Varför franska barn inte har ADHD

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Varför franska barn inte har ADHD

Inläggav Gustovich » 2013-10-23 22:53:23

http://www.psychologytoday.com/collecti ... -have-adhd

Vad tycker ni om det här? Själv tycker jag att deras system inte verkar helt dåligt
Gustovich
 
Inlägg: 128
Anslöt: 2011-06-17
Ort: Karlshamn

Varför franska barn inte har ADHD

Inläggav Schmetterling » 2013-10-23 23:44:59

Franska barn har inte ADHD för att Frankrike inte använder samma diagnosmanualer som vi andra och för att fransmän i allmänhet anser att ADHD inte finns samt att allt som avviker hos barn beror på att deras mödrar varit dåliga.
Kort sagt, sätts inte en diagnos kommer det att se ut som om problemet inte finns.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Varför franska barn inte har ADHD

Inläggav Angelic Fruitcake » 2013-10-24 0:01:11

Frankrike är även ett land som institutionaliserar autistiska barn och ägnar sig åt Holding therapy och bältning som terapi.
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Varför franska barn inte har ADHD

Inläggav Schmetterling » 2013-10-24 0:13:59

Angelic Fruitcake skrev:Frankrike är även ett land som institutionaliserar autistiska barn och ägnar sig åt Holding therapy och bältning som terapi.

Modärnt så det förslår.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Varför franska barn inte har ADHD

Inläggav Flawed » 2013-10-24 1:17:16

Man kan ju då lista sig till hur roligt det är att ha Adhd som vuxen i Frankrike...
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Varför franska barn inte har ADHD

Inläggav kiddie » 2013-10-24 1:38:04

I USA kallas för många barn ADHD. Tycker föräldrarna att barnen klarar sig för dåligt i skolan måste det ju vara ADHD. De har helt missat två elementära saker, att det kan vara något annat, en annan störning eller sociala problem. Men det kan oxo vara att barnet inte är en akademisk stjärna och i USA är ju alla "lika" så något fel måste det vara, resonerar de.

När man ser det känns det som allt annat är bättre.

Det jag upplever positivt med de som verkligen kan ADHD var de än bor och verkar, är de som ger positiv feedback till barnen. Många barn med ADHD växer upp och har inte hittat något de är bra på, och kan oxo ha utvecklat ODD därför att de fått så mycket negativ feedback att om de inte kan göra som man ska även om man anstränger sig så ligger det makt och kontroll i att göra fel. Man utvecklar ODD för att inte känna sig hjälplös och man blir den som "slår först". Sedan om man använder medicin måste vara från fall till fall.

Annars håller jag inte med om att ADHD är en social sjukdom. Vissa familjer har naturligtvis olika möjlighet att stötta sitt barn, men jag tror inte man får ADHD pga trassel hemma.

Frankrike är där vi var på 70-talet. Synen på autism är hemsk. Kolla gärna filmen Muren, finns på YT. http://www.youtube.com/watch?v=EuepZxJS7lY

Även om barnen i Frankrike som har ADHD behandlas olika än de med autism så är samma synsätt i grunden, att mamman förstört barnet.

Träning borde vara en hörnsten i både ADHD och autism. Men inte från ett psykodynamiskt synsätt.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Varför franska barn inte har ADHD

Inläggav Flawed » 2013-10-24 1:40:31

Jag känner en viss oro över detta.
Blåser franska flummvindar in över Sverige?
http://www.foraldrakraft.se/articles/ps ... n-med-adhd
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Varför franska barn inte har ADHD

Inläggav Azo85 » 2013-10-24 8:55:29

Man kanske accepterar att det finns människor som är dumma och inte hänger med i skolan även om de inte är sjuka. Om det är någon som märkt det så finns det inga dumma eller korkade barn längre utan de har inlärningssvårigheter eller någon sjukdom. Själv tycker jag det är rimligt att det finns barn som inte passar in i en skolmiljö utan att de är sjuka, de är dumma helt enkelt.
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

Varför franska barn inte har ADHD

Inläggav kiddie » 2013-10-24 12:02:59

Gäller ju att gallra rätt. Vet flera, en som var barn med mig och en som är barn nu, båda ADHD och dyslexi. Klart de inte passade så bra i skolan. Båda blev väldigt mobbade. Och lärarna tyckte inte de ansträngde sig.

Båda är dock extremt intelligenta, en har väldigt stark teoretisk intelligens plus är kreativ, den andra är intelligent på det praktiska planet men fick aldrig chans att utveckla det eftersom han skulle ständigt träna på skolarbete. Han håller på att få trotssyndrom och/eller depression.

Ingen fick mycket extra hjälp.

Det finns olika slags intelligens. Sedan finns de de som helt enkelt inte presterar höjdarbra på något.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Varför franska barn inte har ADHD

Inläggav plåtmonster » 2013-10-24 12:54:42

Tycker det snarare är politikerna som inte anstränger sig..
ETC: Stöd till dyslektiker dras in (2013-08-23)

DN: Kunskapslotteri i kommunerna (2013-08-31)

Det är solklart att det gäller att födas med medvetna föräldrar som har resurser eller flyttar till rätt kommun.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Varför franska barn inte har ADHD

Inläggav Paradox » 2013-10-29 23:42:38

Azo85 skrev:Själv tycker jag det är rimligt att det finns barn som inte passar in i en skolmiljö utan att de är sjuka, de är dumma helt enkelt.
Lr intelligenta och uttråkade.
Paradox
 
Inlägg: 114
Anslöt: 2011-03-05

Återgå till Aspergare och vården



Logga in