Få LSS-boende med AS och bipolär flickvän/sambo?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Få LSS-boende med AS och bipolär flickvän/sambo?

Inläggav Ung_Aspie » 2013-11-10 16:57:41

Jag har en flickvän som är bipolär och jag håller på att söka LSS-boende åt mig själv.

Men om jag och hon vill flytta ihop, kan vi då få LSS-boende ihop tro?

Jag har tidigare läst här på forumet om någon som fått höra att hans flickvän skulle ta hand om honom, men de kan väl inte kräva att en bipolär flickvän ska ta ta hand om mig?

Jag menar att om jag är i behov av extra stöd och hjälp och kvalificerar mig för LSS-boende, då kan väl ingen påstå att hon skulle kunna klara eller orka ge mig den extra hjälpen?
Ung_Aspie
 
Inlägg: 86
Anslöt: 2013-10-13
Ort: Söderförort till stockholm

Få LSS-boende med A.S och bipolär flickvän?

Inläggav Natten » 2013-11-10 17:05:33

Ung_Aspie skrev:Jag har en flickvän som är bipolär och jag håller på att söka LSS-boende åt mig själv.

Men om jag och hon vill flytta ihop, kan vi då få LSS-boende ihop tro?

Jag har tidigare läst här på forumet om någon som fått höra att hans flickvän skulle ta hand om honom, men de kan väl inte kräva att en bipolär flickvän ska ta ta hand om mig?

Jag menar att om jag är i behov av extra stöd och hjälp och kvalificerar mig för LSS-boende, då kan väl ingen påstå att hon skulle kunna klara eller orka ge mig den extra hjälpen?


Troligen inte. Biopolär räknas inte som en funktionsnedsättning på samma sätt som AS. Sen förstår jag inte på vilket sätt hon skulle ta hand om dig?
Natten
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 371
Anslöt: 2013-06-19
Ort: Miljonprogrammet

Få LSS-boende med A.S och bipolär flickvän?

Inläggav Atalanta » 2013-11-10 17:28:45

Ja, det är möjligt att hon kan få bo ihop med dig, om det inte är ett gruppboende, då kan det nog bli svårt. Däremot så blir det inte så att även hon får hjälp av LSS-personalen, utan de kommer bara att hjälpa dig. Fråga din biståndshandläggare i din kommun vad de har för regler.
Atalanta
 
Inlägg: 182
Anslöt: 2013-06-23
Ort: Stockholm

Få LSS-boende med A.S och bipolär flickvän?

Inläggav Ung_Aspie » 2013-11-10 18:35:42

Natten skrev:
Ung_Aspie skrev:Jag har en flickvän som är bipolär och jag håller på att söka LSS-boende åt mig själv.

Men om jag och hon vill flytta ihop, kan vi då få LSS-boende ihop tro?

Jag har tidigare läst här på forumet om någon som fått höra att hans flickvän skulle ta hand om honom, men de kan väl inte kräva att en bipolär flickvän ska ta ta hand om mig?

Jag menar att om jag är i behov av extra stöd och hjälp och kvalificerar mig för LSS-boende, då kan väl ingen påstå att hon skulle kunna klara eller orka ge mig den extra hjälpen?


Troligen inte. Biopolär räknas inte som en funktionsnedsättning på samma sätt som AS. Sen förstår jag inte på vilket sätt hon skulle ta hand om dig?


Jag har läst i andra trådar här om LSS-boende, då har nån kille med asperger nekats LSS-boende med motiveringen att hans tjej kan ta hand om honom om de bor ihop och att han därför inte behöver en LSS-boende i servicelägenhet.

Jag menar att en sån motivering inte borde gälla en bipolär flickvän, jag menar att en bipolär flickvän inte borde vara skäl att neka mig och henne att kunna bo servicelägenhet, via LSS, så att jag kan få extra hjälp och stöd.
Ung_Aspie
 
Inlägg: 86
Anslöt: 2013-10-13
Ort: Söderförort till stockholm

Få LSS-boende med A.S och bipolär flickvän?

Inläggav Ung_Aspie » 2013-11-10 18:37:23

Atalanta skrev:Ja, det är möjligt att hon kan få bo ihop med dig, om det inte är ett gruppboende, då kan det nog bli svårt. Däremot så blir det inte så att även hon får hjälp av LSS-personalen, utan de kommer bara att hjälpa dig. Fråga din biståndshandläggare i din kommun vad de har för regler.


Jag ska träffa Biståndshandläggare och personligt ombud nästa vecka, så jag börjar med att ta upp detta med personliga ombudet och sen med biståndshandläggaren.

Vad jag tänker är ju att om jag kunde få en 2a som Servicelägenhet via LSS, och bo där med min bipolära flickvän så att "jag" kan få extra hjälp.
Ung_Aspie
 
Inlägg: 86
Anslöt: 2013-10-13
Ort: Söderförort till stockholm

Få LSS-boende med A.S och bipolär flickvän?

Inläggav Flinta » 2013-11-10 18:46:28

Fråga om du som har funktionshinder har rätt att bo med din tjej som är sjuk (och därmed oxå har funktionshinder). Jag är intresserad av hur biståndshandläggaren ställer sig till det. Hoppas ni får gehör.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Få LSS-boende med A.S och bipolär flickvän?

Inläggav Atalanta » 2013-11-10 19:30:08

Ung_Aspie skrev:
Atalanta skrev:Ja, det är möjligt att hon kan få bo ihop med dig, om det inte är ett gruppboende, då kan det nog bli svårt. Däremot så blir det inte så att även hon får hjälp av LSS-personalen, utan de kommer bara att hjälpa dig. Fråga din biståndshandläggare i din kommun vad de har för regler.


Jag ska träffa Biståndshandläggare och personligt ombud nästa vecka, så jag börjar med att ta upp detta med personliga ombudet och sen med biståndshandläggaren.

Vad jag tänker är ju att om jag kunde få en 2a som Servicelägenhet via LSS, och bo där med min bipolära flickvän så att "jag" kan få extra hjälp.

Det är nog bra om du börjar med att berätta om dina hjälpbehov, och sedan frågar om din flickvän kan bo med dig, så att de förstår att du behöver hjälp vare sig hon bor med dig eller inte. Lycka till på mötet!
Atalanta
 
Inlägg: 182
Anslöt: 2013-06-23
Ort: Stockholm

Få LSS-boende med A.S och bipolär flickvän?

Inläggav Ung_Aspie » 2013-11-12 16:53:06

Jag har nu träffat Biståndshandläggaren och den biträdande enhetschefen på ett hembesök. Detta är inom Stockholms Stad.

Den biträdande enhetschefen sade att man måste vara i behov av dygnet runt vård för att få LSS-boende. OBS att detta gäller i Stockholms Stad. Jag hade med personligt ombud på mötet och han sade att Stockholm Stad alltid varit hårda på att förmedla LSS-lägenheter, men han kände ett annat personligt ombud i Österåker som berättat att de där mycket lättare erbjuder LSS-boende åt de som ansöker.

Eftersom jag har lite mer än 8 års kötid i Stockholms Stads bostadsförmedling så menade den biträdande enhetschefen och biståndshandläggaren att deras kollegor "så gott som" kommer avslå en ansökan om träningslägenhet.

Jag har asperger och är deprimerad, och har svårt med laga mat, städa, sköta mig själv på grund av enorm trötthet jag har. Men det räckte alltså inte för att få LSS-boende. Jag har formellt inte ansökt, men ska ändå göra det tänker jag mig. Men det verkar jättesvårt, är det bara för att det är inom Stockholms Stad?
Ung_Aspie
 
Inlägg: 86
Anslöt: 2013-10-13
Ort: Söderförort till stockholm

Få LSS-boende med A.S och bipolär flickvän?

Inläggav Ung_Aspie » 2013-11-12 16:54:58

Atalanta skrev:Det är nog bra om du börjar med att berätta om dina hjälpbehov, och sedan frågar om din flickvän kan bo med dig, så att de förstår att du behöver hjälp vare sig hon bor med dig eller inte. Lycka till på mötet!


Atalanta, du bor i Stockholm, har du fått LSS-boende? Vad säger du om det de säger att man måste vara i behov av dygnet runt vård för att få LSS-boende här i Stockholm?
Ung_Aspie
 
Inlägg: 86
Anslöt: 2013-10-13
Ort: Söderförort till stockholm

Få LSS-boende med A.S och bipolär flickvän?

Inläggav Atalanta » 2013-11-12 17:00:35

Ung_Aspie skrev:
Atalanta skrev:Det är nog bra om du börjar med att berätta om dina hjälpbehov, och sedan frågar om din flickvän kan bo med dig, så att de förstår att du behöver hjälp vare sig hon bor med dig eller inte. Lycka till på mötet!


Atalanta, du bor i Stockholm, har du fått LSS-boende? Vad säger du om det de säger att man måste vara i behov av dygnet runt vård för att få LSS-boende här i Stockholm?

Om du får avslag kan du överklaga. Jag bor i en annan kommun i Stockholms län, alltså inte Stockholms stad, och här tog det ca två månader att få ett beslut, och sen fick jag ett ja. Jag har inte heller behov av hjälp dygnet runt, utan mina problem är väldigt lika de du beskriver. Jag tror de har som taktik att i första hand försöka avskräcka en från att ens ansöka, så jag tycker du gör helt rätt som tänker ansöka ändå.
Atalanta
 
Inlägg: 182
Anslöt: 2013-06-23
Ort: Stockholm

Få LSS-boende med A.S och bipolär flickvän?

Inläggav Ung_Aspie » 2013-11-12 17:19:49

Atalanta skrev:Om du får avslag kan du överklaga. Jag bor i en annan kommun i Stockholms län, alltså inte Stockholms stad, och här tog det ca två månader att få ett beslut, och sen fick jag ett ja. Jag har inte heller behov av hjälp dygnet runt, utan mina problem är väldigt lika de du beskriver. Jag tror de har som taktik att i första hand försöka avskräcka en från att ens ansöka, så jag tycker du gör helt rätt som tänker ansöka ändå.


Han personliga ombudet som var med, han har jobbat länge inom Stockholm Stad och han säger att de alltid/länge varit såhär hårda med att erbjuda LSS-boende. Det personliga ombudet sade att om jag får ansökan avslagen och överklagar till vad det Socialstyrelsen (?) och skulle få ja där, så trodde han att Stockholm Stad igen skulle överklaga det beslutet för att det är billigare för dem att göra det än att ge med sig som skulle kosta massa mer pengar.

Personliga ombudet trodde inte att det skulle löna sig att lägga massa tid på detta. Men jag tror jag ändå ska ansöka med läkarintyg och ev. överklaga.

Ett frågetecken är dock att jag nu bor hemma hos pappa, pappa vill att jag flyttar, och detta med LSS-boende kommer att ta lång till att få om jag får, så jag kommer tvingas flytta hemifrån och kanske in i studentlägenhet "i väntan" på att KANSKE FÅ ett LSS-boende
Ung_Aspie
 
Inlägg: 86
Anslöt: 2013-10-13
Ort: Söderförort till stockholm

Få LSS-boende med A.S och bipolär flickvän?

Inläggav Atalanta » 2013-11-12 17:32:28

Ung_Aspie skrev:
Atalanta skrev:Om du får avslag kan du överklaga. Jag bor i en annan kommun i Stockholms län, alltså inte Stockholms stad, och här tog det ca två månader att få ett beslut, och sen fick jag ett ja. Jag har inte heller behov av hjälp dygnet runt, utan mina problem är väldigt lika de du beskriver. Jag tror de har som taktik att i första hand försöka avskräcka en från att ens ansöka, så jag tycker du gör helt rätt som tänker ansöka ändå.


Han personliga ombudet som var med, han har jobbat länge inom Stockholm Stad och han säger att de alltid/länge varit såhär hårda med att erbjuda LSS-boende. Det personliga ombudet sade att om jag får ansökan avslagen och överklagar till vad det Socialstyrelsen (?) och skulle få ja där, så trodde han att Stockholm Stad igen skulle överklaga det beslutet för att det är billigare för dem att göra det än att ge med sig som skulle kosta massa mer pengar.

Personliga ombudet trodde inte att det skulle löna sig att lägga massa tid på detta. Men jag tror jag ändå ska ansöka med läkarintyg och ev. överklaga.

Ett frågetecken är dock att jag nu bor hemma hos pappa, pappa vill att jag flyttar, och detta med LSS-boende kommer att ta lång till att få om jag får, så jag kommer tvingas flytta hemifrån och kanske in i studentlägenhet "i väntan" på att KANSKE FÅ ett LSS-boende

Usch då. Det låter väldigt tråkigt om de skulle behandla dig så. Jag hoppas att det löser sig och att du får hjälp. Annars kanske du får flytta till en annan generösare kommun och ansöka där istället.
Atalanta
 
Inlägg: 182
Anslöt: 2013-06-23
Ort: Stockholm

Få LSS-boende med A.S och bipolär flickvän?

Inläggav Miche » 2013-11-12 19:21:56

Det är troligt att de ljuger för att avskräcka från att söka så sök ändå och överklaga så långt det går om du får avslag.

Det fåniga är att den typen av boende som du behöver är mycket billigare (bara en bråkdel av kostnaden) är dygnetruntvården...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Få LSS-boende med A.S och bipolär flickvän?

Inläggav Ung_Aspie » 2013-11-12 19:46:57

Miche skrev:Det är troligt att de ljuger för att avskräcka från att söka så sök ändå och överklaga så långt det går om du får avslag.

Det fåniga är att den typen av boende som du behöver är mycket billigare (bara en bråkdel av kostnaden) är dygnetruntvården...


Hej Miche, Den biträdande enhetschefen pratade om, var det bakgrunden till lagen, eller lagtexten, det var nåt som hon hänvisade till att det "står där att det är för dygnet-runt vård" som LSS-boende är avsett.

Personliga ombudet var inne på att det är olika från kommun till kommun men att de inom Stockholms stad är och har varit såhär hårda länge.

Jag ska försöka så gott jag kan och orkar. Men jag misstänker att jag kommer få emot mig: att jag är student, att jag har 8 års kötid i bostadsförmedlingen.
Ung_Aspie
 
Inlägg: 86
Anslöt: 2013-10-13
Ort: Söderförort till stockholm

Få LSS-boende med A.S och bipolär flickvän?

Inläggav Miche » 2013-11-12 22:37:51

Åtta års kötid är inte speciellt länge i Stockholm, du är kanske inte ens halvvägs innan du erbjuds något boende...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Få LSS-boende med A.S och bipolär flickvän?

Inläggav Ung_Aspie » 2013-11-12 22:48:06

Miche skrev:Åtta års kötid är inte speciellt länge i Stockholm, du är kanske inte ens halvvägs innan du erbjuds något boende...


Den biträdande enhetschefen menade att jag med mina 8 års kötid "kan få lägenhet", dvs. typ flytta till Rågsved. Men problemet är ju att jag inte vill bo i Hässelby eller Råcksta eller Rågsved.

Jag får väl ta och söka om en träningslägenhet också. Det kan ju inte bli mer än avslag. Men om jag nu skulle flytta till en studentlägenhet så lär de ju avslå ansökan om träningslägenhet pga ett boende i studentlägenhet.
Ung_Aspie
 
Inlägg: 86
Anslöt: 2013-10-13
Ort: Söderförort till stockholm

Få LSS-boende med A.S och bipolär flickvän?

Inläggav Ung_Aspie » 2013-11-14 19:18:42

Nu är förlovning mellan mig och tjejen på gång.

Det verkar som att vi kommer tvingas flytta in i studentlägenhet, men jag planerar att ändå söka LSS-boende och träningslägenhet.

Jag är orolig att det blir rörigt och att de kommer mena att jag då redan bor i studentlägenhet men det som är skälet till att jag önskar få Servicelägenhet via LSS är förutom asperger att jag är deprimerad och har bristande energi och tenderar att bli handlingsförlamad. Det blir svårt med sköta mat, disk, städning och även hygien på grund av depression och asperger.
Ung_Aspie
 
Inlägg: 86
Anslöt: 2013-10-13
Ort: Söderförort till stockholm

Få LSS-boende med A.S och bipolär flickvän?

Inläggav Alyona » 2013-12-16 22:29:28

Det här kanske inte hjälper dig men boendestöd borde du ha rättighet till även med sambo.Min sambo har boendestöd och jag har haft det.Vi har en vanlig hyresrätt dock i en betydligt mindre stad dock.Jag vet dock inte hur reglerna är hos dig.Men boendestödet gäller ju oavsett sambo för den beslutet gäller.
Det är kanske inte nog med stöd för dig men möjligheten med boendestöd borde iaf finnas.
Alyona
 
Inlägg: 55
Anslöt: 2010-08-23

Få LSS-boende med A.S och bipolär flickvän?

Inläggav kullan » 2013-12-17 0:31:14

Jag har frågat en gång hur det brukar fungera. Blir man 2 i ett hushåll så får den parten som har behov av det boendestöd. Dvs till de 50 % som den parten ska bidraga med. Hur det i praktiken fungerar har jag noll koll på men den som i relationen har behov av det prövas vid en ansökan.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Få LSS-boende med A.S och bipolär flickvän?

Inläggav Ung_Aspie » 2013-12-19 16:28:14

Jag tänkte ge en uppdate på läget.

Jag har ändrat mig efter att ha fått råd från en vän, samt att kommunen är tydliga med att de inte vill ge mig LSS-boende och jag tänker själv att jag kanske inte behöver LSS-boende då det kan fungera med en träningslägenhet.

Så jag har väldigt nyligen skriftligt ansökt om att få en träningslägenhet för mig och min fästmö som jag är förlovad med.

Läkaren som skrev ett intyg som jag bifogat ansökan om träningslägenhet trodde det skulle bli svårt att få det för oss båda två då min fästmö bor i en annan stadsdel. Vi får se hur det går.
Ung_Aspie
 
Inlägg: 86
Anslöt: 2013-10-13
Ort: Söderförort till stockholm

Få LSS-boende med A.S och bipolär flickvän?

Inläggav Feldwebel » 2013-12-19 18:46:52

Ung_Aspie skrev:Läkaren som skrev ett intyg som jag bifogat ansökan om träningslägenhet trodde det skulle bli svårt att få det för oss båda två då min fästmö bor i en annan stadsdel. Vi får se hur det går.



Vad är en träningslägenhet för nåt? Skicka du ansökan till handläggaren?
Feldwebel
 
Inlägg: 149
Anslöt: 2013-06-22
Ort: Stockholm

Få LSS-boende med A.S och bipolär flickvän?

Inläggav Ung_Aspie » 2013-12-21 16:34:51

Info från bostadsförmedlingens hemsida om träningslägenhet

http://www.bostad.stockholm.se/sv/Om-bostadskon/Forsoks--och-traningslagenheter/
Ung_Aspie
 
Inlägg: 86
Anslöt: 2013-10-13
Ort: Söderförort till stockholm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in