-06

Vad jobbar ni med? Vad har ni för utbildning?

Inläggav Biskswe » 2013-12-27 21:58:30

Utbildad ingenjör
Arbetar inom byggsektorn, som Platschef/projektledare.

Skulle vilja ha ett arbete där jag inte behöver personal, satans jobbigt med människor och allt daltande med personal.

Drömmen för mig vore att äga så mycket mark/skog så man inte behöver ha en anställning utan kan arbeta åt sig själv.
Biskswe
 
Inlägg: 51
Anslöt: 2013-12-26
Ort: Göteborg

Vad jobbar ni med? Vad har ni för utbildning?

Inläggav Trampe » 2013-12-29 13:48:08

KrigarSjäl skrev:
Malooh skrev:Generellt sätt så är jag stolt över mitt jobb, jag gör skillnad. Men det är ju inte varje gång man gladeligen berättar var man jobbar då det alltför ofta händer att man får ta skit för vad alla andra inom yrket gör eller inte gör.

1. SIUS-konsulent på Arbetsförmedlingen :oops:
2. Lärarutbildning med specialpedagogisk inriktning

Det finns ju många medelklass-pajasar i de yrkena som ingenting begriper.
Koftor, broscher och broschyrer, ljusa syrefattiga kontor fyllda med gröna pärmryggar och fula glasögonbågar.
Byråkrati & medelklass-amorteringsliv är det enda de har i huvudet verkar det som.
Allting prydligt, städat, tryggt.
Toscakakor och foträta skor.
Alltså vet de ingenting om nånting.
Sen har de mage att vara nedlåtande också.

Det måste vara den enda utbildningen där man går ut dummare än när man kom in.
Socionomer kan fara åt helvete för att tala ren svenska.



Orkar inte ens bli arg, konstaterar att du inte har en aning om vad du pratar om. Som vanligt då så hånar du för att inte visa upp din okunnighet.
Trampe
 
Inlägg: 860
Anslöt: 2009-08-02

Vad jobbar ni med? Vad har ni för utbildning?

Inläggav KrigarSjäl » 2013-12-29 16:43:55

Jag har bara 34 års livserfarenhet och drygt 27 års erfarenhet av socionomfolk så ja, jag är nog bara okunnig va...

Det som stör dig är snarare att jag skriver direkt vad jag tycker.
Det passar inte dina söta små rentvättade öron av nån anledning.

Admin

Se det här inlägget: post1100217.html#p1100217
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Vad jobbar ni med? Vad har ni för utbildning?

Inläggav Trampe » 2013-12-29 18:06:13

KrigarSjäl skrev:Jag har bara 34 års livserfarenhet och drygt 27 års erfarenhet av socionomfolk så ja, jag är nog bara okunnig va...

Det som stör dig är snarare att jag skriver direkt vad jag tycker.
Det passar inte dina söta små rentvättade öron av nån anledning.



Ja, du är okunnig. Och det är inte precis någon hemlighet att jag själv är just en sån där socionom. Men som sagt det du inte förstår dig på så hånar du.
Trampe
 
Inlägg: 860
Anslöt: 2009-08-02

Vad jobbar ni med? Vad har ni för utbildning?

Inläggav slackern » 2013-12-29 19:02:26

Trampe skrev:
KrigarSjäl skrev:Jag har bara 34 års livserfarenhet och drygt 27 års erfarenhet av socionomfolk så ja, jag är nog bara okunnig va...

Det som stör dig är snarare att jag skriver direkt vad jag tycker.
Det passar inte dina söta små rentvättade öron av nån anledning.



Ja, du är okunnig. Och det är inte precis någon hemlighet att jag själv är just en sån där socionom. Men som sagt det du inte förstår dig på så hånar du.


Jag tror att KS har haft otur att träffa på fel sorts socionomer. Utav personlig erfarenhet så har jag träffat på några som har varit kanon som verkligen brinner för sitt yrke. Andra jag har träffat på har varit trötta, bittra och tappat hoppet om mänskligheten. Eller det har känts som det.
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad jobbar ni med? Vad har ni för utbildning?

Inläggav Kevlarsoul » 2013-12-29 19:05:12

1. Jag har inget jobb och har aldrig haft nåt jobb förutom sommarjobb. Praktiker har jag haft en del men nu frågades det om jobb.

2. Gick samhäll på gymnasiet, 3 år.
Kevlarsoul
 
Inlägg: 5748
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Nybro

Vad jobbar ni med? Vad har ni för utbildning?

Inläggav KrigarSjäl » 2013-12-29 19:10:26

Trampe skrev:
KrigarSjäl skrev:Jag har bara 34 års livserfarenhet och drygt 27 års erfarenhet av socionomfolk så ja, jag är nog bara okunnig va...

Det som stör dig är snarare att jag skriver direkt vad jag tycker.
Det passar inte dina söta små rentvättade öron av nån anledning.



Ja, du är okunnig. Och det är inte precis någon hemlighet att jag själv är just en sån där socionom. Men som sagt det du inte förstår dig på så hånar du.

En socionom i chefsställning som tror att "såna där syndrom...kan inte de växa bort"?

Vad ska jag tycka om det tycker du?

Bara ett exempel. Jag har flera.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Vad jobbar ni med? Vad har ni för utbildning?

Inläggav slackern » 2013-12-29 19:24:47

KrigarSjäl skrev:
Trampe skrev:
KrigarSjäl skrev:Jag har bara 34 års livserfarenhet och drygt 27 års erfarenhet av socionomfolk så ja, jag är nog bara okunnig va...

Det som stör dig är snarare att jag skriver direkt vad jag tycker.
Det passar inte dina söta små rentvättade öron av nån anledning.



Ja, du är okunnig. Och det är inte precis någon hemlighet att jag själv är just en sån där socionom. Men som sagt det du inte förstår dig på så hånar du.

En socionom i chefsställning som tror att "såna där syndrom...kan inte de växa bort"?

Vad ska jag tycka om det tycker du?

Bara ett exempel. Jag har flera.


Kanske inte direkt växa bort men bli bättre.

För närvarande kan man anta att en majoritet av barnen med autism kommer att ha ett fortsatt behov av assistans även som vuxna. En mycket mindre grupp, kanske 10 % av fallen verkar ha mycket bättre prognos och kan faktiskt "växa ur" sin autism och förbättras till nästan "normalt" fungerande.

http://www.autism.se/district_content.asp?nodeid=33592
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad jobbar ni med? Vad har ni för utbildning?

Inläggav notwoodstock » 2013-12-29 19:30:35

notwoodstock skrev:Jag är Civ. Ing. i Elektronik, vilket jag hann med innan jag blev mer psykiskt sjuk.

...

/notwoodstock


Om ni undrar (eller inte), så skrev jag fel, det skall stå Elektroteknik, Tele. Fast jag läste mycket dataämnen. Allt.

För kraftelektronik var aldrig spännande, vågar inte ansluta tvättmaskin i badrummet ens (inte nu). Det får man inte.

/notwoodstock
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Vad jobbar ni med? Vad har ni för utbildning?

Inläggav Huggorm » 2013-12-29 19:49:28

notwoodstock skrev:
notwoodstock skrev:Jag är Civ. Ing. i Elektronik, vilket jag hann med innan jag blev mer psykiskt sjuk.

...

/notwoodstock


Om ni undrar (eller inte), så skrev jag fel, det skall stå Elektroteknik, Tele. Fast jag läste mycket dataämnen. Allt.

För kraftelektronik var aldrig spännande, vågar inte ansluta tvättmaskin i badrummet ens (inte nu). Det får man inte.

/notwoodstock
Kraftelektronik, då tänker jag snarare på växelriktare och liknande. Att ansluta tvättmaskinen är ju vanlig installation, det har inget med elektronik att göra.
Huggorm
 
Inlägg: 22248
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Vad jobbar ni med? Vad har ni för utbildning?

Inläggav slackern » 2013-12-29 20:09:29

Huggorm skrev:
notwoodstock skrev:
notwoodstock skrev:Jag är Civ. Ing. i Elektronik, vilket jag hann med innan jag blev mer psykiskt sjuk.

...

/notwoodstock


Om ni undrar (eller inte), så skrev jag fel, det skall stå Elektroteknik, Tele. Fast jag läste mycket dataämnen. Allt.

För kraftelektronik var aldrig spännande, vågar inte ansluta tvättmaskin i badrummet ens (inte nu). Det får man inte.

/notwoodstock
Kraftelektronik, då tänker jag snarare på växelriktare och liknande. Att ansluta tvättmaskinen är ju vanlig installation, det har inget med elektronik att göra.


Gamla hederliga reläer för sjutton gubbar. Tänk dig ett gammalt stort styrskåp.
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad jobbar ni med? Vad har ni för utbildning?

Inläggav Kollektivet » 2013-12-29 20:47:08

ullstrumpan skrev:
Kollektivet skrev:1 Grundskola och ett par år på gymnasiet, därefter en massa komvux, folkhögskola, yrkesutbildning (inom vården). Det har gått dåligt på i princip varenda utbildning. Noll intresse för studier + mycket grupparbeten :D

Men jag hade en del vänner som jobbade i branschen, och genom dem lyckades jag sälja in något av mina dåvarande specialintressen. Frilansuppdragen ledde till anställning.
Det där låter intressant. Kan du tänka dig att berätta mer om det ?


Det var rätt mycket slump. Hade suttit och förkovrat mig i ett ämne, letat reda på en del uppgifter som inte var kända sedan tidigare. Mest för min egen skull. Någon såg det och sa "det där är en nyhet".

Jag har fortfarande svårt att göra nyhetsvärdering av det jag kollar på, ganska ofta missar jag något helt uppenbart men ropar högt om någon detalj som bara jag tycker är viktig. Det gäller att ha kontakt med bra folk helt enkelt.

Om det är någonting som lockar så föreslår jag en enklare kurs på ABF eller någon folkhögskola. Det finns säkert på distans också. Man kommer ganska långt på att kunna offentlighetsprincipen och kunna stava. Du kan sälja in färdiga artiklar eller faktapaket. Bästa är väl om du kan fokusera på ngt specialintresse.
Kollektivet
 
Inlägg: 222
Anslöt: 2013-10-28
Ort: Stockholm

Vad jobbar ni med? Vad har ni för utbildning?

Inläggav Alien » 2014-01-07 5:01:40

KrigarSjäl skrev:Det som stör dig är snarare att jag skriver direkt vad jag tycker.
Det passar inte dina söta små rentvättade öron av nån anledning.


Ovanstående är såväl osakligt som hånfullt och nedlåtande. Tänk på denna forumregel:
• skriv på ett sådant sätt att du inte medvetet sårar andra.

------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46220
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vad jobbar ni med? Vad har ni för utbildning?

Inläggav Vilsen86 » 2014-01-07 5:18:17

har aldrig haft ett riktigt jobb.. har tyvärr ingen utbildning alls..
Vilsen86
 
Inlägg: 50
Anslöt: 2013-08-28

Vad jobbar ni med? Vad har ni för utbildning?

Inläggav KrigarSjäl » 2014-01-07 5:43:10

Alien skrev:
KrigarSjäl skrev:Det som stör dig är snarare att jag skriver direkt vad jag tycker.
Det passar inte dina söta små rentvättade öron av nån anledning.


Ovanstående är såväl osakligt som hånfullt och nedlåtande. Tänk på denna forumregel:
• skriv på ett sådant sätt att du inte medvetet sårar andra.

Ja vadå? Jag blir ju kallad okunnig och lögnare.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Vad jobbar ni med? Vad har ni för utbildning?

Inläggav KrigarSjäl » 2014-01-07 5:43:10

Alien skrev:
KrigarSjäl skrev:Det som stör dig är snarare att jag skriver direkt vad jag tycker.
Det passar inte dina söta små rentvättade öron av nån anledning.


Ovanstående är såväl osakligt som hånfullt och nedlåtande. Tänk på denna forumregel:
• skriv på ett sådant sätt att du inte medvetet sårar andra.

Ja vadå? Jag blir ju kallad okunnig och lögnare.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in