Träningsanläggning för Aspergare

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Träningsanläggning för Aspergare

Inläggav earlydayminer » 2013-11-15 21:45:33

Batman: For sure! :-)Happy

---

Är det någon, precis som jag, som inte vill ha musik? Jag tränar alltid utan musik, förutom ibland när jag cyklar då jag finner trafikljud ganska störande. Oftast cyklar jag utan musik, då jag trots att trafikljuden är jobbiga måste höra mig för att navigera mig bäst.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Träningsanläggning för Aspergare

Inläggav plåtmonster » 2013-11-16 4:23:23

Tränar gärna med dansmusik (disco) och trängs gärna om det är attraktivt motsatt kön ;)
Dock kan viss techno som saknar musikalisk kvalité gärna tas bort.

Däremot skulle ett fullt utrustat gym hemmavid med egen ledare som belönar med kram vara ett klart plus :D
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Träningsanläggning för Aspergare

Inläggav kvicksilver » 2013-11-16 4:52:40

Min dröm vore att ha ett helt eget rum i bostaden för gymutrustning. Tills dess föredrar jag källargym - inga människor, spela egen musik högt och bra tillgång till fria vikter.
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Träningsanläggning för Aspergare

Inläggav plåtmonster » 2013-11-16 6:27:01

Undrar hur dyrt det är att gräva ut en källare.. ;)

En röd tråd är väl att det till slut handlar om pengar. Fast en hel del kan ordnas med lite genvägar och smart tänkande.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Träningsanläggning för Aspergare

Inläggav Tiblan » 2013-11-16 6:59:26

Har försökt träna på gym men var tvungen att lägga av. Klarar inte av när folk står och snackar eller hänger/blockerar maskiner eller fel sorts musik.

Gärna någon musik som man kan jobba i takt till från typ 70-, 80- och 90-talet även äldre musik kan vara ok. Behöver inte vara våldsamt hög utan något i bakgrunden mera.

Med andra ord efterlyser jag mer effektivitet, folk som går dit för att träna och göra sin grej, gott om maskiner så man inte behöver vänta alltför länge och inget snack. Att morsa genom att nicka eller säga hej är helt ok men vill man snacka så får man vänta tills man kommer utanför omklädningsrummen där det helt ok. Vill ha väldigt lugnt och stilla och tyst i omklädningsrum och duschutrymme. Gärna två bastuar en med runt 50 grader i och en varmare.
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Träningsanläggning för Aspergare

Inläggav Intressant » 2013-11-16 7:05:26

Det borde väl finnas en marknad för ett mer tolerant gym, men det låter så självklart att det redan måste finnas.
Intressant
 
Inlägg: 660
Anslöt: 2013-10-11
Ort: Stockholm

Träningsanläggning för Aspergare

Inläggav Tiblan » 2013-11-16 7:08:02

Måste nog drivas av en aspie för att det inte ska bli så att andra tar över och det blir likadant som på alla andra ställen. De reglerna som ska finnas där måste ju efterlevas inte ändras på för att någon vill och tycker det speciellt inte om dom inte har en diagnos
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Träningsanläggning för Aspergare

Inläggav Intressant » 2013-11-16 7:11:00

jag har själv funderat på en "fri haven" anläggning förut när jag känt mig som värst. Men jag antar att det är mycket jobb.
Intressant
 
Inlägg: 660
Anslöt: 2013-10-11
Ort: Stockholm

Träningsanläggning för Aspergare

Inläggav KrigarSjäl » 2013-11-16 9:28:58

Intressant skrev:
Batman skrev:
earlydayminer skrev:
Batman: Vem är tjejen på bilden? Jag har försökt lista ut vem det är, men det vill sig inte. Jag har aldrig sett henne förut.

Jag tror jag vet varför, hehe.. det är jag :twisted:


Inte illa, jag trodde med att det var någon kändis :)

-Ta mig fan, det trodde jag också...ett ungt stjärnskott från Hollywood eller nåt.

Mina komplimanger.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Träningsanläggning för Aspergare

Inläggav Krillo » 2013-11-16 10:18:43

Intressant att nästan alla är överrens! Tror dock det är svårt att ha en regel om att folk inte får snacka. Om det är ett gym för aspies blir det väl långa diskusioner om mitokondrier eller dyl. :-)018
Krillo
 
Inlägg: 1123
Anslöt: 2011-02-12
Ort: Leråker

Träningsanläggning för Aspergare

Inläggav Bastuper » 2013-11-16 11:17:21

Jag flyttade från torp till lägenhet - fast på landet
för 2 månader sedan och kunde börja åka buss till stan.

Då åkte jag på gymmet väldigt ofta, jag kan vara där
varje dag i princip, man träffar lite folk, hejjar på
de instruktörer som rör sig i lokalen då man är där.

Jag trivs på gym och det är nästan alltid lagomt med folk,
ibland är man helt ensam där inne också.

Liten stad, liten anläggning och gymmet är väl lagomt stort
kan man väl säga. 1/3 så stort som det vi hade i Övik faktiskt.
Bastuper
Inaktiv
 
Inlägg: 1003
Anslöt: 2011-02-24
Ort: Sala

Träningsanläggning för Aspergare

Inläggav rapchic » 2013-11-16 13:33:18

Gym: ja vi har ju ett eget gym hemma för ca 20 000:- + och det är bra, man kan göra alla friviktsövningar man vill, man kan se på TV (så att man hör vad dom säger) eftersom tvrummet är i samma rum (draperi är på g för att kunna dela av då man bara vill se på film/tv) och musikanläggningen hör också till samma så musiken kan man välja själv också.

Gymmet ska uppdateras med 5000-10000:- till å en crosstrainer och en trainer ska till så att man kan träna kondis på ett annat sätt än säck då det är för mörk och/eller kallt för att springa ute.

Däremot gillar jag gymmet i stan också, härlig stämning, bra fria vikter och vill man ha egen musik har man på sig MP3 helt enkelt (det finns hörlurar som stänger ut annat ljud.

annars älskar jag att träna i Dojon även om jag tränar karate hemma också så är det 1000 gånger mer sporrande att träna i Dojon.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Träningsanläggning för Aspergare

Inläggav Caprifool » 2013-11-16 20:54:23

Tyst, musik endast i hörlurar, lyhördhet för ifall man vill prata eller ej, konsekvent temp i bastun och inga lysrör.
Caprifool
 
Inlägg: 113
Anslöt: 2013-08-15

Träningsanläggning för Aspergare

Inläggav plåtmonster » 2013-11-16 21:29:30

Apropå lysrör så finns det två sätt att driva dessa som kan ha stor inverkan på upplevelsen av dito. Antingen drivs de direkt av nätspänningen och kommer då att blinka 100 ggr per sekund. Vilket kan uppfattas av en del och ge t.ex huvudvärk. Alternativt så driver man de elektroniskt med en frekvens på cirka 30 000 - 40 000 ggr per sekund och då kan i stort sett ingen uppfatta blinkningarna.

Dock om det uppkommer harmoniska frekvenser genom att olika ljuskällor blinkar med olika frekvenser så kan dessa blandas ner till frekvenser som kan uppfattas.

Återstår det skarpa ljuset vilket är svårt att göra något åt. Även lysdioder skapar skarpt ljus liksom till viss del även halogener och högeffekts glödlampor. De senare kostar också en hel del elektricetet och värme.

Bara en rent teknisk aspekt av lysrör :D
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Träningsanläggning för Aspergare

Inläggav Krillo » 2014-06-11 15:46:27

Idag fick jag för första gången receptionisten på jymet att stänga av musiken. :-)050 (Det var endast jag där) Jag sa till henne att det är många som inte går till dylika ställen pga miljön.
Det har jag aldrig hört förut
var hennes svar. :shock:
Krillo
 
Inlägg: 1123
Anslöt: 2011-02-12
Ort: Leråker

Re: Träningsanläggning för Aspergare

Inläggav Titti » 2014-06-12 2:47:22

Nej, hon hörde väl inget för all musik som spelas där... Min största orsak till de inte gå dit är musiken.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Träningsanläggning för Aspergare

Inläggav adddd » 2014-06-13 14:39:56

Maskinerna är i avskilda rum, med kortläsare på dörren som förblir stängd om det är upptaget i rummet. Till maskinerna skall talinstruktioner finnas utöver de vanliga skriftliga och grafiska instruktionerna.

Ingen lismande personal med falska leenden i hopp om att man ska förlänga gymkortet. Kostnaden för den delen är proportionell med hur mycket man tränar, och pengarna dras från kortet när man går in i ett rum med kortläsare. :-)018
adddd
 
Inlägg: 1699
Anslöt: 2012-12-20

Träningsanläggning för Aspergare

Inläggav plåtmonster » 2014-06-13 15:07:45

Om man vill ha riktigt lismande personal skall man gå till SATS. De är förstås också dyrast ..
Försöker man fråga lite diskret om priser av den vanliga personalen dyker det snabbt upp en säljare som kör på sitt säljtal och snedvrider alla frågor till att det nog är bäst att köpa ett medlemskap och att det är denne man skall fråga om allt osv.

(kanske något för KS att testa om han vill käfta med det värsta i kaptalistiska gym ;))
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Träningsanläggning för Aspergare

Inläggav adddd » 2014-06-13 15:34:12

plåtmonster skrev:Om man vill ha riktigt lismande personal skall man gå till SATS. De är förstås också dyrast ..
Försöker man fråga lite diskret om priser av den vanliga personalen dyker det snabbt upp en säljare som kör på sitt säljtal och snedvrider alla frågor till att det nog är bäst att köpa ett medlemskap och att det är denne man skall fråga om allt osv.

(kanske något för KS att testa om han vill käfta med det värsta i kaptalistiska gym ;))

Var på SATS häromåret i samband med invigning av ny lokal då de hade bra erbjudanden. Det kom typ 4-5 smilande fjäs från ingenstans när det var dags att skriva på. Jag hade ju bestämt mig redan så jag slapp en lång utläggning men lät försäljarna göra en kortare pitch ändå för att vara snäll.

Har vanligtvis väldigt svårt för försäljare, kanske speciellt då jag en gång gick en säljkurs och fick lite insikt i deras manipulativa natur. Bestämmer alltid i förväg vad jag ska köpa så att jag snabbt kan avvisa påprackning och manipulation.
adddd
 
Inlägg: 1699
Anslöt: 2012-12-20

Träningsanläggning för Aspergare

Inläggav Fighterbabe » 2014-06-13 15:37:58

plåtmonster skrev:Om man vill ha riktigt lismande personal skall man gå till SATS. De är förstås också dyrast ..
Försöker man fråga lite diskret om priser av den vanliga personalen dyker det snabbt upp en säljare som kör på sitt säljtal och snedvrider alla frågor till att det nog är bäst att köpa ett medlemskap och att det är denne man skall fråga om allt osv.

(kanske något för KS att testa om han vill käfta med det värsta i kaptalistiska gym ;))


Eller så testar man ett Crossfit-gym. Rått, hårt, smutsigt, tunga vikter, kalk och däck... För dryga 1000-lappen per månad!!
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Träningsanläggning för Aspergare

Inläggav plåtmonster » 2014-06-13 16:14:37

Eller så säger man bara NEJ TACK! samt låter eventuella säljtal rinna av en. Det viktiga är att inte låta sin tankegång störas av dessa tvåbenta spammegafoner.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Träningsanläggning för Aspergare

Inläggav Krillo » 2014-06-13 20:44:47

Fighterbabe skrev:Eller så testar man ett Crossfit-gym. Rått, hårt, smutsigt, tunga vikter, kalk och däck... För dryga 1000-lappen per månad!!


De verkar ha så bråttom de där krossfitterna. Hög skaderisk. Men i övrigt låter det bra. Nja, inte priset kanske.
Krillo
 
Inlägg: 1123
Anslöt: 2011-02-12
Ort: Leråker

Återgå till Intressanta intressen



Logga in