Lyssna på Youtube musik med antik dator

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Lyssna på Youtube musik med antik dator

Inläggav Krillo » 2013-12-09 20:55:22

Ladda ner Dillo eller nån superlätt browser.
Ladda ner VLC, nån av de nyare versionerna som stödjer streaming från youtube, installera och disabla video.
Surfa in på tuben och sök upp det du vill lyssna på, kopiera länken och öppna den med ctrl+n i VLC.

yay for lowtech! :-)005
Krillo
 
Inlägg: 1123
Anslöt: 2011-02-12
Ort: Leråker

Lyssna på Youtube musik med antik dator

Inläggav Lunas Iovis » 2013-12-09 21:21:45

Vart kan man köpa en antik dator? Det fanns ju inte så många för 100 år sedan. 50 år räknas också som antikt i vissa fall, men de saknar ju internetuppkopplingsförmåga.
Lunas Iovis
 
Inlägg: 98
Anslöt: 2013-11-20
Ort: Norden

Lyssna på Youtube musik med antik dator

Inläggav Miche » 2013-12-09 22:30:53

Datorer är väl närmast att betrakta som antika när de är tre år gamla...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Lyssna på Youtube musik med antik dator

Inläggav Azo85 » 2013-12-09 23:12:56

Miche skrev:Datorer är väl närmast att betrakta som antika när de är tre år gamla...


Pff, har en sex år gammal laptop som utan problem klarar daglig användning utan att bli i närheten av att bli överhettad.
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

Lyssna på Youtube musik med antik dator

Inläggav marxisten » 2013-12-09 23:28:55

Azo85 skrev:Pff, har en sex år gammal laptop som utan problem klarar daglig användning utan att bli i närheten av att bli överhettad


Vad är daglig användning för dig? I min värld inkluderar daglig användning tyngre spelapplikationer (ex. Battlefield 3) då det är vad jag gör dagligen, och de är jag ganska säker på att din laptop skulle ogilla starkt om du körde den formen av applikationer. Allt är realativt.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Lyssna på Youtube musik med antik dator

Inläggav Azo85 » 2013-12-09 23:32:25

marxisten skrev:
Azo85 skrev:Pff, har en sex år gammal laptop som utan problem klarar daglig användning utan att bli i närheten av att bli överhettad


Vad är daglig användning för dig? I min värld inkluderar daglig användning tyngre spelapplikationer (ex. Battlefield 3) då det är vad jag gör dagligen, och de är jag ganska säker på att din laptop skulle ogilla starkt om du körde den formen av applikationer. Allt är realativt.


Daglig användning i den meningen syftade till den användningen som en genomsnittlige svenska använder sin dator till på fritiden. Jag räknar inte nyare spel eller grafisk design till den kategorin.

Edit: Det här är en tråd som rör bruk av youtube. Alltså ingen tråd om något resurskrävande och då tycker jag att jag har en lämplig begränsning för sammanhanget.
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

Lyssna på Youtube musik med antik dator

Inläggav marxisten » 2013-12-09 23:41:28

Azo85 skrev:Daglig användning i den meningen syftade till den användningen som en genomsnittlige svenska använder sin dator till på fritiden. Jag räknar inte nyare spel eller grafisk design till den kategorin.

Edit: Det här är en tråd som rör bruk av youtube. Alltså ingen tråd om något resurskrävande och då tycker jag att jag har en lämplig begränsning för sammanhanget.


Det var faktiskt lite ironiskt skrivet faktiskt på det väldigt relativa uttrycket "daglig användning" (skulle varit tydligare med det), förlåt för det. :-)004

Men i vilket fall, i din dagliga användning av youtube (och liknande tjänster), vad gör du där ex? Spelar du upp klipp i 360P eller 1080P Får du vänta 100 år när du buffrar upp en film, eller går det på en sekund?

Youtube bli ganska resurskrävande med om du spelar upp klipp i 1080P som är kanske 30 minuter långa.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Lyssna på Youtube musik med antik dator

Inläggav Azo85 » 2013-12-09 23:46:38

marxisten skrev:
Azo85 skrev:Daglig användning i den meningen syftade till den användningen som en genomsnittlige svenska använder sin dator till på fritiden. Jag räknar inte nyare spel eller grafisk design till den kategorin.

Edit: Det här är en tråd som rör bruk av youtube. Alltså ingen tråd om något resurskrävande och då tycker jag att jag har en lämplig begränsning för sammanhanget.


Det var lite ironiskt skrivet faktiskt på det väldigt realtiva uttrycket "daglig användning" men vi kör det på youtube istället. I din dagliga användning av youtube (och liknande tjänster), vad gör du där ex? Spelar du upp klipp i 360P eller 1080P Får du vänta 1

00 år när du buffrar upp en film, eller går det på en sekund? Sånt är också viktigt att veta. Du kan ladda upp en youtube film på i princip vilken skitdator som helst, men det tar olika tid och både ljud likväl som bildkvalité kan skilja sig markant.


Nu har jag flera datorer så använder den inte särskilt mycket. 1080p finns inte till alla videor men jag anser inte att jag behöver buffra något nämnvärt alls. Tycker inte att en dator är antik för att den är tre år gammal vilket jag är av principiella skäl, är mot materialism. För de allra flesta svenskar gissar jag att en tre år gammal dator duger alldeles utmärkt. För mig gör den inte det men jag har med största sannolikhet högre krav än den genomsnittlige svensken.

I det här fallet rör det sig om en Dell XPS M1710, den clockningsbara versionen. 6 år gammal och skulle duga alldeles utmärkt för de allra flesta.

Edit: Dual-core 2,3 GHz, nvidida 7900GTX, 2 kanske 4) GB-minne, 32-bitars XP.
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

Lyssna på Youtube musik med antik dator

Inläggav plåtmonster » 2013-12-09 23:51:36

Detta är en antik dator! :mrgreen:

Bild

En Intel Pentium @ 75 MHz räcker för att spela mp3. Så datorer från 2013 är allvarligt överdimensionerade för uppgiften. Det är först när det gäller realtidsvideo och signalbearbetning som den kapacitet man kan köpa idag behövs. FPGA syntesering är också rätt krävande men på ett annat sätt.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Lyssna på Youtube musik med antik dator

Inläggav marxisten » 2013-12-09 23:57:57

Azo85 skrev:Tycker inte att en dator är antik för att den är tre år gammal vilket jag är av principiella skäl, är mot materialism. För de allra flesta svenskar gissar jag att en tre år gammal dator duger alldeles utmärkt.


Var "antikt" går är väl svårt att definiera, men när varningssignalerna börjar ljuda högt här är väl när de står: 1 kärnig processor och grafikkort med under 256mb vram. Då skulle jag ej vilja köra något flashbaserat iaf (såsom youtube) då de förmodligen skulle leda till problem. Speciellt om man inte hållit OS:et i trim, med defragmentering, rensing och formatering med jämna intervaller.

Dock så är inte 3 år antikt, det håller jag med dig helt om. Finns tom, speldatorer som är utmärkta som är omkring tre år gamla setups. Ex. så funkar: Ett AMD Radeon HD 6990 med en AMD Phenom II X4 955BL utmärkt till de flesta spel du klämmer i den kombon är omkring tre år gammal. Så de är långt från antikt.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Lyssna på Youtube musik med antik dator

Inläggav slackern » 2013-12-10 0:01:06

marxisten skrev:
Azo85 skrev:Tycker inte att en dator är antik för att den är tre år gammal vilket jag är av principiella skäl, är mot materialism. För de allra flesta svenskar gissar jag att en tre år gammal dator duger alldeles utmärkt.


Var "antikt" går är väl svårt att definiera, men när varningssignalerna börjar ljuda högt här är väl när de står: 1 kärnig processor och grafikkort med under 256mb vram. Då skulle jag ej vilja köra något flashbaserat iaf (såsom youtube) då de förmodligen skulle leda till problem. Speciellt om man inte hållit OS:et i trim, med defragmentering, rensing och formatering med jämna intervaller.

Dock så är inte 3 år antikt, det håller jag med dig helt om. Finns tom, speldatorer som är utmärkta som är över tre år gamla setups. Ex. så funkar: Ett AMD Radeon HD 6990 med en AMD Phenom II X4 955BL utmärkt till de flesta spel du klämmer i den kombon och den är över tre år gammal. Så de är långt från antikt.


AMD Radeon HD 6990 kan fungera. Men AMD Phenom II X4 955BL är fan stenålder.
slackern
 
Inlägg: 43802
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Lyssna på Youtube musik med antik dator

Inläggav marxisten » 2013-12-10 0:02:25

slackern skrev:AMD Radeon HD 6990 kan fungera. Men AMD Phenom II X4 955BL är fan stenålder.


Skrev till de flesta spel, eftersom 955/965BL funkar till nästan allt. Vad jag vet på rak arm är de väl nästan bara BF4 som rekommenderar 6 kärnor för AMD.

Speciellt om du klockar 955/965BL, de klockar ju som hästar.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Lyssna på Youtube musik med antik dator

Inläggav Parvlon » 2013-12-10 0:02:36

Youtubefilmer är inte i mp3-format och flash behövs inte när du spelar via VLC. VLC finns väl även som webbläsarplugin men det har jag inte försökt mig på. Jag har testat med VLC+filerna dragna från youtube (FLV) med många äldre datorer och om jag inte minns fel så är det nånstans vid ett par hundra megabyte kvar i RAM och 500Mhz som krävs för att det ska flyta på åtminstone i linuxmiljö.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Lyssna på Youtube musik med antik dator

Inläggav slackern » 2013-12-10 0:03:51

marxisten skrev:
slackern skrev:AMD Radeon HD 6990 kan fungera. Men AMD Phenom II X4 955BL är fan stenålder.


Nej, 955/965 funkar till nästan allt utom BF4.

Speciellt om du klockar dem, de klockar ju som hästar.


Kommer ju för fan låta som en jettmotor precis när flygplanet lyfter.
slackern
 
Inlägg: 43802
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Lyssna på Youtube musik med antik dator

Inläggav marxisten » 2013-12-10 0:04:54

slackern skrev:Kommer ju för fan låta som en jettmotor precis när flygplanet lyfter.


Inte om du använder aftermarket-kylare, vilket många som bygger egna datorer gör. Allting låter med stockkylare, oavsett om du klockar...
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Lyssna på Youtube musik med antik dator

Inläggav slackern » 2013-12-10 0:11:22

marxisten skrev:
slackern skrev:Kommer ju för fan låta som en jettmotor precis när flygplanet lyfter.


Inte om du använder aftermarket-kylare, vilket många som bygger egna datorer gör. Allting låter med stockkylare, oavsett om du klockar...


Kylaren kommer att gå tungt. Den där processorn drar rätt många watt som blir till värme. Men den var säkert prisvärd när den släpptes.
slackern
 
Inlägg: 43802
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Lyssna på Youtube musik med antik dator

Inläggav marxisten » 2013-12-10 0:17:29

slackern skrev:Kylaren kommer att gå tungt. Den där processorn drar rätt många watt som blir till värme.


En bra kylare klarar det utan större ansträngning om du klockar normalt. Med en normal tredjepartskylare klarar du upp till ca 4Ghz på en 955BL. Och även oklockat klarar den spel som BF3 utan större problem. Och BF3, även om BF4 är ute nu, är knappast "stenålder".
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Lyssna på Youtube musik med antik dator

Inläggav bittin » 2013-12-10 12:30:56



AHHHHHHHHHHHHHHAHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHAHHHHHHHHHHHAHHHHHHHHHHHHAHHHHHHHH!
bittin
 
Inlägg: 1895
Anslöt: 2008-11-03

Lyssna på Youtube musik med antik dator

Inläggav Krillo » 2013-12-10 21:44:56

plåtmonster skrev:Detta är en antik dator! :mrgreen:

Bild

En Intel Pentium @ 75 MHz räcker för att spela mp3. Så datorer från 2013 är allvarligt överdimensionerade för uppgiften. Det är först när det gäller realtidsvideo och signalbearbetning som den kapacitet man kan köpa idag behövs. FPGA syntesering är också rätt krävande men på ett annat sätt.


Fanns det ljudkort till denna där? ISA-slot?
Krillo
 
Inlägg: 1123
Anslöt: 2011-02-12
Ort: Leråker

Lyssna på Youtube musik med antik dator

Inläggav nallen » 2013-12-10 22:59:04

Krillo skrev:Fanns det ljudkort till denna där?

Den kan pipa med lite olika frekvenser. Är man kreativ går det att göra mer avancerade vågformer med hjälp av I/O som inte är avsedd för ljud också.

Krillo skrev:ISA-slot?

Databoard 4680-bus i expansionslådan.
nallen
 
Inlägg: 19486
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Lyssna på Youtube musik med antik dator

Inläggav Miche » 2013-12-11 0:45:19

Någon skrev program som fick den att "stampa takten" med floppydrivarna... :-D
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Återgå till IT-forum



Logga in