Dygder och dödssynder...

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Dygder och dödssynder...

Inläggav Ganesh » 2008-06-22 12:14:09

I bibeln hittar man (om man letar) de sju dödssynderna (Högmod, Girighet, Vällust, Avund, Frosseri, Vrede och Lättja). Och som alternativ (?!?!) har kyrkan de sju dygderna (Dygd (motsats till vällust), Öppenhet, Avhållsamhet, Flit, Tålamod, Medmänsklighet och Ödmjukhet).

Själv har jag problem med detta. Döddsynderna är så väldigt lätta att halka in på, och dygderna så väldigt svåra att leva upp till.

Av dödsynderna tycker jag mest illa om girighet. Men den tycker jag är lättast att undvika. De andra har jag arma stackare lättare att hemfalla åt.

Av dygderna gillar jag medmänsklighet mest, för att den ligger närmast solidaritet.

Både dygderna och dödssynderna ger ett litet föråldrat intryck. En del borde skrotas, avhållsamhet tex. De skulle kunna ersättas av andra. En del kanske är OK, men skulle kunna uttryckas på annat sätt.

Tom yttrycken "synd" och "dygd" är ju litet gammalmodiga. De funkar ju inte riktigt i vår tid. För att inte tala om "dödssynd". Det är ju ganska få numera som oroar sig över vad vad Gud skall tycka, och att brinna i helvetet fundgerar ju inte riktigt bra som hot numera

Har du synpunkter på vad som borde vara moderna dödssynder och moderna dygder?

Borde barnmisshandel vara en modern dödssynd? Krigsbrott a la Irak?

http://sv.wikipedia.org/wiki/De_sju_d%C3%B6dssynderna

http://sv.wikipedia.org/wiki/De_sju_dygderna
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 14:25:12, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav manne » 2008-06-22 12:27:10

bibeln ska man ta med nypa salt..hör hemma lite under 1800 talet typ.

jag menar vill man ha en massa sex och så så är det ju ingen direkt döds-synd direkt.. :lol: :lol:

Men mord borde ju aldrig direkt vara ok samma sak med våld-täkt mm.

Men det finns också en massa skit i gammal Testamentet dära det står
att det är ok att sälja sin dotter eller slå sin fru och mm ha sex med sina slavar och uppfostra sina barn med stryk mm så så bibeln har en massa
skit också för den delen där också.. :!:

Eller exmpel kvinna ska lyda och vara underlägsen mannen och lyda som en hund mannen och göra vad han säger till henne.. :o :o

Nä tacka vet jag för sekulariserade och moderna samhällen i dag.. :!:
jag vill inte att mina syrror ska vara mindre värdla för att de är kvinnor de ska inte heller behöva gå ner på knänna och lyda mannen i huset. :!:

Jämnlikhet är viktigt det likaså ingen rasism och i bibeln så hade tex svarta förrut i tiden mycket lägre rang än vita människor.. :x icon

Medeltiden är borta för gott och svenska kyrkan är i dag reformerad och sekulariserad och tur är väl det..och 1800 talet ligger långt bort i dag.
Senast redigerad av manne 2011-05-04 14:25:12, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18564
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav rapchic » 2008-06-22 12:43:23

manne skrev: klipp

Eller exmpel kvinna ska lyda och vara underlägsen mannen och lyda som en hund mannen och göra vad han säger till henne.. :o :o
klipp

Jämnlikhet är viktigt det likaså ingen rasism och i bibeln så hade tex svarta förrut i tiden mycket lägre rang än vita människor.. :x icon

Medeltiden är borta för gott och svenska kyrkan är i dag reformerad och sekulariserad och tur är väl det..och 1800 talet ligger långt bort i dag.


rent tekniskt sett så är det där översta bara citerat fel
i bibeln står det ungefär "kvinnan ska lyda sin man och mannen ska älska sin kvinna så mkt som Jesus älskade kyrkan"
dvs han ska kunna dö för henne, då vill man henne heller inget illa, problemet är att de flesta killar som citerar den där versen citerar bara den första delen :(

för det andra står det inget negativt om svarta i bibeln, dom pratar om en speciell stam eller arvingar av Abel (var det väl) dock inget om färg
förutom i höga visan där det ung. står "jag är svart och skön" etc etc

dock finns det mycket negativt i bibeln också (tex ditt exempel om att man ska slå sina barn). och det är nog väldigt svårt att följa den bokstavligt, bibeln innehåller både gott och ont så det är tyväerr lätt att missbruka den
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 14:25:12, redigerad totalt 1 gång.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Inläggav sssssm » 2008-06-22 12:58:22

Ganesh skrev:I bibeln hittar man (om man letar) de sju dödssynderna (Högmod, Girighet, Vällust, Avund, Frosseri, Vrede och Lättja). Och som alternativ (?!?!) har kyrkan de sju dygderna (Dygd (motsats till vällust), Öppenhet, Avhållsamhet, Flit, Tålamod, Medmänsklighet och Ödmjukhet).


Helt fel.
De sju dödssynderna är en del av medeltida kristen idéhistoria och framför allt konst. Dödssynderna formulerades som det står idag av påven Gregorius I och populariserades av Dante i hans komedi.
Senast redigerad av sssssm 2011-05-04 14:25:12, redigerad totalt 1 gång.
sssssm
 
Inlägg: 2409
Anslöt: 2007-07-05
Ort: Jerusalem

Inläggav rapchic » 2008-06-22 13:01:39

sssssm skrev:
Ganesh skrev:I bibeln hittar man (om man letar) de sju dödssynderna (Högmod, Girighet, Vällust, Avund, Frosseri, Vrede och Lättja). Och som alternativ (?!?!) har kyrkan de sju dygderna (Dygd (motsats till vällust), Öppenhet, Avhållsamhet, Flit, Tålamod, Medmänsklighet och Ödmjukhet).


Helt fel.
De sju dödssynderna är en del av medeltida kristen idéhistoria och framför allt konst. Dödssynderna formulerades som det står idag av påven Gregorius I och populariserades av Dante i hans komedi.


tyckte väl det och inte för att glömma nu är det 14 dödsynder
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 14:25:12, redigerad totalt 1 gång.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Inläggav manne » 2008-06-22 14:45:07

rapchic skrev:
sssssm skrev:
Ganesh skrev:I bibeln hittar man (om man letar) de sju dödssynderna (Högmod, Girighet, Vällust, Avund, Frosseri, Vrede och Lättja). Och som alternativ (?!?!) har kyrkan de sju dygderna (Dygd (motsats till vällust), Öppenhet, Avhållsamhet, Flit, Tålamod, Medmänsklighet och Ödmjukhet).


Helt fel.
De sju dödssynderna är en del av medeltida kristen idéhistoria och framför allt konst. Dödssynderna formulerades som det står idag av påven Gregorius I och populariserades av Dante i hans komedi.


tyckte väl det och inte för att glömma nu är det 14 dödsynder


du glömde gammla testamentet där står det typ något i stil med att det
är ok att sälja sin dotter osv..underligt men sant är det också.. :!:
Att prygla sina slavar och våldta sina slav-kvinnor ska
tydligen också vara ok.. :!:
Så bibeln det är en mycket fin bok det.. :lol: :lol: :lol:
En grym och brutal sago bok för barn det.. :!:
Senast redigerad av manne 2011-05-04 14:25:12, redigerad totalt 2 gånger.
manne
 
Inlägg: 18564
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav rapchic » 2008-06-22 14:47:20

manne skrev:
rapchic skrev:
sssssm skrev:Helt fel.
De sju dödssynderna är en del av medeltida kristen idéhistoria och framför allt konst. Dödssynderna formulerades som det står idag av påven Gregorius I och populariserades av Dante i hans komedi.


tyckte väl det och inte för att glömma nu är det 14 dödsynder


du glömde gammla testamentet där står det typ något i stil med att det
är ok att sälja sin dotter osv..underligt men sant är det också.. :!:


jo jag menar inte att man ska följa bibeln till punkt och pricka men om man ska dissa den ska man väl endå veta vad man dissar?
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 14:25:12, redigerad totalt 1 gång.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Inläggav Lime » 2008-06-22 15:02:24

Appropå nya dödssynder, det förekom ju för nåt år sedan notiser i en del tidningar om att den katolska kyrkan formulerat nya "moderna" dödsynder för att vara i takt med tiden, detta var dock en tidningsanka, men det var intressant ändå.

Nedan är ett citat från den kristna tidningen Dagen:

Dagen skrev:Kritik mot "nya dödssynder" i media

För en tid sedan kunde man i många tidningar läsa om den katolske ärkebiskopen Gianfranco Girottis uttalande om farliga områden för dagens människor. Trots att biskopen inte sagt något om nya synder, och än mindre om dödssynder, kom nyheten om "kyrkans sju nya synder" att spridas över världen.

GENMANIPULATION, MORALISKT OMSTRIDDA EXPERIMENT, MILJÖFÖRSTÖRING, DROGMISSBRUK, SOCIAL ORÄTTVISA, VÅLLANDE AV FATTIGDOM SAMT VÄXANDE ORIMLIG RIKEDOM. Så presenterade Aftonbladet och Metro den nya "listan", i samband med att man konstaterade att "Påven har uppdaterat de sju dödssynderna". Även Dina pengar, Sydsvenskan, och nyhetsbyrån TT konstaterade att nya synder kommit i dagen. Och, om vi ska vara ärliga, Dagen skrev också om det.

Enligt uppgift ska Daily Telegraph i Storbritannien ha varit först med att koppla samman listan med begreppet dödssynd, och ansedda The Times skrev också om sju nya dödssynder. Att "de nya synderna" sedan spridit sig till Sverige är inte svårt att förstå.

Den katolska nyhetsbyrån Catholic World News vänder sig nu i hårda ordalag mot medias hantering av uppgifterna. Dels talade ärkebiskop Gianfranco Girotti om "nya former av social synd" i vår tid och inte om några nya synder. Och dels, påpekar man, är synd inte att bryta mot något som äldre män i Rom hittar på och ändrar efter eget behag. Synd är i stället att bryta mot Guds lag, och därför kommer det som i dag är syndigt att vara lika syndigt i morgon. En synd är ingen synd bara för att en ärkebiskop säger så.

Intervjun med Gianfranco Girotti i L'Osservatore Romano handlade om bikt. Ärkebiskopen talade om vikten av att vara medveten om och bekänna sina synder. Han konstaterade att få människor biktar sig nuförtiden, och att många i den moderna världen inte förstår syndens natur.


Vad tycker ni om dessa nya synder? :roll:
Senast redigerad av Lime 2011-05-04 14:25:12, redigerad totalt 1 gång.
Lime
 
Inlägg: 776
Anslöt: 2007-12-11
Ort: Sverige

Inläggav storskojaren » 2008-06-22 16:41:02

Lime skrev:GENMANIPULATION, MORALISKT OMSTRIDDA EXPERIMENT, MILJÖFÖRSTÖRING, DROGMISSBRUK, SOCIAL ORÄTTVISA, VÅLLANDE AV FATTIGDOM SAMT VÄXANDE ORIMLIG RIKEDOM. Så presenterade Aftonbladet och Metro den nya "listan", i samband med att man konstaterade att "Påven har uppdaterat de sju dödssynderna".


Jag tycker snarare att det ser ut som om de tagit bort fem av de gamla.

Drogmissbruk är iallafall från början = Vällust
Allt det andra görs väl på ett eller annat sätt pga girighet, eller??
Senast redigerad av storskojaren 2011-05-04 14:25:12, redigerad totalt 1 gång.
storskojaren
 
Inlägg: 405
Anslöt: 2008-03-09
Ort: sthlm norrort

Inläggav manne » 2008-06-22 16:54:08

rapchic skrev:
manne skrev: ---klipp---


äh bibeln kan man pissa på.. :lol: :lol: :lol:
Den funkar som Dass papper ändå.. :!:


tänk på att det finns dom som kan ta illa upp
fastän jag är kristen skulle jag inte "pissa" på nån religös bok
eller bok iöverhuvdtaget

däremot kan man (som jag) tycka att bibeln inte är bra
om inte annat kan man ju läsa den som fiction


absolut men i bland så snackar man först och tänker sedan efter det.. :!:
Senast redigerad av manne 2011-05-04 14:25:13, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18564
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Helena » 2008-06-22 17:29:09

Ganesh skrev:Av dödsynderna tycker jag mest illa om girighet. Men den tycker jag är lättast att undvika. De andra har jag arma stackare lättare att hemfalla åt.


Jag tror inte att du skulle på något sätt vara ensam om att vara en arm stackare... Etik och moral tror jag är något man som människa får lära sig genom livet... Jag tror inte att det så enkelt går att säga att för något du gjort så ska du "dö"... Livet är väl fullt av möjligheter att göra misstag och annat och därmed kunna lära sig något...

Frågan är väl lite vad man vill fylla sitt liv med... Vill man leva med girighet så kan man fylla livet med det...vill man leva med medmänsklighet så fyller man livet med det. Var man efter förmåga. Den enda synpunkten jag har på det är att det mesta som sås bringar skörd. Frågan leder alltså till vilken skörd man önskar uppbringa...?

Jag tror att en del av evangeliet handlar just om att man som människa kan behöva hjälp för att fylla sitt liv med "dygder" eller vad man väljer att kalla det... Man kan ha olika läggning och olika lätt för saker... Men jag tror inte att vissa människor föds genomgoda och andra genomonda. Ofta tänker jag att vad man än har för gener så är människor i allmänhet gjorda av samma skrot och korn... Frågan är vilka erfarenheter man har och hur man väljer att fortsätta...

Vissa kan tex ha jätte lätt för att vara giriga och jättelätt för att vara medmänniskor... Medans vissa har lätt för bitterhet och lätt för kärlek... Båda på samma gång liksom. Så även om vi är olika så är vi detsamma och det som gör den största skillnaden är hur vi väljer att leva livet...

Så tänker jag om det hela... Jag tror att man genom ett liv har tid till både misstag och korrektion...eftertänksamhet och handlande... Utan att bli dömd till den "andliga döden" för det...
Senast redigerad av Helena 2011-05-04 14:25:13, redigerad totalt 1 gång.
Helena
 
Inlägg: 459
Anslöt: 2007-05-04
Ort: Långtbortistanien

Re: Dygder och synder...

Inläggav Grimuald » 2008-06-22 19:06:16

Ganesh skrev:Både dygderna och dössynderna ger ett litet föråldrat intryck. En del borde skrotas, avhållsamhet tex. De skulle kunna ersättas av andra. En de kanske är OK, men skulle kunna uttryckas på annat sätt.

Varför skrota avhållsamhet? Idag gick som exempel läkare ut med nyheten att kondom ej är helt säkert vid samlag utan de rekommenderade avhållsamhet om man vill undvika olika typer av sjukdomar.
Senast redigerad av Grimuald 2011-05-04 14:25:13, redigerad totalt 1 gång.
Grimuald
 
Inlägg: 640
Anslöt: 2006-09-22

Re: Dygder och synder...

Inläggav manne » 2008-06-22 19:28:53

Grimuald skrev:
Ganesh skrev:Både dygderna och dössynderna ger ett litet föråldrat intryck. En del borde skrotas, avhållsamhet tex. De skulle kunna ersättas av andra. En de kanske är OK, men skulle kunna uttryckas på annat sätt.

Varför skrota avhållsamhet? Idag gick som exempel läkare ut med nyheten att kondom ej är helt säkert vid samlag utan de rekommenderade avhållsamhet om man vill undvika olika typer av sjukdomar.


Fan det låter ju som en Katolsk läkare.. :!: :!:

Är det säkert då att denna läkare inte är någon Ny-konservativ typ.. :?:
Senast redigerad av manne 2011-05-04 14:25:13, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18564
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav KrigarSjäl » 2008-06-22 20:54:55

Jag är inte intresserad av att vare sig skrota eller lägga till nya synder eller dygder. Kyrkan får tvätta sin byk själv.

Jag är existentialist och menar att varje människa är ansvarig för sina val & handlingar, och måste skapa sig sin egen moral.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 14:25:13, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Alien » 2008-06-23 0:37:27

Dödssynderna hindrade människan från att älska Gud och sina medmänniskor. Själv ser jag Högmodet som ursprunget till de andra synderna. Den som anser sig förmer än andra behöver inte följa några regler.

I antiken räknade man med följande dygder:
rättrådighet (dikaiosyne)
tapperhet (andreia)
vishet (sofia)
måttfullhet (sofrosyne)

På medeltiden tillfogade man de kristna dygderna tro, hopp och kärlek.

Sen har vi Kardinaldygderna klokhet, rättvisa, uthållighet och måttlighet, som verkar överensstämma med de antika dygderna (men uthållighet istf tapperhet).

Om man ser "dygder" som något att sträva emot snarare än något man bara är född med, vilka är då de moderna "dygderna"? Självförverkligande, njutning, hälsomedvetande och karriär? Miljömedvetande? Är "dödssynderna" rasism och sexism?
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 14:25:13, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Alien » 2008-06-27 22:19:12

Om man förr såg dödssynderna som riktade mot Gud kan man nu se dem som farliga i arbetslivet:

De sju dödssynderna på svenska, latin och engelska:
Högmod – superbia (hubris, pride)

Girighet – avaratia (avarice, greed)

Vällust – luxuria (lust)

Avund – invidia (envy)

Frosseri – gula (gluttony)

Vrede – ira (wrath)

Lättja – acedia (sloth)

Högmod, avund, vrede, girighet, lättja, frosseri och vällust - de sju välbekanta dödssynderna har fått en ny innebörd. Med sina karriärsynder visar den amerikanske författaren John McKee hur du absolut inte får bete dig på jobbet om du vill lyckas.

De sju karriärsynderna
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 14:25:13, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Brillmongot » 2008-06-28 2:30:09

KrigarSjäl skrev:Jag är inte intresserad av att vare sig skrota eller lägga till nya synder eller dygder. Kyrkan får tvätta sin byk själv.

Jag är existentialist och menar att varje människa är ansvarig för sina val & handlingar, och måste skapa sig sin egen moral.


Krigarsjäl hann före mig igen, men han har rätt.
Senast redigerad av Brillmongot 2011-05-04 14:25:13, redigerad totalt 1 gång.
Brillmongot
 
Inlägg: 313
Anslöt: 2008-05-26
Ort: Fagersta

Inläggav Grimuald » 2008-06-29 11:04:47

KrigarSjäl skrev:Jag är inte intresserad av att vare sig skrota eller lägga till nya synder eller dygder. Kyrkan får tvätta sin byk själv.

Jag är existentialist och menar att varje människa är ansvarig för sina val & handlingar, och måste skapa sig sin egen moral.

Exakt vid vilken tidpunkt i livet blir varje människa ansvarig för sina val och handlingar? I Moderskötet ? Eller redan som en liten spermie ?
Senast redigerad av Grimuald 2011-05-04 14:25:13, redigerad totalt 1 gång.
Grimuald
 
Inlägg: 640
Anslöt: 2006-09-22

Inläggav Alien » 2011-01-16 1:31:56

När den är vuxen. Formellt är människan vuxen när hon är myndig vid 18 års ålder. Fast då går ju de flesta fortfarande i skolan.

För övrigt tror jag inte någon "skapar sig sin egen moral" s a s från scratch. Möjligen väljer man, dvs antingen den man är uppfostrad med (med ev förändringar) el någon annan moral man mött hos kompisar/läst om.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 14:25:13, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Alien » 2011-01-16 1:42:51

Alien skrev:Om man förr såg dödssynderna som riktade mot Gud kan man nu se dem som farliga i arbetslivet:
---
De sju karriärsynderna

Denna länk tycks funka bättre:
http://www.expressen.se/utbildning/de-s ... rsynderna/

Men med tanke på att länkar är opålitliga citerar jag:

Högmod:
Den som drabbats av högmod tar gärna på sig hela äran för framgångar som flera är inblandade i.


Avund:
- Att tillåta sig själv att vara avundsjuk på andra på arbetplatsen kan sabotera ens självaktning, säger John McKee till CNN.com och menar att självaktning är en viktig egenskap för den som vill göra karriär.


Vrede:
Enligt John McKee blir de som får vredesutbrott på jobbet sällan befordrade, utan ses som dåliga ledare som inte kan inspirera medarbetarna.


Girighet:
Att försöka nå snabba framgångar är något som John McKee varnar för.
(Jag som trodde "greed is good" gällde i affärslivet.)

Lättja:
- Att tro att gamla framgångar ska föra en framåt i karriären är oklokt. Behandla varje dag och varje projekt som om ditt jobb är beroende av det.


Frosseri:
Men att göra karriär handlar inte bara om att satsa järnet. Tvärtom är frosseri - att fokusera för mycket på jobbet - också en av dödssynderna.
(Det kan sluta med utbrändhet.)


Vällust:
Den som drabbats av vällust blickar mot andras bedrifter och suktar efter det den inte har.
Det tycker jag låter precis som avund. Jag skulle snarare säga att man inte bör inleda sexuella relationer med medarbetare, särskilt inte om man är gift. "Don't shit where you eat"
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 14:25:13, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Alien » 2011-01-16 2:05:45

I buddhismen talar man inte om dödssynder men om karma. För att inte få dålig karma ska man följa dessa regler:

1. Att inte döda - utan värna allt liv
2. Att inte ta det som inte är givet - utan respektera andras ting
3. Att inte ägna sig åt olämplig sexualitet - utan vara omtänksam och ansvarsfull
4. Att inte ljuga - utan att tala sanning
5. Att inte orsaka att andra människor missbrukar droger, eller själv missbruka dem - utan hålla sinnet klart
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Intressanta intressen



Logga in