Vad jobbar ni med? Vad har ni för utbildning?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vad jobbar ni med?

Inläggav slackern » 2013-04-12 16:39:36

Huggorm skrev:
slackern skrev:Jo men det är ju fullständigt livsfarligt att ha folk arbetande som inte har utbildning i att läsa elsäkerhetsverkets föreskrifter. Eller som har elementär hur saker ska dimensioneras eller var olika material får användas. Om inte du har utbildning kan ju inte jag som kund veta om du kommer att använda rätt material i badrummet. Som tex kapslingsklass, eller om du väljer rätt slags elkabel. Fullständigt livsfarligt och skandal att dom anställer folk utan dom rätt kunskaperna.

Man måste inte ha gymnasiumets elprogram för att lära sig dimensionera en kabel eller välja rätt kapslingsklass. Skulle man någon gång hamna utanför det man grejar med dagligen är det bara att kolla i en tabell. Är man sådan att man har lätt för att lära sig samt har en praktisk läggning är det barnsligt lätt.


Jo men hur kan jag som kund veta om du har en susning om vad du sysslar med om du inte har ett certifikat? Det är ju trotts allt ett bevis på att man har den teoretiska och praktiska erfarenheten. Utöver den teoretiska kunskapen så ingår 1 år som lärling för att få ut certifikatet. Har även den teoretiska kunskapen för att plocka ut en BB1 behörighet om man vill plocka ut en sådan efter 2 års arbete.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad jobbar ni med?

Inläggav Huggorm » 2013-04-12 17:07:51

slackern skrev:Jo men hur kan jag som kund veta om du har en susning om vad du sysslar med om du inte har ett certifikat? Det är ju trotts allt ett bevis på att man har den teoretiska och praktiska erfarenheten. Utöver den teoretiska kunskapen så ingår 1 år som lärling för att få ut certifikatet. Har även den teoretiska kunskapen för att plocka ut en BB1 behörighet om man vill plocka ut en sådan efter 2 års arbete.
Utbildning och certifikat är bara papper och säger ingenting om verkligheten. Vi hade ett exempel på senaste bygget med en ung kille på kanske 23 som var godkänd. Allt han gjorde såg ut som skit, det var snett och vint och rackel och kortslutning men godkänd var han. Sedan hade vi en annan som hade gått trettio år som industrielektriker, varit ute på oljeplattformar och allt möjligt, en riktigt duktig person som visst vad han höll på med. Men godkänd blev han inte för den utbildning han gick för trettio år sedan var inte tillräcklig. Den här personen hade alltså tio kronor mindre i timmen än klåparen som var korrekt utbildad och hade 28 år mindre erfarenhet.
Huggorm
 
Inlägg: 22249
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Vad jobbar ni med?

Inläggav slackern » 2013-04-12 17:16:55

Huggorm skrev:
slackern skrev:Jo men hur kan jag som kund veta om du har en susning om vad du sysslar med om du inte har ett certifikat? Det är ju trotts allt ett bevis på att man har den teoretiska och praktiska erfarenheten. Utöver den teoretiska kunskapen så ingår 1 år som lärling för att få ut certifikatet. Har även den teoretiska kunskapen för att plocka ut en BB1 behörighet om man vill plocka ut en sådan efter 2 års arbete.
Utbildning och certifikat är bara papper och säger ingenting om verkligheten. Vi hade ett exempel på senaste bygget med en ung kille på kanske 23 som var godkänd. Allt han gjorde såg ut som skit, det var snett och vint och rackel och kortslutning men godkänd var han. Sedan hade vi en annan som hade gått trettio år som industrielektriker, varit ute på oljeplattformar och allt möjligt, en riktigt duktig person som visst vad han höll på med. Men godkänd blev han inte för den utbildning han gick för trettio år sedan var inte tillräcklig. Den här personen hade alltså tio kronor mindre i timmen än klåparen som var korrekt utbildad och hade 28 år mindre erfarenhet.


Om industrielektrikern har jobbat och gått en elutbildning för 30 år sedan borde han få ut ett certifikat. Ok för att han kanske får ut ett industrielektriker cert men borde inte vara några som helst bekymmer. Säkert bara eran arbetsgivare som är snål som inte godtar ett industrielektriker cert. Men allt det här finns att läsa på elektriker förbundets hemsida hur det fungerar om han är Svensk. Har han en nordisk elutbildning och har jobbat så ska det gå att validera allt sådant.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad jobbar ni med?

Inläggav Kattmamma » 2013-04-12 18:23:04

Vårdbiträde i hemtjänsten :-)Happy
Kattmamma
 
Inlägg: 1575
Anslöt: 2012-04-22
Ort: Småland

Vad jobbar ni med?

Inläggav Charlie72 » 2013-04-12 18:24:20

Att försöka komma längre söderut
Charlie72
 
Inlägg: 3698
Anslöt: 2012-10-11

Vad jobbar ni med?

Inläggav plåtmonster » 2013-04-12 18:24:27

Den som gått elutbbildning och har 3 års praktik blir "elektriker". Vemsomhelst kan sedan anställas i samma bolag som elektrikern och då gäller elektrikerns behörighet även för denne, men endast under arbetstid.

Så om man får installation utför kan det löna sig att kontrollera deras installation. T.ex att skyddsjord går till jord och inte nolla i ett 5-ledarsystem. Eller i värsta fall fas. Dito kontroll av nolla. Sedan gäller det kontroll av isolationsavstånd, kabeldimensionering mm.

Kuggfrågor kan vara att fråga vilken förimpedans och utlösningsvillkor de har räknat med, om de använder trappkoppling, eller vilken IP klass de använder på utomhusuttaget osv.

Det är ofta felaktig skyddsjord och isolationsavstånd som ställer till det med elchock. Medan slarvigt åtskruvade ledare och överdimensionerade säkringar kan ta eld på kablar (och hus). Kika gärna i kopplingsdosorna om det ser prydligt ordnat.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Vad jobbar ni med?

Inläggav imagine » 2013-04-25 23:54:20

1. bygg
2. IT (kth), inlärning från andra som kan, självutbildning, böcker, observation, common fucking sense. :D

Eftersom jag har någon typ utav adhd så vill jag göra allt. Ju fler saker jag klarar av desto mer jag kan växla mellan dem så att jag kan hålla uppmärksamheten uppdaterad hela tiden. Det känns bra med mycket refreshments.. :)
imagine
 
Inlägg: 115
Anslöt: 2013-03-29

Vad jobbar ni med?

Inläggav MsTibbs » 2013-04-28 19:16:12

1. Medieproduktion. Huvudsakligen skriver och illustrerar jag för tidningen ASP Bladet som huvudsakligen är en papperstidning (som ej har något med Asperger att göra trots namnet). Vissa delar publiceras online på . http://aspbladet.wordpress.com/

Tidigare exempel på jobb:
Städare (två veckor kommunalt sommarjobb 25kr/timmen)
Konsum Värmland (extraknäck under gymnasiet och framåt)
lärarvikarie

2. Samhällsprogrammet inriktning samhällskunskap på gymnasiet
Lumpen 11 mån radaroperatör på Arthur
Bild och Form på Kyrkeruts folkhögskola
Polisförberedande på Stensunds folkhögskola
Bryggan 5p Mälardalens högskola
Tyska A 20p Karlstads universitet (blev dock deprimerad, skolkade och dök sen aldrig upp mer)
Marknadsföring 100p (gymnasienivå) Folkuniversitetet
...sen har jag varit i psykisk obalans efter det.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Vad jobbar ni med?

Inläggav Malooh » 2013-04-29 0:03:28

Generellt sätt så är jag stolt över mitt jobb, jag gör skillnad. Men det är ju inte varje gång man gladeligen berättar var man jobbar då det alltför ofta händer att man får ta skit för vad alla andra inom yrket gör eller inte gör.

1. SIUS-konsulent på Arbetsförmedlingen :oops:
2. Lärarutbildning med specialpedagogisk inriktning
Malooh
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2013-04-01
Ort: Östergötland

Vad jobbar ni med?

Inläggav Lunas Iovis » 2013-12-01 0:29:49

Jag jobbar i en 'lampaffär', en ovanlig typ av butik idag. En liten familjeägd firma som funnits i 50 år. Där trivs jag bra!

Utbildning. Gick Estet, Bild & Form på gymnasiet.
Lunas Iovis
 
Inlägg: 98
Anslöt: 2013-11-20
Ort: Norden

Vad jobbar ni med?

Inläggav alixha » 2013-12-01 0:52:33

Jag jobbar inte nu men jag har jobbat tidigare i korta perioder, gills det? :)

Jag har gått grundskolan och gymnasiet (samhäll/kultur), fick dock inget slutbetyg för jag var nästan aldrig där.
Några år senare gick jag på en folkhögskola men det gick inte heller så bra.
Sen började på en vuxenutbildning som var kanon! Vi var 4 stycken i klassen och hade mycket hemmaarbete förutom när vi var ute på praktik.
Blev färdigutbildad barnskötare =)

Sista jobbet jag hade var just som barnskötare, jag hade haft praktik på detta stället, sen fick jag sommarvikariat och sen till hösten fick jag anställning.
Jag var elevassistent åt en pojke med ganska grov autism. Det var ett jättetrevligt jobb men jag var tvungen att avsluta det då jag började må sämre privat.
Detta jobbet är det jobb som jag lyckats ha längst, blev totalt ca 6 månader.
Sen dess har jag mest varit in och ut på psyket, träffat psykiatriker, psykologer, kuratorer och en rad andra pappersarbetare.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Vad jobbar ni med?

Inläggav Charlie72 » 2013-12-01 0:57:42

Vet inte om arbetslös e något jobb?
Charlie72
 
Inlägg: 3698
Anslöt: 2012-10-11

Vad jobbar ni med?

Inläggav Kollektivet » 2013-12-01 1:06:37

1 Vad jobbar du med? Yrke.

Journalistik och media.

2 Vad har du för utbildning, eller har du kanske gått livets hårda skola?

Grundskola och ett par år på gymnasiet, därefter en massa komvux, folkhögskola, yrkesutbildning (inom vården). Det har gått dåligt på i princip varenda utbildning. Noll intresse för studier + mycket grupparbeten :D

Men jag hade en del vänner som jobbade i branschen, och genom dem lyckades jag sälja in något av mina dåvarande specialintressen. Frilansuppdragen ledde till anställning.
Kollektivet
 
Inlägg: 222
Anslöt: 2013-10-28
Ort: Stockholm

Vad jobbar ni med?

Inläggav zed88 » 2013-12-01 1:19:51

Arbetar på ett av de 10 största bolagen i världen i den sektorn. Är väldigt varierande arbetsuppgifter. Finns de som vet vad jag arbetar med här på forumet. ;) Om ni är nyfikna på vad jag arbetar med får ni gärna skicka ett PM!
zed88
Inaktiv
 
Inlägg: 72
Anslöt: 2013-11-22
Ort: Göteborg

Re: Vad jobbar ni med?

Inläggav Pieohpah » 2013-12-01 1:38:42

Programmerare de sista 17 åren. Trivs kanon! C/C++ och Javascript mest men det har kommit in en del C# på sista tiden
Pieohpah
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2012-01-05
Ort: Stockholm

Vad jobbar ni med?

Inläggav dasunbedingte » 2013-12-01 1:52:16

S_KLASS skrev:Hej.

Tänkte bara fråga två simpla frågor som kan leda till en intressant läsning.

1 Vad jobbar du med? Yrke.

2 Vad har du för utbildning, eller har du kanske gått livets hårda skola?

MVH :-)Happy :-)Happy


1. Sjukskriven just nu. Arbetar inom hälso- och sjukvården.
2. Läste NV på gymnasiet. Enstaka kurser på komvux. Mängder med kurser i flera områden och nivåer på högskolan. Inget slutfört direkt för tröttnar på flumm och idioti.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Vad jobbar ni med?

Inläggav MsTibbs » 2013-12-01 14:10:49

Skribent och illustratör på Mediagruppen i Karlstad, med tidningen ASP Bladet (har ingenting med asperger att göra, utan "avdelningen för socialpsykiatri, alkohol och narkotika). Trivs utmärkt! :)
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Vad jobbar ni med? Vad har ni för utbildning?

Inläggav Toblerone » 2013-12-02 14:53:17

1. Lärare på specialskola (tycker dock det är svårt med det sociala. Vill gå ner i tid). Har dessutom eget företag, tillsammans med min man.

2. Pluggat till översättare, 3 1/2 år. Sedan ämneslärare 200 poäng, engelska och tyska.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Vad jobbar ni med? Vad har ni för utbildning?

Inläggav higgspartikel » 2013-12-02 15:25:18

1. Är anställd som städare sen slutet av sommaren, praktiserade i ett halvår innan dess. Trivs mycket bra med det.
2. Lite diverse, alltifrån folkhögskola till universitetskurser (konst och formgivning, filmvetenskap, m.m.).
higgspartikel
 
Inlägg: 198
Anslöt: 2012-10-29

Vad jobbar ni med? Vad har ni för utbildning?

Inläggav invisible » 2013-12-05 10:52:14

Hej!

Jobb: Jobbar som frisör sedan 2000, egenföretagare sedan 4 år tillbaka.

Utbildning: Gymnasieutbildning inriktning frisör, gesällbrev och ska göra mästarutbildning efter jul.
invisible
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2013-11-28
Ort: Skåne

Vad jobbar ni med? Vad har ni för utbildning?

Inläggav elle » 2013-12-05 12:31:27

S_KLASS skrev:Hej.

Tänkte bara fråga två simpla frågor som kan leda till en intressant läsning.

1 Vad jobbar du med? Yrke.

2 Vad har du för utbildning, eller har du kanske gått livets hårda skola?

MVH :-)Happy :-)Happy

Har jobbat som babysitter hos en familj med ett barn och på ett företag som heter GfK med marknadsundersökningar . Nu är jag sjukskriven.
Vill tillägga att jag alltid hade velat jobba som flygvärdinna eller också som skor deseigner. Mina drömyrke.
Grundskolan 8 år, Lyceum 4 år ( utländsk utbildning ) samt svensk utbildning Svenska A + Svenska B+ Svenska 40p , Tyska 50p.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Vad jobbar ni med? Vad har ni för utbildning?

Inläggav Bazooka » 2013-12-07 12:02:56

Har hand om datamiljön för ett stort företag. Kräver massor av möten, presentationer och kontakter med folk. Älskar dessa kontakter, men har inte varit på en firmafest eller en fikapaus på åratal, och äter alla lunch med en polare som är lite lagd år mitt håll. Är man knäpp eller? Jag kan prata med alla, och inför hur många som helst, men blir det mer än två och det skall vara trevligt så blir jag ett litet nervöst nervknippe som bara lider..
Bazooka
 
Inlägg: 205
Anslöt: 2012-11-03

Vad jobbar ni med? Vad har ni för utbildning?

Inläggav plåtmonster » 2013-12-07 12:54:21

Det är väl skillnad på vad man KAN och vad man är tillfreds med. För jag antar att du trivs i din tvåsamhet med denna arbetskollega?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Vad jobbar ni med? Vad har ni för utbildning?

Inläggav dasunbedingte » 2013-12-08 11:21:16

Bazooka skrev:datamiljön för ett stort företag. Kräver massor av möten, presentationer och kontakter med folk. Älskar dessa kontakter, men har inte varit på en firmafest eller en fikapaus på åratal, och äter alla lunch med en polare som är lite lagd år mitt håll. Är man knäpp eller? Jag kan prata med alla, och inför hur många som helst, men blir det mer än två och det skall vara trevligt så blir jag ett litet nervöst nervknippe som bara lider.


När det gäller presentationer och föreläsningar av diverse, oavsett åhörarstorlek, kan en lätt gå in i ämnet (förutsatt det är ett utav ens stora intresse, annars går det inte) och briljera. Sitta runt fikabordet och diskutera väder, mens, kakor, Bonde söker kviga, sport, allmänt kallprat etc kräver fokus på varje enskilt moment - så ska en äta med, hålla koll på tiden, urskilja relevanta infon, undvika bakgrundsbrus. Ehm. Monologer är bäst.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in