Fawlty Power!!

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Fawlty Power!!

Inläggav gadas » 2013-12-16 21:00:57

En egen tråd för oss Fawlty Lovers - men vi tar gärna emot gäster så får vi se om ni känner igen någon av alla repliker vi drar...
För att fördröja det roliga lite, Pang i bygget är alltså den svenska översättningen av titeln på det roligaste BBC någonsin gjort - Fawlty Towers!
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Fawlty Power !!

Inläggav gadas » 2013-12-17 8:02:49

This... is... TYPICAL.......ab-so-lu-tely... TYPICAL !!
Vad jag får stå ut med från såna som er, ni klickar er in hit, väntar er att JAG ska ha skrivit något och så lämnar ni tråden igen - när JAG försöker driva en seriös humörtråd här!
Jag ska tala om något för er: Det var PRECIS så här som Nazi-Tyskland började !!!


(fritt ur Waldorf Salad)
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Fawlty Power !!

Inläggav sugrövmanövern » 2013-12-17 9:08:30

"Well, may I ask what madam was expecting to see out of a Torquay hotel bedroom? Sydney Opera House? The Hanging Gardens of Babylon? Herds of wildebeest sweeping majestically across the plain?"

Engelskaläraren brukade visa FT på en tv med den svenska texten förtejpad. Vissa citat fastnade. Mer störande än roligt enligt min mening dock.

Tanken på en hjord med gnuer utanför hotellfönstret roar mig dock en smula än idag.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Fawlty Power !!

Inläggav slackern » 2013-12-17 9:18:31

"don't mention the war!"


Klassiker säger jag bara.

Typ sista repliken utav tyskarna i det avsnittet.

"How ever could they win?!".


slackern
 
Inlägg: 43777
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Fawlty Power !!

Inläggav Toblerone » 2013-12-17 12:34:28

Min favorit från avsnittet med tyskarna:

När den tyska kvinnan börjar gråta över allt prat om kriget, säger Basil:

- well, you started it

Den tyska mannen svarar:
- we did NOT start it!

- yes you did, you invaded Poland. :mrgreen:


Också roligt:

I avsnittet med den irländske byggaren O'Reilly som ska flytta på en dörr. O'Reilly säger hela tiden sånt som

- if the good lord had meant us to worry, he would have given us something to worry about.

Och när han börjar igen med

- if the good lord...

så forsätter Basil

....is mentioned once more, I shall move you closer to him!
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Fawlty Power !!

Inläggav gadas » 2013-12-17 23:18:42

Underbart! Ni lyckades klämma i med några riktiga klassiker som är mina favoriter också.

Inte minst när tyskarna får sista ordet och allt faller på plats. Men en detalj: Säger han "How ever could they win?!" ? Jag minns det som "How ever did they win?!".

Mycket faller ju på (fel) plats med Polen-repliken också - precis vad som behövs för att göra det värre än vad det redan är.

sugrövmanövern skrev:"Well, may I ask what madam was expecting to see out of a Torquay hotel bedroom? Sydney Opera House? The Hanging Gardens of Babylon? Herds of wildebeest sweeping majestically across the plain?"

När så Mrs Alice Richards i fantastiska Joan Sanders' gestalt säger att hon bestämt sig för att stanna men förväntar sig nedsatt pris så svarar Basil rappt:
- Because Krakatoa is not erupting for the moment?

Och när O'Reilly ler åt Sibyl och Basil blixtsnabbt reagerar med uppriktig oro:
- Oh, no, don't smile!
- Why are you smiling Mr O'Reilly? är Sibyls förment vänliga stridsrop innan hon går lös med paraplyet...

En av frågorna som tas upp som exempel på baksidan av boken The Complete Fawlty Towers är just: What did Basil failed to avoid mentioning? Den har till och med bidragit till att öva upp min grammatik...
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Fawlty Power !!

Inläggav gadas » 2013-12-19 15:02:46

- I suppose you know what time it is?! säger Basil när han öppnar dörren och väntar sig att få se det förskräckliga unga paret som hånglar friskt fastän bröllopet inte är förrän i morgon.
- Oh, Mr Fawlty, I'm so sorry, hörs med fransk brytning från den förtjusande Mrs Peignoir.
- Oh, it's only half past eleven!!
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Fawlty Power !!

Inläggav JCSweden » 2013-12-20 20:45:26

Bästa avsnittet är helt klart "Communication problems":

- Qué?
- What?
- Qué
- Ke?
- Si.
- Si? Ke si? Ke si, what are you trying to say?
- No no no no, qué-what.
- Ke watt

Hela den konversationen alltså, och när Basil och Manuel är på hennes rum och hon klagar :lol:
JCSweden
 
Inlägg: 270
Anslöt: 2011-11-08

Fawlty Power !!

Inläggav gadas » 2013-12-29 15:20:19

Formidable!! Trodde först det var ett litet detaljfel där, men det är först efter "Ke watt" det kommer:
- Si! qué-what!
- Si-ke-watt...?!?
- Si!!
- What are you trying to say, you silly little man ?!
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Fawlty Power !!

Inläggav AustenAnnie » 2014-01-07 10:50:24

Jo, men visst Fawlty Towers var en väldigt rolig serie när den sändes.
Har dock tyvärr inte lagt någon scen eller dialog på minnet.
Men det avsnittet med älghuvudet är väldigt kul.
Det där Basil ska sätta upp älghuvudet som sedan fastnar på Manuels huvud.
AustenAnnie
 
Inlägg: 342
Anslöt: 2013-12-30
Ort: Pemberley

Fawlty Power!!

Inläggav Alien » 2014-01-07 15:07:09

Jag minns Manuels "förklaring":

"I know nothing. I'm from Barcelona."

Basil förklarar också Manuels bristande förståelse med "He's from Barcelona". Underförstått "så han kan inte engelska så bra".

Men eftersom det låter som om han är dum för att han kommer från Spanien (el Katalonien) har detta uttryck ändrats vid dubbning i Spanien och i Katalonien.

Minns på jobbet när någon inte kunde svara på en fråga hur den repliken citerades.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Fawlty Power!!

Inläggav gadas » 2014-01-07 15:24:53

Toblerone skrev:I avsnittet med den irländske byggaren O'Reilly som ska flytta på en dörr. O'Reilly säger hela tiden sånt som

- if the good lord had meant us to worry, he would have given us something to worry about.


- He HÄÄÄSS !!!
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Fawlty Power!!

Inläggav Toblerone » 2014-01-07 18:42:40

gadas skrev:
Toblerone skrev:I avsnittet med den irländske byggaren O'Reilly som ska flytta på en dörr. O'Reilly säger hela tiden sånt som

- if the good lord had meant us to worry, he would have given us something to worry about.


- He HÄÄÄSS !!!


my wife will be here any minute and she can kill a man........ hur fortsatte det sedan? Är inte helt säker.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Fawlty Power!!

Inläggav notwoodstock » 2014-01-07 19:07:22

CDon eller vad dom heter har rea på 3-DVD-paket. Länken har paranteser, serverburken verkar inte gilla det: Pang i Bygget - Remastrad utgåva (3 disc)

(Köpte själv två DVD'er någon gång - hittade till denna nu vid en snabbtitt. :-)154 :-)049 :-)049 )

/notwoodstock

edited: å var det också...

P.S. Tillstår på en gång att Jag är Faulty Lover! D.S.

Moderator marxisten: Lagade trasig länk.
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Fawlty Power!!

Inläggav gadas » 2014-01-07 20:23:11

Toblerone skrev:
gadas skrev:
Toblerone skrev:I avsnittet med den irländske byggaren O'Reilly som ska flytta på en dörr. O'Reilly säger hela tiden sånt som

- if the good lord had meant us to worry, he would have given us something to worry about.


- He HÄÄÄSS !!!


my wife will be here any minute and she can kill a man........ hur fortsatte det sedan? Är inte helt säker.


IN TEN PIECES !!

Om jag inte minns alldeles fel. Sen kan jag inte längre just nu...
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Fawlty Power!!

Inläggav Toblerone » 2014-01-07 23:54:19

gadas skrev:
Toblerone skrev:
gadas skrev:
- He HÄÄÄSS !!!


my wife will be here any minute and she can kill a man........ hur fortsatte det sedan? Är inte helt säker.


IN TEN PIECES !!

Om jag inte minns alldeles fel. Sen kan jag inte längre just nu...


Hur kan man döda någon i 10 delar? :mrgreen:
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Återgå till Intressanta intressen



Logga in