Friska upp mitt minne om processor och grafikkort

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Friska upp mitt minne om processor och grafikkort

Inläggav Bror Duktig » 2013-12-03 8:39:33

Minns jag rätt?

Grafikkort:
GeForce GT640M är bättre än GeForce GT730M? Första siffran anger version (typ årsmodell) och de två sista anger hur bra det är? Om jag väljer mellan ovanstående, bör jag som jag tror, välja GT640M?

Och vad med GeForce GTX-serien, är den ännu bättre?

Och: om jag måste välja mellan GT640 och GT710 till en kille som spelar mycket spel där han tror att APB Reloaded är det som kräver mest i nuläget.

Processorer:
Samma som ovan, om det är en bättre processor, fast ett år äldre, så väljer man väl den bättre? Annars blir det som att välja Volvos simplaste modell från i år, hellre än förra årets lyxbil?

Så: kan någon vänlig ordna dessa i ordning med bästa valet först:
3210M 3230M 3317U 3437U 4200U 4288U 4330M

Jag har mina misstankar (siffran ett anger generation, de tre andra ska vara så höga som möjligt - eller?), men det verkade som att det kan finnas undantag, så jag hoppas någon vet.

Jag ska köpa ny dator till sonen, och har svårt att hitta en som matchar. Jag hittar en på Webhallen, bruten förpackning, reducerat pris. 300 kr DYRARE än den vi köpte förra året, och samma prestanda - något bättre här och var men högst marginellt.

Försäkringsbolaget anvisade en som hade grafikkort på GeForce GT710M när vi hade GT640M innan, och jag antar att det vi hade var bättre? Om jag visste att grafikkortet var oskadat, så kunde jag ju bytt, men jag har ingen lust att spränga nästa dator också.

Ni får gärna tala om hur stor skillnad det kan vara på GT710M och GT640M. Jag har för mig från förra året att jag skulle ha minst 630/730 om det skulle spelas en del.

Hoppas ni kan hjälpa mig :) Har gamla dator på tork med 4 fläktar på nu, och har tagit bort det jag kunde. Vet inte när jag vågar teststarta den. Tips om det? Troligen är den död, då sonen direkt då den slocknade av vattnet (3 dl rakt i tangentbordet) försökte starta den, och gjorde det tills den slutade låta och ryka när man tryckte på knappen (fatta hur arg jag blev :( )

Själv tappade jag en smartphone i en toa en gång. Ryckte upp den och slet ut batteriet. Plockade snabbt isär och torkade i en vecka. Fungerade felfritt sedan.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Friska upp mitt minne om processor och grafikkort

Inläggav Titti » 2013-12-03 8:43:23

Tips: köp en stationär dator. Då begränsas skadan till tangentbordet om man häller något över den.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Friska upp mitt minne om processor och grafikkort

Inläggav Bror Duktig » 2013-12-03 8:50:15

Han ville det också, men han tar den med sig var och varannan dag (och ändrade sig när jag frågade om det var ok att inte kunna det - han hade tänkt som du först). Ofta till kompisar eller till mormor. Han kommer få en liten enklare laptop när han börjar högstadiet nästa höst, men det är ju ett tag, och den är inget vidare. Man får inte heller ladda ned spel på den...

Jag tar gärna info om grafikkort och processorer enligt frågorna ovan. Vi kommer nog inte köpa en stationär.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Friska upp mitt minne om processor och grafikkort

Inläggav slackern » 2013-12-03 11:36:15

Bror Duktig skrev:Han ville det också, men han tar den med sig var och varannan dag (och ändrade sig när jag frågade om det var ok att inte kunna det - han hade tänkt som du först). Ofta till kompisar eller till mormor. Han kommer få en liten enklare laptop när han börjar högstadiet nästa höst, men det är ju ett tag, och den är inget vidare. Man får inte heller ladda ned spel på den...

Jag tar gärna info om grafikkort och processorer enligt frågorna ovan. Vi kommer nog inte köpa en stationär.


Här har du om GTX 710M.

Det ska säkert gå att jämföra dom bägge på något sätt. Eller jag tror att den här sidan kan göra det.

http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeF ... 746.0.html

Här har du test på GTX 640M

http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeF ... 579.0.html

Såhär skriver dom om GTX 710M.

Performance

Depending on the clock rates, the 3D performance of the GeForce 710M is just slightly below the GT 720M, but a bit faster than the GT 620M. In comparison to the competition, the 710M offers a performance similar to the HD Graphics 4400/4600 and Radeon HD 7660G. This places the card in the entry level segment. Current games (as of 2013) will run fluently only in low settings.


Här har dom jämfört en massa kort med olika spel. Det kan vara lite plottrigt att hitta men GTX 640M verkar få bättre resultat.

http://www.notebookcheck.net/Computer-G ... 849.0.html
slackern
 
Inlägg: 43775
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Friska upp mitt minne om processor och grafikkort

Inläggav plåtmonster » 2013-12-03 11:56:01

Bror Duktig skrev:Vi kommer nog inte köpa en stationär.

Köp löst tangentbord och mus. Det går att använda en laptop som stationär dator.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Friska upp mitt minne om processor och grafikkort

Inläggav slackern » 2013-12-03 11:58:01

plåtmonster skrev:
Bror Duktig skrev:Vi kommer nog inte köpa en stationär.

Köp löst tangentbord och mus. Det går att använda en laptop som stationär dator.


Problemet är ändå att drickan kommer att stå på bordet där lapptoppen är. Så lapptoppen kommer ändå att bli blöt när vätskan rinner över bordet.
slackern
 
Inlägg: 43775
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Friska upp mitt minne om processor och grafikkort

Inläggav Bastuper » 2013-12-03 12:42:01

Om det låter som datorn får jobba hårt då man har många "grejer"
igång på datorn, är det då processorn som ansträngs?
Bastuper
Inaktiv
 
Inlägg: 1003
Anslöt: 2011-02-24
Ort: Sala

Friska upp mitt minne om processor och grafikkort

Inläggav Intressant » 2013-12-03 13:01:03

Bastuper skrev:Om det låter som datorn får jobba hårt då man har många "grejer"
igång på datorn, är det då processorn som ansträngs?


Det är nog fläktarna som går igång, kan vara både central processorn eller grafik processorn, alternativ hårddisken som tuggar på (knaster), om den är mekanisk.
Intressant
 
Inlägg: 660
Anslöt: 2013-10-11
Ort: Stockholm

Friska upp mitt minne om processor och grafikkort

Inläggav Bastuper » 2013-12-03 13:04:48

Ja just ja, datorn jobbar hårdare - fläktarna går upp i varv.
Ja jag hör det nu det är ju ljudet av fläktarna.

Hårddiskknaster har jag på en gammal skoldator som ligger här nånstans.
Bastuper
Inaktiv
 
Inlägg: 1003
Anslöt: 2011-02-24
Ort: Sala

Friska upp mitt minne om processor och grafikkort

Inläggav Intressant » 2013-12-03 13:12:48

Bastuper skrev:Ja just ja, datorn jobbar hårdare - fläktarna går upp i varv.
Ja jag hör det nu det är ju ljudet av fläktarna.

Hårddiskknaster har jag på en gammal skoldator som ligger här nånstans.


Kan vara värt att se över dem, damm etc. Om datorn börjar starta om ofta, så är det nog dags att damma av fläktarna. Får du grafiska fel, sen avstänging så är det troligen GPU. Då är det dags att byta fläkt alt köpa ny, om du ändå funderar på det.

Går allt igång utan att du "använder den tungt" så kan det kanske vara värt att rensa datorn från virus/trojaner.
Intressant
 
Inlägg: 660
Anslöt: 2013-10-11
Ort: Stockholm

Friska upp mitt minne om processor och grafikkort

Inläggav Intressant » 2013-12-03 13:19:33

Bror Duktig skrev:Minns jag rätt?


Kan rekommendera Sweclockers (http://www.sweclockers.com/forum/86-stationara-datorer-koprad/) forumdel för, råd om ny dator. Där kan du får bra tips på vad du ska leta efter, beroende på budget, önskemål mm.
Senast redigerad av Intressant 2013-12-03 13:24:17, redigerad totalt 5 gånger.
Intressant
 
Inlägg: 660
Anslöt: 2013-10-11
Ort: Stockholm

Friska upp mitt minne om processor och grafikkort

Inläggav Moggy » 2013-12-03 13:20:48

Bror Duktig skrev:Minns jag rätt?

Grafikkort:
GeForce GT640M är bättre än GeForce GT730M? Första siffran anger version (typ årsmodell) och de två sista anger hur bra det är? Om jag väljer mellan ovanstående, bör jag som jag tror, välja GT640M?

Och vad med GeForce GTX-serien, är den ännu bättre?

Och: om jag måste välja mellan GT640 och GT710 till en kille som spelar mycket spel där han tror att APB Reloaded är det som kräver mest i nuläget.

Processorer:
Samma som ovan, om det är en bättre processor, fast ett år äldre, så väljer man väl den bättre? Annars blir det som att välja Volvos simplaste modell från i år, hellre än förra årets lyxbil?

Så: kan någon vänlig ordna dessa i ordning med bästa valet först:
3210M 3230M 3317U 3437U 4200U 4288U 4330M

Jag har mina misstankar (siffran ett anger generation, de tre andra ska vara så höga som möjligt - eller?), men det verkade som att det kan finnas undantag, så jag hoppas någon vet.

Ni får gärna tala om hur stor skillnad det kan vara på GT710M och GT640M. Jag har för mig från förra året att jag skulle ha minst 630/730 om det skulle spelas en del.




Nyare hårdvara har fördelar över äldre och en ny generation är ofta förbättrad sett till strömförbrukning och prestanda. Nvidias ?10 är deras enklaste för lågbudget och inget för den som vill spela.

Handlar det om produkter som ligger i ungefär samma segment så skulle jag välja en nyare generation även om den låg snappet under i specar jämfört med en äldre genetation. Men ?40-serien ligger åtskilliga snäpp över ?10-serien men kankse bara ett eller ett par snäpp över ?30-serien. Jag skulle nog hellre ta 730 än 640....
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Friska upp mitt minne om processor och grafikkort

Inläggav slackern » 2013-12-03 13:22:36

Moggy skrev:
Bror Duktig skrev:Minns jag rätt?

Grafikkort:
GeForce GT640M är bättre än GeForce GT730M? Första siffran anger version (typ årsmodell) och de två sista anger hur bra det är? Om jag väljer mellan ovanstående, bör jag som jag tror, välja GT640M?

Och vad med GeForce GTX-serien, är den ännu bättre?

Och: om jag måste välja mellan GT640 och GT710 till en kille som spelar mycket spel där han tror att APB Reloaded är det som kräver mest i nuläget.

Processorer:
Samma som ovan, om det är en bättre processor, fast ett år äldre, så väljer man väl den bättre? Annars blir det som att välja Volvos simplaste modell från i år, hellre än förra årets lyxbil?

Så: kan någon vänlig ordna dessa i ordning med bästa valet först:
3210M 3230M 3317U 3437U 4200U 4288U 4330M

Jag har mina misstankar (siffran ett anger generation, de tre andra ska vara så höga som möjligt - eller?), men det verkade som att det kan finnas undantag, så jag hoppas någon vet.

Ni får gärna tala om hur stor skillnad det kan vara på GT710M och GT640M. Jag har för mig från förra året att jag skulle ha minst 630/730 om det skulle spelas en del.




Nyare hårdvara har fördelar över äldre och en ny generation är ofta förbättrad sett till strömförbrukning och prestanda. Nvidias ?10 är deras enklaste för lågbudget och inget för den som vill spela.

Handlar det om produkter som ligger i ungefär samma segment så skulle jag välja en nyare generation även om den låg snappet under i specar jämfört med en äldre genetation. Men ?40-serien ligger åtskilliga snäpp över ?10-serien men kankse bara ett eller ett par snäpp över ?30-serien. Jag skulle nog hellre ta 730 än 640....


Här har du länkar till tester och genomgång utav korten.

post1088416.html#p1088416
slackern
 
Inlägg: 43775
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Friska upp mitt minne om processor och grafikkort

Inläggav matgar » 2013-12-03 13:41:08

Bror Duktig skrev:Grafikkort:
GeForce GT640M är bättre än GeForce GT730M? Första siffran anger version (typ årsmodell) och de två sista anger hur bra det är? Om jag väljer mellan ovanstående, bör jag som jag tror, välja GT640M?

Du är inne på rätt spår, men om vi nu ska jämföra just GT640M mot GT730M. Så vinner nog GT730M både lite granna på prestanda samt lite nyare teknik.
Däremot så kommer GT640 vara snabbare en GT710 som du nämner lite längre ner.

Och som du frågar så är GTX bättre en GT. Men det ses även i numreringen. GTX börjar vid x50 och går till x90 tror jag medans GT är x10 - x40. Så ett nvidiakort med nummer 650 är en GTX medans en 630 är GT.

Bror Duktig skrev:Processorer:
Samma som ovan, om det är en bättre processor, fast ett år äldre, så väljer man väl den bättre? Annars blir det som att välja Volvos simplaste modell från i år, hellre än förra årets lyxbil?

Så: kan någon vänlig ordna dessa i ordning med bästa valet först:
3210M 3230M 3317U 3437U 4200U 4288U 4330M

Jag har mina misstankar (siffran ett anger generation, de tre andra ska vara så höga som möjligt - eller?), men det verkade som att det kan finnas undantag, så jag hoppas någon vet.

Processorer är lite svårare att hålla reda på. Det enklaste att titta på är storlek på L2 samt L3 cache. Hur många kärnor/trådar processon har/stöder samt hur snabb den är i GHz.
Sen är olika processorer olika bra på olika saker. Det är väldigt rörigt, särskild när man börjar blanda in versioner för laptops. (en del laptops har vanliga processorer dessutom)
Vill man göra det komplicerat för sig så får man sätta sig in i dom olika arkitekturerna som processorerna kan tänkas ha, samt vilken storlek dom har i nanometer. (men det orkar inte jag med iaf.)

Jag hittade följande sida där dom listar processorer i "ungefärlig" prestanda.

http://www.notebookcheck.net/Mobile-Processors-Benchmarklist.2436.0.html
Vilket indikerar att Intel Core i5-4330M är det snabbaste processorn av dom du listar. Den har ju även högst nummer.

Bror Duktig skrev:Ni får gärna tala om hur stor skillnad det kan vara på GT710M och GT640M. Jag har för mig från förra året att jag skulle ha minst 630/730 om det skulle spelas en del.

Ett GT710M tror jag inte man kan räkna med att spela något vidare med. Som jag fattar det så är GT tänkt att vara multimedia, dvs vanligt dataanvändande samt titta på film medans GTX är menat för spel. Nu går det ju självklart att spela spel även på GT modellerna dock så blir det nog att sänka upplösning och andra kvalitets inställningar.
Jag skulle nog vilja hålla fast vid att minst x30, men gärna 650/760 om ni har pengar.



slackern skrev:Här har du om GTX 710M.

Det ska säkert gå att jämföra dom bägge på något sätt. Eller jag tror att den här sidan kan göra det.

http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeF ... 746.0.html

Här har du test på GTX 640M

http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeF ... 579.0.html

Såhär skriver dom om GTX 710M.

@Slakern modellerna du skriver/pratar om är GT inte GTX.
Senast redigerad av matgar 2013-12-03 13:55:39, redigerad totalt 2 gånger.
matgar
 
Inlägg: 833
Anslöt: 2011-07-15
Ort: Solna

Friska upp mitt minne om processor och grafikkort

Inläggav Azo85 » 2013-12-03 13:44:03

Jag välte en flasköl över min laptop. Vet inte hur mycket som hann rinna ut men tangentbordet var täckt av skum 8) Den fungerade samma kväll bortsett tre knappar, S, D och F. Om han spelar spel förstår jag inte vad han skall med en laptop till om du inte råkar ha mycket pengar över som du inte vet vad du skall göra med.

Om man ändå skall spela spel är väl en tumregel att ha få kärnor men hög klockhastighet?
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

Friska upp mitt minne om processor och grafikkort

Inläggav slackern » 2013-12-03 13:46:46

matgar skrev:
Bror Duktig skrev:Grafikkort:
GeForce GT640M är bättre än GeForce GT730M? Första siffran anger version (typ årsmodell) och de två sista anger hur bra det är? Om jag väljer mellan ovanstående, bör jag som jag tror, välja GT640M?

Du är inne på rätt spår, men om vi nu ska jämföra just GT640M mot GT730M. Så vinner nog GT730M både lite granna på prestanda samt lite nyare teknik.
Däremot så kommer GT640 vara snabbare en GT710 som du nämner lite längre ner.

Och som du frågar så är GTX bättre en GT. Men det ses även i numreringen. GTX börjar vid x50 och går till x90 tror jag medans GT är x10 - x40. Så ett nvidiakort med nummer 650 är en GTX medans en 630 är GT.

Bror Duktig skrev:Processorer:
Samma som ovan, om det är en bättre processor, fast ett år äldre, så väljer man väl den bättre? Annars blir det som att välja Volvos simplaste modell från i år, hellre än förra årets lyxbil?

Så: kan någon vänlig ordna dessa i ordning med bästa valet först:
3210M 3230M 3317U 3437U 4200U 4288U 4330M

Jag har mina misstankar (siffran ett anger generation, de tre andra ska vara så höga som möjligt - eller?), men det verkade som att det kan finnas undantag, så jag hoppas någon vet.

Processorer är lite svårare att hålla reda på. Det enklaste att titta på är storlek på L2 samt L3 cache. Hur många kärnor/trådar processon har/stöder samt hur snabb den är i GHz.
Sen är olika processorer olika bra på olika saker. Det är väldigt rörigt, särskild när man börjar blanda in versioner för laptops. (en del laptops har vanliga processorer dessutom)
Vill man göra det komplicerat för sig så får man sätta sig in i dom olika arkitekturerna som processorerna kan tänkas ha, samt vilken storlek dom har i nanometer. (men det orkar inte jag med iaf.)

Jag hittade följande sida där dom listar processorer i "ungefärlig" prestanda.

http://www.notebookcheck.net/Mobile-Processors-Benchmarklist.2436.0.html
Vilket indikerar att Intel Core i5-4330M är det snabbaste processorn av dom du listar. Den har ju även högst nummer.

Bror Duktig skrev:Ni får gärna tala om hur stor skillnad det kan vara på GT710M och GT640M. Jag har för mig från förra året att jag skulle ha minst 630/730 om det skulle spelas en del.

Ett GT710M tror jag inte man kan räkna med att spela något vidare med. Som jag fattar det så är GT tänkt att vara multimedia, dvs vanligt dataanvändande samt titta på film medans GTX är menat för spel. Nu går det ju självklart att spela spel även på GT modellerna dock så blir det nog att sänka upplösning och andra kvalitets inställningar.
Jag skulle nog vilja hålla fast vid att minst x30, men gärna 650/760 om ni har pengar.



slackern skrev:Här har du om GTX 710M.

Det ska säkert gå att jämföra dom bägge på något sätt. Eller jag tror att den här sidan kan göra det.

http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeF ... 746.0.html

Här har du test på GTX 640M

http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeF ... 579.0.html

Såhär skriver dom om GTX 710M.

@Slakern modellerna du skriver/pratar om är GT inte GTX.


Jag ber om ursäkt. :) GT ska det vara och inte GTX. Är bara van vid att när jag tittar på kort är det alltid GTX modellerna jag tittar på. Sjukt sugen på att köpa ett GTX 770 för stationärt bruk. :) Eventuellt ska jag köpa en sandy bridge utav en kompis billigt och behöver köpa ett grafikkort till den. :)
slackern
 
Inlägg: 43775
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Friska upp mitt minne om processor och grafikkort

Inläggav matgar » 2013-12-03 13:56:02

Moggy skrev:Handlar det om produkter som ligger i ungefär samma segment så skulle jag välja en nyare generation även om den låg snappet under i specar jämfört med en äldre genetation. Men ?40-serien ligger åtskilliga snäpp över ?10-serien men kankse bara ett eller ett par snäpp över ?30-serien. Jag skulle nog hellre ta 730 än 640....


Just i generationsgiftet mellan 6 och 7 serien så verkar det ju som så att det även skett en prestanda ökning, där 7 serien i modellen under motsvarande modell i 6 serien faktiskt har samma eller kanske snäppet bättre prestanda.

Edit:
Det ser ut som om (åtminstone i GT modellerna) så är 7 och 6 serien ungefär samma arkitektur, mera en fråga om att 7 serien är överklockade. Så det förklarar ju varför en 740m är snabbare en en 640m. Sen får vi inte glömma att mängden och typen av minne spelar roll. Mer minne är bättre och samt möjligen om du har GDDR5 i ena mot GDDR3 i andra. (GDDR5 är snabbare).
Så för mig så om jag skulle behöva välja mellan en 630M och en 730M så skulle jag ta kortet med mer minne (och snabbare om det var en skillnat på minnestyp) förutsagt att det var samma pris det vill säga.
matgar
 
Inlägg: 833
Anslöt: 2011-07-15
Ort: Solna

Friska upp mitt minne om processor och grafikkort

Inläggav Bror Duktig » 2013-12-03 14:36:18

Tack, fattar lite mer nu. 640 eller 730 då antar jag. Bort med Sibas. Synd att de två andra saknar optisk enhet. Eller behövs inte det numer? Vet inte om han någonsin stoppar in något där. Laddar mest ned spel, köper inga.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Friska upp mitt minne om processor och grafikkort

Inläggav matgar » 2013-12-03 15:07:17

Bror Duktig skrev:Tack, fattar lite mer nu. 640 eller 730 då antar jag. Bort med Sibas. Synd att de två andra saknar optisk enhet. Eller behövs inte det numer? Vet inte om han någonsin stoppar in något där. Laddar mest ned spel, köper inga.

Lite olika om man behöver eller inte. Numera kan man oftast lösa det via usb minnen om det finns behov, men det går ju att köpa externa optiska enheter också.. ofta kopplas dom in via USB dom med.
Just laptops brukar ju numera ha installationsmedia till sitt os lokalt på en specialpartition på hårddisken. Så om du inte har planer på att installera om med helt nytt OS så kan ni nog klara er utan optisk enhet.
matgar
 
Inlägg: 833
Anslöt: 2011-07-15
Ort: Solna

Friska upp mitt minne om processor och grafikkort

Inläggav Miche » 2013-12-03 18:31:56

Så länge man inte har för avsikt att installera kopieringsskyddad programvara på optiska skivor eller bränna skivor så går det alldeles utmärkt att klara sig utan optisk enhet. Många laptops leveraras utan numera.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Friska upp mitt minne om processor och grafikkort

Inläggav Bror Duktig » 2013-12-03 18:51:01

Hur länge ska datorn (den gamla, som blev vattnad) stå med fläktar på och torka tror ni? Den har stått konstant i ett drygt dygn nu, med 3 små USB-fläktar på sig, och en större värmegrej.

Jag får tag på en specialdator från Webbhallen, men finns bara en (extrapris p.g.a. öppnad kartong) och vill ju gärna så fort som möjligt se om den gamla vaknar igen eller ej.

När min smartphone hade badat i en toa, lät jag den torka en vecka, men det kanske är overkill.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Friska upp mitt minne om processor och grafikkort

Inläggav Miche » 2013-12-03 19:37:17

Det eror nog lite på hur den är konstruerad, om det finns platser där fukt kan krypa in så tar det längre tid och då tror jag inte att ett dygn räcker. Om allt är relativt öppet går det fortare att torka.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Friska upp mitt minne om processor och grafikkort

Inläggav matgar » 2013-12-03 20:28:53

Hur pass vattnat blev den? Blev den tappat i plurret eller fick den ett glas vatten spillt över sig?
Om det bara var ett glas vatten så rann kanske det mesta av direkt, och då kanske det inte är så mycket vatten i datorn. Om så är fallet så kan det nog räcka med nån dag till. Men det går ju inte att säga med någon säkerhet, då saker som hur datorn är konstruerad spelar stor roll.
Är det byggd smart så bör det ju inte finnas några öppningar på ovansidan som låter vattnet rinna ner bland den känsliga elektroniken.. själva tangentbordet tar ju normalt inte nån direkt skada av vatten och torkar snabbt.

Edit: Jag läste lite närmare om vad som hade hänt. att han försökte tvinga datorn att starta låter inge vidare.. Stor risk att det blivit nån kortslutning där.
matgar
 
Inlägg: 833
Anslöt: 2011-07-15
Ort: Solna

Friska upp mitt minne om processor och grafikkort

Inläggav Bror Duktig » 2013-12-03 22:33:43

Han skulle svälja sin fiskoljekapsel, och tappade glaset med 2,5 dl vatten rakt på datorn som genast slocknade. Då försökte han starta den, och det gjorde han tills den inte reagerade mer. (Det är ju det dummaste av allt - fast jag hade nog blivit ännu mer vansinnig om jag varit hemma, för de hade säkert smugit med det och försökt starta - nu kan jag ändå skylla på att jag inte var där och de inte visste.)

Så jag gissar att hemskt mycket vatten runnit in i den. Den låg stängd men uppochned tills jag kom hem flera timmar senare, och då var den helt blöt under de luckor jag tog bort, samt vad jag tror var RAM.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Återgå till IT-forum



Logga in