Samsung Galaxy S2 töms på batteri efter uppdatering till JB.

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: atoms, Alien

Samsung Galaxy S2 töms på batteri efter uppdatering till JB.

Inläggav Danne » 2013-11-15 20:05:19

Har en Samsung Galaxy S2, som levererades förra året med Ice Cream Sandwich installerat.
Överlag nöjd med tingesten. Aldrig reggad på google, och inte tagit hem en app, dög för mig.

Hade inte Å Ä Ö på en del pdf-filer, så jag testade uppdateringsfunktionen för någon vecka sen, big mistake. Den höll på i flera timmar och böt ut hela operativsystemet mot Jelly Bean, och allt jag kunde göra var att se på och hoppas på det bästa.

Nu käkar den batteri som fan, och vad jag än gör så får jag det inte bättre. Sökning på nätet visar att det är mycket vanligt just det här, men ingen riktig klar lösning har presenterast, bara en rad olika teorier och enstaka lyckade lösningar.

Jag gillar inte det nya operativsystemet alls, och vill helst ha tillbaka ICS som jag hade tidigare.

1. Går det att få tillbaka Ice cream sandwich på min telefon? I så fall hur?

2. Kommer felet att kvarstå även om jag gör så?

3. Går annars detta att fixa till på ett bra sätt, i så fall hur?


Har inte massa appar igång i bakgrunden, nu nyttjar jag telefonen nästan bara som telefon för att spara batteri. Rensar minne hela tiden och dödar program. Har inte aktiverat Google now, och Maps och såna saker är inställda för att hålla sig inaktiva. Kör inte wifi eller ens moibildata annat än de få gånger jag behöver surfa nu, och GPS, bluetooth och sånt är alltid avstängda. Platsinställningar är avstängda på allt som kan stängas av. Skärmen är på lägsta ljusstyrkan. Typ sånt har jag gjort, men ändå denna batteriförbrukning.

Har inte rootat, och vill inte behöva göra det. Kan tänka mig att återställa telefonen till fabriksinställningarna, men bara om det verkligen löser problemet, och gärna då även i samband med en eventuell ominstallation av ICS. Kan byta till ett större batteri, men bara om det är så att felet nu skulle sitta i mitt nuvarande batteri, vilket jag inte tror att det gör. Det är inget fel på batteriet, det är det nya OS'et som käkar ofantligt med kräm.

Så, nån som vet vad jag ska göra. Och framförallt vet om jag kan få ICS igen?
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Samsung Galaxy S2 töms på batteri efter uppdatering till JB.

Inläggav DIProgan » 2013-11-15 20:15:48

Googla om att byta android OS. Kan va scary o gå åt helvete men läs på före så är det möjligt. Om inget annat går det alltid o skaffa batteripack.

Edit: Jag postade lite för snabbt. Nåja. Det borde logiskt avhjälpa batteriproblemen o byta OS ja.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Samsung Galaxy S2 töms på batteri efter uppdatering till JB.

Inläggav Kimmelie » 2013-11-15 21:42:44

Jag har Galaxy S2, android 4.1.2. Jag antar att det är Jelly Bean. Det var ganska länge sen jag gjorde den uppdateringen, men det här problemet med att den käkar batteriet som fan började för några veckor sen, efter en vanlig uppdatering av apparna. Jag vet inte vilken av dem det är som käkar upp batteriet, eller om det går att få tillbaka föregående version. Jag skulle också gärna vilja ha tips om vad man kan göra åt det.
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Samsung Galaxy S2 töms på batteri efter uppdatering till JB.

Inläggav Miche » 2013-11-15 23:44:25

I inställningsmenyn finns en funktion som visar villa appar som förbrukar mest ström, leta efter rubriken Batteri.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Samsung Galaxy S2 töms på batteri efter uppdatering till JB.

Inläggav Kimmelie » 2013-11-15 23:57:39

Batteriet var fulladdat i morse. Nu är det nere på 44%.
Kod: Markera allt
Spotify 19%
Device idle 18%
Screen 16%
Android OS 16%
Cell standby 16%
Media server 9%
Goolge Play services 3%
Android System 2%
Maps 2%

Jag har lyssnat på spotify ca 40 min + 30 min. Sökte en resväg på "Stockholm traveling", och tittade på kartan ca 5-10 min. Inga telefonsamtal, inga sms. Inget annat. För några veckor sen med samma användning skulle det varit på ca 70-80%
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Samsung Galaxy S2 töms på batteri efter uppdatering till JB.

Inläggav Danne » 2013-11-17 10:11:17

Kimmelie skrev:Jag har Galaxy S2, android 4.1.2. Jag antar att det är Jelly Bean. Det var ganska länge sen jag gjorde den uppdateringen, men det här problemet med att den käkar batteriet som fan började för några veckor sen, efter en vanlig uppdatering av apparna. Jag vet inte vilken av dem det är som käkar upp batteriet, eller om det går att få tillbaka föregående version. Jag skulle också gärna vilja ha tips om vad man kan göra åt det.

Efter jag läste detta så avinstallerade jag uppdateringarna på alla apparna som uppdaterats efter OS-bytet. Vet inte om jag märker någon större skillnad, batteriförbrukningen är iaf alldeles för hög.

Den drar runt 10% timmen ur batteriet, med minimal användning. Så less på detta, för mig är telefonen oanvändbar nu, då en mobil enligt mig ska vara mobil och inte behöva sitta på laddning hela tiden. speciellt som jag är ute och flänger väldigt mycket behöver jag en fungerande telefon. men nu vågar jag knappt ringa ens, för att kunna svara om någon ringer senare.
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Samsung Galaxy S2 töms på batteri efter uppdatering till JB.

Inläggav barracuber » 2013-11-17 13:24:18

Som sagt, väldigt vanligt problem Den uppgraderingen verkar ha blivit ett Samsungfiasko. Å andra sidan inte helt ovanligt att uppgraderingar chockar mobiler med överhettning, firmwareproblem och annat. Men så länge som du haft ditt problem är inte normalt.

Att nedgradera verkar inte helt lätt om du vill ända ned till 4.0 eller 23. Du behöver då använda ett program som heter Odin.
googling på downgrade galaxy s2
Exempelvis denna I want to downgrade my phone from 4.1.2 Jellybean back to 4.0

En batterifråga: du har inte någon gång tömt ("drainat") batteriet? Li-ion batterier är ökända för att inte gilla det. Lita inte på vad företagen säger, så en tråd där Vodafones support i England påstått att det är helt ok att tömma batteriet ibland. Ja, på nickeltiden, ja, men inte litium :evil:
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Samsung Galaxy S2 töms på batteri efter uppdatering till JB.

Inläggav Kimmelie » 2013-11-17 16:32:15

Tänker tillbaka lite. När jag uppgraderade från ICS till Jelly Bean (för ca ett halvår sen?) så ökade batteriförbrukningen något, men inte mer än att jag fortfarande ofta kunde ha den 2 dagar mellan laddningarna, om jag inte gjorde annat än att lyssna på spotify till och från jobbet (ca 40 min x 2). Nu är det inte att tänka på att försöka ha den 2 dagar utan att ladda.

Men jag funderar även på om det kan vara batteriet som är på väg att bli utslitet. Jag har haft den i 2 år. Första året var det sällan jag laddade den oftare än varannan dag. Hur länge/hur många uppladdningar håller ett batteri? Jag har inte laddat ur den helt, som lägst har den nog varit nere på 2%. Men det försämrades ju kraftig plötsligt (efter en vanlig uppdatering av apparna) - är det normalt beteende för ett gammalt batteri som tycker det börjar bli dags att kasta in handuken?
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Samsung Galaxy S2 töms på batteri efter uppdatering till JB.

Inläggav Bror Duktig » 2013-11-17 16:51:12

Har inte läst allt alls, men har du fabriksåterställt luren?

Jag försökte flasha in gamla OS på min S3, och då gick det inte att ringa längre. Lade in nyare och nyare version, och inte förrän jag lade in aktuell version, gick det att ringa igen. Så något annat ändras också, och som man nog måste nedgradera samtidigt.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Samsung Galaxy S2 töms på batteri efter uppdatering till JB.

Inläggav Bror Duktig » 2013-11-17 16:51:49

Ingen idé att uppgradera, det är som gjort för planerad livslängd, eller funktioner som påassar nyare lurar med bättre specs.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Samsung Galaxy S2 töms på batteri efter uppdatering till JB.

Inläggav nallen » 2013-11-17 16:52:25

Kimmelie skrev:Men jag funderar även på om det kan vara batteriet som är på väg att bli utslitet. Jag har haft den i 2 år. Första året var det sällan jag laddade den oftare än varannan dag. Hur länge/hur många uppladdningar håller ett batteri? Jag har inte laddat ur den helt, som lägst har den nog varit nere på 2%. Men det försämrades ju kraftig plötsligt (efter en vanlig uppdatering av apparna) - är det normalt beteende för ett gammalt batteri som tycker det börjar bli dags att kasta in handuken?

Jag har ingen koll på smarta telefoner i allmänhet eller specifikt Android. Men jag skulle ändå tippa på en kombination av ökad förbrukning och sämre kapacitet.

Precis som du skriver så slits batterier och det är inte direkt ovanligt att billiga kina-batterier plötsligt blir mer eller mindre obrukbara. Samtidigt håller jag med om att det låter som att många upplever att problemen började efter en uppdatering - frågan är väl om det är nåt psykologiskt med det, typ att man vet att man gjort nåt och därför lägger märke till att det blivit sämre...

Man kan testa batterier och mäta upp kapaciteten - om man har utrustning för det eller om telefonen har mätare inbyggt (och man litar på den). Men jag gissar att de allra flesta inte tycker det är värt besväret och istället köper ett nytt batteri och hoppas på det bästa.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Samsung Galaxy S2 töms på batteri efter uppdatering till JB.

Inläggav Bror Duktig » 2013-11-17 16:57:57

Jag tror att uppdateringar lägger till batterislukande funktioner. Dels sådana som folk vill ha, och dels planerad livslängd. Största försämringen vid uppdatering kommer ofta i samband med att ny modell släpps...

Och psykologiskt kan det säkert vara, särskilt som hur mätaren visar från 100 till 90 kan skilja efter en uppdatering.

Men behöver man ladda kl 14 när man vanligtvis behövde ladda vid 21 så är ju något fel. Min telefon har gått från 2 dagar till knappt en dag (utan natt). Och jag använder den lika. Nytt batteri göre sig icke besvär. Jag är mest övertygad om "Planerad livslängd". Man får något skit med uppdateringarna som gör att den drar ström på ett sätt som får ägaren att drömma om att köpa ny lur.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Samsung Galaxy S2 töms på batteri efter uppdatering till JB.

Inläggav Kimmelie » 2013-11-17 17:34:54

Bror Duktig skrev:Har inte läst allt alls, men har du fabriksåterställt luren?

Jag försökte flasha in gamla OS på min S3, och då gick det inte att ringa längre. Lade in nyare och nyare version, och inte förrän jag lade in aktuell version, gick det att ringa igen. Så något annat ändras också, och som man nog måste nedgradera samtidigt.

Om du installerade äldre versioner av android än den telefonen kom med, handlar det nog mer om att de versionerna inte hade stöd för hårdvaran, som ju inte fanns när koden skrevs...
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Samsung Galaxy S2 töms på batteri efter uppdatering till JB.

Inläggav Kimmelie » 2013-11-17 18:03:16

Allt ska vara så tungt och "bloatat" numera. Jag skulle föredra att hålla det enklare med grundläggande funktioner som verkligen fungerar, och slippa allt onödigt som jag ändå inte vill ha och bara blir störd av, och som käkar upp batteriet till ingen nytta. På datorn har jag byggt ihop min egen linux-dist från scratch, exakt som jag vill ha den, men när det gäller telefonen känner jag mig dum i huvudet. Kan iofs till viss del bero på att jag får ont i ögonen av att titta på den lilla displayen, så jag orkar inte använda den så mycket, så då minskar motivationen att mixtra med den. Men även om Android är baserat på Linux tycker jag det "känns" så annorlunda, så jag blir bara förvirrad...

Skulle det bli stor skillnad i batteriförbrukning om man flashar in t ex Cyanogenmod? Fast jag vet inte om jag är beredd att ta risken, om jag skulle misslyckas... Men sist jag googlade på det (dvs för länge sen) verkade det svårt att göra från Linux. Då verkade det bara finnas nåt gammalt (övergivet?) program som verkade väldigt osäkert.
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Samsung Galaxy S2 töms på batteri efter uppdatering till JB.

Inläggav Bror Duktig » 2013-11-17 18:13:47

Kimmelie skrev:
Bror Duktig skrev:Har inte läst allt alls, men har du fabriksåterställt luren?

Jag försökte flasha in gamla OS på min S3, och då gick det inte att ringa längre. Lade in nyare och nyare version, och inte förrän jag lade in aktuell version, gick det att ringa igen. Så något annat ändras också, och som man nog måste nedgradera samtidigt.

Om du installerade äldre versioner av android än den telefonen kom med, handlar det nog mer om att de versionerna inte hade stöd för hårdvaran, som ju inte fanns när koden skrevs...

Vad menar du? Äldre OS för just min modell? Då fanns hårdvaran.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Samsung Galaxy S2 töms på batteri efter uppdatering till JB.

Inläggav Kimmelie » 2013-11-17 18:32:26

Bror Duktig skrev:
Kimmelie skrev:
Bror Duktig skrev:Har inte läst allt alls, men har du fabriksåterställt luren?

Jag försökte flasha in gamla OS på min S3, och då gick det inte att ringa längre. Lade in nyare och nyare version, och inte förrän jag lade in aktuell version, gick det att ringa igen. Så något annat ändras också, och som man nog måste nedgradera samtidigt.

Om du installerade äldre versioner av android än den telefonen kom med, handlar det nog mer om att de versionerna inte hade stöd för hårdvaran, som ju inte fanns när koden skrevs...

Vad menar du? Äldre OS för just min modell? Då fanns hårdvaran.

Vilken android-version hade telefonen när du köpte den? Om du försökte installera en äldre version än det, är det inte säkert att den versionen hade stöd för hårdvaran. Men om det var nyare än det, men äldre än den du hade senast, då handlar det såklart om nåt annat.

Men när man flashar om OS:et ska väl precis allt bytas ut, då kan det väl inte bli nåt kvar av det som man hade i den föregående versionen? Eller är det som att up/(ned)gradera OS:et på datorn men behålla alla inställningar? Går det inte att formattera disken och göra en ny installation? Då ska väl allt gammalt försvinna?
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Samsung Galaxy S2 töms på batteri efter uppdatering till JB.

Inläggav Bror Duktig » 2013-11-17 18:39:15

Självklart installerade jag en version som telefonen var gjord för. Jag valde den version som hade funkat bäst för mig.

Och ja, det ska väl vara som att formatera om datorn och radera allt, det är ju det man gör.

Däremot finns det väl sådant som heter kernel och som jag inte kan så mycket om, och som kanske är skiljt från OS:et.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Samsung Galaxy S2 töms på batteri efter uppdatering till JB.

Inläggav Kimmelie » 2013-11-17 19:26:50

Kärnan (kernel) är ju det som ÄR android, dvs OS:et, så den måste väl ha bytts ut samtidigt.

Jag blir lite nyfiken... Hur gjorde du för att flasha in gamla android-versioner, och var fick du tag i dem? Var det Samsungs egna versioner, eller "rent" android? Samsung har ju tydligen lagt på en del extra skit också. Ursäkta om jag ställer dumma frågor...
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Samsung Galaxy S2 töms på batteri efter uppdatering till JB.

Inläggav Bror Duktig » 2013-11-17 22:10:14

Jag gick till samware och hämtade den version som jag var nöjd med. Flashade in via Odin. Samsungs då alltså.

Jag trodde kernel var en del av OS:et? Så står det överallt när jag googlar. Det är ju många som byter enbart kernel.

Och det jag skrev, skrev jag för att man på Tele2 var tvungna att kolla om min kernel blivit bytt när jag uppdaterat, eftersom jag hade vissa problem. Då drog jag slutsatsen att det kan finnas fler delar som inte automatiskt uppdateras/byts/skrivs över av någon anledning. Vad skulle liksom annars vara anledningen att jag inte kunde ringa (handlade om en annan telefon än den jag var hos Tele2 med). Något måste ha uppdaterats med Kies (eller OTA) som inte är själva OS:et.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Samsung Galaxy S2 töms på batteri efter uppdatering till JB.

Inläggav plåtmonster » 2013-11-17 22:27:33

Cyanomod + Gammal smartphone = JB kan kika djupt i soptunnan..
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Samsung Galaxy S2 töms på batteri efter uppdatering till JB.

Inläggav Kimmelie » 2013-11-18 10:12:32

Jag tog förgivet att man fick ett helt paket inklusive kärnan, när man laddar ner en ROM, även om jag vet att man kan byta ut kärnan.

Bror Duktig skrev:Jag trodde kernel var en del av OS:et? Så står det överallt när jag googlar. Det är ju många som byter enbart kernel.

Man skiljer mellan kärnan och "userland", dvs allting som ligger ovanpå kärnan. Som nån uttryckte det: "Om man bara installerar Linux-kärnan och ingenting annat, så har man ett operativsystem som är väldigt bra på att göra ingenting." Ofta är det kanske userland man syftar på när man tänker på ett OS. T ex man kan ju starta upp Ubuntu med Slackwares kärna, men det är ju fortfarande Ubuntu. Så det är väl kanske på nivån hårklyveri vilket som ska definieras som OS:et. Ska man vara noga ska man ju säga Linux/GNU (där GNU syftar på userland), men det är jag för lat för.

Vissa experimenterar med att kombinera BSD-kärnan med GNU-userland (dvs det som brukar hänga ihop med Linux), andra experimenterar åt motsatt håll, dvs med Linux-kärnan och BDS's userland. I de fallen är det alltid kärnan som avgör vilket OS det är, dvs om det är Linux eller BSD.

Det jag inte tycker om med Android är alltså dess userland, inte själva androidkärnan.

Ursäkta om det blev svamligt...
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Samsung Galaxy S2 töms på batteri efter uppdatering till JB.

Inläggav Danne » 2013-11-21 9:03:59

Uppdatering i tråden:

Har en bra/normal batteriförbrukning nu. :-)226 Såhär gjorde jag:

1. Gick in i Programhanteraren och kollade "Körs". Upptäckte att telefonen körde igång massa appar som jag aldrig använde, trots att jag ställt in dom att inte uppdatera m.m. Några exempel: Google Play Music, Google Play Spel, Google Play-tjänster, Game Hub, Hangouts, Play Böcker.... :-)233 Och sånt skit som jag aldrig använt. Om jag stoppade dom med programhanteraren så var dom igång igen dagen efter, eller efter omstart av telefonen. Enligt mig är det sån här skit som stjäl effekt.

2. Gick in i Programhanteraren, och kollade "Alla". istället. Där fanns som sagt alla program, så jag gick in i ett 20-tal program och inte bara stoppade, utan även DEAKTIVERADE dom. Och jag tog massa program som jag ansåg inte bör köras, hellre för mycket än för lite. Dom appar jag nämnde tidigare, Maps, AllShare Play, ChatON, Google Play Butik, Google+, Gruppdelning, Readers hub, Samsung account, Samsung Apps, TalkBack m.m.

Sen rensade jag historik, och minne, startade om. Första dygnet märktes ingen större skillnad, men programmen startade inte upp iaf. Och jag testade inte så noga heller. Rensade historik & minne och startade om igen, mest för säkerhets skull.

Därefter funkar telefonen som den ska. 12-14 timmars moderat använding ger nu 75-85% batteri kvar. Till skillnad från tidigare när den drog 10%/timmen med minimal använding.

Fortfarande gör jag som alltid, stänger av WiFi & mobildata när nätet inte används, men jag har testat med dom på och det funkar det också, eftersom idiotprogrammen inte använder dom i onödan. Drar bara måttligt mer på batteriet. Samma med GPS'en, den används bara när den verkligen behövs, annars är den avstängd. Precis som tidigare.


Så, det funkade för mig, vet inte om det funkar för alla. Men jag vill ju inte att Google/storebror ska ha ständig koll på mig ändå, och skicka reklam, veta var jag är, och samverka med tamefan allting i min närhet också. Så jag klarar mig bra utan dessa tjänster. :-)120

Tack för er hjälp och råd. Hoppas ni hittar en lösning för era problem också.Kanske finns den i något av de skitprogrammen jag stängde av, så ni slipper stänga av alla. AllShare, Google+ och Google Play butik är heta tips i så fall, men det kan vara nåt annat också. Eller så gör ni som jag och stänger av all sån skit, och så har ni en funkis telefon igen. :D
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Samsung Galaxy S2 töms på batteri efter uppdatering till JB.

Inläggav Kimmelie » 2013-11-22 20:40:38

Får tacka för tipsen. Jag hade redan deaktiverat rätt mycket, men hittade några skurkar till att ta bort, tex Samsung Link, Samsung Pushservice, Software updater (com.sec.android.fotaclient) och Software updater (com.wssyncmldm). Det ska ju ändå inte komma fler uppdateringar från Samsung till den här modellen.

I Programhanteraren hittade jag 3 som hette google services. Jag vill inte ta bort dem eftersom jag använder Google Play och Maps ibland och vill ha dem lättillgängliga, men jag ser till att stoppa dem. De kommer tillbaka efter omstart eller om jag använt de programmen. Tror de går igång själva en gång/dag för att söka efter uppdateringar, så det gäller att komma ihåg att stoppa dem då, eller hitta skurken och ta bort den också.

Och stänga av Location services.

Jag ändrade även under Inställningar - Developer options - Do not keep activites (Destroy every activities as soon as the user leaves it) Jag vet inte om det gör nån nytta. När jag stängt ett program (tryckt på hemknappen) så försvinner de direkt från Active applications, men google services fanns kvar bland körande program i programhanteraren.

Jag har använt telefonen lite mer idag än den dag jag skrev om ovan, och ändå är batteriet på 75%. Så helt klart mycket bättre! :D
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Återgå till IT-forum



Logga in