Är Aspergers syndrom en autoimmun sjukdom, Glyconutrients?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Är Aspergers syndrom en autoimmun sjukdom, Glyconutrients?

Inläggav sony_galaxy » 2011-09-28 22:02:41

Efter att läst runt på internet om vad Aspergers syndrom är för något då man idag inte verkar veta vad det är för något, så hittade jag bland annat på Wikipedia att man teoretiserar om att Aspergers kan vara en autoimmun sjukdom,
och att det ska tydligen vara så att immunförsvaret är överaktivt och stör därför något i hjärnan.


Jag har inte sökt vidare så mycket på ämnet, men fann snabbt information som säger att något som heter "Glyconutrients" kan hjälpa mot ett överaktivt immunförsvar.

Är det något som någon här har hört talas om det?, Någon som har forskat runt i detta ämnet?
sony_galaxy
 
Inlägg: 29
Anslöt: 2011-01-07


Re: Är Aspergers syndrom en autoimmun sjukdom, Glyconutrient

Inläggav Bror Duktig » 2011-09-29 6:40:57

Borde inte överaktivt immunförsvar märkas på andra sätt? Som i autoimmuna sjukdomar och allergier? Och borde inte cortison ha effekter på beteendet då? (Utan att ha satt mig in i det.)
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Är Aspergers syndrom en autoimmun sjukdom, Glyconutrient

Inläggav Flawed » 2011-09-29 19:01:53

Vi borde få ALS och MS i en omfattning som skulle ha märkts.Symptomen skulle nog vara progressiva på ett annat sätt skulle jag tro.
Möjligtvis kulle det kanske kunna vara någon immunolycka under de tidiga åren i livet i så fall och då är det väl inte mycket att göra någonting åt nu för tiden.
What Ingredients Make Glycoplex Better?

Shark Cartillage

Effectively treats cancer, diabetic retinopathy, macular degeneration, neurovascular glaucoma, rheumatoid arthritis and osteoarthritis.
Shitake Mushrooms

Helps Fight Tumors and Viruses. Effectively treats fatigue and lack of energy, colds, intestinal worms, viruses, immunity and more.
Psyllium Seed Husk

Used for bowel detoxification and colon cleansing.
Fenugreek seed

Fenugreek effectively treats indigestion, inflammation, hernia, skin disorders, bronchitis, coughs, colds and high blood pressure.
Lecithin

Effectively used for weight loss, cardiovascular health, physical performance and muscle endurance, cell communication, improvement in memory, learning and reaction time, relief of arthritis, gallstones, healthy hair and skin.

Nutritional Yeast

Is an excellent source of protein, contains essential amino acids and is rich in vitamins, especially the B-complex vitamins. An excellent source of folic acid, which is important for formation, growth, and reproduction of red blood cells.
Kelp

Is rich in minerals and trace minerals particularly iodine, and is beneficial for sensory nerves, membranes surrounding the brain, spinal cord, brain tissue, thyroid function, arteries, nails, circulation, and may be beneficial for obesity, heart disease, respiratory disease, rheumatism, arthritis, high blood pressure, thyroid deficiency, constipation, gastrointestinal disorders, infectious disease, weight reduction, cholesterol levels, increasing stamina, hair loss, goiter, and ulcers.
Whey Protein Isolate

Has been used for enhancing physical performance, weight management, cardiovascular health, cancer, diabetes, infant nutrition, healthy aging and wound care.

Låter som hittepå preparat det hela.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Är Aspergers syndrom en autoimmun sjukdom, Glyconutrients?

Inläggav Alien » 2013-12-16 4:52:55

Det tycks ligga något i just detta med autoimmunitet, se denna tråd: autoimmun-sjukdom-i-hjarnan-nyutkommen-bok-t36345.html

Här kan man rösta om man har någon autoimmun sjukdom: npf-och-autoimmunitet-omrostning-t36402.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Är Aspergers syndrom en autoimmun sjukdom, Glyconutrients?

Inläggav Fabela » 2013-12-16 18:47:05

Det här är jätteintressant. Har haft nån sån tanke att "undrar om..." i flera år, baserat på dels alla div. hälsoproblem som finns i min släkt, där många även har AS, ADD/ADHD, OCD mm, och dels en lista jag en gång såg på sjukdomar som visst misstänks i själva verket vara autoimmuna, även fast de inte räknas dit idag (vad jag vet, det här var ett bra tag sen och jag är inte uppdaterad).

Kan förstås vara bara det här med min släkt, men för mig känns det helt solklart att det hör ihop. Väntar med spänning på vad forskningen till slut kommer fram till.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Är Aspergers syndrom en autoimmun sjukdom, Glyconutrients?

Inläggav kiddie » 2013-12-16 20:30:04

Hela min släkt är ett autoimmunt kluster. Problemet är väl inte bara immunförsvaret, det har säkert behövts under de tider som bakterier varit i överflöd. De med svagare immunförsvar klarade sig inte bra då men bättre nu. Förr fick nog inte de med starkt immunförsvar lika mycket autoimmuna saker och allergier iom att deras immunförsvar fick jobba med allehanda bakterier och mask osv.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Är Aspergers syndrom en autoimmun sjukdom, Glyconutrients?

Inläggav Wine » 2013-12-16 21:08:45

Publicerat i SvD 15 december 2013:

SvD - Psykisk sjukdom under lupp
15 december 2013 kl 17:04

Allt fler får diagnosen adhd och autism. Nu visar neurobiologisk forskning att flera psykiska sjukdomar kan bero på en koppling mellan ett stört immunsystem och hjärnans utveckling.


Fram tills relativt nyligen ansåg man att psykiska sjukdomar orsakas av antingen mödrars försummelse, inre konflikter, feltänkande och felinlärning eller bara otur i genlotteriet. Men den neurobiologiska forskningen hittar i rask takt andra orsakssamband. Inte ens vi som är satta att behandla patienterna hinner med. Det förefaller som om flera av de tillstånd som vi traditionellt betecknar som psykiska sjukdomar har en immunologisk komponent.


Hos ungefär var femte vuxen person med tvångssyndrom har man kunnat identifiera antikroppar mot hjärnvävnad, vilket tyder på att tvångssyndrom kan vara förknippat med en autoimmun process.

Även vid autismspektrumtillstånd och schizofreni finns en ökad förekomst av antikroppar mot hjärnvävnad. Kopplingen mellan psykiatriska sjukdomar och autoimmuna sjukdomar manifesteras också genom att många autoimmuna sjukdomar är överrepresenterade hos personer med psykisk sjukdom, liksom hos deras nära släktingar. Men det är rimligt att anta att flertalet psykiatriska sjukdomar – som i näst intill samtliga fall definieras utifrån symtombild – har skilda uppkomstmekanismer.


Hos personer med autismspektrumtillstånd har man kunnat visa att immunsystemet i hjärnan är aktiverat. Det avspeglar sig både i en ökning av hjärnceller med immunliknande funktion och förhöjda nivåer av cytokiner i ryggmärgsvätskan. Immunsystemet är också involverat i att ansa onödiga kopplingar i nervsystemet – en viktig process i den normala hjärnans utveckling. Denna process är störd vid autismspektrumtillstånd, vilket innebär att immunsystemet kan ha stor betydelse även här.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Är Aspergers syndrom en autoimmun sjukdom, Glyconutrients?

Inläggav Fabela » 2013-12-16 22:12:39

Se där, ja! Tack Wine :)

Det där är djäkligt läskigt faktiskt, för det är precis så jag känner: att nånting håller på att knapra på min hjärna :cry:
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Är Aspergers syndrom en autoimmun sjukdom, Glyconutrients?

Inläggav plåtmonster » 2013-12-17 0:11:05

Det verkar som detta går att mäta så det är väl bara till att beställa rätt test?

Den andra delen är väl att miljögifter gör att immunförsvaret blir förvillat och det är rätt svårt att undvika dessa gifter.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Är Aspergers syndrom en autoimmun sjukdom, Glyconutrients?

Inläggav Neurofunk » 2013-12-17 0:26:17

Intressant. Väldigt intressant.

Kan man av detta dra slutsatsen att kroppen som helhet har ett bra immunförsvar också? Jag har ADD, AS och OCD - samt världens bästa läkkött, och har inte varit sjuk på evigheter. Kan det även finnas samband där eller har jag bara bra gener i övrigt? Detta behöver ju inte ha samband, men vore kul att veta om ni också har Wolverinehud. ;) :-)Happy
Neurofunk
 
Inlägg: 306
Anslöt: 2013-12-09
Ort: Uppsala

Är Aspergers syndrom en autoimmun sjukdom, Glyconutrients?

Inläggav plåtmonster » 2013-12-17 0:45:50

Killing bugs and brains for fun and profit! ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Är Aspergers syndrom en autoimmun sjukdom, Glyconutrients?

Inläggav Fabela » 2013-12-17 10:43:31

plåtmonster skrev:Killing bugs and brains for fun and profit! ;)
:lol: Makaber glädje är den enda sanna glädjen :wink:

Men vad menar du att man kan mäta?

Funderar mycket på det här sen jag läste tråden, för det skulle kanske förklara en sak som hänt min kropp, och som jag inte fått att gå ihop. Alltså lite samma spår som det som KNSNNTR skriver om. Men hjärnmaskarna hade brakmiddag igår, orkar inte leta och förstå info.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Är Aspergers syndrom en autoimmun sjukdom, Glyconutrients?

Inläggav Flawed » 2013-12-18 20:10:12

Neurologisk dysfunktionalitet =magproblem och dylikt=immun respons problematik.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Är Aspergers syndrom en autoimmun sjukdom, Glyconutrients?

Inläggav Flawed » 2013-12-18 20:25:28

Korrelation och kausalitet och såvidare,typ.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Är Aspergers syndrom en autoimmun sjukdom, Glyconutrients?

Inläggav Flawed » 2013-12-18 20:56:56

Man får ju undersöka om det finns ett orsakssamband mellan alla tillstånd som påverkar de delar i hjärnan som på olika sätt kan tänkas interagera med immunförsvaret och undersöka om det finns samband även där finns det det så blir ju den här hypotesen ganska svag.
Ännu värre blir det om det finns ett samband med tex utvecklingstörningar som beror på skador som syrebrist och liknade och immunrespons är inte asperger unikt här så och är det en taskig hypotes.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Är Aspergers syndrom en autoimmun sjukdom, Glyconutrients?

Inläggav Flawed » 2013-12-18 20:58:43

Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Är Aspergers syndrom en autoimmun sjukdom, Glyconutrients?

Inläggav Flawed » 2013-12-18 21:13:09

Varför får folk som tänker dåligt uttala sig hela tiden?
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Är Aspergers syndrom en autoimmun sjukdom, Glyconutrients?

Inläggav Mardröm » 2014-02-20 20:10:51

Jag är inte alls främmande för det, har autoimmun sjukdom som kom före AS-diagnosen ens kom på tal och är illa nu.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Återgå till Aspergare och vården



Logga in