Stormen kommer! :( :)

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Stormen kommer! :( :)

Inläggav slackern » 2013-12-10 10:41:30

Personligen om jag bodde på landet skulle jag införskaffa en sådan frys.

Bild

Frysboxen som går på gasol

En rymlig och kompakt frysbox på 70 liter ger dig möjlighet att frysa ner matvaror för en längre vistelse i stugan. Frysen ger dig också möjlighet att frysa ner fångsten efter jakt-/fisketuren eller bärplockningen (det är dock inte lämpligt att frysa in stora mängder samtidigt). Använd frysen med gasol i stugan, 12V i bilen eller 230V hemma

• Med gastermostat och piezotändning
• Frysklass ***
• Vikt 37 kg
• B x D x H: 46 x 48 x 61 cm
• Gasolförbrukning: 12 g/h
• Färg: Antrasit


http://www.blocket.se/vasterbotten/Gaso ... 892412.htm
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Stormen kommer! :( :)

Inläggav Miche » 2013-12-10 10:46:49

Om du har gasol inomhus så måste du ha ventiler som släpper ut gasolen respektive förbränningsgaserna om det skulle läcka. Att köra gasol i ett dåligt ventilerat utrymme är livsfarligt.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Stormen kommer! :( :)

Inläggav slackern » 2013-12-10 10:48:31

Miche skrev:Om du har gasol inomhus så måste du ha ventiler som släpper ut gasolen respektive förbränningsgaserna om det skulle läcka. Att köra gasol i ett dåligt ventilerat utrymme är livsfarligt.


Bor man på landet så har man oftast tillgång till uthus och så.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Stormen kommer! :( :)

Inläggav cskamartin » 2013-12-10 16:21:27

Stormen påverkad inte så mycket det anda som hände till mig var att jag inte kunde åka hem och att det blåste mycket annars så va det inte så mycket där jag befann mig just när stormen höll på
cskamartin
 
Inlägg: 73
Anslöt: 2013-08-30

Stormen kommer! :( :)

Inläggav Huggorm » 2013-12-10 21:05:15

slackern skrev:Om kabeln är trasig och det blir ett jordfel är inte huvudproblemet om folk får en stöt eller inte. Utan problemet är att det kan börja att brinna någonstans. Tänk dig att du bor i ett gammalt trähus. Du har ett elverk med en skarvsladd som är skadad. Vad tror du händer vid ett elfel? Huset brinner som en fackla typ. Skrämmande att folk tycker att en skarvsladd fungerar.

Men det kan alltså inte hända med en IP44:klassad förlängningskabel? Och hur är det om du använder den där skadade skarvsladden inomhus på det vanliga elnätet, är risken för brand mindre då?
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Stormen kommer! :( :)

Inläggav slackern » 2013-12-10 21:08:01

Huggorm skrev:
slackern skrev:Om kabeln är trasig och det blir ett jordfel är inte huvudproblemet om folk får en stöt eller inte. Utan problemet är att det kan börja att brinna någonstans. Tänk dig att du bor i ett gammalt trähus. Du har ett elverk med en skarvsladd som är skadad. Vad tror du händer vid ett elfel? Huset brinner som en fackla typ. Skrämmande att folk tycker att en skarvsladd fungerar.

Men det kan alltså inte hända med en IP44:klassad förlängningskabel? Och hur är det om du använder den där skadade skarvsladden inomhus på det vanliga elnätet, är risken för brand mindre då?


Om en kabel har bättre motstånd mot mekaniska förslitningar så säger det sig själv att riskerna för brand minskar.

Det är ju därför det finns en massa elförordningar finns som du gnällde över.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Stormen kommer! :( :)

Inläggav Huggorm » 2013-12-10 21:32:50

slackern skrev:Om en kabel har bättre motstånd mot mekaniska förslitningar så säger det sig själv att riskerna för brand minskar.

Det är ju därför det finns en massa elförordningar finns som du gnällde över.

Men den risken måste väll vara lika stor när kabeln är ansluten till vanliga elnätet som till ett eget litet elverk?
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Stormen kommer! :( :)

Inläggav slackern » 2013-12-10 21:39:11

Huggorm skrev:
slackern skrev:Om en kabel har bättre motstånd mot mekaniska förslitningar så säger det sig själv att riskerna för brand minskar.

Det är ju därför det finns en massa elförordningar finns som du gnällde över.

Men den risken måste väll vara lika stor när kabeln är ansluten till vanliga elnätet som till ett eget litet elverk?


Du vet hur det är hur folk slarvar med sladdar. Du vet folk tycker att det är kallt på vintern och försöker att stänga igen fönstret så mycket som möjligt så att kabeln kläms.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Stormen kommer! :( :)

Inläggav earlydayminer » 2013-12-11 20:13:14

Är det ingen som önskar lite tryck i åskstormarna?
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Stormen kommer! :( :)

Inläggav sugrövmanövern » 2013-12-11 20:23:18

slackern skrev:
Miche skrev:Om du har gasol inomhus så måste du ha ventiler som släpper ut gasolen respektive förbränningsgaserna om det skulle läcka. Att köra gasol i ett dåligt ventilerat utrymme är livsfarligt.


Bor man på landet så har man oftast tillgång till uthus och så.
Men hur mycket kyla tål boxen? Uthusen har sällan el eller värme...
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Stormen kommer! :( :)

Inläggav slackern » 2013-12-11 20:27:11

sugrövmanövern skrev:
slackern skrev:
Miche skrev:Om du har gasol inomhus så måste du ha ventiler som släpper ut gasolen respektive förbränningsgaserna om det skulle läcka. Att köra gasol i ett dåligt ventilerat utrymme är livsfarligt.


Bor man på landet så har man oftast tillgång till uthus och så.
Men hur mycket kyla tål boxen? Uthusen har sällan el eller värme...


Det finns säkert uppgifter på det. Men o andra sidan är en sådan apparat tänkt att ha i sommarhus, husvagnar, husbilar och båtar. Så det går nog att ta reda på om man kan ha den stående inomhus i sitt vanliga hus eller stuga.

Kan även tänka mig att dom avger en viss värme. Som t.ex. hemma hos mig har jag en gasspis och jag har inte dött ännu utav den, och då bor jag i centrala STHLM inget fuskbygge utan det är värden som har låtit installera den. Drivs utav samma princip en gaslåga som brinner.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Stormen kommer! :( :)

Inläggav slackern » 2013-12-14 1:01:14

Vill man vara säker så är det bara att slå till på Riksbunkern som är till salu. ;) Kan man säkert odla lite svamp och så.

Det område varifrån Sverige skulle styras i händelse av krig låg i Nora-området. Aktuellt objekt skulle bl.a. användas av Sveriges TV och Radio och det finns därför bra utbyggd infrastruktur för digital kommunikation. Hela marken på 18 ha är inhägnad och det finns en väg in på området.

Fastigheten har en djupborrad brunn.
Fibernät är indraget till komplexet.
Avlopp godkänd 3 kammarbrunn.


http://beskrivningar.capitex.se/objdesc ... rom=Hemnet
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in