Ignorera moderatorer som vanliga användare - skilda konton

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: atoms, Alien

Ignorera moderatorer som vanliga användare - skilda konton

Inläggav nallen » 2011-09-04 11:16:57

När jag försöker ignorera Miche får jag felmeddelandet:
Du kan inte lägga till administratörer och moderatorer till din lista över ignorerade medlemmar.

Det är nog rimligt att man inte kan ignorera moderatorerna i deras moderator-roll, men man borde kunna ignorera dem när de är vanliga användare. Annars blir man väl bannad snart igen.

Den enkla lösningen är att ge moderatorerna separata konton för deras moderatorverksamhet.


Moderator Alien: Kompletterade rubriken.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Ignorera användare

Inläggav Thurizas » 2011-09-04 11:47:02

nallen skrev:Den enkla lösningen är att ge moderatorerna separata konton för deras moderatorverksamhet.


Detta har jag tänkt med. Det skulle vara mycket enklare att kunna skilja på vad som sägs av en moderator och eventuellt ajaj på fingrarna och vad en moderator säger som person.

+1.
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Re: Ignorera användare

Inläggav Sheyen » 2011-09-04 11:53:37

Thurizas skrev:
nallen skrev:Den enkla lösningen är att ge moderatorerna separata konton för deras moderatorverksamhet.


Detta har jag tänkt med. Det skulle vara mycket enklare att kunna skilja på vad som sägs av en moderator och eventuellt ajaj på fingrarna och vad en moderator säger som person.

+1.

Om en moderator agerar moderator då denne svarar på ett inlägg, så inleder moderatorn ifråga sitt inlägg med att skriva "Moderator:".
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Ignorera användare

Inläggav Thurizas » 2011-09-04 11:57:38

Sheyen skrev:
Thurizas skrev:
nallen skrev:Den enkla lösningen är att ge moderatorerna separata konton för deras moderatorverksamhet.


Detta har jag tänkt med. Det skulle vara mycket enklare att kunna skilja på vad som sägs av en moderator och eventuellt ajaj på fingrarna och vad en moderator säger som person.

+1.

Om en moderator agerar moderator då denne svarar på ett inlägg, så inleder moderatorn ifråga sitt inlägg med att skriva "Moderator:".


Dock så är inte problemet löst. Vill man kunna ignorera en moderator som person så går det ju uppenbarligen inte.
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Re: Ignorera användare

Inläggav Moggy » 2011-09-04 12:20:43

Kanske blir krångligt att hålla på med två konton och tvingas logga ut och in hela tiden?
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Ignorera användare

Inläggav nallen » 2011-09-04 12:23:34

Det är väl bara att logga in i ett annat fönster?
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Ignorera användare

Inläggav Thurizas » 2011-09-04 12:24:53

Moggy skrev:Kanske blir krångligt att hålla på med två konton och tvingas logga ut och in hela tiden?


Men även enklare att kunna skilja på sin roll som moderator och som vanlig person.
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Re: Ignorera moderatorer som vanliga användare

Inläggav Miche » 2011-09-04 21:59:50

Moderator: Rent praktiskt skulle det inte fungera med en webbläsare eftersom kakan bara tillåter en inloggning men med två olika webbläsare igång samtidigt fungerar det.

Frågan om vi ska agera med två olika användare överlåter vi till Admin och/eller forumägaren.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Ignorera moderatorer som vanliga användare

Inläggav Parvlon » 2011-09-04 22:10:46

Miche skrev:Moderator: Rent praktiskt skulle det inte fungera med en webbläsare eftersom kakan bara tillåter en inloggning men med två olika webbläsare igång samtidigt fungerar det.
Jo, de flesta webbläsare har något som heter "privacy mode" eller liknande. Då delas inte kakorna.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Ignorera moderatorer som vanliga användare

Inläggav nallen » 2011-09-04 22:16:19

Det är väl skit samma om det är obekvämt för moderatorerna.
Det vore snarare bra om det är jobbigt att kvadda tråd efter tråd i ansträngningarna att hålla varandra om ryggen.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Ignorera moderatorer som vanliga användare

Inläggav Miche » 2011-09-04 22:21:06

nallen skrev:Det är väl skit samma om det är obekvämt för moderatorerna.

Instämmer fullständigt, faktum är att jag tror det kan vara bättre för oss så vi skärper oss lite och inte blandar ihop rollerna.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Ignorera moderatorer som vanliga användare

Inläggav BigPete » 2011-09-04 22:59:31

De allra flesta forum har en användare specifikt för Moderatorer eller administratörer.
Driver själv flertalet forum och är moderator på en drös, ALLA har denna lösning.

Dels för att den moderator som utför en uppgift inte ska få skit privat, men dels för att fler ska kunna svara på t.ex. kommentarer skickade i pm med åsikter om ett ingrepp som görs.

Moderatorer och admin är ju också medlemmar och har åsikter och tankar kring saker precis som vi medlemmar.
Som moderator eller admin blir stämpeln kvar hela tiden, även fast personen ifråga surfar runt för sitt eget privata intresse och inte som moderator.

Starta ett forum kan vem som helst göra. Att driva det krävs lite mer.
Massor med medlemmar kommer med goda förslag och det borde lyssnas liiite mer på dessa än sin egen övertygelse om hur saker ska vara.

Det finns "addon" att lägga till som gör att moderatorer kan välja vilken skribent det ska vara på ett inlägg de skriver, så det går lika enkelt att skriva ett inlägg med sin egen användare eller som moderator/admin.
BigPete
 
Inlägg: 144
Anslöt: 2011-06-17

Re: Ignorera moderatorer som vanliga användare

Inläggav kullan » 2011-09-12 16:03:32

Man låta bli att läsa inläggen som dom gör privat oxå. Jag läser inte allt som alla skriver.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Ignorera moderatorer som vanliga användare

Inläggav nallen » 2011-11-22 15:33:22

Kommer ni nån vart i den här frågan?
Jag kommer för eller senare att expoldera på grund av nåt idiotinlägg som gjort som privatperson av en moderator.
Se åt åtminstone till att skaffa er skiljda konton - det kan ni implementera ikväll om det är så.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Ignorera moderatorer som vanliga användare

Inläggav Miche » 2011-11-22 15:42:36

Jag har påmint Liebert (som är den som kan genomföra det) med ett PM.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Ignorera moderatorer som vanliga användare - skilda konton

Inläggav nallen » 2013-11-16 17:18:20

Med anledning av det senaste klavertrampet tror jag det är dags att ta upp den senare delen av den här frågeställningen igen. Alltså förslaget:

Börja använda separata konton för moderatorerna när de utövar sin roll som moderatorer.

Jag kan inte se några som helst nackdelar med det, bara fördelar:
  • det blir mycket tydligare
  • det gör det möjligt att ignorera dem när de skriver som privatpersoner vilket minskar risken för att privatpersonen retar gallfeber på oss så att vi ignorerar moderatorn
  • det går att implementera utan några som helst systemförändringar och är förmodligen gjort på 20 minuter
  • det minskar mängden merarbete för de berörda - de får logga in i två olika sessioner om de tycker att de behöver ha tillgång till båda rollerna parallellt, jämfört med att särskilt tala om i varje inlägg att de skriver som moderator måste två inloggningar betecknas som en trivial mängd arbete
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Ignorera moderatorer som vanliga användare - skilda konton

Inläggav Alien » 2013-11-16 17:33:48

Moderator:
Men jag tycker det verkar som den största irritationen väcker moderatorerna just när de agerar som moderatorer, dvs kommer med välmenta råd, påpekanden, tillsägelser, varningar och postförbud. Vi ses som orättvisa, Gestapo eller onödigt beskäftiga.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Ignorera moderatorer som vanliga användare - skilda konton

Inläggav kullan » 2013-11-16 17:39:41

Fast jag kan nog hålla med om att det vore bra om det vore en markering på att nu skriver privatpersonen i denna tråden och då skulle moderatorn skriva på samma villkor som vilken medlem som helst.

När Moderatorn skriver som just moderator är h*n immun men inte som privatperson. Det vore mer rättvist.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Ignorera moderatorer som vanliga användare - skilda konton

Inläggav nallen » 2013-11-16 17:47:13

Alien skrev:Men jag tycker det verkar som den största irritationen väcker moderatorerna just när de agerar som moderatorer, dvs kommer med välmenta råd, påpekanden [...]

Ja, "välmenta råd" och "påpekanden" - det vill säga tillsägelser utan att något regelbrott föreligger - är rena dagisfröken-fasoner. Om inget fel har begåtts (eller någon fråga ställts) så är det bara näsvist (i bästa fall) att lägga sig i - det här är ingen uppfostringsanstalt och det är inte moderatorernas uppgift att uppfostra oss. Helst skulle jag se att ni aldrig gjorde nåt utan att någon av de direkt inblandade anmält det, men där vet jag att jag redan är nedröstad.

Precis som Moggy skrev i den andra tråden är det helt orimligt att förbjuda diskussioner som kan utveckla sig till reglebrott - men som inte har gjort det ännu.

EDIT: la till det inledande citatet
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Ignorera moderatorer som vanliga användare - skilda konton

Inläggav marxisten » 2013-11-16 17:51:43

kullan skrev:Fast jag kan nog hålla med om att det vore bra om det vore en markering på att nu skriver privatpersonen i denna tråden och då skulle moderatorn skriva på samma villkor som vilken medlem som helst.


Moderator:

Vi använder en markering när vi skriver som moderator i en tråd. Vi använder den som jag använder här, dvs det står "moderator:" med klar röd färg.

När vi inte skriver dit detta uttalar vi oss som vilken annan medlem som helst.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Ignorera moderatorer som vanliga användare - skilda konton

Inläggav Moggy » 2013-11-16 18:11:11

Alien skrev:Moderator:
Men jag tycker det verkar som den största irritationen väcker moderatorerna just när de agerar som moderatorer, dvs kommer med välmenta råd, påpekanden, tillsägelser, varningar och postförbud. Vi ses som orättvisa, Gestapo eller onödigt beskäftiga.



Grejen är att moderatorerna deltar i diskussioner och i vissa fall uttrycker mycket och starka åsikter och i samma diskussioner när det hettar till börjar komma med råd och påpekanden där det inte är klart i vilken roll dessa skrivs. Det har stor betydelse för de användare som skriver i tråden och svarar på fel sätt på dessa råd då konsekvensen kan bli att man hux flux blir avstängd när man drar på sig en "spontan temporär reprimand"/godtyckligt straff.

Det här behöver helt klart redas ut ordentligt.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Ignorera moderatorer som vanliga användare - skilda konton

Inläggav slackern » 2013-11-16 18:26:25

Moggy skrev:
Alien skrev:Moderator:
Men jag tycker det verkar som den största irritationen väcker moderatorerna just när de agerar som moderatorer, dvs kommer med välmenta råd, påpekanden, tillsägelser, varningar och postförbud. Vi ses som orättvisa, Gestapo eller onödigt beskäftiga.



Grejen är att moderatorerna deltar i diskussioner och i vissa fall uttrycker mycket och starka åsikter och i samma diskussioner när det hettar till börjar komma med råd och påpekanden där det inte är klart i vilken roll dessa skrivs. Det har stor betydelse för de användare som skriver i tråden och svarar på fel sätt på dessa råd då konsekvensen kan bli att man hux flux blir avstängd när man drar på sig en "spontan temporär reprimand"/godtyckligt straff.

Det här behöver helt klart redas ut ordentligt.


Exakt vissa moderatorer är inte speciellt objektiva.
slackern
 
Inlägg: 43697
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Ignorera moderatorer som vanliga användare - skilda konton

Inläggav Alien » 2013-11-17 4:42:07

Moggy skrev:
Alien skrev:Moderator:
Men jag tycker det verkar som den största irritationen väcker moderatorerna just när de agerar som moderatorer, dvs kommer med välmenta råd, påpekanden, tillsägelser, varningar och postförbud. Vi ses som orättvisa, Gestapo eller onödigt beskäftiga.



Grejen är att moderatorerna deltar i diskussioner och i vissa fall uttrycker mycket och starka åsikter och i samma diskussioner när det hettar till börjar komma med råd och påpekanden där det inte är klart i vilken roll dessa skrivs. Det har stor betydelse för de användare som skriver i tråden och svarar på fel sätt på dessa råd då konsekvensen kan bli att man hux flux blir avstängd när man drar på sig en "spontan temporär reprimand"/godtyckligt straff.

Det här behöver helt klart redas ut ordentligt.


Moderator:
Men när man skriver som moderator, gör man det med "Moderator" i rött över texten, så jag tycker inte det borde bli svårt att se vilket.

En annan sak är att om man som forumist varit i livlig diskussion med någon som i samband därmed skriver något tvivelaktigt, så modererar man inte den personen själv. Men bara det faktum att man som forumist tidigare skrivit i en tråd ska väl inte diskvalificera en från att senare moderera i tråden.

Och som jag skrivit tidigare, i en tråd kan man tillfälligt låsa den om det blir rörigt för att moderera. Det går inte i chatten, där är enda möjligheten att tillfälligt stänga av vissa för att kunna gå igenom vad som sagts i lugn och ro. Det är alltså en praktisk åtgärd.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Ignorera moderatorer som vanliga användare - skilda konton

Inläggav Intressant » 2013-11-17 6:09:29

Bra ide, jag skräms av aktoritära titlar. Men jag har inge personliga problem med moderatorer.

Ha privata konton.
Intressant
 
Inlägg: 660
Anslöt: 2013-10-11
Ort: Stockholm

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in