Fungerar bensodiazepiner sämre för aspergare?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Fungerar bensodiazepiner sämre för aspergare?

Inläggav Nirodha » 2012-03-21 17:04:33

Jag hade en intressant diskussion med min kontaktperson på psyket idag. Har fått Stesolid, men tycker inte att jag känner någon som helst ångestdämpande effekt av det, vilket är ganska ovanligt. Min kontaktperson sa då att han upplevt det som att benso och andra sorters lugnande mediciner inte alltid har lika stark effekt på personer med autistiska diagnoser.

Om detta stämmer vore det intressant att filosofera över vad det kan bero på.

Är det någon annan här som provat Stesolid, Xanor, Sobril eller liknande och inte tyckt att det händer något?

Moderator Gripandekylig - preciserade rubriken
Nirodha
Ny medlem
 
Inlägg: 20
Anslöt: 2011-10-06

Re: Fungerar benso sämre för aspergare?

Inläggav Henkkalexi » 2012-03-21 17:14:59

Stesolid och Xanor fungerar mycket bra på mig, så bra att jag alltid haft de lägsta doserna, så jag tror inte att din kontaktpersons upplevelser går att ses som sanningar. Det kan helt enkelt vara så att de personer han varit kontaktperson åt tidigare, inte visade yttre tecken på att det hjälpte.
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Fungerar benso sämre för aspergare?

Inläggav Parvlon » 2012-03-21 17:51:19

Tror varför man tar dem spelar större roll än autism.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Fungerar benso sämre för aspergare?

Inläggav Richard » 2012-03-21 17:52:33

Jag har ätit samma dos Iktorivil i ca 10 år, o jag känner inget speciellt. Men jag har nästan aldrig ångest. Tar jag inte dem så får jag abstinens och ångest.
Richard
 
Inlägg: 3524
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Re: Fungerar benso sämre för aspergare?

Inläggav 424stil » 2012-03-21 18:09:58

Om jag tar benso när jag mår bra så känner jag inget. Men om jag har ångest så hjälper 2 stycken 7,5 mg Iktorivil väldigt bra. 1 hjälper bara lite.

Men som sagt, har jag ingen ångest och mår bra så känner jag ingen effekt alls.
424stil
 
Inlägg: 652
Anslöt: 2011-10-03
Ort: Angered

Re: Fungerar benso sämre för aspergare?

Inläggav Xzirie » 2012-03-21 18:32:02

Oxazepam fungerar finfint på mig iallafall. Får nästan alltid iväg mig till skolan om jag kommer ihåg att ta den någon timme innan jag ska iväg.
Xzirie
 
Inlägg: 760
Anslöt: 2010-04-12
Ort: Göteborg (no-go zone)

Re: Fungerar benso sämre för aspergare?

Inläggav Syrenlila » 2012-03-21 20:17:05

Jag har tagit både Xanor och Sobril och de funkar för mig när jag har så pass stark ångest att det ger symtom i kroppen som spänningar, yrsel mm. Ibland har jag sådana känningar på kvällen och har svårt att varva ner, då hjälper de mig att slappna av och på så vis lindra ångest. Men vid något tillfälle har jag tagit dem vid oro utan kroppsliga symtom och då har de inte fungerat.
Syrenlila
 
Inlägg: 159
Anslöt: 2012-03-01
Ort: Stockholm

Re: Fungerar benso sämre för aspergare?

Inläggav Red and green » 2012-03-21 23:47:13

Alprazolam är den starkaste och effektivaste benson.
Det fungerar otroligt bra.

Tar sällan men effekten kommer nästan på samma gång. Fantastiskt bra piller om man vill ta döden på ångest eller om man är för upprörd.

Alpra klipper vingarna av känslor. Ibland har jag för mycket av dem.
:-)230 :-)230
Red and green
 
Inlägg: 878
Anslöt: 2011-12-17
Ort: Stockholm och norra rymden & egen bubbla.

Re: Fungerar benso sämre för aspergare?

Inläggav Henkkalexi » 2012-03-23 12:30:03

Har haft mycket mindre behov av benso de senaste åren, men under några dagar nu har jag varit hyperstressad och inte fått ordning på hur jag mår alls. Stesolid hjälpte då, så att jag kunde bryta tankarna och få lite lugn. När jag har haft långa depressioner så har jag använt Xanor i depotform, för att hålla nere ångesten under hela dagen. Det funkade väldigt bra, men nackdelen är att alla andra funktioner går ner hos mig också... mättnadskänslan, sexlusten, allt... :roll:
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Fungerar benso sämre för aspergare?

Inläggav Deadly_Nightshade » 2012-03-23 22:40:29

Finns inget som gör mig så social och öppen som bensodiazepiner.
Å andra sidan är det inget som jag vill bruka.
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Re: Fungerar benso sämre för aspergare?

Inläggav biologic » 2012-03-24 11:27:11

Stesolid funkar bra på mig. Tidigare tog jag nitrazepam för sömnproblem, de fungerade perfekt. En sak som jag märkte med nitrazepamen var att om jag tog en lägre dos så hjälpte det mig att fokusera. Jag har provångest och klarar inte tidspress, allt jag hör i en provsituation är hur de andra skriver och raspar med sina pennor. Har noll koncentrationsförmåga.
Gjorde en gång ett experiment där jag tog en låg dos nitrazepam innan ett prov. Vilken enorm skillnad det blev! Kunde fokusera på kunskapen istället för omgivningen. Resultat...? Alla rätt.
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Effekter av bensodiazepinpreparat

Inläggav nerolizt » 2013-11-05 18:14:46

Hej!

Jag tänkte bara fråga vad ni får för effekt på benzo? Vilken sort och dosering tar ni, eller vad har ni testat?

Jag mötte en läkare för en tid sedan och fick xanor utskrivet, hon var dock tveksam till att/hur det skulle fungera på mig i och med att jag inte fått någon direkt effekt av varken SSRI eller andra ångestdämpande/lugnande preparat, mer än att jag känt mig konstig och "instängd". Testade benzon under en panikångestattack och det enda som skedde var att kroppen blev lugn samtidigt som min hjärna var lika kaosig som den tidigare varit. Med andra ord fick jag inte utlopp för känslorna, eller ens att de avtog, bara att jag inte kroppsligt kände av det.

Jag har inte aspergers diagnostiserat (väntar på utredning), men läkaren sa att utebliven/oskön effekt av den här typen av medicin kunde vara ett tecken på att man har aspergers/annan autismspektrumstörning.

Såå. Är det andra som har samma upplevelse som mig av benzodiazepiner/andra ångestdämpande eller antidepressiva mediciner?

Tacksam för svar!

Moderator Gripandekylig - rättade och förtydligade rubriken; FYI stavas inte den svenska förkortningen för bensodiazepiner benzo utan benso av uppenbara skäl.

Gripandekylig

Slog ihop tråden Effekter av bensodiazepinpreparat med tråden Fungerar bensodiazepiner sämre för aspergare?
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
nerolizt
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2013-11-05

Benzo?

Inläggav Intressant » 2013-11-05 18:20:51

Jag tar ibland för sömnen. Jag känner inte jätte mycket men det är det som fungerar bäst. Jag är inte så bra på medicin men jag googlade och det jag tar för sömnen skall vara benso. Dock så föredrar jag inte medicin, då det inte hjälper mig speciellt mycket.
Intressant
 
Inlägg: 660
Anslöt: 2013-10-11
Ort: Stockholm

Benzo?

Inläggav Eliana » 2013-11-05 18:41:24

Jag får lugnande effekt av väldigt låga doser benzo som jag tar vid behov mot ångest, mina ångestsymptom är till stor del kroppsliga (perceptionsstörningar, hjärtklappning) och benzon hjälper mot dem. Jag tar Oxascand, en halv lägstados åt gången, som mest 7,5 mg på en dag.
Har också testat Atarax som jag bara blev väldigt trött av och Lergigan som för mig inte hade någon effekt alls.
Eliana
Ny medlem
 
Inlägg: 13
Anslöt: 2013-11-01
Ort: Stockholm

Benzo?

Inläggav MsTibbs » 2013-11-05 18:50:38

Hade första Atatrax (antihistamin). Bättre än inget, men nja...
Sen fick jag Theralen (antihistamin och neuroleptikaderivat). Min favoritmedicin, då den är både lugnande och bra för sömnen, dock baksmälla på morgonen.
Sobril. Helt okej. Hade vb.
Xanor bra. Har både depot och vb.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Benzo?

Inläggav Plasticfck » 2013-11-06 1:02:42

Japp - jag har känt som du - men pga. Lergigan!
Denna skulle vara "ångestdämpande" för mig - men gjorde bara så jag fick spaghettikropp och blev skittrött, medan de destruktiva tankarna/ångesten fortfarande snurrade runt i skallen. Jag kände mig "fångad" i min kropp eftersom jag blev helt lam, och inte hade kraft att göra annat för att avleda ångesten.
Som sömntablett funkar dock Lergigan skitbra för mig ...

Har annars betat igenom:
Atarax - funkade ej för mig - kunde äta en hel karta i ren desperation utan att något ens hände.
Theralen - funkade ej för mig - blev bara lam/bakfull.
Oxascand - en svag benzo, funkar sådär för mig. Ibland biter det - och ibland inte.
Xanor - det senaste jag fått testa, eftersom jag tyckte Oxascand inte hade tillräcklig effekt på det riktigt dåliga måendet. Tror jag har svagaste styrkan ... antingen 0.25 mg eller 0.5 mg. Denna gjorde mig "full" och typ avtrubbad ... lite lam i kroppen också, men inte som Lergigan och Theralen. Tog 1 tablett - men tror jag testar en halv nästa gång.Mådde bättre då tabletten gjorde så jag blev så "full" att jag sket i allt :pp Sket i att jag var i en obehaglig omgivning och att det var en skitdag, och tog mig igenom.
Tänker dock bara ta Xanor i absolut nödfall, om jag verkligen känner att jag inte pallar ...
Plasticfck
 
Inlägg: 1548
Anslöt: 2013-06-18

Effekter av bensodiazepinpreparat

Inläggav colaflaska » 2013-11-06 2:24:09

Blir lagom mysig på Xanor men mot de kraftigaste ångestattackerna är det lönlöst. Brukar blanda med stilnoct så blir det bra effekt.


Varför tar ni upp theralen osv i den här tråden?
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Effekter av bensodiazepinpreparat

Inläggav Plasticfck » 2013-11-06 2:29:58

colaflaska skrev:Blir lagom mysig på Xanor men mot de kraftigaste ångestattackerna är det lönlöst. Brukar blanda med stilnoct så blir det bra effekt.


Varför tar ni upp theralen osv i den här tråden?


TS skriver i trådstarten:
"Såå. Är det andra som har samma upplevelse som mig av benzodiazepiner/andra ångestdämpande eller antidepressiva mediciner?"

Theralen och allt annat som nämns, ges vad jag vet ut som ångestdämpande.
Plasticfck
 
Inlägg: 1548
Anslöt: 2013-06-18

Effekter av bensodiazepinpreparat

Inläggav colaflaska » 2013-11-06 2:34:54

Plasticfck skrev:
colaflaska skrev:Blir lagom mysig på Xanor men mot de kraftigaste ångestattackerna är det lönlöst. Brukar blanda med stilnoct så blir det bra effekt.


Varför tar ni upp theralen osv i den här tråden?


TS skriver i trådstarten:
"Såå. Är det andra som har samma upplevelse som mig av benzodiazepiner/andra ångestdämpande eller antidepressiva mediciner?"

Theralen och allt annat som nämns, ges vad jag vet ut som ångestdämpande.

Aha, det missade jag.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Fungerar bensodiazepiner sämre för aspergare?

Inläggav Gripandekylig » 2013-11-06 18:40:34

Nirodha skrev:Min kontaktperson sa då att han upplevt det som att benso och andra sorters lugnande mediciner inte alltid har lika stark effekt på personer med autistiska diagnoser.
Om detta stämmer vore det intressant att filosofera över vad det kan bero på.

Är det någon annan här som provat Stesolid, Xanor, Sobril eller liknande och inte tyckt att det händer något?


Ja med just Sobril händer det inget med mig, inte heller i högre doser, men med Stesolid känner jag av effekt.

nerolizt skrev:Jag tänkte bara fråga vad ni får för effekt på benzo? Vilken sort och dosering tar ni, eller vad har ni testat?


Jag har använt fyra bensodiazepinderivat och två bensodiazepinanaloger.
Oxazepam 20 mg - Ger ingen egentlig effekt i de doser jag tagit
Diazepam 10 mg - Ger en ångestdämpande effekt som är långvarig men ofta inte är tillräcklig
Klonazepam 2 mg - Ger en fullgod ångestdämpande effekt, även om den är långsam
Nitrazepam 10 mg - Söver långsamt men effektivt och verkar hela natten
Zopiklon 15 mg - Snurrar till det mer i huvudet än vad det söver, men det ger definitivt effekt
Zolpidem 10 mg - Snurrar till det ännu mer än Zopiklon och söver dåligt

nerolizt skrev:Är det andra som har samma upplevelse som mig av benzodiazepiner/andra ångestdämpande eller antidepressiva mediciner?


Ja av andra ångestdämpande och antidepressiva mediciner har jag inte fått knappt någon effekt, i vart fall ingen önskad. Jag gjorde ett genotypningstest av antalet uppsättningar av de gener som kodar för de leverenzymer som bryter ned läkemedel av den här typen, för att se om jag kanske var en ultrasnabb läkemedelsmetaboliserare, men det visade sig att jag snarast var något långsammare än medel. Så nog kan det vara något annat som spelar in här. Kanske är det en försämrad placeboeffekt eftersom jag alltid psykologiskt går in med utgångspunkten att varje medicin kommer att vara verkningslös: för att låta farmakologin motbevisa mig och ge mig ett överraskande positivt resultat.

Psykofarmaka är ju inte paracetamol direkt. Betydligt mer hänger på patientens inställning till läkemedlens verkan: i synnerhet när det gäller SSRI-preparat. Den enda antidepressiva medicin som haft någon liten märkbar effekt på mig har varit Voxra och det enda ångestdämpande preparat jag använder som inte tillhör gruppen bensodiazepiner är fentiazinderivatet Alimemazin som säljs i 20 mg-kapslar (utöver de pyttesmå Theralenpillren på 5 mg). Dock fordras ofta en dygnsdos om 120 mg av alimemazin för mig.

Dock, angående just bensodiazepiner och aspergare, så tror jag att många av oss kan ha nytta av den läkemedelsgruppen eftersom just ångestproblematik är så vanligt bland personer med Asperger syndrom. De lugnar dessutom ned kroppen genom att inducera ökad effektivitet i GABA-systemet vilket kan göra en precis den där lilla extra biten mer vårdslös som man som orolig och ångestfylld patient kan behöva. Antihistaminerna gör en ju mestadels mer muskelsvag och trött istället, eller snurrig som prometazin (Lergigan).

Jag ska göra två PET-scanningar av min hjärna för att lokalisera och kartlägga koncentrationer av GABA-receptorer (och serotonintransportörer). Det forskarlag jag samarbetar med undersöker huruvida människor med autismspektrumdiagnoser kanske ser neurologiskt annorlunda ut än andra människor i dessa avseenden. Skulle det visa sig att dessa delar av mitt GABA-system ser annorlunda ut än vad som är normalt skulle det kanske kunna ge en fingervisning om var man kan finna förklaringen till varför just bensodiazepiner skulle fungera annorlunda för personer med AS.

Det är fortfarande fascinerande att flera här i tråden intygar att mediciner biter sämre på dem, och att de fått förklarat för sig att det kan bero på Asperger; det är intressant.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Fungerar bensodiazepiner sämre för aspergare?

Inläggav earlydayminer » 2013-11-07 2:28:25

Oxazepam ger väldigt lite effekt hos mig, en kortvarig sådan. Det kan ta upp mot 2 timmar innan det når en "peak", men tyvärr faller det i samma ögonblick. Jag tog upp mot 4 gånger rekommenderad dos utan effekt, det var då Alprazolam kom in i bilden.

Diazepam (o k s Stesolid) gör mig riktigt avslappnad på ett bra sätt. Det var den bensodiazepinen jag helst velat ha, p g a längre halveringstid.

Klonazepam gjorde mig mycket mjuk i kroppen, men ångestmässigt hade jag inga direkt känningar. Jag var också uppenbart sugen på mat.

Alprazolam är det jag äter nu och det som helt klart haft bäst effekt för mig. Jag har panikångest och en ganska extrem hälsoångest, men det tar som sagt inte bort tankarna. Däremot slipper jag att vara lika rädd för tankarna och det är det jag vill åt.

---

SSRI-preparat är dessvärre min kropps stora fiende. I o f s har jag bara testat Citalopram samt Sertralin. Inget av dessa preparat är något min kropp är OK med.

När det kommer till sömntabletter så fungerade Imovane bra tillsammans med medelstor dos (+3mg) Alprazolam, men inte nu längre. Theralen fungerade otroligt bra till sömn, jag tog lite extra för att vara säker. Jag sov 13 timmar en gång och var helt slut hela dagen.

Atarax och Lergigan är i särklass de sämre, men jag blir åtminstone lite seg och trött. Det hjälpte mig en liten stund. Jag kunde somna sittandes i soffan i drygt en timme när jag hade sömnproblem. Så jag åt dessa med jämna mellanrum för att försätta kroppen i viloläge.

---

Jag fick Alprazolam förra sommaren, men valde att efter misslyckade försök till en normalt bruk att be om nedtrappning. Jag trappade ner under ca 4 månader, men fick efter en väldigt kontrollerad berusning en sinnessjuk rebound i somras. Detta ledde till att jag påbörjade en behandling med Alprazolam igen, efter 56 dagar fri från bensodiazepiner. Jag finns med i en supportgrupp och skriver mycket om det, där jag lärde mig en del om förklaring vad som sker när man slutar med bensodiazepiner, ur ett neuroanatomiskt och fysiologiskt perspektiv.

Många som slutar talar även om en förväntad återuppbyggningstid på mellan 6-18 månader. En del känner av det ganska mycket (som t ex jag), andra upplever bara vissa utsättningssymptom under en kort tid.

---

OBS! Jag anser att det är av ytterst vikt att man är beredd på att tillägna lång tid till återhämtning när man ger sig in på en intensiv behandling med bensodiazepiner. Det kan vara otroligt jobbigt, men behöver inte nödvändigtvis vara det.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Fungerar bensodiazepiner sämre för aspergare?

Inläggav gadas » 2013-11-07 16:41:18

Ja!!
Jag blir bara dåsig av benso, kanske lika bra för det gör att jag nästan aldrig använder receptet jag fått.
Nej, som sagt, ingen som helst märkbar ångestlindrande effekt.
Förstår inte varför det är narkotikaklassat - samtidigt som åksjuketabletter med enorm rus- och uppåtverkan säljs receptfritt på alla apotek!
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Fungerar bensodiazepiner sämre för aspergare?

Inläggav kiddie » 2013-11-07 21:24:33

Ja. De fungerar sämre på mig. Anledningen till att jag kan hålla en låg dos är att min andra medicin fördröjer nedbrytningen av benso. Jag har hög tolerans från första början. Inget som kommit med tiden. När jag började hade jag bara benso och då behövdes större doser som inte hjälpte jättemycket. Sedan har jag blivit lite känsligare nu på "gamla dar" också. Som ung behövdes stora doser för att ge mig hjälp.

Detta är lite konstigt eftersom jag är överkänslig mot alla andra mediciner. Men det är vad det är. Jag hade också rätt så hög alkoholtolerans från allra första början.

Jag reagerar ofta dumt och konstigt på mediciner. Men de jag har haft minst problem med har varit benso, de har oftast funkat som menat.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Fungerar bensodiazepiner sämre för aspergare?

Inläggav earlydayminer » 2013-11-07 21:27:24

Jag var jättekänslig och BÖRJADE med Xanor (Alprazolam) Depot 3mg + Xanor 1,5mg vid behov. Per dag.

Det var att ta i från psykiatrins sida, men det var efter att 40mg Sobril (Oxazepam) gett ingen till liten verkan. Så, ja, jag var ganska avtrubbad ett tag. Min startdos var alltså 3mg Xanor Depot och 1,5mg vid behov per dag.

Sedan slutade jag i 56 dagar, fick extrem rebound och jag fick börja igen och välja mellan 1mg eller 2mg per dag. Jag valde 1mg och det har fungerat hyfsat bra i ungefär 3 månader. Jag valde inte vid behov den här gången, för att visa att jag är där för att behandla min svåra ångest - inte missbruka. Så hur jag kunde få så stor dos i början var olyckligt, något min nuvarande psykiater också reagerade på. En bra läkare som jag träffar nu, känns stabilt.

Kan lida ganska hårt för att bevisa mina principer.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Återgå till Aspergare och vården



Logga in