Olika former av OS - system i smartphones - Fördel - nackdel

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Olika former av OS - system i smartphones - Fördel - nackdel

Inläggav kullan » 2013-09-22 13:47:03

Ja det finns några olika operativsystem i smartphones.

IOS - Iphone: Många påstår att det är skitenkelt att använda detta. Jag har hört det motsatta. Nackdelen är att måste binda upp sig på ett konto hos Itunes. Det känns inte alls bra. Fördelen är väl att utbudet av appar är snäppet högre än hos övriga OS - system

Android: Även här säger många att det är skitenkelt att använda. Ja om man är teknikkunnig kanske men inte annars. Nackdelen är att man måste ha ett konto hos google. Känns så där lagom kul. fördelen är att man kan välja märke mer efter tycke och smak och inte vara bunden vid Apple - produkter.

Windows - Windowsphone: Här är det W8 som gäller. Enligt vissa det smidigaste OS - systemet i en mobil man kan ha. Vet inte själv då jag ej provat men jag känner att det nog är rätt smidigt. Nackcelen: Ett fåtal modeller att välja på och ett lite sortiment på aappar att välja på än så länge. Fördelen: OS - systemet påminner om det man har på datorn. Man slipper ha ett konto på någons hemsida för att få in apparna. Man laddar ner de på datgorn och för över de på mobilen via blåtand - funktionen. Enkelt och smidigt.

Sedan finns det Blackberry men dom vet jag inget om öht och sen ska doro ha en egen variant på den androida tekniken.

Ja men vad anser ni som använder något av dessa? Varför ska man välja Iphone öht istället för android? Detta handlar om tycke och smak antar jag men det vore intressant.


Moderator marxisten: Korrigerade förkortningen på operativsystem till OS
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Olika former av OP - system i smartphones - Fördel - nackdel

Inläggav Hundralappen » 2013-09-22 15:08:18

Skriv OS istället så förstår folk vad du menar.

iOS - man behöver bara iTunes om man ska föra över musik, typ. Vill man föra över filer från mobilen dyker faktiskt iPhonen upp som extern disk i Windows.

Android - Bra om man verkligen vill pilla i bottnen med den och sådär. Väldigt mycket man kan göra där.

Windows - Vet inget om det i mobiler, förutom att det är väldigt enerverade på datorer. Windows 7 är så mycket trevligare då.


Smaksak vad man väljer. Jag tycker iPhone är väldigt lättanvänlig och saknar inga funktioner i den. Iallafall i nuläget.
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

Olika former av OP - system i smartphones - Fördel - nackdel

Inläggav plåtmonster » 2013-09-22 15:59:49

iOS - Det fascistoida operativet med mikromanagement.

Android - Du får lov att använda din egen telefon.

Windows - Saknar du buggar och virus, här är uppföljaren i din ficka!

CyanogenMod och Replicant - Om du vill bryta dig fri.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Olika former av OP - system i smartphones - Fördel - nackdel

Inläggav Miche » 2013-09-22 19:12:52

iOS - väldigt styrt av Apple vad man får och inte får göra, enligt många väldigt lättanvänt (jag håller inte med)
Android - massor av versioner inklusive piratversioner, orkar man inte mickla är det kanske inte det bästa valet
Windows8 - inte alls så enkelt att använda som påstås, få appar och gott om buggar
Bada - Samsungs egna OS, verkar närmast dött nu, få appar, rätt få vill utveckla appar
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Olika former av OP - system i smartphones - Fördel - nackdel

Inläggav barracuber » 2013-09-22 19:20:12

Flera uppstickare på gång om man kan vänta lite....

(2) och (3) är linuxbaserade liksom Androd är, men userinterfacet i (1) faktiskt är gjort med HTML5, CCS3 och javascript (kärnan är dock linuxbaserad)
Senast redigerad av barracuber 2013-09-22 19:23:36, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Olika former av OP - system i smartphones - Fördel - nac

Inläggav Zirre » 2013-09-22 19:22:27

Binda upp sig på konto hos iTunes om man har iOS, nja det stämmer nog inte.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Olika former av OS - system i smartphones - Fördel - nackdel

Inläggav Tor_och_i2p » 2013-09-30 22:26:58

barracuber skrev:Flera uppstickare på gång om man kan vänta lite....

[list](1) Mozillas Firefox OS
[borttaget]men userinterfacet i (1) faktiskt är gjort med HTML5, CCS3 och javascript (kärnan är dock linuxbaserad)

Har det inte funnits telefoner eller mobila OS tidigare som har haft stöd för HTML5, CSS3 och/eller Javascript?

Å ena sidan finns Firefox OS Simulator 4.0 som Firefox tillägg, men telefonerna dröjer nog.
Tor_och_i2p
Inaktiv
 
Inlägg: 773
Anslöt: 2011-08-11
Ort: IPv4+IPv6

Olika former av OS - system i smartphones - Fördel - nackdel

Inläggav kullan » 2013-10-03 20:38:35

Är det lättare att betala ev. Betalappar till en Iphone?
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Olika former av OS - system i smartphones - Fördel - nackdel

Inläggav snyft » 2013-10-08 19:31:13

Android ger mer möjligheter än IOS men som du säger bör man vara teknikkunnig eller åtminstone intresserad för att det ska vara ett garanterat val.

Android har en massa olika roms som ändrar hur telefonen sköts och ser ut.
Exempel: http://www.cyanogenmod.org och http://en.miui.com/

kullan skrev:Är det lättare att betala ev. Betalappar till en Iphone?

Det är samma process, skriv in kredituppgifter gå in på respektive affär, sök/välj och betala.
snyft
 
Inlägg: 237
Anslöt: 2011-10-29

Olika former av OS - system i smartphones - Fördel - nackdel

Inläggav kullan » 2013-10-08 19:35:10

Det är alltså samma " skit" oavsett OP - system. kunde just tänka mig det.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Återgå till IT-forum



Logga in