Asperger och inredning.

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Asperger och inredning.

Inläggav slackern » 2013-11-24 14:07:47

kiddie skrev:
KrigarSjäl skrev:-Mitt inredningsideal är det dunkla brittiska herrummet.
Mahogny, böcker, orientaliska mattor, chesterfieldfåtöljer.
Det ska vara mörkt, sobert, prydligt.

Inga pastellfärger och sån skit, inga billiga detaljer i färgstark plast.


Det är ganska likt ett av mina ideal då. Förutom fåtöljen, jag har svårt för bylsiga fåtöljer, skulle hellre ha en nättare läsfåtölj.

Får man fråga om du önskar tavlor på väggarna och isåfall vilken sort?


Jag skulle tippa på att han vill ha tavlor målade utav Thomas Webster eller liknande.


Bild
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Asperger och inredning.

Inläggav kiddie » 2013-11-24 14:21:59

Kanske sånna där dystra kolteckningar som de gjorde när alla var fattiga och sjuka och naturen sågs mer som eländig än vacker...

https://www.stadsauktion.se/1202/118971 ... 118971.jpg
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Asperger och inredning.

Inläggav Joakoni » 2013-11-24 15:00:00

Svart smide, mörkt trä, sedan beror det på. Några detaljer i mässing (nödvändigt med patina). Jag har rätt mycket stående framme, men det ska kännas speciellt för mig och saker som jag får en estetisk "kick" av att titta på. Inga tavlor, inga ansikten, jo några skulpturer får hänga på väggarna. Men inga foton framme *ryser*. Har svårt för gardiner.
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Asperger och inredning.

Inläggav LordNelson » 2013-11-24 15:20:44

sugrövmanövern skrev:Mitt vardagsrum, behöver tips och råd. Är grymt nöjd med hur väggarna blev efter renoveringen.

Jag ser två alternativ.

*Tre bögar och en osannolik budget.

*Fler lösa sladdar på golvet, mer kattrivna möbler och hundtuggade dörrposter.

Alternativ två är vad jag skulle valt.

sugrövmanövern skrev:Är helt förvirrad och får inte till det snyggt härinne!!!

Känns igen. Lämnade en forummedlem ensam i tio minuter. Resultatet blev bra.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

Asperger och inredning.

Inläggav Parvlon » 2013-11-24 15:21:44

Inredning är det sånt som kommer före utredning?

sugrövmanövern skrev:Ibland känns det som att jag är ensam om att bry mig om golv. Folk kan liksom renovera, inreda snyggt - men så har de ett fult golv som förstör helhetsintrycket!!

Vet inte vad jag har för stil, men färgglad med en önskan om att det ska se städat ut. Förkärlek till 50-60-70-talsprylar.
Golv bryr jag mig inte så mycket om men gamla grejjer är najs.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Asperger och inredning.

Inläggav sugrövmanövern » 2013-11-24 15:59:53

LordNelson; Sorry, jag fattade noll av vad du skrev. Menar du att det är så fult allting att jag likväl kan låta det vara som det är?

Den stora fyrkantiga hyllan känns så fel, den blev inte så bra som jag trott i det rummet :-)063 .
De andra två möblerna vid tv-väggen är mest provisoriskt.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Asperger och inredning.

Inläggav LordNelson » 2013-11-24 16:24:39

sugrövmanövern skrev:LordNelson; Sorry, jag fattade noll av vad du skrev. Menar du att det är så fult allting att jag likväl kan låta det vara som det är?

Jag förstår nu det kan tolkas som jag totalsågar ditt hem. Det menade jag inte.

Att lämna inredningen åt sitt öde, och till husdjuren, är något jag troligtvis skulle gjort.

Eftersom min förmågan att inreda hem inte finns lämnar jag walkover.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

Asperger och inredning.

Inläggav sugrövmanövern » 2013-11-24 16:34:45

LordNelson; Ah, förstår. Det är dock okej att totalsåga stilen om man vill :P .

Väggarna, sofforna och den gröna byrån känns helt rätt då jag vill åstadkomma en känsla av att man hamnat i 70-talet när man äntrar vardagsrummet.

Resten är work in progress. TVn är en skamfläck, men jag behöver ju den när jag ska se film.

Sladdarna kommer jag dölja på något sätt, fiffiga lösnngar på detta emottages tacksamt av den som har idéer. Tänker mig typ att man sågar hål i en möbel och pular ner alla sladdar inuti den i den mån det går...
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Asperger och inredning.

Inläggav LordNelson » 2013-11-24 16:40:17

sugrövmanövern skrev:Sladdarna kommer jag dölja på något sätt, fiffiga lösnngar på detta emottages tacksamt av den som har idéer. Tänker mig typ att man sågar hål i en möbel och pular ner alla sladdar inuti den i den mån det går...

Det var väl bara en sladd man såg men den syntes på varje bild. Menade inte att såra dig eller ditt hem.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

Asperger och inredning.

Inläggav sugrövmanövern » 2013-11-24 16:46:52

LordNelson; Såg du det bästa då?, kattlådan mitt på golvet :wink: . Ja alltså den där enorma HDMI-kabeln går ju från tvn till min kära laptop, ides inte plocka undan den när det även står en kattlåda, en dammsugare och en flyttkartong i rummet :-)005 .
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Asperger och inredning.

Inläggav colaflaska » 2013-11-24 16:51:37

I sommar ska jag få inreda ett helt hus alldeles själv. Det ska bli sjukt kul!
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Asperger och inredning.

Inläggav LordNelson » 2013-11-24 16:58:50

sugrövmanövern skrev:LordNelson; Såg du det bästa då?, kattlådan mitt på golvet :wink: . Ja alltså den där enorma HDMI-kabeln går ju från tvn till min kära laptop, ides inte plocka undan den när det även står en kattlåda, en dammsugare och en flyttkartong i rummet :-)005 .

jo, jag sååg. :roll:
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

Asperger och inredning.

Inläggav slackern » 2013-11-24 17:07:21

colaflaska skrev:I sommar ska jag få inreda ett helt hus alldeles själv. Det ska bli sjukt kul!


Det kan jag förstå. Låter ju som värsta lyxen eget hus o grejer. :)
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Asperger och inredning.

Inläggav Flinta » 2013-11-24 17:16:01

colaflaska skrev:I sommar ska jag få inreda ett helt hus alldeles själv. Det ska bli sjukt kul!


Är det ditt hus som du inreder åt dig själv? Har du all inredning eller behöver du köpa ngt?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Asperger och inredning.

Inläggav Huggorm » 2013-11-24 17:18:18

Jag hade grönmålad furupanel på väggarna men ångrade mig efter två år och rev ner den och satte upp vitmålad panel med grov, ohyvlad yta istället. Jag vill ha träväggar eftersom de inte är lika kalla och okänsliga som betong. Taket är öppet upp till nock med synliga takstolar, även där är det vitt men en enklare typ av panel. Saknar fortfarande några lister och så skall jag ha fatt på en snyggare lampa. Kanske något av smidesjärn?

Golvet är billigaste möjlig eklaminat, skall bytas ut i vinter. Funderar på antingen skeppsgolv eller någon av de där som skall se ut som gamla packlårar med diverse text på. Eller ser det "vulgärt" ut? Lite dyrare kvalitet då, det är ändå inga större ytor. Och just innanför dörren blir det två kvadratmeter med elektrisk golvvärme, det är onödig lyx men det är skönt när man ställer av våta skor.

Annars är jag minimalist, jag undviker allt onödigt. Försöker få golven så fria som möjligt för att underlätta städning, skrivbordet är exempelvis väggmonterat. Billig vit skiva från ikea på egen ram byggd av 2"2. Skall bygga egen säng i vinter också, mindre än nuvarande, något högre för att nå närmare fönstret och täckt från sidorna för att undvika dammsamlande.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Asperger och inredning.

Inläggav slackern » 2013-11-24 18:13:34

Flinta skrev:
colaflaska skrev:I sommar ska jag få inreda ett helt hus alldeles själv. Det ska bli sjukt kul!


Är det ditt hus som du inreder åt dig själv? Har du all inredning eller behöver du köpa ngt?


Fatta vad skönt med simbassäng o grejer i källaren. :)
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Asperger och inredning.

Inläggav colaflaska » 2013-11-24 18:21:37

Flinta skrev:
colaflaska skrev:I sommar ska jag få inreda ett helt hus alldeles själv. Det ska bli sjukt kul!


Är det ditt hus som du inreder åt dig själv? Har du all inredning eller behöver du köpa ngt?

Mina föräldrar ska bygga ett hus åt mig på gården vi bor på. Jag har vissa basgrejer, men min morsa äger en inredningsbutik så där har jag en stor fördel.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Asperger och inredning.

Inläggav kullan » 2013-11-24 18:21:49

Golv , väggar och tak vill jag ha neutrala. Men i ljus neutral färg. Sen vill jag ha mörkfärgade möbler. Allt som inte är stoppat kan jag även ha begagnat men soffa och säng vill jag köpa nytt. Sen blir det mycket lila , rosa och rött på gardiner och sånt. Till jul brukar jag undvika rött för den färgen finns överallt ändå. Brukar välja färger som funkar även efter jul och nyårshelgerna. Ett år hade jag vita gardiner med röda band. När julen var slut bytte jag till lila band så var julen borta.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Asperger och inredning.

Inläggav Huggorm » 2013-11-24 18:25:41

Gardiner ja, det har jag inga. Dels för att spara lite pengar och möda, dels för att jag inte vill begränsa ljusinsläppet. Men jag misstänker att det blir väldigt mycket "ungkarl" över en bostad utan gardiner
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Asperger och inredning.

Inläggav slackern » 2013-11-24 18:35:03

Huggorm skrev:Gardiner ja, det har jag inga. Dels för att spara lite pengar och möda, dels för att jag inte vill begränsa ljusinsläppet. Men jag misstänker att det blir väldigt mycket "ungkarl" över en bostad utan gardiner


Ähe folk tror bara att du är en Chilenare. Tydligen så kom väldigt många hit under militärjuntan. Som kom från en akademisk medelklass. Så det var en slags uppgörelse med sin klassbakgrund att strunta i att skaffa gardiner. Vet inte om det är en skröna eller en uns sanning i det.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Asperger och inredning.

Inläggav Flinta » 2013-11-24 18:38:11

colaflaska skrev:
Flinta skrev:
colaflaska skrev:I sommar ska jag få inreda ett helt hus alldeles själv. Det ska bli sjukt kul!


Är det ditt hus som du inreder åt dig själv? Har du all inredning eller behöver du köpa ngt?

Mina föräldrar ska bygga ett hus åt mig på gården vi bor på. Jag har vissa basgrejer, men min morsa äger en inredningsbutik så där har jag en stor fördel.


Oj, grattis vilka fördelar :)
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Asperger och inredning.

Inläggav kiddie » 2013-11-24 19:12:18

Sugis, det är formen på ditt rum som gör det svårt, det är många brutna väggar och inga riktiga "hörn". Så en vägg får ta väldigt mycket och då kan det bli uppradat.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Asperger och inredning.

Inläggav elle » 2013-11-24 19:19:10

plåtmonster skrev:Föredrar nog ljus inredning. Främst för att det skapar en ljusare miljö.

jag föredrar också ljus inredning. " lätt " och vit inredning : vita tapeter med små rosor på , vita persienner, böcker ( oavsett färg ) ,dagbädd, inga mattor.
har ett ljusbrunt klädskåp lite som 1800-talet , med en stor spegel.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Asperger och inredning.

Inläggav KrigarSjäl » 2013-11-24 19:50:34

slackern skrev:
kiddie skrev:
KrigarSjäl skrev:-Mitt inredningsideal är det dunkla brittiska herrummet.
Mahogny, böcker, orientaliska mattor, chesterfieldfåtöljer.
Det ska vara mörkt, sobert, prydligt.

Inga pastellfärger och sån skit, inga billiga detaljer i färgstark plast.


Det är ganska likt ett av mina ideal då. Förutom fåtöljen, jag har svårt för bylsiga fåtöljer, skulle hellre ha en nättare läsfåtölj.

Får man fråga om du önskar tavlor på väggarna och isåfall vilken sort?


Jag skulle tippa på att han vill ha tavlor målade utav Thomas Webster eller liknande.


Bild

-Spitzweg ska det vara!

Nej ärligt talat, just nu har jag två inramade Daliposters, och några inramade djurplanscher av gammalt snitt.
Skulle vilja ha ett porträtt eller fotografi över Strindberg vid skrivbordet också.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in