Taekwondo för funktionshindrade i Göteborg?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Taekwondo för funktionshindrade i Göteborg?

Inläggav hp555 » 2013-10-25 21:38:29

Finns de grupper i taekwondo för personer med olika funktionshinder i Göteborg?

Moderator Gripandekylig - förtydligade trådämnet
hp555
 
Inlägg: 99
Anslöt: 2013-02-02

Taekwondo

Inläggav Heishi » 2013-10-26 16:38:14

Normalt sett finns det inte grupper särskilt anpassade för dem med funktionshinder, men jag vet att det t.ex finns 'handikapp'-judo, men dessa grupper är oftast till för dem med rörelsehinder av olika slag.

Normalt sett är kampsportsgrupper väl disciplinerade, och alla är där för att fokusera på ett ämne, sedan därefter tillkommer lite vänligt socialt prat. Jag har bra intryck från när jag praktiserade kampsport, något jag skulle kunna rekommendera till de flesta. Det viktiga är att du är intresserad av själva sporten, så faller det mesta på plats omkring den.
Heishi
 
Inlägg: 420
Anslöt: 2010-10-18
Ort: Skövde

Taekwondo

Inläggav hp555 » 2013-10-28 20:51:06

Tack för ditt svar.
JAg är intresserad av Taekwondo och kung fu jag har alltid gillat att se matcher och träningar med dom här kampsporterna. Dom som utövar de är också så starka, smidiga och viga.Men jag är lite orolig att börja för att man tränar med andra men de kanske blir bättre med tiden.
hp555
 
Inlägg: 99
Anslöt: 2013-02-02

Taekwondo

Inläggav Heishi » 2013-10-29 3:20:25

Mitt råd är isåfall att bygga en grundfysik ifall det är det som är ett orosmoment. Annars brukar man få en väldigt bra grund, och så jag uppfattat kamsport generellt brukar man ta god hänsyn inför individen.
Heishi
 
Inlägg: 420
Anslöt: 2010-10-18
Ort: Skövde

Taekwondo

Inläggav rapchic » 2013-10-29 7:06:57

Det är värt att leta upp en bra lärare och bra dojo* också för att veta att det passar en.

vanligtvis så är kampsportare bra killar och tjejer men undantag finns och det kan tex vara pga en dålig lärare.

hur man skiljer en dålig från en bra lärare har jag ingen erfarenhet av (vår dojo* är visst jättebra jämfört med många men det var den enda dojon* i stan då jag började så då kunde jag inte testa en annan om inte jag hade gjort som min man gör nu, han pendlar 15 mil för att få träna den stil han vill av en jättebra lärare).

Jag tänker främst, ser dom ner på dig pga handikapp eller liknande skulle jag om jag var du kolla om det fanns nån bättre dojo* sen behöver läraren inte vara svartbältad för att vara bra så det ska du bry dig mindre om.

*Dojo = träningslokal/träningsgrupp/"platsen vi tränar"
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Taekwondo för funktionshindrade i Göteborg?

Inläggav KrigarSjäl » 2013-10-29 11:00:08

-Bara för att man är aspergare behöver man inte nödvändigtvis leta handikappaktiviteter. Leta upp en vanlig klubb istället.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in