LSS - hur länge till?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

LSS - hur länge till?

Inläggav Debbido » 2013-11-12 2:05:53

http://www.tv4.se/nyheterna/klipp/alltf ... lp-2483611

LSS är för dyrt för kommunerna numera. Varför?

Det verkar vara de blinda man i första hand riktar in sig på att få ut ur LSS. Vet inte ens om de kan få blindhund i stället för ledsagare? Det är ju en katastrof för många, som för tjejen i TV-inslaget.

Jag undrar var på avrättningslistan AS står. Någon som vet? På andra plats?

Min kommun verkar i första hand satsa på avgifter. Förut kunde jag som reumatiker åka gratis med min kontaktperson ett 2-4 mil gratis + en längre tur på sommaren. Det bästa i livet är gratis. Vad då? LSS!

Men nu kostar varje kilometer 1:80. Det tickar på och blir lätt 300 kr/mån. Eller så får jag krympa min värld till fiken i stadskärnan.

Jag antar att nästa steg är: "Du har inte LSS längre!"

Någon som vet något mer?
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

LSS - hur länge till?

Inläggav Alien » 2013-11-12 3:25:24

Det går ju att smita undan att uppfylla LSS redan nu för kommunerna. Se denna tråd: kommunernas-konsulter-mot-funktionshindrade-kalla-fakta-t36822.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

LSS - hur länge till?

Inläggav Labiosus » 2013-11-15 5:21:51

Såg programet och mådde skit av det. Kommun-tanter och gubbar satt och skrattade åt folk som behöver livskvalitet.
Labiosus
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2013-09-06
Ort: Söderköping

LSS - hur länge till?

Inläggav Debbido » 2013-12-07 1:12:03

Ursäkta att jag startar en tråd och inte fortsätter. Jag är för trött och ledsen.

Träffade på en Aspergare för ett tag sedan och han hade nästan tvingats på en kontaktperson. Det han hade synpunkter på var att det kostade pengar. Eftersom han nästan tvångsanslutits till denna tjänst så tyckte han att den skulle vara gratis. Han är både fattig och principfast så det är osäkert om han behåller denna person.

Då jag kollat in kommunens budgetkatastrof såg jag att en av de största minusposterna var LSS, så man får se hur det går. Det finns påfallande många dåliga kontaktpersoner. De har ju ingen utbildning alls (?). Ledsagare gissar jag har gått kurs, men jag kan inte ha ledsagare då kravet är att jag ALLTID ska kunna gå UT med dem och det kan jag ju inte eftersom jag är sjuk.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

LSS - hur länge till?

Inläggav kiddie » 2013-12-07 5:20:43

Det jag tycker är konstigt med vissa LSS-insatser, iaf här, är att de får kosta precis hur mycket som helst. Inom boendestödet har vi numera separata "fritids", dit vi får komma och bara umgås på kvällarna. De ansåg att 2 km var för långt så vi måste ha eget och boendestödjarna ska ha nära till oss oxo (det var för långt för dem med....). De hyr då för en grupp behövande 2 olika lokaler som nog är svindyra och kvällsaktiviteterna är nästan lika med noll.. boendestödjaren som jobbar kväll får sitta och sticka och kolla på TV själv. Och få betalt för det!! För det ska vara öppet och vi kan inte ta oss 2 km... Nähä.

Det går skitmycket till deras löner och det når inte ens de boende! Det går till att personal sitter i hyrd lokal själv. Varje dag, tänk OB och sedan helg oxo. Innan fick vi ha aktiviteter som kostade dem lite, men det har de inte råd med nu. Då är det väl lika bra ta bort allt. Istf att en eller två i månaden kommer och kollar på en piratkopierad film lixom....
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

LSS - hur länge till?

Inläggav Koboshi » 2013-12-09 16:51:50

Ur LSS

5 § Verksamhet enligt denna lag skall främja jämlikhet i levnadsvillkor och full delaktighet i samhällslivet för de personer som anges i 1 §. Målet skall vara att den enskilde får möjlighet att leva som andra.


7 § Personer som anges i 1 § har rätt till insatser i form av särskilt stöd och särskild service enligt 9 § 1-–9, om de behöver sådan hjälp i sin livsföring och om deras behov inte tillgodoses på annat sätt. Personer som anges i 1 § 1 och 2 har, under samma förutsättningar, även rätt till insatser enligt 9 § 10.
Den enskilde skall genom insatserna tillförsäkras goda levnadsvillkor. Insatserna skall vara varaktiga och samordnade. De skall anpassas till mottagarens individuella behov samt utformas så att de är lätt tillgängliga för de personer som behöver dem och stärker deras förmåga att leva ett självständigt liv. Lag (2005:125).


8 § Insatser enligt denna lag ska ges den enskilde endast om han eller hon begär det. Om den enskilde är under 15 år eller uppenbart saknar förmåga att på egen hand ta ställning i frågan kan vårdnadshavare, god man, för- myndare eller förvaltare begära insatser för honom eller henne.


10 § I samband med att en insats enligt denna lag beviljas ska den enskilde erbjudas att en individuell plan med beslutade och planerade insatser upprättas i samråd med honom eller henne. Den som har beviljats en insats ska när som helst kunna begära att en plan upprättas, om det inte redan har skett. I planen ska även åtgärder redovisas som vidtas av andra än kommunen eller landstinget. Planen ska omprövas fortlöpande och minst en gång om året.
Landstinget och kommunen ska underrätta varandra om upprättade planer. Lag (2010:480).


15 § Till kommunens uppgifter hör att
1. fortlöpande följa upp vilka som omfattas av lagen och vilka deras behov av stöd och service är,
2. verka för att personer som anges i 1 § får sina behov tillgodosedda,
3. informera om mål och medel för verksamheten enligt denna lag,
4. medverka till att personer som anges i 1 § får tillgång till arbete eller studier,
5. verka för att det allmänna fritids- och kulturutbudet blir tillgängligt för personer som anges i 1 §,
....
7. samverka med organisationer som företräder människor med omfattande funktionshinder,


Många citat men det framgår hur klart vad som gäller. Allt bygger på mänskliga rättigheter som har antagits av FN.
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Återgå till Aspergare och vården



Logga in