Hur kan man "tömma stressbägaren"?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur kan man "tömma stressbägaren"?

Inläggav Inpius » 2013-09-20 16:09:54

forumnamn skrev:Visst, om du sätter samma krav på dig som alla andra ( vilka det nu är? ) så blir det ju svårt. Om du tillåter dina utbrott att vara 100 procentiga så kanske du lär dig nåt? Men om du håller tillbaks dom så att allt blir konstlat så vet jag inte hur du ska få ordning på saker o ting.


Nja, det har ju inte direkt med det att göra. Jag är inte en sån som påverkas så mycket alls av andra. Det som är jobbigt med utbrott/"meltdowns" är inte själva utbrottet (det är ju rätt skönt!) utan konsekvenserna, vilket ofta är en ursinnig familj, eller ännu mer stress på grund av tiden som tagits upp av det (exempelvis om man ska någonstans, har bråttom, börjar tokgråta så att sminket rinner ut och man har inte tid att fixa det så man blir bara ännu mer stressad)

Angående det du säger med att ta information från de där, så förstår jag din poäng, syftade ju såklart bara just på stressbägaren som jag känner igen mig så väl i, och det tror jag att flera andra här också gör.
Inpius
 
Inlägg: 56
Anslöt: 2013-05-15

Hur kan man "tömma stressbägaren"?

Inläggav plåtmonster » 2013-09-20 18:24:42

Det kanske får bli "nu har jag meltdown, gilla läget". Om ni önskar ett meltdown till så kan ni alltid skuldbelägga mig för det första.. :-)063
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hur kan man "tömma stressbägaren"?

Inläggav Trollmor » 2013-09-20 20:09:30

Humla skrev:
Trollmor skrev:
Humla skrev:Det här var en väldigt bra tråd att läsa igenom, vad fint att det finns så många hjälpsamma människor på fet här forumet. :)
Ja, visst finns det! :D Även jag som NT hittar mycket av värde här.

Haha, ursch vad jag stör mig på att jag skrev 'fet' istället för 'det' XD
Skönt att du förstod vad jag menade ändå.
Ojsan, det såg jag inte ens! Jag som tycker att jag duger tiill korrekturläsare. Jag var nog lite stressad ... Bättre nu, men långt ifrån bra!
plåtmonster skrev:Det kanske får bli "nu har jag meltdown, gilla läget". Om ni önskar ett meltdown till så kan ni alltid skuldbelägga mig för det första.. :-)063
Hm, dessvärre finns det folk som försöker provocera fram stress hos andra. Ett vanligt ord för sånt är "mobbning" ... :(
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Hur kan man "tömma stressbägaren"?

Inläggav Mountain_lion » 2013-09-20 21:23:29

Inpius skrev:Vissa har nog hört talas om "stressbägaren", en metaforisk behållare som fylls av stressande händelser, denna bägare som ofta fylls mycket snabbare för aspies (som jag lärde mig om när jag hittade någon lärarguide på Internet...).

Nu undrar jag, har ni några tips på hur man kan "tömma" den här bägaren? Jag gillar verkligen inte när den blir överfull, alltså att jag inte klarar av det längre utan får bryt och kraschar (s.k. "meltdown"). På senare tid har det hänt en hel del stressande och jobbiga saker och jag kan verkligen känna hur den metaforiska ytspänningen dallrar, jag bara väntar på att det ska rinna över. Går det att minska på det här, och i så fall hur kan man göra? Det känns som att jag medvetet måste undvika allt som kan tänkas få bägaren att rinna över, som att trippa på tå runt utspridda legobitar (många metaforer här nu) och det är verkligen jobbigt!


Du kan prova att ta ut dig fysiskt, dels så får du ut eventuell frustration och aggresion och dels laddar du upp med endorfiner som ger välmående.
Du kan sysselsätta sig med ngt som gör dig glad och må bra.
Du kan försöka försätta dig i en situation med så lite stress som möjligt för att få ned stressnivån.
Bäst är om du kan få till alla tre delarna.
Jo, jag vet att det är lättare ssagt än gjort. Jag lyckas inte själv alltid.
Men övning ger färdighet.
Det kan även hjälpa att ventilera de stressande situationerna med någon.
Jag kan alltid lyssna, ibland försöka ge råd. Det finns säkert fler här som du känner som också ställer upp.
Ta hand om dig, det är du värd.
Mountain_lion
 
Inlägg: 1255
Anslöt: 2013-07-18
Ort: Halland

Hur kan man "tömma stressbägaren"?

Inläggav Inpius » 2013-09-30 16:59:47

Mountain_lion skrev:
Inpius skrev:Vissa har nog hört talas om "stressbägaren", en metaforisk behållare som fylls av stressande händelser, denna bägare som ofta fylls mycket snabbare för aspies (som jag lärde mig om när jag hittade någon lärarguide på Internet...).

Nu undrar jag, har ni några tips på hur man kan "tömma" den här bägaren? Jag gillar verkligen inte när den blir överfull, alltså att jag inte klarar av det längre utan får bryt och kraschar (s.k. "meltdown"). På senare tid har det hänt en hel del stressande och jobbiga saker och jag kan verkligen känna hur den metaforiska ytspänningen dallrar, jag bara väntar på att det ska rinna över. Går det att minska på det här, och i så fall hur kan man göra? Det känns som att jag medvetet måste undvika allt som kan tänkas få bägaren att rinna över, som att trippa på tå runt utspridda legobitar (många metaforer här nu) och det är verkligen jobbigt!


Du kan prova att ta ut dig fysiskt, dels så får du ut eventuell frusturation och aggresion och dels laddar du upp med endorfiner som ger välmående.
Du kan sysselsätta sig med ngt som gör dig glad och må bra.
Du kan försöka försätta dig i en situation med så lite stress som möjligt för att få ned stressnivån.
Bäst är om du kan få till alla tre delarna.
Jo, jag vet att det är lättare ssagt än gjort. Jag lyckas inte själv alltid.
Men övning ger färdighet.
Det kan även hjälpa att ventilera de stressande situationerna med någon.
Jag kan alltid lyssna, ibland försöka ge råd. Det finns säkert fler här som du känner som också ställer upp.
Ta hand om dig, det är du värd.


:-)Hug
Inpius
 
Inlägg: 56
Anslöt: 2013-05-15

Hur kan man "tömma stressbägaren"?

Inläggav Tiblan » 2013-10-01 6:43:47

För mig är stress många gånger detsamma som energi så leta reda på dina energitjuvar och gör dig av med dom så blir du av med en del av stressen.
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Hur kan man "tömma stressbägaren"?

Inläggav 7twenty7 » 2013-10-01 13:43:05

Jag gör en organiserad tömning minst en gång per år! Jag bokar en vecka utomlands, då kommer jag undan alla måsten och kan bara slappna av. Tyvärr kostar dom tömningarna en del, så det blir oftast budget- och sista-minuten-resor, men man kommer ändå undan vardagsstressen i några dagar.

Annars så gör jag mindre tömningar hela tiden genom att strunta i allt som inte känns roligt för mig att göra, tyvärr så skapar dom tömningarna mer problem än vad dom förbättrar. Det har gjort att jag nu har påbörjat en storrensning och ändrat sånt som jag känner att jag inte klarar av. Det är allt från arbetstider till att sälja huset och flytta till lägenhet...
7twenty7
 
Inlägg: 68
Anslöt: 2013-08-14
Ort: Sandviken

Hur kan man "tömma stressbägaren"?

Inläggav plåtmonster » 2013-10-01 17:54:23

Det räcker väl att boka en stuga på landet för att undkomma alla måsten?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hur kan man "tömma stressbägaren"?

Inläggav 7twenty7 » 2013-10-01 19:35:35

plåtmonster skrev:Det räcker väl att boka en stuga på landet för att undkomma alla måsten?


Nej det fungerar inte för mig, av flera anledningar. Jag skulle bli för rastlös i en stuga på landet, jag vill ha saker att göra hela tiden. Sedan bor jag på landet, så det skulle inte bli nån omväxling!

Dessutom är en del av mina problem att jag har jättesvårt för att tacka nej till att jobba om jobbet ger pengar. Det kvittar hur stressad jag är eller hur mycket jag har att göra, får jag ett erbjudande om jobb så tackar jag nästan automatiskt ja om det inte är omöjligt för mig att ta jobbet. Stänga av mobilen är inget alternativ, det gör jag i princip aldrig.
7twenty7
 
Inlägg: 68
Anslöt: 2013-08-14
Ort: Sandviken

Hur kan man "tömma stressbägaren"?

Inläggav plåtmonster » 2013-10-01 20:24:45

Finns ju iaf 3 större städer i Sverige som man kan välja på för att komma ifrån sin egen.. ?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hur kan man "tömma stressbägaren"?

Inläggav michelle89 » 2013-10-03 17:42:07

jag har inte hört talas om stressbägaren tidigare, men jag känner verkligen just för tillfället igen mig..då jag själv håller på att bränna u mig pga allt som samlats i denna s,k "stessbägaren" den är överfull, och jag upplever likväl som du att när det blir för mycket bara krashar jag..eller att jag rentav blir riktigt jävla förbannad! något jag verkligen lider av själv.

Jag tar alltid på mig för mycket, jag jobbar jämt, ställer upp så fort nån ber om nåt, och så går de till den graden att jag till slut inte orkar (som mitt schema jobba 11 dagar i sträck, sen e jag ledig var och varannan dag sista två veckorna) resultatet av sådant är att jag likt dig KRASHAR totalt också..bryter ihop och känner jag inte orkar leva såpass illa är det bitvis..

och till er som säger här "låt den inte bli för full eller full överlag", jag önskar man kunde lägga alla stressrelaterade problem åt sidan..att oregelbundna tider ghela tiden sätter mer käppar i hjulen för en än gör nytta..men tyvärr kan man ju inte få allt på sitt sätt även om jag helst ser att det ska vara som jag vill ha det, och jag bryr mig inte om nån annan är nöjd emellanåt..
michelle89
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2013-10-03

Hur kan man "tömma stressbägaren"?

Inläggav plåtmonster » 2013-10-04 1:02:54

Ingen chans att byta jobb?

Ett tips annars är att göra ett schema på hur mycket paus du behöver och inte ta på dig mer uppgifter än det schemat tillåter. T.ex max x timamr jobb per vecka.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hur kan man "tömma stressbägaren"?

Inläggav ajemen » 2013-10-04 1:41:44

Genom att meditera? Fokusera på andningen, och om du har många tankar som snurrar så kan du försöka att ha ett metakognitivt perspektiv på dessa. (Eller ungefär försöka att endast observera tankarna utan någon värdering av vad du tänker på.) Om du mediterar så bör du dessutom göra det regelbundet för bästa resultat.
ajemen
 
Inlägg: 893
Anslöt: 2013-04-03

Hur kan man "tömma stressbägaren"?

Inläggav Miche » 2013-10-04 14:49:51

Jag hamnar i ett meditativt tillstånd när jag simmar längd efter längd i bassäng, tankarna kommer men de fastnar inte, det är väldigt skönt.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Hur kan man "tömma stressbägaren"?

Inläggav barracuber » 2013-10-04 14:52:50

Miche skrev:Jag hamnar i ett meditativt tillstånd när jag simmar längd efter längd i bassäng, tankarna kommer men de fastnar inte, det är väldigt skönt.

Då har du kommit väldigt långt.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Hur kan man "tömma stressbägaren"?

Inläggav VilsenVilja » 2013-10-22 12:42:27

Mitt tips: Gör en energiinventering (Det står om det i pdf:en som det länkades till tidigare tror jag)

Ett annat sätt att tänka är bensinmodellen (Nåkkve Balldin har skrivit om den i nån blogg: "Utan bensin stannar bilen" har jag för mig). Det blir som att tänka lite tvärtom som stressbägaren: Anta att du är en bil. Du behöver bensin för att kunna köra. För att bensinen inte ska ta slut måste du tanka ibland. Oftast tankar man i förväg om man ska köra långt, d.v.s. göra av med mycket bensin. Ibland fyller man på mycket bensin, men det går också tanka lite då och då. Om man översätter det till att vara människa motsvarar bensinen energi.

Nåja... Gör så här:
A.1. Gör en tabell för personer, med en kolumn för de som tar energi(bensin enligt tänket ovan) och en för de som ger energi.

2. Placera in personerna i din omgivning i rätt kolumn. En del personer hamnar inte i någon av kolumnerna.

3. Försök därefter att kvanifiera hur mycket energi varje person ger/tar från dig. Det är inte så noga exakt hur mycket man skriver. Syftet är att se om de tar/ger mycket eller lite energi.

B.1. Gör en tabell för platser, med en kolumn för platser som tar energi och en för platser som ger energi. Fyll i denna tabell enligt ovan.

C.1. Gör en tabell för aktiviteter (saker du gör som att besöka läkare, träna, se på film, dammsuga o.s.v.).Gör en kolumn för aktiviteter som tar respektive ger energi. Fortsätt som ovan. Försök att komma på både korta och långa aktiviteter.

Det går förstås inte lista precis allt i sitt liv, men försök få med det som ger mest/tar mest energi.

Denna energiinventering kan sedan användas för att försöka få balans i sitt liv. Om man vet med sig att man måste träffa många personer som tar energi, eller vara på platser som tar energi eller göra saker som tar energi gäller det att planera in mycket av det som ger energi. Man kan titta på energiinventeringen när man planerar in saker i sin kalender så att man sprider ut det som tar energi och så man planerar in det som ger energi så att man inte hamnar på minus. Hamnar man på minus stannar bilen och stressbägaren rinner över.

Vill man istället tänka i termer av stressbägare går ju det lika bra. Man får då lista saker som ökar stress respektive minskar stress.
VilsenVilja
 
Inlägg: 82
Anslöt: 2010-07-02
Ort: Östergötland

Hur kan man "tömma stressbägaren"?

Inläggav plåtmonster » 2013-10-22 12:48:10

Det kan vara lurigt eftersom att dammsuga kan ta energi. Men det ger väldigt mycket energi att ha det rent och ordnat hemma.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hur kan man "tömma stressbägaren"?

Inläggav VilsenVilja » 2013-10-22 12:57:40

plåtmonster skrev:Det kan vara lurigt eftersom att dammsuga kan ta energi. Men det ger väldigt mycket energi att ha det rent och ordnat hemma.


Ja, det har du rätt i. Det är inte helt enkelt att placera in allt i energiinventeringen. Man kan ju skriva in t.ex. dammsuga i antingen båda kolumnerna eller ingen av dem. Det svåraste tycker jag är att uppskatta hur mycket energi en sak tar elller ger. Men även om man inte lyckas placera och kvantifiera allt är det ändå en stor hjälp för att få en översikt.
VilsenVilja
 
Inlägg: 82
Anslöt: 2010-07-02
Ort: Östergötland

Hur kan man "tömma stressbägaren"?

Inläggav plåtmonster » 2013-10-22 13:31:06

Ska man rationaliserade det hela så bör man väl skaffa energi tillräckligt till dammsugningen innan. Lite som en investeringskalkyl.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hur kan man "tömma stressbägaren"?

Inläggav VilsenVilja » 2013-10-22 14:41:19

plåtmonster skrev:Ska man rationaliserade det hela så bör man väl skaffa energi tillräckligt till dammsugningen innan. Lite som en investeringskalkyl.


Ja, precis.
VilsenVilja
 
Inlägg: 82
Anslöt: 2010-07-02
Ort: Östergötland

Hur kan man "tömma stressbägaren"?

Inläggav blyger » 2013-10-22 16:33:10

VilsenVilja skrev:Mitt tips: Gör en energiinventering (Det står om det i pdf:en som det länkades till tidigare tror jag)

Ett annat sätt att tänka är bensinmodellen (Nåkkve Balldin har skrivit om den i nån blogg: "Utan bensin stannar bilen" har jag för mig). Det blir som att tänka lite tvärtom som stressbägaren: Anta att du är en bil. Du behöver bensin för att kunna köra. För att bensinen inte ska ta slut måste du tanka ibland. Oftast tankar man i förväg om man ska köra långt, d.v.s. göra av med mycket bensin. Ibland fyller man på mycket bensin, men det går också tanka lite då och då. Om man översätter det till att vara människa motsvarar bensinen energi.

Nåja... Gör så här:
A.1. Gör en tabell för personer, med en kolumn för de som tar energi(bensin enligt tänket ovan) och en för de som ger energi.

2. Placera in personerna i din omgivning i rätt kolumn. En del personer hamnar inte i någon av kolumnerna.

3. Försök därefter att kvanifiera hur mycket energi varje person ger/tar från dig. Det är inte så noga exakt hur mycket man skriver. Syftet är att se om de tar/ger mycket eller lite energi.

B.1. Gör en tabell för platser, med en kolumn för platser som tar energi och en för platser som ger energi. Fyll i denna tabell enligt ovan.

C.1. Gör en tabell för aktiviteter (saker du gör som att besöka läkare, träna, se på film, dammsuga o.s.v.).Gör en kolumn för aktiviteter som tar respektive ger energi. Fortsätt som ovan. Försök att komma på både korta och långa aktiviteter.

Det går förstås inte lista precis allt i sitt liv, men försök få med det som ger mest/tar mest energi.

Denna energiinventering kan sedan användas för att försöka få balans i sitt liv. Om man vet med sig att man måste träffa många personer som tar energi, eller vara på platser som tar energi eller göra saker som tar energi gäller det att planera in mycket av det som ger energi. Man kan titta på energiinventeringen när man planerar in saker i sin kalender så att man sprider ut det som tar energi och så man planerar in det som ger energi så att man inte hamnar på minus. Hamnar man på minus stannar bilen och stressbägaren rinner över.

Vill man istället tänka i termer av stressbägare går ju det lika bra. Man får då lista saker som ökar stress respektive minskar stress.


Förutsätter ju att man har något att tanka sig med, att det finns något som ger positivt och inte bara tär.
blyger
 
Inlägg: 404
Anslöt: 2011-04-26

Hur kan man "tömma stressbägaren"?

Inläggav cskamartin » 2013-10-22 17:30:23

Jag har också haft stress kraschar man för att bli av med stressen så tänker jag så har att jag inte kommer dö och om jag missar så är det inget farligt och att inget kommer hända
cskamartin
 
Inlägg: 73
Anslöt: 2013-08-30

Hur kan man "tömma stressbägaren"?

Inläggav Miche » 2013-10-22 17:47:24

blyger skrev:Förutsätter ju att man har något att tanka sig med, att det finns något som ger positivt och inte bara tär.

Något att tanka sig med borde väl alla ha, det gäller kanske att leta en del.

För en del så funkar specialintressen, andra behöver kanske isolera sig från allt vad sociala kontakter heter.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Hur kan man "tömma stressbägaren"?

Inläggav plåtmonster » 2013-10-22 21:07:12

Blir det för mycket tärande utan må-bra-påfyllningar så kan man helt kapa allt som tär utan pardon.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in