TV3 "Ondska" om mord och vansinnesdåd

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Inger Jalakas » 2006-12-07 1:03:39

Hej alla! Detta blir mitt första inlägg och förmodligen det längsta ni sett. Vill bara berätta att jag gick fullständigt i taket när jag såg programmet "Ondska" om AS (och även av de andra programmen i serien). Den som såg programmet utan att veta något om AS reste sig nog ur tevesoffan förvissad om att aspies när som helst kan förvandlas till galna mördare.
Så jag skrev en debattartikel tillsammans med Henrik Anckarsäter. Den publicerades i Göteborgs-Posten i lördags.
Det är den som gör detta inlägg så långt.

Inger


I Strix och TV3:s programserie ”Ondska” kokas en sensationslysten soppa av spektakulära mord. Det moraliska fenomenet ondska förklaras med psykiatriska diagnoser.
Resultatet är förödande för de grupper som pekas ut.

Till tonerna av dramatiska trummor inleder programledaren Hasse Aro med orden: ”Det finns brott som inte ens gärningsmännen själva kan förklara, obegripliga i sin hänsynslöshet och helt utan mening. Förklaringen kan ligga i en inre psykologisk störning, en makt bortom behärskning.
I den här serien berättar vi om bestialiska brott begångna av människor styrda av en kraft de inte själva kan kontrollera. I den här serien berättar vi om ondska.”
Programmen fokuserar på fem diagnoser: psykopati, borderline personlighetsstörning, schizofreni, sexuell sadism och Asperger syndrom.
Psykopati är ett försök att beskriva ondska i psykiatriska termer. De sju dödssynderna finns alla representerade bland kriterierna och de kliniska beskrivningarna av psykopati. På samma sätt definieras sexuell sadism av beteenden och lustupplevelser, som kan kallas onda.
Men dessa diagnoser kan inte förklara ondska. Att ge saker namn är inte samma sak som att förklara dem.
Schizofreni är ett sjukdomstillstånd med stora konsekvenser för de drabbade. De riskerar att hamna utanför vanliga skyddsnät och utveckla olika psykosociala problem, till exempel missbruk.
Personer som vårdats på sjukhus för schizofreni har en statistiskt ökad risk att begå våldsbrott, men det handlar om mycket ovanliga händelser. I en svensk studie fann man ett fall av enkel misshandel per 450 patientår. Det är uppenbart att schizofreni inte heller kan förklara ondska.
Borderline personlighetsstörning beskriver en grundläggande skörhet i jagstrukturen, med ökad risk för destruktiva eller utagerande beteenden vid stress. Tillståndet är vagt avgränsat mot andra psykiatriska tillstånd med ökad impulsivitet. Främst drabbas personerna själva, självdestruktivitet och självmord dominerar helt över aggressivitet riktad mot andra.
Asperger syndrom, slutligen, innebär en nedsatt förmåga till socialt samspel och intuitiv, ospråklig kommunikation, i kombination med annorlunda intressen, rutiner och sätt att uttrycka sig språkligt.
Asperger syndrom är en autismspektrumstörning. Begreppet används som ett samlingsnamn för klassisk autism, Asperger syndrom och andra autismliknande tillstånd.
I programmet påstås att personer med Asperger syndrom är kraftigt överrepresenterade inom rättspsykiatrin, siffran 15 procent nämns. Detta stämmer inte med den vetenskapliga litteraturen.
En rad svenska studier har visat att en betydande andel av misstänkta som sänts till rättspsykiatrisk undersökning, patienter på rättspsykiatriska specialsjukhus och ungdomar som begått brott har problem som motsvarar en autismspektrumstörning. Men klassisk autism (någon enstaka procent) och Asperger syndrom (1-3 procent) är ovanligt i sammanhanget. Den helt dominerande diagnosen är autismliknande tillstånd, även kallad atypisk autism (cirka 15 procent).
Resultaten stämmer med flera studier på specialsjukhus och fängelser. Dessa, som inte omfattat atypisk autism, har bara funnit enstaka procent autismspektrumstörningar.
Förmodligen var det svårt för Strix redaktion att hitta exempel på grova våldsbrott där förövaren hade diagnosen Asperger syndrom. Det ena fallet var nämligen 18 (!) år gammalt. Det andra handlade om en mördare som, förutom Asperger syndrom, även sades vara psykopat.
Programledaren Hasse Aro är visserligen noga med att påpeka att de allra flesta med de diagnoser som avhandlas INTE är kriminella. Men den brasklappen tar bara två gånger sex sekunder att leverera. Resten av programtiden, 45 minuter per avsnitt om man räknar bort reklamavbrotten, ägnas huvudsakligen åt att skapa en morbid stämning och frossa i makabra detaljer.
Gång på gång får vi se Hasse Aro i skräckfilmsdimma, kameraåkningar över rekonstruerade brottsplatser och förbiflimrande närbilder på blodiga knivar, allt ackompanjerat av suggestiv musik. De experter som medverkar uttalar sig i stort sett korrekt, men borde ha värderat risken att deras medverkan ger legitimitet åt en programserie som associerar människor med vissa diagnoser till ondska.
Programserien kan ses som ett uttryck för en olycklig trend. Numera används psykiatriska diagnoser slentrianmässigt som förklaringsmodell för i stort sett alla våldsamma brott.
Samtidigt växer kraven på ökade tvångsinslag i den psykiatriska vården och drastiska säkerhetsanordningar runt svenska sjukhus. Visionen för en planerad ny rättspsykiatrisk klinik i Stockholm beskrivs som ”kapten Nemos ubåt”, där patienterna skall vara instängda och se ut på samhället genom tjocka glasrutor.
Inget av detta bygger på rationell analys eller vetenskaplig kunskap. Istället tas omskrivna ”vansinnesdåd” till intäkt för önskade förändringar. Men de personer som begått vansinnesdåden har regelmässigt sökt hjälp frivilligt, ofta under lång tid och på många olika sätt. Det finns inte heller några belägg för att murar runt sjukhus, teknisk övervakning eller tvångsmedicinering i öppenvård skulle kunna ha förebyggt en enda av dessa tragiska händelser.
Däremot kan man hoppas att en engagerad och resursstark psykiatri, i ett samhällsklimat präglat av öppenhet mot dem som är annorlunda, kan hjälpa människor och förebygga destruktiva handlingar.
Strix Televison och TV3 strävar i motsatt riktning. Programserien ”Ondska” späder på fördomar och sprider skräck för psykiskt annorlunda, funktionshindrade och sjuka människor.
Programmet om Asperger syndrom har anmälts till granskningsnämnden, bland annat av Riksföreningen Autism och tio andra organisationer inom Nationell samverkan för psykisk hälsa.
De elva organisationerna kräver att programserien stoppas eftersom de anser att ”den framställning som programmet gör av Asperger syndrom och människor som har diagnosen är osaklig, okunnig, spekulativ, kränkande och diskriminerande.”
Vi kan bara instämma.



Henrik Anckarsäter
Docent/chefsöverläkare vid Rättspsykiatriska Kliniken/Universitetssjukhuset MAS

Inger Jalakas
Författare, bland annat till boken ”Nördsyndromet – att vara anhörig till Asperger” (utkommer på Alfabeta Bokförlag augusti 2007)
Senast redigerad av Inger Jalakas 2011-05-04 10:28:23, redigerad totalt 1 gång.
Inger Jalakas
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2006-06-27

Inläggav Inger » 2006-12-07 5:47:29

Hej och välkommen!

Fantastiskt bra brev! Får jag citera det på en mejlinglista för Aspergare där vi också diskuterade den oseriösa programserien? Tror att de skulle uppskatta att få läsa det.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 10:28:23, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Inger Jalakas » 2006-12-07 13:18:14

Inger!

Absolut. Sprid artikeln hur mycket du vill. Ju mer den sprids, desto bättre.
Det var därför vi skrev den.

Din namne
Inger
Senast redigerad av Inger Jalakas 2011-05-04 10:28:23, redigerad totalt 1 gång.
Inger Jalakas
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2006-06-27

Inläggav Eyesonly » 2006-12-08 11:16:01

Nu har jag också sett det och måste bara fråga, Är jag den enda som fick en okontrollerbar önskan att göra ohyggliga saker med den där "personens" (aros) mail adress. Typ ange den till så många spamutskick man kan komma på. :twisted: :evil:

Kanske lika bra att anmäla sig till AA direkt. AA=Anonyma Aspergare. :lol:

Den första tanke jag fick igår kväll efter jag stängt av skärmen var, skickade jag inlägget eller tänkte jag bara göra det. Nu vet jag svaret. :evil: :roll:
Senast redigerad av Eyesonly 2011-05-04 10:28:24, redigerad totalt 1 gång.
Eyesonly
 
Inlägg: 972
Anslöt: 2006-11-05
Ort: Kristinehamn


Man är bara mördare om man vill

Inläggav SilentMan » 2006-12-21 13:02:53

Finns psykotisk massmördare som ett av kriterierna för AS? Svar: Nej!

Jag har själv AS och anser att, det, liksom ren autism är ett psykiskt tillstånd som skiljer sig mot det 'normala' psyket.

Jag tror att det är många aspekter som gör en person till mördare:

- Taskig uppväxt (Morsan knarkar, farsan slår en etc.)
- Omgivningen reaktioner på att man har AS, därav kanske personen blir mobbad, och pga det känsliga asperger sinnet utvecklar kraftiga depressioner, tror att hon är helt dum i huvudet och alla hatar henne. Blir hatisk mot alla och eventuellt utvecklar just psykopati som det talas om.

Visst är man lite annorlunda när man har AS och det är ofta omgivningen som är det största problemet. Men alla, oavsett diagnos eller inte är unika och bra på sitt sätt. Alla är behövda!

Tänk positivt, acceptera dig själv för den du är och fokusera på det positva med dig själv så löser sig allt : )
Senast redigerad av SilentMan 2011-05-04 10:28:24, redigerad totalt 1 gång.
SilentMan
 
Inlägg: 140
Anslöt: 2006-12-10
Ort: Uppsala län

Inläggav Undrande » 2006-12-21 18:28:21

Som avkoppling till mitt examensarbete till sjuksköterska var jag in och läste här på forumet och råkade komma in på den här tråden.

Jag länkade in på länken till aftonbladet, som Ymer hade i sitt inlägg. En av kommentarerna till artikeln "Ondskan" får kritik” (den 2006-11-20) var ”Otroligt viktigt att inte blanda samman olika handikapp” skriven av signaturen Wempa.

http://www.expressen.se/index.jsp?a=759525

Här har jag klippt en del av det Wempa skrev som jag blev fundersam över.

Wempa skrev:

”Personer som lider av HFA eller Asperger har ingen förståelse för andra människor, deras behov eller deras funktioner. En person med Asperger kan lika gärna se en människa som en möbel som en levande varelse.”

Nu undrar jag om det här Vempa skriver verkligen stämmer med verkligheten???
Senast redigerad av Undrande 2011-05-04 10:28:24, redigerad totalt 1 gång.
Undrande
 
Inlägg: 56
Anslöt: 2006-12-16

Inläggav SilentMan » 2006-12-21 19:08:12

Det där stämmer verkligen inte! Jag tror att jag, som många andra aspergare inte ser andra människor som möbler.

Jag blir så förbannad när tom legitimerade psykologer skriver så mycket skitprat om AS personer. De ska ju vara experter, men skriver bara nedlåtande om dem. Och det som Wempa skrivit var väldigt nedlåtande tycker jag.

Jag har en son på 4 år. Visserligen är jag separerad från mamman, men vi var tillsammans i 4 och ett halvt år iaf.

Jag måste väl erkänna att jag kan ha svårt för att förstå andra människor, och avvsikten med deras beteenden ibland. Jag kan ta upp ett exempel när jag fick för mig att en person bara ville driva, och mobba mig för att hon såg att jag var annorlunda. Men så var inte fallet. Tyvärr kom jag underfunn med det efter att jag skällt ut henne efter noter och kände därför ångest. Så vi kan visst känna medmänsklighet och empati :)

Vet att många aspergare lätt kan bli deprimmerade och känna sig helt värdelösa och tappa hoppet om livet.

Men se mig som ett gott exempel. Jag är högskole utbildad, har fast heltidsjobb. Barn och en positiv inställning till livet :) Man kan mer är man tror! :)
Senast redigerad av SilentMan 2011-05-04 10:28:24, redigerad totalt 1 gång.
SilentMan
 
Inlägg: 140
Anslöt: 2006-12-10
Ort: Uppsala län

Inläggav Inger » 2006-12-21 19:08:20

Undrande, för mig beror det helt på sammanhanget.

När jag är ute och handlar (särskilt om jag har bråttom) så ser jag ofta andra bara som "saker som är ivägen" - om jag ser dem ö h t. Om jag är på gott humör och har gott om tid så kan jag ev notera dem och uppleva dem som människor, men mitt intresse för främmande personer är högst måttligt och jag vill oftast bara uträtta mitt ärende och komma därifrån så fort som möjligt.

Det är av rent energi-ekonomiska skäl som min hjärna sorterar bort dem eller klassificerar dem som saker som står ivägen för om jag skulle fokusera på alla människor och börja känna in deras utstrålning etc så skulle jag snart bli överansträngd helt i onödan.

I direktkontakt, t ex med en expedit jag handlar av eller någon man råkar stöta ihop med, eller om det är en gammal eller handikappad som man vill lämna företräde för, upplever jag dem alltid som människor. I sådana situationer kopplas mitt sociala program på automatiskt och omvandlar dem till människor igen. Väldigt praktiskt, faktiskt.

Med folk jag känner så ser jag dem självklart som människor hela tiden och brukar vara väldigt empatisk när jag väl förstår hur någon känner sig. Däremot är jag inte så bra på att gissa ifall de varken visar eller berättar det.

Någon skrev förut att en aspergare och en psykopat är varandras motsatser:

- En normal, icke-störd aspergare kan ha svårt att spontant förstå/lista ut hur andra känner (= nedsatt förmåga till spontan empati, utom med djur) men brukar ha förståelse och sympati när de väl fattat det. Har utomordentligt svårt att förställa sig och att vara annat än 90-100% ärlig, även när det är till egen nackdel.

- En äkta psykopat lär ha lätt att förstå hur andra känner men saknar sympati & samvete och använder bara sin förståelse för hur andra funkar känslomässigt för att manipulera dem och skaffa sig fördelar på deras bekostnad. Psykopaten är en utmärkt skådespelare och kan lätt fejka känslor som den inte har.

Att dessa diametralt motsatta diagnoser förekommer samtidigt i en och samma person är nog exceptionellt ovanligt.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 10:28:24, redigerad totalt 6 gånger.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Inger » 2006-12-21 19:10:50

Eyesonly, tack för alla intressanta länkar!
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 10:28:24, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Eyesonly » 2006-12-21 22:42:01

Varsågod. Jag behövde avreagera mig och bestämde mig för att se vad andra skrivit. Eller något sådant. Kanske kommer jag nämna programmet på min hemsida. Det var iaf tanken med länkarna. Men jag har ingen lust just nu.
Senast redigerad av Eyesonly 2011-05-04 10:28:25, redigerad totalt 1 gång.
Eyesonly
 
Inlägg: 972
Anslöt: 2006-11-05
Ort: Kristinehamn

Inläggav Undrande » 2006-12-22 18:25:15

"SilentMan" och Inger

Tack för era svar!
Senast redigerad av Undrande 2011-05-04 10:28:25, redigerad totalt 1 gång.
Undrande
 
Inlägg: 56
Anslöt: 2006-12-16

Inläggav catasa » 2007-03-01 13:46:02

Fick svar från OfCom idag, ang min anmälan om programmet:

[img]http://www.catasa.se/mix/1ofcom010307.jpg[/img]
Bild
Senast redigerad av catasa 2011-05-04 10:28:25, redigerad totalt 1 gång.
catasa
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2007-01-22
Ort: Stockholms län

Inläggav nassepuh » 2007-03-01 13:56:04

catasa skrev:Fick svar från OfCom idag, ang min anmälan om programmet:

[img]http://www.catasa.se/mix/1ofcom010307.jpg[/img]
Bild


Snyggt jobbat. 8)
Senast redigerad av nassepuh 2011-05-04 10:28:25, redigerad totalt 1 gång.
nassepuh
Bannad
 
Inlägg: 2193
Anslöt: 2006-07-17

Inläggav Eyesonly » 2007-03-01 14:44:08

Hade hoppats på hårdare dom än så men nu vet tv3 iaf att de inte kan göra hur som helst. :evil:
Senast redigerad av Eyesonly 2011-05-04 10:28:25, redigerad totalt 1 gång.
Eyesonly
 
Inlägg: 972
Anslöt: 2006-11-05
Ort: Kristinehamn

Inläggav Jonte » 2007-03-01 23:09:10

Instämmer i snyggt jobbat!

Verkar vara nån rad som fattas i svarets andra sida, skulle du kunna skriva ut den, det vore kul att läsa hela??
Senast redigerad av Jonte 2011-05-04 10:28:25, redigerad totalt 1 gång.
Jonte
 
Inlägg: 1402
Anslöt: 2007-02-01

Inläggav catasa » 2007-03-01 23:22:36

Jonte skrev:Instämmer i snyggt jobbat!

Verkar vara nån rad som fattas i svarets andra sida, skulle du kunna skriva ut den, det vore kul att läsa hela??


jo, såg det. men så är det på mina papper som jag fick. jag har skannat det som jag fick :)
Senast redigerad av catasa 2011-05-04 10:28:25, redigerad totalt 1 gång.
catasa
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2007-01-22
Ort: Stockholms län

Inläggav Jonte » 2007-03-01 23:25:11

Då förstår jag, vi är helt enkelt dåliga på att läsa mellan raderna... :wink:
Senast redigerad av Jonte 2011-05-04 10:28:25, redigerad totalt 1 gång.
Jonte
 
Inlägg: 1402
Anslöt: 2007-02-01

Inläggav barracuber » 2007-03-02 10:00:54

:evil:

Jösses. Har missat hela den här historien, såg inte TV3-smörjan, var inte med på forumet då.

Tur att jag inte såg programmet, hade väl vräkt ut TVn genom fönstret.

Om några borde mailbombas så är det väl TV3. Och då är jag ändå snäll mot dom... :x

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 10:28:25, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Eyesonly » 2007-03-02 10:56:51

Har du snabbt bredband så kan du tanka hem det. Jag kan skicka det till dig om du vill. Hur stor inlåda har du på eposten. Alternativt så kan jag skicka den via msn messenger. Pm svaret.
Senast redigerad av Eyesonly 2011-05-04 10:28:25, redigerad totalt 1 gång.
Eyesonly
 
Inlägg: 972
Anslöt: 2006-11-05
Ort: Kristinehamn

Inläggav barracuber » 2007-03-02 13:50:48

Tack jag har 8 MB och tittar just nu på Webb-TV - det räcker...

Fyn f-n vilket missledande, amerikanskt våldsfrosseri!

Jag har inte läst hela den här tråden, vilket man alltid ska göra :oops: så ursäkta ifall jag upprepar saker....

Det allra värsta är att allmänheten kan få en totalt skev bild av Aspergers Syndrom. Finns det någon undersökning av ett eventuellt samband mellan AS och kriminalitet? Nån som vet?

Bra att skiten har anmälts!

"Aschberg"...

"psykisk störning med tydliga drag av Asperger"...

"[] upplever en störning som nånting ont som finns inom honom...."

"man är emotionellt avstängd..."

"man har svårt att tåla motsägelser och att tygla sina impulser..."

Det enda som kan stämma är ifall man har AS och är psykopat eller schizofren eller nåt samtidigt.

Men att påstå att Aspergers är orsaken till dåden...vadå källkritik?????

Har Hasse Aro verkligen ställt upp på det här? Jag tror jag kreverar :twisted:

Det farliga med det här programmet är att det kan ge upphov till bestialiteter som de själva skildrar... :x

Ska läsa hela den här tråden....

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 10:28:25, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav catasa » 2007-03-02 21:05:27

fullt svar, inklusive den rad som var borttappad i det svar jag fick, finns här:

http://www.attention-riks.se/site/downl ... 467bb19fda
Senast redigerad av catasa 2011-05-04 10:28:25, redigerad totalt 1 gång.
catasa
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2007-01-22
Ort: Stockholms län

Inläggav Pemer » 2008-07-24 4:26:21

Idag vet vi definitivt vilken skev bild programmet har gett den okunniga allmänheten av Asperger. Jag skriver just till Louise Thorley och påpekar detta. Ska bli intressant att se om ofcom kommer att dra några växlar på att vi nu skördar vad TV3 har sått.

Och så var det Strix som producerade skiten. Fan. De som jag har beblandat mig med två gånger. Fått syndapengar för staterandet som den där sol- och våraren i ett inslag i Lustgården... och sedan själv varit med i Outsiders... aaaargh....
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 10:28:25, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Pemer » 2008-07-24 4:33:29

Jag har också uppdaterat texten om Eklundrättegången.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 10:28:25, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in