AS-spridningen i världsdelar och etniska grupper...?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

AS-spridningen i världsdelar och etniska grupper...?

Inläggav Helena » 2008-06-18 21:56:58

Jag är nyfiken på hur AS och Autism är spridet bland individer över världsdelar och etnisitet...

Är det någon som råkar veta sådant? Det skulle vara så intressant att få en inblick och ett hum...
Senast redigerad av Helena 2011-05-04 14:23:05, redigerad totalt 1 gång.
Helena
 
Inlägg: 459
Anslöt: 2007-05-04
Ort: Långtbortistanien

Inläggav Lime » 2008-06-18 21:59:14

Läste ett repotage om en engelsman för några år sedan som hade AS och som pga av ödets outgrundliga vägar hamnat i Finland av alla ställen, han tyckte det var fantastiskt att hamna i ett land där alla verkade ha AS :roll: 8)
Senast redigerad av Lime 2011-05-04 14:23:05, redigerad totalt 1 gång.
Lime
 
Inlägg: 776
Anslöt: 2007-12-11
Ort: Sverige

Inläggav Helena » 2008-06-19 9:31:26

Ja, det är min erfarenhet också... inte att alla har det, men att många har det. Själv är jag ju halvfinsk och bor i Finland sedan ett par år tillbaka. På den finska släktsidan finns det flera drabbade; vissa av AS andra av autism.

En liten teori är väl att mäniskor i Finland länge har kunnat leva ett ganska isolerat liv. Nytt blod har inte flödat lika fritt som i andra delar av europa osv. Det finns byar där släkter levt i flera generationer. De har levt mitt i urskogen eller på andra sätt otillgängliga. Dessutom så har ett visst beteende kanske kunnat upprätthållas, ett sådant som påminner om AS...

Förstås vet jag inte massa fakta om detta egentligen... men jag har observerat en del som jag tycker är spännande...
Senast redigerad av Helena 2011-05-04 14:23:05, redigerad totalt 1 gång.
Helena
 
Inlägg: 459
Anslöt: 2007-05-04
Ort: Långtbortistanien

Inläggav Helena » 2008-06-19 9:37:45

En annan idé är ju det där med kosten... Kan det ha varit så att vissa delar av världen tidvis har saknas viktiga näringsämnen... Så under evolutionen har människors hjärnor i vissa geografiska delar helt enkelt behövt fungera annorlunda... I Finland har det ju tidvis varit svårt att få tillräkligt med föda och proteiner pga den stränga vintern och okupationer av olika slag... Kanske är det annorlunda i tex Afrika där det finns massa byten nästan överallt. I finland tex kunde det gå flera dagar utan att man ens såg en älg...?
Senast redigerad av Helena 2011-05-04 14:23:05, redigerad totalt 1 gång.
Helena
 
Inlägg: 459
Anslöt: 2007-05-04
Ort: Långtbortistanien

Inläggav rapchic » 2008-06-19 9:48:54

enligt böcker jag har läst så kan det vara vanligare med AS i fattigare länder, bland annat pga kosten, parasiter etc
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 14:23:05, redigerad totalt 1 gång.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Inläggav KrigarSjäl » 2008-06-19 9:57:10

rapchic skrev:enligt böcker jag har läst så kan det vara vanligare med AS i fattigare länder, bland annat pga kosten, parasiter etc

Det är allmänt känt att AS beror på ärftlighet, så det du säger dig ha läst är bara nys.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 14:23:05, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav rapchic » 2008-06-19 10:08:16

KrigarSjäl skrev:
rapchic skrev:enligt böcker jag har läst så kan det vara vanligare med AS i fattigare länder, bland annat pga kosten, parasiter etc

Det är allmänt känt att AS beror på ärftlighet, så det du säger dig ha läst är bara nys.


vad jag har hört (ehh läst snarare) så är As både ärftligt och kan skapas vis typ fosterskador
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 14:23:05, redigerad totalt 1 gång.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Inläggav KrigarSjäl » 2008-06-19 10:11:21

rapchic skrev:vad jag har hört (ehh läst snarare) så är As både ärftligt och kan skapas vis typ fosterskador

Var då??
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 14:23:05, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav alfapetsmamma » 2008-06-19 10:13:37

Ärftlighet (mest på fädernet, fast jag vet inte om det styrks), fosterskador från infektioner hos mamman under graviditeten, att mamman druckit mycket alkohol eller rökt mycket när hon väntade barnet, syrebrist vid födseln, skallskador i tidig barndom är väl skäl som anförts. I alla fall står det så i böcker och så frågar de om det under utredning.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 14:23:05, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav rapchic » 2008-06-19 10:19:32

KrigarSjäl skrev:
rapchic skrev:vad jag har hört (ehh läst snarare) så är As både ärftligt och kan skapas vis typ fosterskador

Var då??


gaah jag och namn, nån gillbergs bok kanske var det boken 'barn ungdomar och vuxna med aspergersyndrom. normala, geniala, nördar?'
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 14:23:05, redigerad totalt 1 gång.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Inläggav Titti » 2008-06-19 10:20:25

KrigarSjäl skrev:
rapchic skrev:enligt böcker jag har läst så kan det vara vanligare med AS i fattigare länder, bland annat pga kosten, parasiter etc

Det är allmänt känt att AS beror på ärftlighet, så det du säger dig ha läst är bara nys.


Däremot kan svält orsaka hjärnskador vilket även parasiter kan. Allvarliga infektioner med hög feber hos spädbarn liksom slag mot huvudet kan också göra det. En del hjärnskador kan uppvisa symtom liknande en del av dem, som hör till AS - svårt att organisera vardagssysslor, att man fort blir trött av olika stimuli utifrån tex. Jag skulle tro att det är det du syftar på.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 14:23:05, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Mardröm » 2008-06-19 12:30:17

Kan man få 100% bevis på att AS ens finns? Jag kan bevisa att hjärtattack finns, men ingen psykisk sjukdom går att bevisa, så, finns de?
Hur ska man agera mot ett kollektiv av sk sjuka som man inte kan bevisa är sjuka, efter deras behvorism? Vad är då mest profitabelt för mig?
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 14:23:05, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav rdos » 2008-06-19 18:28:17

:roll:

Relatera gärna detta till barnforumet i "synpunkter på Asperger forum". Det är sådana här idiotiska trådar jag sytftade på när jag inte skulle vilja att mina barn hängde här.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 14:23:05, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Sammy » 2008-06-19 18:35:25

jag och två andra AS-killar är alla födda i Angered runt samma år. en tillfällighet?
Senast redigerad av Sammy 2011-05-04 14:23:05, redigerad totalt 1 gång.
Sammy
 
Inlägg: 36
Anslöt: 2008-05-15
Ort: västsverige

Inläggav Savanten Svante » 2008-06-19 21:21:48

Sammy skrev:jag och två andra AS-killar är alla födda i Angered runt samma år. en tillfällighet?


ja.


"runt samma år"... säger inte så mycket alls. Samma gäller min hemstad. Jag känner fler som är födda där ungefär i min ålder, som har asperger.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 14:23:05, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Helena » 2008-06-20 12:37:08

rdos skrev::roll:

Relatera gärna detta till barnforumet i "synpunkter på Asperger forum". Det är sådana här idiotiska trådar jag sytftade på när jag inte skulle vilja att mina barn hängde här.


Rdos- Jag respekterar att du tycker funderingar som dessa är idioti. Alla kan inte tänka på samma sätt ocg vara intresserade av samma sak. I min tråd så frågar jag andra vad de har för kunskap och erfarenhet i ämnet AS-spridning jorden över.

När AS är såpass mystiskt som det är så är det inte så konstigt att alla möjliga teorier uppstår... Man vill ju gärna komma till botten med varför man själv och andra är som de är. Det jag skriver om mina funderingar kring AS har jag aldrig utgått med att de skulle vara de senaste vetenskapliga rönen. Så jag ser inget fel i att folk funderar kring saker som dessa och eventuellt kring andra ämnen...

Nu var det du som tog upp det och utpekade min tråd för att vara idiotisk och jag känner att jag vill få chansen att bemöta det påpekandet.

Som sagt, de flesta har olika syn på vad idioti kan vara... Din och min syn skiljer sig något åt. Tex. kan jag tycka att det är en smula småsnurrigt att först kalla en människas funderingar kring livet för idioti och mena att det är nästan "farligt" för de egna barnen att läsa sådant... Sedan i en tråd längre bort så hojtar samma person "Heja" när unga kvinnor lägger ut bilder på sin djupa uringning...

Jag har inget med din barnuppfostran att göra... men du kallar mina tankar idiotiska... Låt gå... Men är vi inte lika goda kolsupare allihopa?
Senast redigerad av Helena 2011-05-04 14:23:05, redigerad totalt 1 gång.
Helena
 
Inlägg: 459
Anslöt: 2007-05-04
Ort: Långtbortistanien

Inläggav Alien » 2008-06-20 12:56:31

Jag kan tänka mig att i många länder där man inte har så väl utbyggd hälsovård etc så finns inte lika många AS-diagnosterade. Så där skulle statistiken bli missvisande.

Likaså kan jag tänka mig att i samhällen där det inte ställs lika höga krav på social kompetens, smidighet, flexibilitet etc, så upptäcks inte de med AS. Hade inte arbetslivet blivit så krävande på 90-talet så skulle jag heller inte fått någon diagnos.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 14:23:05, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Helena » 2008-06-20 12:58:05

Alien skrev:Jag kan tänka mig att i många länder där man inte har så väl utbyggd hälsovård etc så finns inte lika många AS-diagnosterade. Så där skulle statistiken bli missvisande.

Likaså kan jag tänka mig att i samhällen där det inte ställs lika höga krav på social kompetens, smidighet, flexibilitet etc, så upptäcks inte de med AS. Hade inte arbetslivet blivit så krävande på 90-talet så skulle jag heller inte fått någon diagnos.


Låter vettigt...
Senast redigerad av Helena 2011-05-04 14:23:05, redigerad totalt 1 gång.
Helena
 
Inlägg: 459
Anslöt: 2007-05-04
Ort: Långtbortistanien

Inläggav Sammy » 2008-06-20 17:29:00

Savanten Svante skrev:"runt samma år"... säger inte så mycket alls. Samma gäller min hemstad. Jag känner fler som är födda där ungefär i min ålder, som har asperger.


vi är alla födda 90-91. och nu när jag tänker på det tror jag det finns ännu en AS-kille som bor praktiskt taget i samma kvarter där jag bodde.

fast det är antagligen bara en tillfällighet, men det är en rolig tanke. typ.
Senast redigerad av Sammy 2011-05-04 14:23:05, redigerad totalt 1 gång.
Sammy
 
Inlägg: 36
Anslöt: 2008-05-15
Ort: västsverige

Inläggav Debbido » 2008-06-20 22:11:06

KrigarSjäl skrev:
rapchic skrev:enligt böcker jag har läst så kan det vara vanligare med AS i fattigare länder, bland annat pga kosten, parasiter etc

Det är allmänt känt att AS beror på ärftlighet, så det du säger dig ha läst är bara nys.


Om det uppstår syrebrist vid förlossningen kan det uppstå symptom som är desamma som vid vissa former av autism, ett sådant fall känner jag till. Denna flicka älskade b l a att gunga (som vuxen). Det ska ju vara ett sätt att få en autistisk hjärna i balans.

Asperger och autism rinner igenom min bohuslänska släkt, alltså ärftligt. Men, frågan är ju vad våra förfäder levde på, om de led brist på vissa ämnen. Min mamma (kan svära på att hon hade AS) blev kraftigt undernärd som barn och ung. Hon HATADE fisk och var envis som synden. Det enda som serverades till middag varje dag var FISK. Med aspergiansk envetenhet vägrade hon äta fisken, blev undernärd och tappade alla sina tänder.

Selen lider visst alla svenskar brist på så därför menar homeopaterna (Ja, ej vetenskap alltså) att vi drabbas värre här av t ex amalgamförgiftning än där selen finns.

Bristsjukdomar som påverkar hjärnan och livsstilar som ärvs, land som ärvs att brukas etc borde kunna leda till vissa geografiskt bundna störningar i den biokemiska balansen? Tänker bara logiskt.

Jag växte upp med en rubbad hypofys och vad som rubbat den kommer jag nog aldrig helt att veta. Jag hade kanske blivit rubbad ändå?
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 14:23:05, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav rdos » 2008-06-21 9:55:48

Helena skrev:Rdos- Jag respekterar att du tycker funderingar som dessa är idioti. Alla kan inte tänka på samma sätt ocg vara intresserade av samma sak. I min tråd så frågar jag andra vad de har för kunskap och erfarenhet i ämnet AS-spridning jorden över.


Problemet är som sagt att jag är censurerad i denna fråga. Flytta över den till NFD istället så ska du få svar på dina frågor. I vilket fall som helst så står jag för min ursprungliga uppfattning att sådana här trådar inte hör hemma här, speciellt inte när diskussionen går över till hjärnskador o.d.

Helena skrev:När AS är såpass mystiskt som det är så är det inte så konstigt att alla möjliga teorier uppstår... Man vill ju gärna komma till botten med varför man själv och andra är som de är. Det jag skriver om mina funderingar kring AS har jag aldrig utgått med att de skulle vara de senaste vetenskapliga rönen. Så jag ser inget fel i att folk funderar kring saker som dessa och eventuellt kring andra ämnen...


Ett bra sätt att få bekräftat att AS är ärtfligt till stor del är att börja släktforska. När man hela tiden möter släktingar som uppvisar mängder av autistiska drag utan att vare sig ha diagnoser eller inse det själv, så är det väl ett utmärkt bevis? När man dessutom upptäcker konstigheter som kvinnor i släkten på 1800-talet som aldrig varken fått barn eller varit gifta så bekräftas väl den misstanken?

Helena skrev:Sedan i en tråd längre bort så hojtar samma person "Heja" när unga kvinnor lägger ut bilder på sin djupa uringning...


Jag beundrar Limes mod att lägga ut en sådan bild.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 14:23:08, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Helena » 2008-06-21 14:06:40

rdos skrev:
Helena skrev:Rdos- Jag respekterar att du tycker funderingar som dessa är idioti. Alla kan inte tänka på samma sätt ocg vara intresserade av samma sak. I min tråd så frågar jag andra vad de har för kunskap och erfarenhet i ämnet AS-spridning jorden över.


Problemet är som sagt att jag är censurerad i denna fråga. Flytta över den till NFD istället så ska du få svar på dina frågor. I vilket fall som helst så står jag för min ursprungliga uppfattning att sådana här trådar inte hör hemma här, speciellt inte när diskussionen går över till hjärnskador o.d.

Helena skrev:När AS är såpass mystiskt som det är så är det inte så konstigt att alla möjliga teorier uppstår... Man vill ju gärna komma till botten med varför man själv och andra är som de är. Det jag skriver om mina funderingar kring AS har jag aldrig utgått med att de skulle vara de senaste vetenskapliga rönen. Så jag ser inget fel i att folk funderar kring saker som dessa och eventuellt kring andra ämnen...


Ett bra sätt att få bekräftat att AS är ärtfligt till stor del är att börja släktforska. När man hela tiden möter släktingar som uppvisar mängder av autistiska drag utan att vare sig ha diagnoser eller inse det själv, så är det väl ett utmärkt bevis? När man dessutom upptäcker konstigheter som kvinnor i släkten på 1800-talet som aldrig varken fått barn eller varit gifta så bekräftas väl den misstanken?

Helena skrev:Sedan i en tråd längre bort så hojtar samma person "Heja" när unga kvinnor lägger ut bilder på sin djupa uringning...


Jag beundrar Limes mod att lägga ut en sådan bild.


Flott! Då har vi sagt vårt, båda två...
Senast redigerad av Helena 2011-05-04 14:23:08, redigerad totalt 1 gång.
Helena
 
Inlägg: 459
Anslöt: 2007-05-04
Ort: Långtbortistanien

Inläggav Savanten Svante » 2008-06-21 14:42:11

Sammy skrev:
Savanten Svante skrev:"runt samma år"... säger inte så mycket alls. Samma gäller min hemstad. Jag känner fler som är födda där ungefär i min ålder, som har asperger.


vi är alla födda 90-91. och nu när jag tänker på det tror jag det finns ännu en AS-kille som bor praktiskt taget i samma kvarter där jag bodde.

fast det är antagligen bara en tillfällighet, men det är en rolig tanke. typ.


Jag har tänkt liknande tankar, då det visar sig att jag känner en massa aspies som jag har lärt känna LÅNGT innan jag ens visste att aspergers fanns. Många fler än man skulle kunna tänka sig med tanke på hur sällsynt det ska vara. Men... man håller väl fast vid folk man har nåt gemensamt med, och osannolika saker händer hela tiden.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 14:23:08, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav alfapetsmamma » 2008-06-21 22:36:57

Jag läste en riktigt kass skriven bok som dock var intressant för att den talade om synen på egenskaper man förknippar med AS, och hur det t ex gjorde att man uppfattade män med det som extra manliga (när de bara skulle ha det på sitt sätt och drev igenom det) och kvinnor som MINDRE kvinnliga (när de inte ville ha en massa folk drällande hemma och inte fixade att vara husliga och bullmammiga), om jag får recensera boken så yxigt och kortfattat.

Den handlade om Turkiet, och var skriven av en turkiskfödd men Sverigeboende vad hon nu hade för utbildning.

Talade sen om det med en turkisk kompis och han bekräftade att i en gruppinriktad kultur som hans så var mer individualistiskt lagda personer illa sedda, så antagligen är det på sätt och vis lättare att ha AS i Sverige. Samtidigt är det lättare att ha sin plats förutbestämd genom arv, så att man t ex förutsätts ta över efter nån förälder. Då slipper man våndan av att välja och ta för sig, om man har svårt för det. Det beror alltså på vilka AS-drag man fått mest av och har mest svårigheter igenom.

Tycker frågeställningen är allt annat än idiotisk, hursomhelst, och du Helena, är det du på din bild så är du rasande grann!
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 14:23:08, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in