Du vet att du är en aspie när...

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Kaktus » 2013-10-13 22:07:42

Kevlarsoul skrev:När du har svårt att vara glad över att få en till kusin, de förstör ju din perfekta kusinsymmetri med 10 kusiner, 5 flickor och 5 pojkar.

Ooh, känner nästan igen det.
Min kusin ska få barn och jag hatar småbarn, de skriker och man kan inte föra en debatt med de om utsatta grupper i samhället.
+ att jag måste lära könna en person till :(
Kaktus
 
Inlägg: 62
Anslöt: 2013-02-03

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Pieohpah » 2013-10-13 22:11:34

...du tycker att en extra liten grogg är bra på söndagskvällen för att ta udden av ångesten... Inför veckan och livet!
Pieohpah
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2012-01-05
Ort: Stockholm

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav totizedger » 2013-10-17 2:38:28

Du gör vad som helst för att inte råka ut för höga ljud

Du pratar med din dator eller tv

Blir arg om du råkar slå i armen i dörrkanten för att du tycker att det var dörrens fel
totizedger
 
Inlägg: 116
Anslöt: 2011-05-22

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Kaktus » 2013-10-17 6:45:56

totizedger skrev:Du gör vad som helst för att inte råka ut för höga ljud

Du pratar med din dator eller tv

Blir arg om du råkar slå i armen i dörrkanten för att du tycker att det var dörrens fel


Du berättar när du spelar själv exakt hur ditt lag kan vända en match men säger inget i mikrofonen.
Men när du "måste" säga att din badanka ramlade ner på golvet både i mikrofonen och textchatten.
Kaktus
 
Inlägg: 62
Anslöt: 2013-02-03

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav kiddie » 2013-11-07 21:45:22

... du ser ämnet "Har du hemsida eller blogg?" och vill gå dit och skriva "ja" fast du inte tänker länka eller berätta om den.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Schmetterling » 2013-11-08 16:43:05

kiddie skrev:... du ser ämnet "Har du hemsida eller blogg?" och vill gå dit och skriva "ja" fast du inte tänker länka eller berätta om den.

Haha, Hermionesyndromet; att vilja svara på alla frågor.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Schmetterling » 2013-11-08 16:44:04

totizedger skrev:Blir arg om du råkar slå i armen i dörrkanten för att du tycker att det var dörrens fel

+1
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Flinta » 2013-11-08 17:52:50

ssssss skrev:Du blir alldeles desorienterad när någon får för sig att ställa en följdfråga på ett av dina, på förhand inövade, svar på någon av standardfrågorna.

+1
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav rbroberg » 2013-11-27 18:09:31

...du blir irriterad på att folk inte vet om det var hönan eller ägget som kom först. Det är ju självklart att det var hönan. Man fick ju lära sig i skolan att nya arter utvecklas från redan befintliga arter, och såvitt jag vet är hönan en art, men inte ägget!
rbroberg
 
Inlägg: 148
Anslöt: 2013-11-27
Ort: Göteborg

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Vaniljflickan » 2013-11-27 18:43:24

rbroberg skrev:...du blir irriterad på att folk inte vet om det var hönan eller ägget som kom först. Det är ju självklart att det var hönan. Man fick ju lära sig i skolan att nya arter utvecklas från redan befintliga arter, och såvitt jag vet är hönan en art, men inte ägget!


Men alltså, när är en höna en höna då? vad var den för djur innan? kanske var det en avel på två olika djur som skapade hönan och i sådana fall så var väl hönan först i ägget innan den kläcktes.
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav rbroberg » 2013-11-27 19:00:59

Jo, jag har funderat på det också. Men det bör väl "typ" vara en höna som lägger ägget... men som du säger beror det ju på när en höna räknas som en höna. Vad är kriterierna för arten höna? Och vilken art var innan, och arten som var innan... när är den arten just den arten? Var går gränsen? Kan man kanske återuppliva vetenskapsmannen,(var det Darwin?) Och fråga honom?

... du vet att du är en aspie när du lägger ner all din energi för att komma fram till hur det egentligen ligger till med hönan och ägget, och inte drar dig för att ringa till en vetenskapsman och fråga.
rbroberg
 
Inlägg: 148
Anslöt: 2013-11-27
Ort: Göteborg

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Vaniljflickan » 2013-11-27 19:38:40

rbroberg skrev:Jo, jag har funderat på det också. Men det bör väl "typ" vara en höna som lägger ägget... men som du säger beror det ju på när en höna räknas som en höna. Vad är kriterierna för arten höna? Och vilken art var innan, och arten som var innan... när är den arten just den arten? Var går gränsen? Kan man kanske återuppliva vetenskapsmannen,(var det Darwin?) Och fråga honom?

... du vet att du är en aspie när du lägger ner all din energi för att komma fram till hur det egentligen ligger till med hönan och ägget, och inte drar dig för att ringa till en vetenskapsman och fråga.


:D
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Miche » 2013-11-27 21:33:32

rbroberg skrev:...du blir irriterad på att folk inte vet om det var hönan eller ägget som kom först. Det är ju självklart att det var hönan. Man fick ju lära sig i skolan att nya arter utvecklas från redan befintliga arter, och såvitt jag vet är hönan en art, men inte ägget!

Ledsen, men det är precis tvärtom, ägg har lagts av djur långt innan det fanns hönor.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Solkatten » 2014-07-22 13:51:42

... du ska laga mat men saknar en viktig ingrediens och hellre struntar i det helt och hållet än att ströva ner till affären runt hörnet för då måste du ju träffa folk och utsätta dig för kassakö-monstret.

... du kommer ihåg exakt vilka instruktioner du fått till en uppgift på t ex jobbet men helt glömt bort ansiktet/namnet på den som gav dig uppgiften så du vet inte vem du ska kontakta när du är klar. Lösning: vänta tills samma människa kommer tillbaka för att kolla hur det går. Problem: det kommer så många som ev kan vara den människan och du känner dig dum för att du inte vet om du förväntas säga något till den eller ej.

... du måste ta med dig minst 3 likadana plagg i din storlek till provrummet för att välja ut den med de mest korrekta sömmarna men...

... du vill helst inte gå i affärer överhuvudtaget så du beställer kläderna på nätet...

... för att upptäcka att högerskon inte är exakt likadan som vänsterskon, att mönsterpassningen inte är perfekt och det måste vara symmetri. Så du beställer samma par skor igen för att se om du kan ta vänsterskon från den första beställningen ihop med högerskon från den andra o sen returnera de som inte funkade.

... du delar tvättrum med en annan person och du går igenom den andres exakta rutiner och tvättprogram för att kunna schemalägga så ni aldrig behöver befinna er i tvättstugan samtidigt under tvättiden (minutprecisionen är kritisk)

... din nogranna uträkning inte stämmer och människan öppnar dörren och du försöker vara trevlig för att inte verka som dendärawkwardpersonensomtvättarsamtidigt. Men misslyckas och kläcker "Jag trodde inte du skulle komma riktigt än".

... Du lyssnar på ett samtal mellan två personer på lunchen, på radion eller på tv/film och hela tiden försöker förutspå exakt vad de kommer svara härnäst. För att inse att du gissar rätt på det mesta.

... Folk skrattar åt hur du spänner ögonbrynen i ett desperat försök att se intresserad ut av de dem säger. För du vet inte hur man gör för att se intresserad ut.

... Du städar och lägger all småskit som inte riktigt har nån plats i en påse under sängen för att få fram illusionen av ett städat rum/lägenhet tills...

... du tillslut har 10påsar under sängen och desperat försöker hitta den där nagelsaxen och du vet inte i vilken av påsarna den ligger så du skaffar en ny nagelsax istället för att riskera att förstöra ordningen i kaoset.
Solkatten
 
Inlägg: 34
Anslöt: 2014-03-10

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Miche » 2014-07-22 13:54:01

Härlig beskrivning. Tack för ett gott skratt.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav antonius » 2014-07-22 15:52:54

@Solkatten du beskrev just mitt liv... :o
antonius
 
Inlägg: 21878
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Pieohpah » 2014-07-22 16:31:55

@Solkatten - huvudet på spiken
Pieohpah
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2012-01-05
Ort: Stockholm

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav notwoodstock » 2014-07-22 17:46:16

(skrivet igen - tål att upprepas, så humoristiskt:)

...du inte ens passar in i Aspie Forum-gänget, för att du har trassel med att uppföra dig likadant.

(Förutom han som skrev att han tyckte att han var smartare än alla, (men jag är nuförtiden, p.g.a schizofrenin, ganska korkad Akademiker, 55+. :-)006 ))

Vi är lika korta i rocken, fast blev klart distanserade av nå'n.
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Pieohpah » 2014-07-22 17:46:58

... dottern har lärt sig göra origamimuggar, och arrangerar så här. Påbrå?!? :)

3usytavy.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Pieohpah
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2012-01-05
Ort: Stockholm

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav notwoodstock » 2014-07-22 17:51:27

MsTibbs skrev:Jag börjar med att citera Vetej från tråden "damage control and coping":

1. You know you're an aspie when you know how to kill yourself with your special interest.


Var intresserad av Judo som liten. Fröken blev orolig för en så ordningssam person, när jag lekte Judo. :-)Happy :oops:
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav tunga moln » 2015-01-08 15:42:29

...du tror att du måste ge en mycket utförlig självbiografi om allt som någonsin hänt i livet fram tills nu när någon frågar "hur är läget?". Men det slutar med att du står där helt tyst och är socialt utmattad för dagen...
tunga moln
 
Inlägg: 166
Anslöt: 2014-09-02
Ort: Uppe bland molnen.

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav kiddie » 2015-01-08 19:47:22

När någon frågar om du saknat honom och du svarar att du noterat hans frånvaro och bitvis funnit den frustrerande.

Jag lovar, folk vill att man säger ngt annat. :-)051
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Hettan » 2015-01-08 19:57:46

Miche skrev:
rbroberg skrev:...du blir irriterad på att folk inte vet om det var hönan eller ägget som kom först. Det är ju självklart att det var hönan. Man fick ju lära sig i skolan att nya arter utvecklas från redan befintliga arter, och såvitt jag vet är hönan en art, men inte ägget!

Ledsen, men det är precis tvärtom, ägg har lagts av djur långt innan det fanns hönor.

Frågan är väl snarare, vilket kom först, hönan eller höneägget, vilket i så fall beror på om man ser ägget efter vad som lägger det eller vad det innehåller.

Låt oss kalla arten innan hönen för "Pre-hönan".

Pre-hönan lägger ett ägg som innehåller en höna

är det ett pre-höneägg eller ett höneägg? Jag röstar på pre-höneägg med en höna(kyckling) i.

Då kom alltså hönan först om vi går efter den här logiken.
Hettan
 
Inlägg: 591
Anslöt: 2013-05-13

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav antonius » 2015-01-08 20:22:34

...oroar dig i månader för ett personalmöte, så till den grad att du hoppas du är sjuk, så du kan med gott samvete utebli :-)006
antonius
 
Inlägg: 21878
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in