Svårigheter att få i sig vätska

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Svårigheter att få i sig vätska

Inläggav Annama » 2013-11-30 12:07:07

Hej alla!

Jag är vuxenkompis till en tjej på 13 som relativt nyligen (för ett halvår sen eller så) fått diagnosen ADD samt AS. Hon har även en sjukdomsbild i bakgrunden som ger smärta, kräver rätt mycket vårdtid på sjukhuset etc. Jag försökte först hänvisa henne själv hit men kom (i tid) på att det fanns en åldersgräns. Därför har jag blivit medlem för att kunna ge stöd i en del frågor där jag känner mig rätt ställd.

Det är en jättesmart tjej med viss självskadeproblematik. Den yttrar sig i att hon t ex sliter av hår mm. Jag misstänker själv att hon också har tendenser till ätstörningar. Nu är det saker som jag inte kan göra något åt och inte försöker heller men det har tillkommit ett mer akut problem - hon dricker i princip inte. 1-2 glas enligt mamman.

Hon hävdar att det helt enkelt beror på att hon glömmer att dricka. Hon har en app som ska påminna henne men hon hävdar själv att hon inte får ha telefonen i skolan. I min värld skulle hon inte _ljuga_ om det. Däremot kan jag föreställa mig en rad orsaker till varför hon säger så. Jobbigt att ha en app som hojtar, pinsamt mm mm.

Är det någon som dels kan försöka förklara varför det kan vara jobbigt att dricka? Och, framförallt, vad man skulle kunna göra för att hjälpa henne?

Anna
Annama
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2013-11-30

Svårigheter att få i sig vätska

Inläggav Intressant » 2013-11-30 12:10:48

Känslan av kontroll över sitt liv kanske, även om det är undermedvetet. Jag vet faktiskt inte, jag dricker sällan vatten heller. Jag hoppas du får något vettigt svar här. Hoppas det löser sig.
Intressant
 
Inlägg: 660
Anslöt: 2013-10-11
Ort: Stockholm

Svårigheter att få i sig vätska

Inläggav Annama » 2013-11-30 12:15:58

Det är ju tyvärr inte bara vatten :/ Jag har frågat mamman om de har testat med youghurt, glass eller whatever men som jag förstår det spelar det ingen roll. Jag _tror_ att du kan ha rätt i det där med känslan av kontroll. Fast hur hjälper man henne att känna att hon har det utan att dryckesvägra?
Annama
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2013-11-30

Svårigheter att få i sig vätska

Inläggav sugrövmanövern » 2013-11-30 12:17:22

Varför behöver hon dricka mycket i skolan? 1-2 glas vätska vid skollunchen är väl vad de flesta barn dricker... Har hon vätskebrist kan det måhända vara så att hon kräks pga ätstörning :-)063 .

Jag har svårt för att dricka kranvatten för att jag inte känner vart det tar vägen. Jag sväljer lätt fel. Mineralvatten eller vätska med smak fungerar bättre för mig eftersom bubblorna eller smaken gör att jag känner vart vätskan far...

Kanske skulle hon bli mer peppad att dricka om hon har en god dryck med sig i väskan? Om hon nu inte redan har det?

Tjatet om drickande kan i sig ge mentala spärrar som triggar ens inre trots och skapar tvång som gör att man inte vill göra som man är tillsagd. (Jag har haft det problemet med mat som barn).
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Svårigheter att få i sig vätska

Inläggav Intressant » 2013-11-30 12:19:20

Annama skrev:Det är ju tyvärr inte bara vatten :/ Jag har frågat mamman om de har testat med youghurt, glass eller whatever men som jag förstår det spelar det ingen roll. Jag _tror_ att du kan ha rätt i det där med känslan av kontroll. Fast hur hjälper man henne att känna att hon har det utan att dryckesvägra?


Belöningsmetoden? Vad tycker hon om?

Om hon kanske vet att hon kan få någon kontroll av att sådant hon tycker om, så kanske det blir enklare. Jag vet inte om det funkar, det är bara en tanke.

Tex, jag har problem att äta ibland, om jag skulle ha en tjej som skulle muta mig med sex om jag åt, så skulle det nog bli enklare. Det här är inget jag rekommenderar, jag är en vuxen människa och det skulle ev fungera på mig. Men det kanske finns andra saker hon tycker om, som är passande.
Intressant
 
Inlägg: 660
Anslöt: 2013-10-11
Ort: Stockholm

Svårigheter att få i sig vätska

Inläggav Annama » 2013-11-30 12:38:47

sugrövmanövern skrev:Tjatet om drickande kan i sig ge mentala spärrar som triggar ens inre trots och skapar tvång som gör att man inte vill göra som man är tillsagd. (Jag har haft det problemet med mat som barn).


Ja, tyvärr är mamman inte av den tålmodiga sorten. Hon går på rätt hårt. Tror jag. Jag får den uppfattningen när jag är där. Jag har försökt att prata med henne om det.

sugrövmanövern skrev:Varför behöver hon dricka mycket i skolan? 1-2 glas vätska vid skollunchen är väl vad de flesta barn dricker... Har hon vätskebrist kan det måhända vara så att hon kräks pga ätstörning :-)063 .


Nejnej. Det här handlar om hela dygnet. 1-2 glas vätska över ett dygn gör att man klarar sig men det är alldeles för lite. Nu är jag inte medicinsk kunnig alls men jag tror att kroppen tar skada över detta långsamma sätt att torka ut den.

Intressant skrev:Belöningsmetoden? Vad tycker hon om?


Musik gillar hon. Jag tror familjen jobbar rätt mycket med mutor faktiskt :) Jag är inte överförtjust i det men så länge det funkar så.

Det verkar som om ni tror mer på självskadebeteende än på att hon faktiskt glömmer det?
Annama
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2013-11-30

Svårigheter att få i sig vätska

Inläggav plåtmonster » 2013-11-30 12:46:54

Hon glömmer det men blir så trött på tjatet att hon trotsar alltihop?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Svårigheter att få i sig vätska

Inläggav Intressant » 2013-11-30 12:49:10

Annama skrev:Musik gillar hon. Jag tror familjen jobbar rätt mycket med mutor faktiskt :) Jag är inte överförtjust i det men så länge det funkar så.

Det verkar som om ni tror mer på självskadebeteende än på att hon faktiskt glömmer det?


Det kan vara så att hon glömmer bort det. Det är inte alls osannolikt. Jag menar mer att om hon börjar förknippa att saker hon tycker om med att dricka, så kanske hon tänker på att dricka, när hon tänker på det hon tycker om. Jag är inte kvalificerad att svara på detta kanske :)



Moderator atoms - försåg citatet med ägare.
Intressant
 
Inlägg: 660
Anslöt: 2013-10-11
Ort: Stockholm

Svårigheter att få i sig vätska

Inläggav sugrövmanövern » 2013-11-30 12:51:52

Självskadebeteende eller att hon helt enkelt inte är törstig. Jag kollade lite tvärt allmänna rekommendationer för hur mycket vatten ett barn mellan 10-15 år ska ha i sig per dygn. 1,5 liter.

Men seriöst, dricker de flesta människor så mycket? Det är en hel PET-flaska med vätska. Jag dricker mycket mineralvatten och det är nog endast sommartid jag får i mig en hel flaska vissa dagar...

Och då är jag vuxen och rekommenderas dricka 2,5-3 liter vatten per dag! Får nog snarare i mig kanske max 8-10 dl i snitt, mer om maten är salt. (Vid stillasittande och kallare årstider).

Vattenrekommendationerna är ganska överdrivna tror jag. Törst är plågsamt och jag tror nog man dricker när man är tillräckligt törstig.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Svårigheter att få i sig vätska

Inläggav Annama » 2013-11-30 12:55:44

plåtmonster skrev:Hon glömmer det men blir så trött på tjatet att hon trotsar alltihop?


Intressant skrev:Det kan vara så att hon glömmer bort det. Det är inte alls osannolikt.


Om det ÄR så - har ni några tips? Har ni testat appar och funkar det? Finns andra sätt att komma ihåg saker man faktiskt vill komma ihåg.

Jag har funderat lite som du, plåtmonster. Jag tror hon avskärmar sig när det blir för mycket ståhej kring en fråga. Kanske kan det också vara så att hon någonstans _vill_ må så dåligt att hon hamnar på sjukhus eftersom det är en trygg och kravlös miljö :/

sugrövmanövern skrev:Vattenrekommendationerna är ganska överdrivna tror jag. Törst är plågsamt och jag tror nog man dricker när man är tillräckligt törstig.


Man säger ju så om hunger så egentligen borde det stämma in på törst med. Men om det är ett självskadebeteende så motverkar man väl troligen törstkänslorna just för att skada sig själv? Dessutom dricker hon ju. Om än alldeles för lite. Fast LITE håller jag med. Eller snarare håller min gamla pappa med dig. Han garvar hårt åt gamlingarna på gymmet som dricker liter efter liter. Han klarar sig bra med väldigt lite vätska :)



Moderator atoms - försåg det tredje citatet med ägare.
Annama
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2013-11-30

Svårigheter att få i sig vätska

Inläggav Manveru » 2013-11-30 13:43:58

Skulle också gissa på att hon helt enkelt glömmer bort det, om det nu är det hon sagt. Har själv haft problem med det och fått njursten vid flera tillfällen troligtvis pga att jag druckit alldeles för lite. Har nog inte varit mer en 1-2 glas vatten för mig heller under ett antal år (fram tills jag fick njursten vill säga).

Jag får helt enkelt inte särskilt märkbara törst- eller hungerkänslor förrens långt efter att jag nog egentligen borde druckit/ätit. Har även förstått det som att detta inte är helt ovanligt hos folk med Aspergers. Skulle ju kanske kunna gå att påpeka att hon riskerar att få njursten om hon dricker så lite, vilket nog de flesta skulle vilja undvika om de kunde.

Har ingen jättebra lösning på problemet i övrigt. Själv har jag bara börjat med att alltid ha ett glas vatten till hands där jag sitter och sen smådricka lite närhelst jag kommer att tänka på det (vilket jag gör klart oftare om det faktiskt står ett glas vatten där till att påminna mig).
Manveru
 
Inlägg: 134
Anslöt: 2013-01-11

Svårigheter att få i sig vätska

Inläggav plåtmonster » 2013-11-30 14:11:54

Äter man mycket grönsaker så kan vattenbehovet dyka rätt ordentligt.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Svårigheter att få i sig vätska

Inläggav Kanin » 2013-11-30 14:32:40

sugrövmanövern skrev:Självskadebeteende eller att hon helt enkelt inte är törstig. Jag kollade lite tvärt allmänna rekommendationer för hur mycket vatten ett barn mellan 10-15 år ska ha i sig per dygn. 1,5 liter.

Men seriöst, dricker de flesta människor så mycket? Det är en hel PET-flaska med vätska. Jag dricker mycket mineralvatten och det är nog endast sommartid jag får i mig en hel flaska vissa dagar...

Och då är jag vuxen och rekommenderas dricka 2,5-3 liter vatten per dag! Får nog snarare i mig kanske max 8-10 dl i snitt, mer om maten är salt. (Vid stillasittande och kallare årstider).

Vattenrekommendationerna är ganska överdrivna tror jag. Törst är plågsamt och jag tror nog man dricker när man är tillräckligt törstig.

Livsmedelsverket skriver att vi behöver dricka ungefär en liter vätska per dag.

Normalt totalt vattenintag (och vattenförlust) är ca 2,4 L per dygn, och beror i hög grad på mängden fysisk aktivitet. Av det är dricks ca 1,5 L (därutöver kommer 0,5 L från maten och 0,4 L från metabolismen). Normalt är vattenförlusten via urinen 1,5 L, men den kan justeras av kroppen från ca 0,4 till 23 L. Färgen på urinen ger en bra indikation på om du dricker tillräckligt och om du släcker din törst bör det vara nog.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Svårigheter att få i sig vätska

Inläggav sugrövmanövern » 2013-11-30 15:13:49

Bra beskrivning där Kanin :-)Happy . Du har kollat upp saker jag typ tänkte men var för flummig att göra. (Vätska från mat etc).

Det låter vettigt att själva drickandet som rekommenderas är 1 liter, kanske mindre för ett barn?!

Ibland känns det fan som man kissar 23 liter :lol: , de där varma sommardagarna när man hinkar i sig glas efter glas med dryck.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Svårigheter att få i sig vätska

Inläggav Joakoni » 2013-11-30 15:41:40

Undrar: tar hon centralstimulantia för ADD? Det kan i så fall vara en biverkning. Har själv haft perioder då jag varken fick i mig mat eller dryck, hade varken hunger- eller törstkänslor och glömde bort helt enkelt. Var helt orkeslös.
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Svårigheter att få i sig vätska

Inläggav Annama » 2013-11-30 16:14:53

Manveru skrev:Har ingen jättebra lösning på problemet i övrigt. Själv har jag bara börjat med att alltid ha ett glas vatten till hands där jag sitter och sen smådricka lite närhelst jag kommer att tänka på det (vilket jag gör klart oftare om det faktiskt står ett glas vatten där till att påminna mig).


Kanske det enklaste sättet att komma runt det. Fixar hon det själv slipper hon ju dessutom tjat. Jag tror att det där med njursten känns fjärran för henne - 13 år som sagt - men jag kan testa. Hon vill bli läkare så man vet aldrig :)

Kanin skrev:Färgen på urinen ger en bra indikation på om du dricker tillräckligt och om du släcker din törst bör det vara nog.


Hon kissar en gång per dag vilket borde vara en klar indikation på att hon dricker för lite :/

Joakoni skrev:Undrar: tar hon centralstimulantia för ADD? Det kan i så fall vara en biverkning. Har själv haft perioder då jag varken fick i mig mat eller dryck, hade varken hunger- eller törstkänslor och glömde bort helt enkelt.


Nej. Men hon tar en fasans massa andra mediciner. Borde inte läkaren ha koll på biverkningar? Hennes läkare frågade också ut henne varför hon inte dricker.
Annama
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2013-11-30

Svårigheter att få i sig vätska

Inläggav Joakoni » 2013-11-30 16:41:59

Borde och borde, kanske. Men det här med biverkningar är individuellt, alla reagerar inte på samma sätt, tar hon dessutom olika mediciner kan det även röra sig om interaktioner (så som det varit i mitt fall, det fick jag lista ut själv och tala om för läkaren). Se över om det sammanfaller med något medicinbyte.
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Svårigheter att få i sig vätska

Inläggav Tiblan » 2013-11-30 17:26:05

Det kan vara så enkelt som att hon inte vill gå på toaletten i skolan för att dom är äckliga. Enklaste sättet är då att inte dricka.

Är det så att hon inte tycker om det som hon "serveras" så är det bara att leta vidare tills man hittar något som hon kan tänka sig dricka lite mer av. Oftast kan man hitta något av en slump.
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Svårigheter att få i sig vätska

Inläggav Annama » 2013-11-30 17:42:35

Joakoni skrev:Se över om det sammanfaller med något medicinbyte.


Jag ska tipsa om det.

Tiblan skrev:Det kan vara så enkelt som att hon inte vill gå på toaletten i skolan för att dom är äckliga. Enklaste sättet är då att inte dricka.


Det kan också vara en pusselbit. Vet att det har nämnts. Det är ju fanimig inte klokt :twisted:
Annama
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2013-11-30

Svårigheter att få i sig vätska

Inläggav Miche » 2013-11-30 23:46:41

Det absolut sämsta man kan göra är att tjata, det funkar bara inte...

Kolla det där med toaletterna och gå till rektorn om det är illa, skolor behöver ofta få press från utomstående för att ta tag i saker.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Svårigheter att få i sig vätska

Inläggav kiddie » 2013-12-01 0:33:49

Har verkligen ingen aning men som jag själv är att äter jag inte blir jag inte törstig. Det är först när jag tänker på att jag borde äta som jag känner av törst. Så hoppar jag över en måltid så får jag i mig för lite vätska om jag inte aktar mig. Får hela tiden försöka komma ihåg att dricka vilket kan kännas omotiverat om jag inte är törstig. Om jag var ung och någon tjatade skulle jag nog bara bli arg.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Svårigheter att få i sig vätska

Inläggav Titti » 2013-12-01 1:58:07

sugrövmanövern skrev:Jag har svårt för att dricka kranvatten för att jag inte känner vart det tar vägen. Jag sväljer lätt fel. Mineralvatten eller vätska med smak fungerar bättre för mig eftersom bubblorna eller smaken gör att jag känner vart vätskan far...

Det här var intressant. Jag trodde jag var ensam om det... Jag har försökt beskriva det som att "vatten har ingen form" men det låter så dumt.

Vatten med kolsyra eller med smak kan jag känna vart det tar vägen och ha koll på i munnen. Vanligt kranvatten, speciellt om det är lite rumsvarmt eller ljummet, kan liksom ta vägen vart som helst och rinner nästan lika gärna ut genom munnen som ner i halsen. Det är något med känslan.

Jag har också svårt att känna törst liksom jag har svårt att känna hunger. Eller egentligen har jag kanske svårt att skilja olika känslor från varandra, jag känner mest att det är någonting som är i olag men inte vad. Hungrig, törstig, trött, ledsen, frusen - jag måste försöka tänka mig fram till vad det är som är fel.

Jag har en tonårsdotter som liksom jag inte heller dricker så mycket eller gärna. Lösningen för hennes del är Loka med smak, i stora flaskor. Det dricker hon både mycket och gärna. Själv dricker jag minst lika gärna brunnsvatten ur kranen hemma om jag kolsyrar det. Och ställer fram ett glas så jag ser det och kommer ihåg det.

Allra enklast är det om jag sätter ett sugrör i det - då får det "ännu mer form" och är lättare att dricka. Istället för en liten klunk där hälften rinner bredvid och jag har svårt att få ner vattnet i strupen kan jag suga i mig fler deciliter på en gång. Sugandet är människans första sätt att få i sig något efter födelsen så det är kanske inte så konstigt.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Svårigheter att få i sig vätska

Inläggav kiddie » 2013-12-01 3:03:29

Trodde jag var helt ensam om att svälja fel när jag dricker vatten. Händer sällan med kolsyrat vatten, mjölk, läsk, te eller mat. Tänkte att hur kan jag ha probem med det enklaste inte svåraste att svälja? Kände mig mest löjlig och fascinerande rolig och skrattade åt mig själv typ.

Att det kunde vara en aspergergrej hade jag inte en aning om.

När det varit som jobbigast har jag kört med sugrör. Det har funkat bra. Har mest trott att det är ett svepskäl att få använda sugrör för såhär konstig är man väl inte?

Men där ser man. Man är sällan ensam...
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Svårigheter att få i sig vätska

Inläggav AustenAnnie » 2014-01-06 11:31:33

Annama skrev:Hej alla!

Jag är vuxenkompis till en tjej på 13 som relativt nyligen (för ett halvår sen eller så) fått diagnosen ADD samt AS. Hon har även en sjukdomsbild i bakgrunden som ger smärta, kräver rätt mycket vårdtid på sjukhuset etc. Jag försökte först hänvisa henne själv hit men kom (i tid) på att det fanns en åldersgräns. Därför har jag blivit medlem för att kunna ge stöd i en del frågor där jag känner mig rätt ställd.

Det är en jättesmart tjej med viss självskadeproblematik. Den yttrar sig i att hon t ex sliter av hår mm. Jag misstänker själv att hon också har tendenser till ätstörningar. Nu är det saker som jag inte kan göra något åt och inte försöker heller men det har tillkommit ett mer akut problem - hon dricker i princip inte. 1-2 glas enligt mamman.

Hon hävdar att det helt enkelt beror på att hon glömmer att dricka. Hon har en app som ska påminna henne men hon hävdar själv att hon inte får ha telefonen i skolan. I min värld skulle hon inte _ljuga_ om det. Däremot kan jag föreställa mig en rad orsaker till varför hon säger så. Jobbigt att ha en app som hojtar, pinsamt mm mm.

Är det någon som dels kan försöka förklara varför det kan vara jobbigt att dricka? Och, framförallt, vad man skulle kunna göra för att hjälpa henne?

Anna

Har själv haft problem med detta vilket började när jag var väldigt liten runt 2 -3 år. Vet inte vad som utlöste det och kan fortfarande glömma bort att dricka. Ibland dricker jag inte alls, vätska alltså. Mamma var tvungen ta mig till läkare då jag var uttorkad och blev ordinerad saft och isglass eftersom att jag tydligen vägrade dricka kranvatten. Nu när jag är vuxen är det lättare att hantera kan till och med tycka att det är gott att dricka vatten.
AustenAnnie
 
Inlägg: 342
Anslöt: 2013-12-30
Ort: Pemberley

Återgå till Aspergare och vården



Logga in