Bilder från smartphonen borta

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Bilder från smartphonen borta

Inläggav Lilla Gumman » 2013-12-08 23:31:17

Hej!

Alla bilder jag tar med smartphonen sparas automatiskt till Google Drive. Kanske inte meddetsamma, men regelbundet. När jag idag var hos vår kontaktperson och skulle visa lite bilder jag hade tagit, så var de allra flesta borta. De fanns varken i smartphonen eller i Google Drive. I Google Drive fanns några få bilder. bland annat några nytagna. De flesta bilder på katterna är spårlöst borta. De finns varken i Drive eller i smartphonen.

I smartponen är några av bilderna defekta. I stället för att se bilden, är det en svart bakgrund och två grå alptoppar av olika storlek, och på mitten går det ett svart streck så att de blir delade mitt itu. I bildvisaren i smartphonen (små miniatyrer man kan se en i taget och bläddra bland) är det också en varningstriangel, som försvinner så fort jag klickar upp bilden (inte den riktiga bilden, utan det där svarta och de grå alptopparna jag beskrev). Några bilder syns, några är det fel på som jag har förklarat om, de flesta finns inte.


Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Bilder från smartphonen borta

Inläggav Lilla Gumman » 2013-12-08 23:33:14

När jag provade att ta en ny bild med kameran, kom alla bilder tillbaka. Varenda en.

Vad kan ha hänt? Varför försvann bilderna? Hur kom dom tillbaka, bara genom att jag tog en bild med kameran i smartphonen?

Jag och teknik, är inte en bra kombination som ni har märkt. :roll:
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Bilder från smartphonen borta

Inläggav Lilla Gumman » 2013-12-08 23:48:42

Samma sak hände igen. Bilderna försvann från smnartphonen, men kom tillbaka när jag tog ett kort med smartphonen. Grrr ...
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Bilder från smartphonen borta

Inläggav plåtmonster » 2013-12-08 23:55:48

Ta backup till en CD-DVD-BD skiva eller annat du kan hålla i handen innan det blir stort problem. Dessa "moln" tjänster riskerar bara att skicka dina filer till himlen.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Bilder från smartphonen borta

Inläggav barracuber » 2013-12-09 0:07:44

Det brukar heta att en backup är bara en backup om den görs till mer än ett ställe. Av det skälet kör jag både Drive och Dropbox - varje gång jag tar en bild laddas den upp till båda dessa tjänster. Dessutom har jag en 1 TB extern disk dit macbooken backupas inklusive de lokala dropbox- och drivekatalogerna. Mina mobilbilder lagras alltså i praktiken på fem olika ställen (inklusive själva mobilen, som jag rensar när den blir full) vilket möjligen kan tyckas överdrivet. Men hellre något för mycket än för litet, brukar jag säga.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Bilder från smartphonen borta

Inläggav Lilla Gumman » 2013-12-09 0:11:37

Dom finns i molnet när dom är skickade dit. Tydligen blir inte alla bilder kopierade dit.

Jag ska använda AirDroid och få alla bilder till datorn till att börja med. Men varför föravinner dom i telefonen? Jag tar ju nya bilder rätt som det är. Kan inte hålla på och bränna skivor hela tiden. Men jag har ett usb-minne. Ett gammalt ett, iofs. Men det funkar ännu.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Bilder från smartphonen borta

Inläggav Parvlon » 2013-12-09 0:23:39

Lilla Gumman skrev:I smartponen är några av bilderna defekta. I stället för att se bilden, är det en svart bakgrund och två grå alptoppar av olika storlek, och på mitten går det ett svart streck så att de blir delade mitt itu. I bildvisaren i smartphonen (små miniatyrer man kan se en i taget och bläddra bland) är det också en varningstriangel, som försvinner så fort jag klickar upp bilden (inte den riktiga bilden, utan det där svarta och de grå alptopparna jag beskrev). Några bilder syns, några är det fel på som jag har förklarat om, de flesta finns inte.
Låter som någon bugg i kameraapplikationen. Säker på att de sparas övht? Kanske är för lite minne kvar på SD-kortet annars t.ex.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Bilder från smartphonen borta

Inläggav kullan » 2013-12-09 1:45:46

Till mina mobilbilder som jag vill ha kvar använder jag Imgur - finns som androidapp till mobilen med. Samt att man kan få tag på bilderna via webbsidan som man har ett användarkonto på. Jag har även Skydrive - ska väl vara som Google - Drive gissar jag. På min Samsung har inga bilder försvunnit om jag inte aktivt har raderat dom själv.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Bilder från smartphonen borta

Inläggav Lilla Gumman » 2013-12-09 1:55:10

Internlagring har 1,97 GB ledigt av 3,97 GB.
SD-kortet har 6,84 GB ledigt av 7,39 GB.

Bilderna har sparats förut. Dom har gått att titta på när som helst. Men nu försvinner dom ibland. Kommer bara tillbaka om jag tar en bild.

Just det, en bugg i kameraaprilkationen, ja. Har provat att starta om telefonen. Fler förslag?
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Bilder från smartphonen borta

Inläggav Parvlon » 2013-12-09 1:58:13

Kan du få tag på en annan smartfån så kör in kortet i den.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Bilder från smartphonen borta

Inläggav artifex » 2013-12-09 9:17:48

För er som tog ett kort och bilderna kom tillbaka ...

Det är inte så att mobilen synkar automatiskt när man tar en bild och då uppdaterar ert 'Galleri'?
artifex
 
Inlägg: 57
Anslöt: 2013-10-25

Bilder från smartphonen borta

Inläggav slackern » 2013-12-09 10:23:46

Verkar tydligen vara ett vanligt problem.

http://www.dn.se/ekonomi/manga-lever-i- ... talt-kaos/
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Bilder från smartphonen borta

Inläggav barracuber » 2013-12-09 10:52:21

artifex skrev:För er som tog ett kort och bilderna kom tillbaka ...

Det är inte så att mobilen synkar automatiskt när man tar en bild och då uppdaterar ert 'Galleri'?

I de flesta androidmibiler lagras bilderna under en katalog med namnet DCIM eller liknande. Ibland finns det underkataloger också. DCIM ligger oftast i roten på SD-kortet (de flesta men inte alla androider har SD-kort). SD-kortet är mobilens hårddisk (enkelt uttryckt).

Galleri är bara en app som visar upp vad som ligger i katalogen DCIM. Galleri finns inte i standard-android utan varje tillverkare har sin egen specialskrivna Galleriapp; därför ser det olika ut på en Sony, en HTC och en Samsung till exempel.

Galleriapparna är ofta buggiga; det kan vara därför Lilla Gumman har problem ibland. Därför är det bästa sättet att hitta och se på bilderna att undvika Galleriappen och istället använda en filutforskare (min favorit är en ypperlig gratis som heter ES File Explorer). Då tittar man direkt på DCIM-katalogen, inte via någon buggig Galleriapp. Men ES File Explorer kan man filtrera, sortera, söka, kopiera, flytta, radera, dela filer. Den har även ett bildvisningsläge (ES Image Browser) som är mycket stabilare än Galleri.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Sv: Bilder från smartphonen borta

Inläggav Zirre » 2013-12-09 12:57:06

barracuber skrev:[...]SD-kortet är mobilens hårddisk (enkelt uttryckt).[...]

Nej SD-kortet är inte mobilens hårddisk. Internminnet är mobilens hårdisk. SD-kortet är en extern lagringsenhet som man kan ha som primär lagringsplats för en del av programmen i mobilen, som t.ex. alla bilder.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Bilder från smartphonen borta

Inläggav slackern » 2013-12-09 13:01:12

Zirre skrev:
barracuber skrev:[...]SD-kortet är mobilens hårddisk (enkelt uttryckt).[...]

Nej SD-kortet är inte mobilens hårddisk. Internminnet är mobilens hårdisk. SD-kortet är en extern lagringsenhet som man kan ha som primär lagringsplats för en del av programmen i mobilen, som t.ex. alla bilder.


Det är säkert olika på olika mobiltelefoner. Men jag tror att internminnet är typ mobilens arbetsminne. Internminnet brukar bara ha typ 1 gb har börjat dyka upp mobiler med 2 gb internminne.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Bilder från smartphonen borta

Inläggav Lilla Gumman » 2013-12-10 8:37:41

Jo, man kan köpa ett SD-kort. Men smartphonen har även ett eget inbyggt. Som är smartphonens "hårddisk".
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Sv: Bilder från smartphonen borta

Inläggav Zirre » 2013-12-10 9:25:21

slackern skrev:
Zirre skrev:
barracuber skrev:[...]SD-kortet är mobilens hårddisk (enkelt uttryckt).[...]

Nej SD-kortet är inte mobilens hårddisk. Internminnet är mobilens hårdisk. SD-kortet är en extern lagringsenhet som man kan ha som primär lagringsplats för en del av programmen i mobilen, som t.ex. alla bilder.


Det är säkert olika på olika mobiltelefoner. Men jag tror att internminnet är typ mobilens arbetsminne. Internminnet brukar bara ha typ 1 gb har börjat dyka upp mobiler med 2 gb internminne.

Min smartphone har 16gb internminne.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Bilder från smartphonen borta

Inläggav slackern » 2013-12-10 10:10:11

Zirre skrev:
slackern skrev:
Zirre skrev:Nej SD-kortet är inte mobilens hårddisk. Internminnet är mobilens hårdisk. SD-kortet är en extern lagringsenhet som man kan ha som primär lagringsplats för en del av programmen i mobilen, som t.ex. alla bilder.


Det är säkert olika på olika mobiltelefoner. Men jag tror att internminnet är typ mobilens arbetsminne. Internminnet brukar bara ha typ 1 gb har börjat dyka upp mobiler med 2 gb internminne.

Min smartphone har 16gb internminne.


OK så ditt RAM minne är på 16 GB och inte 1 GB? Vad jag kan se så har den 16 GB i systemminne. Vilket inte är samma sak som internminne.

Systemminne

16Gb


http://androidenheter.se/samsung/samsung-galaxy-s3
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Bilder från smartphonen borta

Inläggav Miche » 2013-12-10 10:42:00

Zirre skrev:Min smartphone har 16gb internminne.

Många mobiler har numera internt SD-minne förutom det SD-kort som man kan sätta in i den.

Det interna SD-minnet är inte arbetsminne, det fungerar ungefär som en hårddisk.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Bilder från smartphonen borta

Inläggav kullan » 2013-12-10 11:25:18

Min Samsung Galaxy S3 har inget utrymme för extra SD - kort. Man ska klara sig med det inbyggda. Det finns alltså ingen plats att stoppa in det.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Sv: Bilder från smartphonen borta

Inläggav Zirre » 2013-12-10 12:23:57

kullan skrev:Min Samsung Galaxy S3 har inget utrymme för extra SD - kort. Man ska klara sig med det inbyggda. Det finns alltså ingen plats att stoppa in det.

Vi har samma model och jag kan ha sd-kort. Du får kolla en gång till (bredvid sim-kortet).
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Bilder från smartphonen borta

Inläggav barracuber » 2013-12-10 13:28:02

Zirre skrev:
kullan skrev:Min Samsung Galaxy S3 har inget utrymme för extra SD - kort. Man ska klara sig med det inbyggda. Det finns alltså ingen plats att stoppa in det.

Vi har samma model och jag kan ha sd-kort. Du får kolla en gång till (bredvid sim-kortet).

Zirre har rätt. Det förs in från sidan. Kolla här.
Bild
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Återgå till IT-forum



Logga in