Skadad skärm och kamerafel - gäller garantin?

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Skadad skärm och kamerafel - gäller garantin?

Inläggav barracuber » 2013-12-21 14:56:52

Sonen gjorde det som så ofta händer men som man låtsas aldrig händer - han tappade smartphonen i golvet i skolan och skärmen fick en spricka. Den går fortfarande att använda och han är beredd att leva med sprickorna så vi har inte gjort något åt det.

Nyligen märkte han rosa/lila fläckar på kameralinsen (eller ljusmottagaren). Fläckarna hamnar på bilderna man tar.

Nu vill vi laga kameran. Vi vill inte åtgärda skärmen. Vi tänker att de två sakerna är helt oberoende av varandra. Kameran borde vara en helintegrerad komponent som inte kan skadas av exv smuts från omgivningen (vilket den på något sätt ändå har gjort :roll: )

Jag läste nånstans att garantin automatiskt upphör att gälla om man spräcker skärmen? Så att inga andra fel längre kan lagas inom garantin?

Vad tror ni? Vi tycker vi borde få laga kameran oavsett skärmens skick.

Sedan blir ju inte vi ledsna ifall kamerafelet lättare löses genom att hela mobilen byts ut. Men det är inte det vi begär.

Den är köpt på netonnet. Vi har inte pratat med dem än. Och hur ska vi uttrycka oss?

Fläckarna i kameran kom efter att skärmen hade spruckit. Kanske borde vi säga tvärtom till netonnet?
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Skadad skärm och kamerafel - gäller garantin?

Inläggav Moggy » 2013-12-21 15:06:43

Min gissning är att ni kan glömma garantin. Dom kommer att säga att alla fel beror på att den har utsatts för våld.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Skadad skärm och kamerafel - gäller garantin?

Inläggav kullan » 2013-12-21 15:11:57

Jag har en mobil med sprucken display och jag frågade Elgiganten där jag köpte mobilen om vad som gällde. Sprucken display ingår inte i garantin från dom i alla fall.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Skadad skärm och kamerafel - gäller garantin?

Inläggav Miche » 2013-12-21 17:39:52

Gissar att hela mobilen ska utgöra en tätning som gör att smuts och fukt inte ska komma in, när skärmen är spräckt så tränger det in och märks troligen mer i kameran än på något annat ställe så sannolikheten att de ska acceptera det som garantifel är låg (men som sagt, det är enbart en gissning).

Kan du inte ringa en mobilreperatör (finns många oberoende) och fråga om kameraskadan?
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Skadad skärm och kamerafel - gäller garantin?

Inläggav barracuber » 2013-12-21 17:57:41

Tack för svaren. Ju mer jag läste på nätet desto mer pessimistisk blev jag.

Vi var nyss på netonnet lagershop.

Vi försökte bland annat med att iphoneägare hade fått helt nya mobiler när de hade liknande kamerafel. Det bet inte vilket var väntat. iPhones är byggda i ett enda stycke medan androids består av mängder med lösa komponenter.

En gång hade netonnetkillen öppnat en S3a och då låg kameran helt löst där bak.

Problemet är att netonnet inte har sina egna verkstäder utan skulle skickat mobilen till LG. Då vet man inte vad som händer och man åker på en okänd undersökningskostnad. LG hade sannolikt undersökt skärmsprickan och satt den i samband med kamerafläckarna. Sedan hade de gett tre alternativ: göra ingenting, laga eller skrota (då slipper man betala undersökn.kostnaden). Osäkerheten gjorde att han märkte att vi var osäkra. Han var ärlig och förklarare att netonnet tjänar ingenting på att mobilen skickas till LG. Vilket hjälpte oss att inse att det bästa är att laga den själv. Om netonnet hade haft egen verkstad hade de säkert gjort en bra deal och bytt ut hela mobilen.

Sonen har hittat en ersättningsskärm (genuin LG) på nätet med digitizer för 350 kronor. Sedan behövs bara ett mobilkit från Kjell & Co. Betydligt billigare än att anlita PhoneHouse för 1500 spänn.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Återgå till IT-forum



Logga in