Läkare tar betalt för skriva intyg för träningslägenhet/LSS?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Läkare tar betalt för skriva intyg för träningslägenhet/LSS?

Inläggav Ung_Aspie » 2013-11-24 20:33:17

Jag håller på med ansökan om träningslägenhet och/eller LSS-boende i servicelägenhet.

Jag har fått kontakt med en biståndshandläggare men har formellt inte ansökt än för jag ska bifoga läkarintyg då jag har hört att det är viktigt med även intyg.

Läkaren som skriver intyg vill nu att jag ska betala 500 kr för att skriva intyget. Jag har 3 besök inbokade varav jag varit på det första. Han säger att landstinget(?) inte betalar för det extra arbete det tar för honom att skriva intyg så därför vill han få extra betalt. En gång förut när jag pratade med samma läkare om intyg för söka förtur i bostadskön så ville han ha tusen kronor för att skriva det intyget.

Nu tycker jag att läkaren är kompetent och bra, och jag är säker på att han är noggrann och ordentlig med att skriva sina intyg, men jag tycker ändå det är lite konstigt att det inte räcker med att boka in tid 3 träffar för att skriva intyget.

Jag gissar att de 500 kr intyget kostar då får ges från plånboken och inte täcks av frikortet.

Är det fler som varit med om att få betala för intyg? Vad tycker ni om detta?
Ung_Aspie
 
Inlägg: 86
Anslöt: 2013-10-13
Ort: Söderförort till stockholm

Läkare tar betalt för skriva intyg för träningslägenhet/LSS?

Inläggav 7twenty7 » 2013-11-24 20:50:53

Ja, det har hänt många gånger. Jag är diabetiker och får betala 320 kronor varje gång jag ska ha läkarintyg för körkortet. Har hittills inte behövt lämna läkarintyg för min asp, men det kommer väl det också nästa gång jag ska förnya körkortet.

Men är det verkligen han som tar avgiften och inte ditt landsting eller vårdinrättningen?
Jag får en räkning från landstinget som jag betalar till dom, läkaren har inget med det att göra.
7twenty7
 
Inlägg: 68
Anslöt: 2013-08-14
Ort: Sandviken

Läkare tar betalt för skriva intyg för träningslägenhet/LSS?

Inläggav Ung_Aspie » 2013-11-24 20:59:54

7twenty7 skrev:Men är det verkligen han som tar avgiften och inte ditt landsting eller vårdinrättningen?
Jag får en räkning från landstinget som jag betalar till dom, läkaren har inget med det att göra.


Jag hittade detta på 1177 Vårdguiden
Intyg

För intyg gäller inte landstingets ordinarie patientavgifter, utan du måste vanligtvis betala enligt en särskild taxa. Om du, i samband med ett öppenvårdsbesök, begär ett intyg ska du betala både för besöket och för intyget. Om det enda syftet med besöket är att få ett intyg behöver du inte betala någon besöksavgift. Intyg är belagda med mervärdesskatt.

Avgifterna för intyg ingår inte i högkostnadsskyddet och får därmed inte föras in i högkostnadskortet.


http://www.1177.se/Stockholm/Regler-och-rattigheter/Patientavgifter-i-Stockholm/

Så det verkar som att läkare får ta betalt för intyg? Men när jag googlat nu på intyg är det flera som skrivit på olika forum att de "aldrig" betalat för intyg, nån skrev att en läkare ville ha betalt för intyg och då gick han till en annan läkare och slapp då betala för intyget.

Så det verkar vara väldigt orättvist om en del läkare tar betalt för att skriva intyg men andra inte tar betalt.
Ung_Aspie
 
Inlägg: 86
Anslöt: 2013-10-13
Ort: Söderförort till stockholm

Läkare tar betalt för skriva intyg för träningslägenhet/LSS?

Inläggav Feldwebel » 2013-11-24 21:04:28

Vad menas med formell ansökan? Måste du skriva en ansökan med läkarintyg lr? När jag sökte så vart det möte med handläggaren och jag satt sen o svara på lite frågor och han tog anteckningar. Kändes inte så "formellt" kanske
Feldwebel
 
Inlägg: 149
Anslöt: 2013-06-22
Ort: Stockholm

Läkare tar betalt för skriva intyg för träningslägenhet/LSS?

Inläggav Ung_Aspie » 2013-11-24 21:08:08

Feldwebel skrev:Vad menas med formell ansökan? Måste du skriva en ansökan med läkarintyg lr? När jag sökte så vart det möte med handläggaren och jag satt sen o svara på lite frågor och han tog anteckningar. Kändes inte så "formellt" kanske


Jag har fått råd av bekanta att det är bra att bifoga ett intyg till en skriftlig ansökan.
Ung_Aspie
 
Inlägg: 86
Anslöt: 2013-10-13
Ort: Söderförort till stockholm

Läkare tar betalt för skriva intyg för träningslägenhet/LSS?

Inläggav Feldwebel » 2013-11-24 21:23:19

Nåt jag får ta o göra, har du haft möte med handläggaren?
Feldwebel
 
Inlägg: 149
Anslöt: 2013-06-22
Ort: Stockholm

Läkare tar betalt för skriva intyg för träningslägenhet/LSS?

Inläggav Atalanta » 2013-11-24 21:27:26

Jag har aldrig behövt betala extra för intyg. :-)063
Atalanta
 
Inlägg: 182
Anslöt: 2013-06-23
Ort: Stockholm

Läkare tar betalt för skriva intyg för träningslägenhet/LSS?

Inläggav Ung_Aspie » 2013-11-24 22:00:42

Feldwebel skrev:Nåt jag får ta o göra, har du haft möte med handläggaren?


Jag har haft biståndshandläggaren och den biträdande enhetschefen på hembesök. De sade då att det var liten chans att jag skulle få LSS-boende, de frågade hur lång kötid jag har och menade att jag med mina 8 års kötid inte skulle få någon träningslägenhet heller. Jag har hört att de brukar kunna låt sådär men att man kan ansöka och sen överklaga. Men det blir viktigt med läkarintyg då.


Atalanta skrev:Jag har aldrig behövt betala extra för intyg. :-)063


Som jag läst på andra forum. En del har aldrig någonsin fått betala för få intyg medans andra får betala. Det är orättvist. Men kanske är det så att läkare som tar betalt lägger ner mer tid på att skriva ett ordentligt intyg eller så är det bluffläkare som bara vill vrida ut så mycket pengar som möjligt. Tror båda typerna av läkare finns men att min läkare i alla fall kommer att skriva ett ordentligt intyg.
Ung_Aspie
 
Inlägg: 86
Anslöt: 2013-10-13
Ort: Söderförort till stockholm

Läkare tar betalt för skriva intyg för träningslägenhet/LSS?

Inläggav Feldwebel » 2013-11-24 22:12:18

Ok läkarintyg kan jag fixa då min psykiatriker är schysst och förstående, ungefär vad skriver du i ansökan då? Du verkar vara ganska högfungerande som mig till den graden att man kan sköta ett hem helt själv med tvätt o städning och sånt men kan ha andra svårigheter som dem inte anser vara nåt att bry sig om
Feldwebel
 
Inlägg: 149
Anslöt: 2013-06-22
Ort: Stockholm

Läkare tar betalt för skriva intyg för träningslägenhet/LSS?

Inläggav Ung_Aspie » 2013-11-30 23:00:04

Jag har nu fått mitt intyg.

Läkaren sade förra gången att det skulle kosta 500 kr men han tog nu 800 kr.

Det blev bara 2 besök också istället för 3 för att skriva intyget. Intyget är okej, men jag hade gärna
haft en dialog om innehållet, nu fick jag inte påverka så mycket som jag hade velat.

Jag oroar mig för att om det behövs fler intyg eller om jag vill komplettera/ändra mitt nuvarande intyg så vill kanske läkaren ha 800 igen :-(
Ung_Aspie
 
Inlägg: 86
Anslöt: 2013-10-13
Ort: Söderförort till stockholm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in