Oxytocin

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Jag har en teori

Inläggav marcooleo » 2013-10-13 13:29:53

Ser att det finns att beställa på diverse amerikanska siter, frågan är om det är riktigt Oxytocin i flaskorna? Någon som vet om det går att köpa inom EU?
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Jag har en teori

Inläggav marcooleo » 2013-10-13 13:30:37

radix skrev:Även att leka med en icke-mammas bröstvårtor stimulerar oxytocin förresten.

Om man ändå hade det, kvinna som är mamma eller icke-mamma spelar inte mig någon roll. Gud vad man saknar kärleken och närheten ;)
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Jag har en teori

Inläggav radix » 2013-10-13 13:33:53

På grund av vasopressins avgörande betydelse för kroppens homeostas tycks medicinering för andra funktioner vara osannolik inom överskådlig framtid.


Vasopressinkramar kanske har en avgörande betydelse för kroppens homeostas?
radix
 
Inlägg: 911
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Malmö

Jag har en teori

Inläggav plåtmonster » 2013-10-13 13:42:35

marcooleo skrev:Ser att det finns att beställa på diverse amerikanska siter

Se till att de är akrediterade så att du inte får något giftigt istället.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Jag har en teori

Inläggav Toblerone » 2013-10-13 22:15:28

radix skrev:Vasopressin heter den manliga motsvarigheten.. har också tänkt i de där banorna lite. Enklaste vore ju att hitta nån att kramas med dock.
'

En partner har jag. Jag vill snarare ha något sånt för att klara av det bättre t.ex. på jobbet. Jag jobbar med människor, dvs. ungdomar, vilket kanske inte var bästa jobbval, men då visste jag ju inte heller att jag har Asperger. :roll:
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Jag har en teori

Inläggav Toblerone » 2013-10-13 22:19:08

Alien skrev:Finns det något som hindrar att läkare skriver ut oxytocinspray till de autister/aspergare som begär det?

Är man lyckligt nyförälskad så mår man förstås bra. Men nyförälskelsen varar inte i evighet, och sen har man iaf samma problem med andra människor. Kanske inte samma behov av att träffa nya människor (man har ju sin partner) men problem att klara av påtvingade men nödvändiga kontakter, t ex på jobbet.


Det är precis min tanke: Att man skulle kunna ha det, när man måste/förväntas vara social. Som på jobbet. Jag har också min partner, mina barn, och jag skulle nog också kunna hitta några vänner om jag skulle lägga ner mer tid på det.

Jag vet inte om det finns hinder. Det kan ju vara så att man inte har testat än vad som händer om man tar det regelbundet.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Jag har en teori

Inläggav Toblerone » 2013-10-13 22:21:16

Kanin skrev:Oxytocin tycks minska bakgrundsbrus i hjärnan hos personer med autism:
Neuromodulatory control by oxytocin is essential to a wide range of social, parental and stress-related behaviours. Autism spectrum disorders (ASD) are associated with deficiencies in oxytocin levels and with genetic alterations of the oxytocin receptor (OXTR). Thirty years ago, Mühlethaler et al. found that oxytocin increases the firing of inhibitory hippocampal neurons, but it remains unclear how elevated inhibition could account for the ability of oxytocin to improve information processing in the brain. Here we describe in mammalian hippocampus a simple yet powerful mechanism by which oxytocin enhances cortical information transfer while simultaneously lowering background activity, thus greatly improving the signal-to-noise ratio.

Scott F Owen et al (2013) Oxytocin enhances hippocampal spike transmission by modulating fast-spiking interneurons. Nature. http://www.nature.com/nature/journal/v500/n7463/full/nature12330.html

För en mer lätttillgängling sammanfattning se till exempel http://www.medicalnewstoday.com/releases/264393.php.


Fas II-studie (http://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT01944046) är på gång med oxytocin-nässpray för behandling av autism:
A naturally occurring hormone, oxytocin plays a critical role in sociability and affiliation. In the Autism Speaks-funded pilot study, researchers administered oxytocin or saline nasal spray to 25 children and teens twice a day for 2 months. The children who received oxytocin showed greater improvement in social behaviors compared to those who received the inactive nasal spray. Based in part on these promising results, the National Institutes of Health (NIH) awarded $12.6 million to fund a national clinical trial.

http://www.autismspeaks.org/science/science-news/researchers-launch-study-oxytocin-nasal-spray

Ytterligare en fas II-studie:
Intranasal Oxytocin Treatment for Social Deficits in Children With Autism (http://clinicaltrials.gov/show/NCT01624194)


Så jag ligger rätt där? Det var ju intressant! :D
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Jag har en teori

Inläggav Toblerone » 2013-10-13 22:27:24

plåtmonster skrev:Oxytocin är inte könsspecifikt däremot ökar det vid t.ex amning. Något som killar inte gör..
Vasopressin gör att ev partner är mer monogam.

Dock kan oförmågan att läsa personer i kombination med oxytocin vara en dålig kombination.


Jag tror jag förstår vad du menar. Inte så bra om man glatt knyter kontakter med helt otrevliga människor. Fast, man säkert på något sätt sålla ut olämpliga personer. Eller ta hjälp av någon.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Jag har en teori

Inläggav Toblerone » 2013-10-13 22:32:52

marcooleo skrev:Ser att det finns att beställa på diverse amerikanska siter, frågan är om det är riktigt Oxytocin i flaskorna? Någon som vet om det går att köpa inom EU?


Det tycker jag inte är en bra ide! Man vet inte vad som händer om man tar det, om det handlar om större mängder och/eller längre tid. Det behövs lite forskning först. Jag ska fråga några läkare, tror jag. Jag har redan frågat min man, som är kemist. Han tycker visserligen också att det inte bör vara farlig.... Men läkare eller läkemedelsforskare borde veta mer.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Jag har en teori

Inläggav Kanin » 2013-10-14 7:37:41

Effekterna av oxytocin är särskilt på längre sikt osäkra och hormonet kan även ha negativa sociala konsekvenser:
But can oxytocin live up to the hype? Research does link it to increased trust, social bonding and even a predisposition to donate to charity. It’s these positive influences that make researchers hopeful that it could help treat mental health disorders, including autism, social anxiety disorder and schizophrenia. Small-scale, preliminary studies show that a sniff of the hormone enables people with autism to better read social cues and allays social anxiety among those with social anxiety disorder. Some physicians are so convinced in the promise of oxytocin, they’ve started prescribing it to children with autism.

That makes oxytocin researchers nervous. Too many questions remain unanswered, including how it works and under what circumstances. On top of those concerns, recent studies suggest that oxytocin may also have a darker side: For some people it might actually decrease trust and sociability and, depending on the context, high levels of the hormone might be a sign that a close relationship is troubled.

“People got carried away with the idea of the cuddle hormone,” says University of California, Los Angeles, psychologist Shelley E. Taylor, PhD. Her work on oxytocin suggests that the hormone is high in women whose relationships are in distress. “It’s never a good idea to map a psychological profile onto a hormone; they don’t have psychological profiles.”

Oxytocin’s other side - http://www.apa.org/monitor/2011/03/oxytocin.aspx


Höga nivåer av oxytocin är associerade med förstorad prostata (oxytocin tycks modulera testosteronproduktionen och omvandling till DHT).

Höga doser av oxytocin verkar vattensparande och kan leda till högt blodtryck och i värsta fall vattenförgiftning.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Jag har en teori

Inläggav Kanin » 2013-10-14 8:07:04

En intressanta översiktsartikel:
Social effects of oxytocin in humans: context and person matter
http://www18.homepage.villanova.edu/die ... Review.pdf
Taken together, these studies support the view that oxytocin improves emotion recognition only under certain circumstances, such as when a task is demanding for the individual performing it; they also indicate that there is a point beyond which oxytocin cannot improve social cognitive abilities
As with the social cognition data, however, a closer look reveals the variable nature of the effects of oxytocin on prosociality. As detailed (Table 1), almost half of the studies/outcomes reported in the prosociality domain found no significant main effect of oxytocin (not including those where the main effect of oxytocin is not reported). Moreover, situational or individual difference factors moderated 60% of the outcomes reported. Finally, although many of the reported effects of oxytocin were positive/beneficial, a sizeable minority (21%) of the published studies on oxytocin and prosociality report negative – that is, antisocial (i.e.not prosocial) – effects, such as increasing feelings of envy, mistrust, attachment insecurity or outgroup derogation.
Preliminary evidence concerning the effects of oxytocin have produced optimism about its potential to improve social cognition in autistic individuals, and to facilitate trust and reduce social anxiety in conditions such as social phobia and borderline personality disorder. We share this enthusiasm but believe that all such work should be mindful of the variance in extant findings and the idea that oxytocin, although helpful in some contexts, might not be helpful in others.
In fact, the context- and person-dependent nature of oxytocin indicates that a more strategic therapeutic approach might be warranted. One fruitful strategy might be to combine oxytocin pharmacotherapy with a psychosocial intervention to target specific cognitive or behavioral outcomes. For example one could administer oxytocin in conjunction with face processing or emotion recognition training to target social cognitive deficits in autism.
The research reviewed in preceding sections indicates that the view of exogenous oxytocin as broadly and invariantly improving social cognition or prosocial behavior is incorrect, and could impede progress in understanding the function and potential utility of it in treatment. We propose that exogenous oxytocin can be viewed as altering the basic processing of social stimuli, for example the salience of interpersonal cues that in turn could produce a wide variety of behavioral effects depending on situational and/or dispositional factors.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Jag har en teori

Inläggav Kanin » 2013-10-14 8:11:04

En bredare översiktsartikel:
Oxytocin: Crossing the Bridge between Basic Science and Pharmacotherapy
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1 ... 0185.x/pdf

Oxytocin tycks ha en mängd olika funktioner i kroppen och vara inblandat i sexuell aktivitet, erektion, ejakulation, graviditet, livmoderkontraktioner, mjölkutsöndring, modersbeteende, benskörhet, diabetes, cancer, social sammanhållning, stress, smärta, etc.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Jag har en teori

Inläggav Toblerone » 2013-10-14 12:58:31

Kanin skrev:Effekterna av oxytocin är särskilt på längre sikt osäkra och hormonet kan även ha negativa sociala konsekvenser:
But can oxytocin live up to the hype? Research does link it to increased trust, social bonding and even a predisposition to donate to charity. It’s these positive influences that make researchers hopeful that it could help treat mental health disorders, including autism, social anxiety disorder and schizophrenia. Small-scale, preliminary studies show that a sniff of the hormone enables people with autism to better read social cues and allays social anxiety among those with social anxiety disorder. Some physicians are so convinced in the promise of oxytocin, they’ve started prescribing it to children with autism.

That makes oxytocin researchers nervous. Too many questions remain unanswered, including how it works and under what circumstances. On top of those concerns, recent studies suggest that oxytocin may also have a darker side: For some people it might actually decrease trust and sociability and, depending on the context, high levels of the hormone might be a sign that a close relationship is troubled.

“People got carried away with the idea of the cuddle hormone,” says University of California, Los Angeles, psychologist Shelley E. Taylor, PhD. Her work on oxytocin suggests that the hormone is high in women whose relationships are in distress. “It’s never a good idea to map a psychological profile onto a hormone; they don’t have psychological profiles.”

Oxytocin’s other side - http://www.apa.org/monitor/2011/03/oxytocin.aspx


Höga nivåer av oxytocin är associerade med förstorad prostata (oxytocin tycks modulera testosteronproduktionen och omvandling till DHT).

Höga doser av oxytocin verkar vattensparande och kan leda till högt blodtryck och i värsta fall vattenförgiftning.


Oj, det där låter inte alls bra. Jag har redan för hög blodtryck. :?
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Jag har en teori

Inläggav Toblerone » 2013-10-14 13:08:44

Kanin skrev:En intressanta översiktsartikel:
Social effects of oxytocin in humans: context and person matter
http://www18.homepage.villanova.edu/die ... Review.pdf
Taken together, these studies support the view that oxytocin improves emotion recognition only under certain circumstances, such as when a task is demanding for the individual performing it; they also indicate that there is a point beyond which oxytocin cannot improve social cognitive abilities
As with the social cognition data, however, a closer look reveals the variable nature of the effects of oxytocin on prosociality. As detailed (Table 1), almost half of the studies/outcomes reported in the prosociality domain found no significant main effect of oxytocin (not including those where the main effect of oxytocin is not reported). Moreover, situational or individual difference factors moderated 60% of the outcomes reported. Finally, although many of the reported effects of oxytocin were positive/beneficial, a sizeable minority (21%) of the published studies on oxytocin and prosociality report negative – that is, antisocial (i.e.not prosocial) – effects, such as increasing feelings of envy, mistrust, attachment insecurity or outgroup derogation.
Preliminary evidence concerning the effects of oxytocin have produced optimism about its potential to improve social cognition in autistic individuals, and to facilitate trust and reduce social anxiety in conditions such as social phobia and borderline personality disorder. We share this enthusiasm but believe that all such work should be mindful of the variance in extant findings and the idea that oxytocin, although helpful in some contexts, might not be helpful in others.
In fact, the context- and person-dependent nature of oxytocin indicates that a more strategic therapeutic approach might be warranted. One fruitful strategy might be to combine oxytocin pharmacotherapy with a psychosocial intervention to target specific cognitive or behavioral outcomes. For example one could administer oxytocin in conjunction with face processing or emotion recognition training to target social cognitive deficits in autism.
The research reviewed in preceding sections indicates that the view of exogenous oxytocin as broadly and invariantly improving social cognition or prosocial behavior is incorrect, and could impede progress in understanding the function and potential utility of it in treatment. We propose that exogenous oxytocin can be viewed as altering the basic processing of social stimuli, for example the salience of interpersonal cues that in turn could produce a wide variety of behavioral effects depending on situational and/or dispositional factors.



Tack! Det var väldigt intressant info. Någonstans hade jag också förväntat mig att det inte skulle vara så enkelt. Det här handlar ju iofs mest om "non-responders" och om vissa biverkningar. Det har man ju med så gott som alla mediciner. Intressant....
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Jag har en teori

Inläggav Miche » 2013-10-14 13:32:10

Jag är nog en oxytocinjunkie, men jag införskaffar det genom att umgås intensivt med min flickvän vilket gör att både jag och hon mår bra, eventuella bieffekter får vi väl ta...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Jag har en teori

Inläggav Kanin » 2013-10-14 14:01:25

Miche skrev:Jag är nog en oxytocinjunkie, men jag införskaffar det genom att umgås intensivt med min flickvän vilket gör att både jag och hon mår bra, eventuella bieffekter får vi väl ta...

Det ger förmodligen inte samma bieffekter när oxytocin tillförs lokalt i hjärnan för specifika funktioner som när det tillförs externt, och för betydande negativa perifera bieffekter krävs som sagt höga doser. Det är dock inte säkert att ditt umgänge ger oxytocinets alla fördelar.

Det är osäkert exakt var oxytocinet hamnar när det tillförs, men den nässpray som vanligtvis används tycks åtminstone kunna nå hjärnan i signifikanta mängder. Möjligen kan de receptoragonister som utvecklas ge en mer precis effekt.


En studie som visar positiva effekter:
Intranasal oxytocin versus placebo in the treatment of adults with autism spectrum disorders: a randomized controlled trial
http://www.molecularautism.com/content/3/1/16

... och en som nyligen inte lyckades påvisa några signifikanta positiva effekter för personer med autism:
Nasal Oxytocin for Social Deficits in Childhood Autism: A Randomized Controlled Trial.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23888359
http://newsroom.unsw.edu.au/news/scienc ... fit-autism
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Jag har en teori

Inläggav Alien » 2013-10-14 14:28:26

Kanske inte lämpligt för alla alltid.

Men tänk om man kunde spreja in lite oxytocin inför speciella tillfällen (om det visar sig att man svarar på det med att bli mer social): Inför anställningsintervjun, första dejten, festen etc.

Oxytocin i samband med terapi för långsiktig effekt även utan oxytocin sedan låter också bra.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Jag har en teori

Inläggav radix » 2013-10-14 14:30:50

Spädbarn som ingen rör vid utvecklas inte som de ska och dör ofta i kribba. Jag personligen tror att kramar är väldigt vettigt iaf.
radix
 
Inlägg: 911
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Malmö

Oxytocin

Inläggav Gripandekylig » 2013-10-15 4:46:23

Alien skrev:Finns det något som hindrar att läkare skriver ut oxytocinspray till de autister/aspergare som begär det?

Skulle man fastna vid den medicinen och använda den ofta och mycket så kan man drabbas av vattenintoxikation.
FASS skrev:Eftersom oxytocin har en lätt antidiuretisk effekt, kan långvarigt bruk med höga doser och stora volymer vätska orsaka vattenintoxikation med hyponatremi.

Att oxytocinsprayen har antidiuretisk effekt innebär att man kissar mindre och hyponatermi innebär skadligt låga halter av natriumjoner i förhållande till vätskevolymen. Dock bör man kunna motverka urinationsproblemen genom att dricka kaffe eller te samtidigt om man nu nödvändigtvis behöver bruka höga doser.

Även andra problem omnämns på Wikipedia och i Fass men de är inte lika farliga som just urinretentionen vilket i vissa rapporterade fall har föranlett död.

Men egentligen borde man ju kunna förskriva medicinen även till människor med autismspektrumproblematik vad jag kan se. Jag kan fråga min läkare på torsdag om detta ifall jag minns.

(Detta angående hyponatermin är för övrigt mycket intressant för mig då jag själv upplevt problem som liknar symptomen för det tillståndet under den senaste tiden men aldrig sammankopplat mitt vatten- och resorbdrickande med problematiken utan mer trott att det berott på medicinering. Jag ska göra lite experiment på detta.)
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Oxytocin

Inläggav neatrollet » 2013-10-15 12:36:13

Jag har ett bolltäcke som "kramar" mig på kvällar,nätter och när jag behöver ta det lugnt, hjälper detta täcke att öka oxytocin i kroppen?

Kramar är i varje fall bäst, enligt mig, om det är med rätt person, har turen att vuxit upp i en kramig familj :-)Happy
neatrollet
Ny medlem
 
Inlägg: 11
Anslöt: 2013-10-09
Ort: Luleå

Återgå till Aspergare och vården



Logga in