Jag är så trött på min ångest..!

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Jag är så trött på min ångest..!

Inläggav Filfund » 2013-10-19 23:24:02

Min ångest. Den blir värre och värre.

Men jag har inget val. Jag vill ju leva, så jag får leva med den.
Tänker mig ibland att ångesten minsann får lära sig leva med mig också.
Som nåt slags hämnd. Eller åtminstone motstånd.

Det jobbigaste nu är att den tar sig fysiska uttryck. Bland annat får den mig att känna som om mitt hjärta "darrar". Tydligen blir pulsen oregelbunden också.

När jag köade i en affär nyligen började hjärtat darra och jag blev yr i huvet. Bara för att jag hade lite bråttom, men det var inte precis livsviktigt att hinna i tid till nästa ställe. Jag kände inte ens stressen som jag brukar känna stress, utan bara de symtomen ovan. Som tur var förstod jag vad som hände, och kunde genom kontrollerad andning ändå stå ut.

Men det är klart. Det sliter på mig. Kraft och ork, kan man köpa det nånstans?

Jag motionerar ordentligt och regelbundet, så den fysiska orken finns. Men inte den psykiska.

Funderar på att söka mig till nåt särskilt boende eller så. Orkar inte med sjukhuset igen...........
Filfund
 
Inlägg: 38
Anslöt: 2013-10-12
Ort: Stockholm

Jag är så trött på min ångest..!

Inläggav Mortalis » 2013-10-20 0:22:41

Ibland blir ångesten värre i situationer där man upplever att man måste kontrollera känslorna. De "däms upp" och till slut börjar bägaren rinna över.

Jag brukar använda hörlurar när miljön gör det svårt att katalysera känslor. Koncentrerar mig på musiken istället för alla störande ljud som kommer från alla håll.
Mortalis
 
Inlägg: 1804
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Aspudden

Jag är så trött på min ångest..!

Inläggav gadas » 2013-10-20 14:03:25

Du har kommit rätt!

Nej, jag tänker inte tjäna pengar på dig och jag tänker inte introducera dig i en ny religion...

Jag tänker få dig att läsa ett par böcker:

"Ångest" av Christer L Nordlund ISBN 91-631-5481-1 - inte vilken ångestbok som helst!!

"Befriande insikter" av Fredrik Lindahl ISBN 978-91-980040-1-4 - artiklar, även lite om AS, bip och dep

- Böcker brukar inte hjälpa mig, kanske du tänker. Jag också.

Det gäller att förstå vad ångest egentligen är och hur den fungerar. Det mesta handlar om hur man tänker för det är så man skapar sin ångest, omedvetet men kan medvetandegöras! Inget mystiskt, tvärtom, avmystifiera ångesten!
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in