Extra trötthet pga. mörkret ?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Extra trötthet pga. mörkret ?

Inläggav Plasticfck » 2013-11-28 14:33:38

Blir ni också extra trötta av mörkret som kommit sen någon månad tillbaka ? :-)010

Det är fan inte ljust länge alls om dagarna ...
Sitter och ska försöka plugga - men jag kommer fan inte igång ... min kropp VILL sova, och klockan är bara 13.30 ... Jag blir förbannad över hur jävla slö jag känner mig för att allt blir mörkt så snabbt.

"Vem fan släckte lampan ?" - är typ vad jag känner gällande mörkret utomhus ...

Vad brukar ni göra för att bli piggare när ni är skittrötta pga. mörkret ?

Man får ju typ inget gjort ...

:-)138
Plasticfck
 
Inlägg: 1548
Anslöt: 2013-06-18

Extra trötthet pga. mörkret ?

Inläggav plåtmonster » 2013-11-28 14:42:33

Spring en tur på några km. Ät regelbundet med grönsaker och fisk.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Extra trötthet pga. mörkret ?

Inläggav Plasticfck » 2013-11-28 14:46:51

plåtmonster skrev:Spring en tur på några km. Ät regelbundet med grönsaker och fisk.


Springa en tur innan pluggandet - eller menar du att motionera regelbundet överhuvudtaget ? :mrgreen:

Motionerar mycket regelbundet och äter bra - men att ta en löptur innan pluggandet har jag ej tänkt på, om det var så du menade, hehe!
Plasticfck
 
Inlägg: 1548
Anslöt: 2013-06-18

Extra trötthet pga. mörkret ?

Inläggav barracuber » 2013-11-28 15:16:30

Försök vara ute i dagsljuset. När du är inne när det mörknat ute, tänd taklampor för att inte melantoninet (sömnhormonet) ska börja produceras vilket kommer göra dig sömnig för tidigt på dagen. Punktbelysningar gör inte lika mycket nytta som taklampor men är klart bättre än ingenting.

Försök lev som folk gjorde förr dvs följ solljuset. Om du vill ha bra nattsömn så låt inte lampor / tv / datorer / mobiler / plattor mm vara på fram till läggdags - stäng av dem långt tidigare, redan vid typ kl 18-20, när melantoninet idealiskt sett ska komma igång, så slipper du insomningsproblem. Glöm inte att vi har mycket gemensamt med djur som går i idé även om vi evolutionärt sett tappat den förmågan.

Melantoninet har en 12-timmarscykel så att 12 timmar efter att det började produceras så är det slut och då är du pigg.Beroende på när du somnar ska det alltså ta 12 timmar inna du är pigg igen. Om man inte tänjer på detta vill säga vilket vi tyvärr gör väldigt mycket i vårt moderna samhälle. Problemet för många är att de har melantonin kvar i kroppen när de vaknar och måste upp, vilket rubbar hela cykeln.

Om du på kvällen måste sitta vid datorn / mobilen / plattan, installera gratisprogrammet F.lux, som filterar bort de blå frekvenserna från skärmen, vilket förhindrar att sömncykeln förstörs ännu mer.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Extra trötthet pga. mörkret ?

Inläggav plåtmonster » 2013-11-28 15:20:07

Hur gör F.lux rent tekniskt?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Extra trötthet pga. mörkret ?

Inläggav Plasticfck » 2013-11-28 15:35:12

barracuber skrev:Försök vara ute i dagsljuset. När du är inne när det mörkat ute, tänd taklampor för att inte melantoninet (sömnhormonet) ska börja produceras vilket kommer göra dig sömnig för tidigt på dagen. Punktbelysningar gör inte lika mycket nytta som taklampor men är klart bättre än ingenting.

Försök lev som folk gjorde förr dvs följ solljuset. Om du vill ha bra nattsömn så låt inte lampor / tv / datorer / mobiler / plattor mm vara på fram till läggdags - stäng av dem långt tidigare, redan vid typ kl 18-20, när melantoninet idealiskt sett ska komma igång, så slipper du insomningsproblem. Glöm inte att vi har mycket gemensamt med djur som går i idé även om vi evolutionärt sett tappat den förmågan.

Melantoninet har en 12-timmarscykel så att 12 timmar efter att det började produceras så är det slut och då är du pigg.Beroende på när du somnar ska det alltså ta 12 timmar inna du är pigg igen. Om man inte tänjer på detta vill säga vilket vi tyvärr gör väldigt mycket i vårt moderna samhälle. Problemet för många är att de har melantonin kvar i kroppen när de vaknar och måste upp, vilket rubbar hela cykeln.

Om du på kvällen måste sitta vid datorn / mobilen / plattan, installera gratisprogrammet F.lux, som filterar bort de blå frekvenserna från skärmen, vilket förhindrar att sömncykeln förstörs ännu mer.


Tack så mycket!
Har faktiskt dålig belysning härinne eftersom jag inte har någon taklampa :// har bara vägglampor ...

Tänkte ladda ner f.lux redan igår faktiskt, men Linux är så &%#"!! :-)Raging krångligt att ladda ner saker på ... Ska försöka idag istället!

Är nog jag som är anledningen till att jag är så jävla trött litegrann också ... för jag gillar natten, så jag sitter gärna uppe när andra gått och lagt sig... Plus att jag alltid är mer produktiv på natten. Större chans att jag får saker gjorda då. Jag får typ panik av tanken på att lägga mig "tidigt" ...

Gick och la mig 12 igår istället för 03-04 - och fastän jag var SKITTRÖTT - kunde jag inte somna ... Kändes otroligt värdelöst och frustrerande.

Tack för värdefull info iaf!
Plasticfck
 
Inlägg: 1548
Anslöt: 2013-06-18

Extra trötthet pga. mörkret ?

Inläggav Idiot » 2013-11-28 16:23:59

Finns väl en längre tråd om detta någonstans, orkar inte söka men, rätt säker.
Idiot
 
Inlägg: 1004
Anslöt: 2012-02-10

Extra trötthet pga. mörkret ?

Inläggav slackern » 2013-11-28 16:25:37

Idiot skrev:Finns väl en längre tråd om detta någonstans, orkar inte söka men, rätt säker.


Det ser mörkt ut. ;)
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Extra trötthet pga. mörkret ?

Inläggav cskamartin » 2013-11-28 16:58:38

jag känner mig tröt på vinterhalvåret i bland man då det är från dag till dag och för att inte vara så tröt så är jag med kompisar och spelar tv spel med dom och sånt
cskamartin
 
Inlägg: 73
Anslöt: 2013-08-30

Extra trötthet pga. mörkret ?

Inläggav kiddie » 2013-11-28 17:36:29

Skulle inte orka plugga under vintern. Även de vintrar jag lyckas hålla uppe resten av systemet har jag konstant dumsjuka på vintern.

När jag var ung var jag inte alls påverkad av ljuset och mörkret. Tur annars hade det nog blivit ännu jobbigare.

Käka d-vitaminer ska tydligen alla nordbor göra. Dessutom gå och lägga sig en halvtimma tidigare kan nog oxo vara bra.

Men vintern ÄR svår för många. Man får göra så gott man kan.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Extra trötthet pga. mörkret ?

Inläggav Miche » 2013-11-28 18:53:08

Annars kan man ju testa Valkee ljusterapilurar (om man har råd, de kostar omkring 1.500 kr...)
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Extra trötthet pga. mörkret ?

Inläggav Plasticfck » 2013-11-28 19:05:09

kiddie skrev:Skulle inte orka plugga under vintern. Även de vintrar jag lyckas hålla uppe resten av systemet har jag konstant dumsjuka på vintern.

När jag var ung var jag inte alls påverkad av ljuset och mörkret. Tur annars hade det nog blivit ännu jobbigare.

Käka d-vitaminer ska tydligen alla nordbor göra. Dessutom gå och lägga sig en halvtimma tidigare kan nog oxo vara bra.

Men vintern ÄR svår för många. Man får göra så gott man kan.


Tack så mycket för denna kommentar!!!
Den fick mig att känna mig lugnare ... att jag inte är ensam om att bli "seg" och fungera sämre studiemässigt på vintrarna :// Det är skitjobbigt ...

Jag tar alltid D-vitamin, då jag tidigare har haft så fet brist av det att jag höll på att få mjukt skelett O__O haha! Så den biten funkar nog bra.

Är typ mest att jag känner mig så seg/trött av att det är så få soltimmar ...
Plasticfck
 
Inlägg: 1548
Anslöt: 2013-06-18

Extra trötthet pga. mörkret ?

Inläggav Bastuper » 2013-11-28 19:26:00

Ibland känner jag mig tryggare då det är skymning
än då det är fullt dagsljus.
Bastuper
Inaktiv
 
Inlägg: 1003
Anslöt: 2011-02-24
Ort: Sala

Extra trötthet pga. mörkret ?

Inläggav Miche » 2013-11-28 19:38:51

Bastuper skrev:Ibland känner jag mig tryggare då det är skymning
än då det är fullt dagsljus.

Trygghet gör att man kan slappna av och bli trött!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Extra trötthet pga. mörkret ?

Inläggav Helly » 2013-12-01 5:09:41

Jag blir också förbannat trött när det är mörkt ute. Men jag har infört en ny bit i min kost som jag tycker fungerar riktigt bra. Jag har lagt till ett rikligt dagligt intag av druvor. Det är energi direkt från solen, bland det mest energirika man kan äta. Så ett par hundra gram om dagen. Vindruvor, dadlar, russin, katrinplommon, fikon. Variation förnöjer (åtminstone för mig). Kan vara värt ett försök! Jag känner mig betydligt piggare. Men jag måste medvetet fylla på med detta bränsle flera gånger under dagen. Jag tror att vi bokstavsmänniskor har större behov och förbrukning av energi eftersom de exekutiva funktionerna inte fungerar så bra.
Helly
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2013-12-01

Extra trötthet pga. mörkret ?

Inläggav Juddy » 2013-12-01 5:45:51

Är extremt trött just nu. Plonkar i mig d-vitamin och längtar desperat efter snö så att det blir ljusare.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Extra trötthet pga. mörkret ?

Inläggav Tiblan » 2013-12-01 8:21:35

Mörkret är vidrigt och skulle vilja gå i ide. Finns inget att göra för mig annat än att vänta på våren. Fungerar klart bättre med sommartid än vintertid så ridån går verkligen ner på hösten när vi går över till vintertid och det blir mörkt en timme tidigare. Då börjar nedräkningen till vintersolståndet i december när jag vet att vi återigen börjar gå mot ljusare tider. När vi sedan i mars åter igen får sommartid så känns det som jag får livet tillbaka.

Så om 3 veckor vänder det och börjar bli ljusare igen. Jag längtar....
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Extra trötthet pga. mörkret ?

Inläggav Mountain_lion » 2013-12-02 21:36:09

Helly skrev:Jag blir också förbannat trött när det är mörkt ute. Men jag har infört en ny bit i min kost som jag tycker fungerar riktigt bra. Jag har lagt till ett rikligt dagligt intag av druvor. Det är energi direkt från solen, bland det mest energirika man kan äta. Så ett par hundra gram om dagen. Vindruvor, dadlar, russin, katrinplommon, fikon. Variation förnöjer (åtminstone för mig). Kan vara värt ett försök! Jag känner mig betydligt piggare. Men jag måste medvetet fylla på med detta bränsle flera gånger under dagen. Jag tror att vi bokstavsmänniskor har större behov och förbrukning av energi eftersom de exekutiva funktionerna inte fungerar så bra.


Bra tänkt Helly. Bara var försiktig och välj ekologiska druvor pga att de vanliga är väldigt besprutade.
Mountain_lion
 
Inlägg: 1255
Anslöt: 2013-07-18
Ort: Halland

Extra trötthet pga. mörkret ?

Inläggav Mountain_lion » 2013-12-02 21:46:31

Plasticfck skrev:Blir ni också extra trötta av mörkret som kommit sen någon månad tillbaka ?

Ja, det är mkt jobbigare att orka med att hitta på och göra saker. Allt känns deppigare. Sedan äter jag oftare. Längtar till att ljuset återvänder.

Plasticfck skrev:Vad brukar ni göra för att bli piggare när ni är skittrötta pga. mörkret ?


Träna samt gå promenad mitt på dagen under helgerna. Gör jag inte det så blir risken stor att jag bara tittar på film eller hänger vid datorn.



Moderator atoms - attribuerade frågorna till den som ställde dem.
Mountain_lion
 
Inlägg: 1255
Anslöt: 2013-07-18
Ort: Halland

Extra trötthet pga. mörkret ?

Inläggav dasunbedingte » 2013-12-02 23:21:21

Plasticfck skrev:Blir ni också extra trötta av mörkret som kommit sen någon månad tillbaka ? :-)010

Det är fan inte ljust länge alls om dagarna ...
Sitter och ska försöka plugga - men jag kommer fan inte igång ... min kropp VILL sova, och klockan är bara 13.30 ... Jag blir förbannad över hur jävla slö jag känner mig för att allt blir mörkt så snabbt.

"Vem fan släckte lampan ?" - är typ vad jag känner gällande mörkret utomhus ...

Vad brukar ni göra för att bli piggare när ni är skittrötta pga. mörkret ?

Man får ju typ inget gjort ...

:-)138


Ja, en blir lättare trött. Saknar ljuset och värmen - vill kunna gå ut 4 varje morgon för springa till jobbet utan att en behöver klä sig i två-fyra lager och en massa jävla reflexer och pannlampa.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in