Tror ni att jag har asperger?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Tror ni att jag har asperger?

Inläggav feafneafna » 2013-10-21 6:50:24

Hej!

Jag fick igår höra att en tror att jag har aspergers eller att jag är i spektrumet av det hela, personen i sig menar sig ha erfarenhet från sin utbildning (dock inte psykologi).

Orsaken är att jag gillar att skämta om det mesta och att jag därför inte förstår det sociala samspelet. Visst skämtar jag om allt och även om mig själv och anser att man bör få göra det även om jag inte skämtar om saker som kan ses som stötande med personer jag inte känner.

Att jag skulle ha asperger har aldrig slagit mig, jag har läst på nu om symtom som kan dyka upp vid diagnosen och jag ser vissa drag som inte stämmer.

*Jag reser runt och jag har inga problem med att besöka nya miljöer.
*Jag har haft ett arbete där man testar ens simultanförmåga samt stresstålighet + samtal med psykolog innan man accepteras till tjänsten.
*Jag har inga problem med att hålla tider, leva själv eller bryta mot rutiner.
*Jag har inga intressen som jag är extremt intresserad av.

Det som kan dras till asperger är följande.
*Jag föredrar mindre grupper och jag ses väl inte som extrovert(betyder dock inte att jag inte talar med främlingar)
*Jag är strikt och punktlig och tycker det är en dygd(det här skulle jag nog snarare förklara med vår kultur)
*Jag kan vara rak på sak fast då är det främst när jag vet om att folk klarar av det, jag går inte och säger saker till helt okända personer eller riskerar gräl över obetydliga saker.

Personen menade främst på att jag är väldigt politiskt inkorrekt, vilket jag förklarar med att jag tror på att alla har rätt att säga sin åsikt. Fast med den logiken bör många vara på gränsen.

Nu ursäktar jag för jag är inte insatt i ämnet men det är just detta som kan tala för eller emot. Vad tror ni? tror ni det kan vara värt för mig att kontakta vården för en undersökning?

Jag har läst att det främst ses som relevant om jag känner att jag själv har svårigheter i vardagen vilket jag inte har eftersom jag studerar på heltid, arbetar, har umgängeskrets och flickvän.
feafneafna
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2013-10-21

Tror ni att jag har asperger?

Inläggav bodil » 2013-10-21 7:19:53

Enligt din beskrivning uppfyller du inte kriterierna för diagnos.
bodil
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2012-11-01

Tror ni att jag har asperger?

Inläggav Batman » 2013-10-21 8:26:08

vad okunnig den personen måste varit som sa att du möjligtvis har asperger.
Batman
 
Inlägg: 780
Anslöt: 2013-07-27

Tror ni att jag har asperger?

Inläggav Exploitbat » 2013-10-21 11:39:31

Jag tycker inte att det där skulle tala för att du har asperger och om ditt liv flyter på bra och du är nöjd som det är ser jag ingen anledning att göra någon utredning.
Å andra sidan bemödade du dig med att leta reda på AspergerForum och göra det här inlägget, såååå... *shrugs* :)
Exploitbat
 
Inlägg: 309
Anslöt: 2010-11-01
Ort: Boden, Norrbotten

Tror ni att jag har asperger?

Inläggav gadas » 2013-10-21 14:27:55

Jag ser inte heller något som tyder på AS.
Att vara frispråkig kan visserligen ha med AS att göra, men är i sig inget symptom.
Om nu din skämtsamhet skulle vara opassande så gäller det många utan AS och är för övrigt inget kardinalsymptom.
Det du berättat - att någon sagt - verkar snarare vara ett symptom på (dennes och mångas) okunskap om AS.
Om du vill kan du ju be om en utredning men jag tror inte alls du behöver vara orolig om du inte gör det.
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Tror ni att jag har asperger?

Inläggav Zirre » 2013-10-21 15:47:20

Som mångs svara i liknande trådar: Det går inte att säga i en tråd om du har eller inte har asperger, det får en utredning avgöra.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Tror ni att jag har asperger?

Inläggav Schmetterling » 2013-10-21 16:20:31

Nej, det tror jag inte.

Eftersom du inte upplever några svårigheter i vardagen tycker jag att du ska undvika att söka utredning. Det är tillräckligt lång kö ändå. Gå inte till akuten i onödan heller, tack.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Tror ni att jag har asperger?

Inläggav earlydayminer » 2013-10-21 17:00:09

Jag tror att du behöver fråga en professionell med inriktning neuropsykologi.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in