Vad har ni för erfarenhet av alternativterapi?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vad har ni för erfarenhet av alternativterapi?

Inläggav mikael » 2011-03-19 12:51:44

Själv fick jag tips av min läkare att börja med mindfullnes och meditation.
Han rekomenderade ACEM-institutet som samarbetar med karolinska univeritetssjukhustets psykiatriker.
Har en meniskskada samt hög blodtryck och lite andra åkommor.
mikael
 
Inlägg: 1591
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Stockholm

Re: Vad har ni för erfarenhet av alternativterapi?

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-04-14 8:44:03

Beror på vad du menar med alternativ medicin.
Själv försöker jag att träna yoga varje dag i 20-30 minuter, men det gör jag mest för att känna mig mer samlad.
Sen går jag även på psykosocial måleri- och keramikgrupp. Vet inte om det räknas som alternativ medicin men det hjälper mig i alla fall.
Medicinväg så är det valeriana som gäller och ibland även koffeintabletter, båda för samma problem nämligen oro/ångest och rastlöshet/hyperaktivitet.
Sen ser jag även till att ta omega 3 kapslar och multivitamineral-tabletter (med allt innehåll direkt från naturen).
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Vad har ni för erfarenhet av alternativterapi?

Inläggav Miche » 2011-04-14 10:41:44

Jag har en kompis som är skitduktig på healing och driver eget med det (parallellt med sitt ordinarie jobb)!

Han har lagt sina händer på mina axlar och rygg några gånger, det blir varmt utav bara f'n och smärtor släpper, han har dessutom botat både sin mamma och exfru från cancer (enligt egen utsago). Det var när han besökte mamman som hade veckor kvar att leva och han satt och höll i henne flera timmar varje dag han upptäckte förmågan, mamman blev sakta bättre och läkarna sa efter en läkarundersökning att cancern var spårlöst borta.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Vad har ni för erfarenhet av alternativterapi?

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-04-14 16:28:00

Miche skrev:Han har lagt sina händer på mina axlar och rygg några gånger, det blir varmt utav bara f'n och smärtor släpper,


Låter som typ Reiki.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Vad har ni för erfarenhet av alternativterapi?

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-04-14 16:41:35

Full dos av EyeQ gör en enorm skillnad för mig - på humöret, koncentrationsförmågan och ticsen. Det gör mig också mer närvarande. Skillnaden på min sexårige son (ännu odiagnostiserad) är fundimental.
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Vad har ni för erfarenhet av alternativterapi?

Inläggav Meejj » 2013-06-03 10:10:54

Hej,

Finns många bra alternativa metoder. Man får väl prova sig fram och kolla vad som
passar för en själv.
Meejj
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2013-05-30
Ort: Sthlm

Vad har ni för erfarenhet av alternativterapi?

Inläggav Krokus » 2013-07-03 1:51:59

Miche skrev:Jag har en kompis som är skitduktig på healing och driver eget med det (parallellt med sitt ordinarie jobb)!

Han har lagt sina händer på mina axlar och rygg några gånger, det blir varmt utav bara f'n och smärtor släpper, han har dessutom botat både sin mamma och exfru från cancer (enligt egen utsago). Det var när han besökte mamman som hade veckor kvar att leva och han satt och höll i henne flera timmar varje dag han upptäckte förmågan, mamman blev sakta bättre och läkarna sa efter en läkarundersökning att cancern var spårlöst borta.


Låter intressant. Vad har han för hemsida?
Krokus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 54
Anslöt: 2013-06-28

Vad har ni för erfarenhet av alternativterapi?

Inläggav Krokus » 2013-07-03 1:54:29

Själv har jag provat shamansk healing, reiki-healing och tankefältsterapi.
Upplevde väldigt starka och tydliga resultat av den shamanska healingen, även om det inte varade så länge. Man måste kanske gå flera gånger. Tankefältsterapin upplevde jag gav väldigt tydliga och omedelbara resultat, och reiki-healingen gav med diffusa resultat över längre tid. Men jag rekommenderar alla dessa tre behandlingsmetoder.
Krokus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 54
Anslöt: 2013-06-28

Vad har ni för erfarenhet av alternativterapi?

Inläggav Batman » 2013-07-28 0:22:03

Krokus skrev:Själv har jag provat shamansk healing, reiki-healing och tankefältsterapi.
Upplevde väldigt starka och tydliga resultat av den shamanska healingen, även om det inte varade så länge. Man måste kanske gå flera gånger. Tankefältsterapin upplevde jag gav väldigt tydliga och omedelbara resultat, och reiki-healingen gav med diffusa resultat över längre tid. Men jag rekommenderar alla dessa tre behandlingsmetoder.

Troligtvis placebo. Finns inget överhuvudtaget som tyder på att dessa typer av "behandling" har någon effektiv, men än placebo.
Batman
 
Inlägg: 780
Anslöt: 2013-07-27

Vad har ni för erfarenhet av alternativterapi?

Inläggav Batman » 2013-07-28 0:35:07

Miche skrev:Jag har en kompis som är skitduktig på healing och driver eget med det (parallellt med sitt ordinarie jobb)!

Han har lagt sina händer på mina axlar och rygg några gånger, det blir varmt utav bara f'n och smärtor släpper, han har dessutom botat både sin mamma och exfru från cancer (enligt egen utsago). Det var när han besökte mamman som hade veckor kvar att leva och han satt och höll i henne flera timmar varje dag han upptäckte förmågan, mamman blev sakta bättre och läkarna sa efter en läkarundersökning att cancern var spårlöst borta.


Att skriva att någon är "skitduktig" på något som inte ens fungerar är väl lite att ta i? Där finns inga studier, inga resultat och absolut inget som styrker det någon råkar påstå. Anekdoter är allt, och dessa kan vem som helst hitta på.
Beprövad teknik finns av en anledning (likaså vetenskap), att dessa ger resultat. Kvacksalveri är lurendrejeri som kostar pengar, och skulle någon av någon anledning känna sig bättre är detta ren och skär placebo.
Vad orättvist mot folk som inte vet bättre att lura dom på detta viset. Jag har själv gått på det en gång, noll effekt men 4500 kr fattigare på kontot.

Antingen fick hans närstående någon annan behandling som hjälpte mot cancern, eller så var cancern feldiagnostiserad. Healing botar inte cancer oavsett hur mycket man än önskar det, möjligtvis hypokondri. Men det är väl klart att denne säger det, allt för att locka kunder och tjäna pengar.
Batman
 
Inlägg: 780
Anslöt: 2013-07-27

Vad har ni för erfarenhet av alternativterapi?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2013-07-28 0:44:12

Beröring kan ha mängd olika effekter på blodgenomströmning och kroppens eget hormonsystem så det kan nog i vissa fall mycket väl ha en effekt på smärta. Men att därifrån gå till att det går att bota cancer är ett långt steg.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Vad har ni för erfarenhet av alternativterapi?

Inläggav Moggy » 2013-07-28 0:52:35

Miche skrev:Han har lagt sina händer på mina axlar och rygg några gånger, det blir varmt utav bara f'n och smärtor släpper, han har dessutom botat både sin mamma och exfru från cancer (enligt egen utsago). Det var när han besökte mamman som hade veckor kvar att leva och han satt och höll i henne flera timmar varje dag han upptäckte förmågan, mamman blev sakta bättre och läkarna sa efter en läkarundersökning att cancern var spårlöst borta.



Den där historien om cancer som försvunnit sägs ungefär på samma sätt av alla som håller på med sånt där. Alltid nån nära anhörig. Så pass när att man kan råka träffa personen men nte så nära att man träffas ofta eller skulle börja diskutera det hela. Dödsdömd och kort till att leva med cancer och så är det helt borta och läkarna fattar ingenting.

Den där historien känns som nåt i samma stil som han som knarkade och trodde han blev en apelsin. Nån slags vandringssägen som används.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Vad har ni för erfarenhet av alternativterapi?

Inläggav Batman » 2013-07-28 1:39:47

Men att därifrån gå till att det går att bota cancer är ett långt steg.

Japp, det är som att ljuga en rätt upp i ansiktet.
Batman
 
Inlägg: 780
Anslöt: 2013-07-27

Vad har ni för erfarenhet av alternativterapi?

Inläggav Batman » 2013-07-28 1:44:00

Den där historien om cancer som försvunnit sägs ungefär på samma sätt av alla som håller på med sånt där. Alltid nån nära anhörig. Så pass när att man kan råka träffa personen men nte så nära att man träffas ofta eller skulle börja diskutera det hela. Dödsdömd och kort till att leva med cancer och så är det helt borta och läkarna fattar ingenting.

Den där historien känns som nåt i samma stil som han som knarkade och trodde han blev en apelsin. Nån slags vandringssägen som används.

Precis, mitt i prick!
Det sorgliga är dock att folk fortfarande går på det och köper deras berättelser rakt av. Så fort orden "cancer" och "botad" finns i samma mening blir folk genast imponerade, trots att ett kritiskt tänkande är allt som krävs för att ta död på deras lilla bluff.
Batman
 
Inlägg: 780
Anslöt: 2013-07-27

Vad har ni för erfarenhet av alternativterapi?

Inläggav kvicksilver » 2013-07-28 3:30:36

Batman skrev:Det sorgliga är dock att folk fortfarande går på det och köper deras berättelser rakt av. Så fort orden "cancer" och "botad" finns i samma mening blir folk genast imponerade, trots att ett kritiskt tänkande är allt som krävs för att ta död på deras lilla bluff.


Omvända för mig, så fort jag läste "cancer" och "bota" drog jag öronen till mig. Iofs, det handlar om alternativterapi så...
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Vad har ni för erfarenhet av alternativterapi?

Inläggav kiddie » 2013-07-28 5:28:53

Moggy skrev:Den där historien känns som nåt i samma stil som han som knarkade och trodde han blev en apelsin. Nån slags vandringssägen som används.


Fast den kan nog vara sann, kanske inte apelsin just. Men jag har personligen talat med en knarkare som trodde att han var något "sårbart" föremål en gång, att han kunde slås sönder typ glasfigur. Så just att ha vanföreställningar om att man kan bli skadad är inte helt främmande i de kretsarna. Apelsiner kan man ju skala och man vill väl inte bli skalad. ;)
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad har ni för erfarenhet av alternativterapi?

Inläggav kiddie » 2013-07-28 5:35:21

Tror inte healing botar cancer men tror den kan lindra andra saker. Om det bara är placebo vet jag inte. Upplevt rätt mycket övernaturligt så jag kan inte kaxa mig längre som jag egentligen vill och säga att det inte finns.

Sedan tror jag den viktigaste alternativmedicinen är maten. Både svamp och bär som man kan plocka själv (om man vet svamparna) innehåller mycket ämnen vi behöver och så mycket urlakas i kommersiell matproduktion. Jag tror vi behöver betydligt mer färsk mat än vad vi får i oss. Hela kroppen är ju gjord av mat så ska den vara frisk måste ju maten vara vettig. Slår ett slag för att odla själv oxo, har man bara en fönsterbänk kan man iaf odla egna kryddörter. Såvida man inte har destruktiva katter. ;)
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad har ni för erfarenhet av alternativterapi?

Inläggav mikael » 2013-07-28 5:41:11

Bara lite zonterapi mot uvi ,kanske det hjälpte ,
eller så var det antibiotika.
mikael
 
Inlägg: 1591
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Stockholm

Vad har ni för erfarenhet av alternativterapi?

Inläggav Batman » 2013-07-28 9:38:11

kiddie skrev:Tror inte healing botar cancer men tror den kan lindra andra saker. Om det bara är placebo vet jag inte. Upplevt rätt mycket övernaturligt så jag kan inte kaxa mig längre som jag egentligen vill och säga att det inte finns.

Sedan tror jag den viktigaste alternativmedicinen är maten. Både svamp och bär som man kan plocka själv (om man vet svamparna) innehåller mycket ämnen vi behöver och så mycket urlakas i kommersiell matproduktion. Jag tror vi behöver betydligt mer färsk mat än vad vi får i oss. Hela kroppen är ju gjord av mat så ska den vara frisk måste ju maten vara vettig. Slår ett slag för att odla själv oxo, har man bara en fönsterbänk kan man iaf odla egna kryddörter. Såvida man inte har destruktiva katter. ;)


Maten har en central roll, troligtvis den viktigaste. Obearbetad, ouppvärmd, färsk ekologisk mat kan göra under, men hör jag ordet healing tappar jag tron på mänskligheten.
Batman
 
Inlägg: 780
Anslöt: 2013-07-27

Vad har ni för erfarenhet av alternativterapi?

Inläggav ragnevi » 2013-07-28 15:55:21

Akupunktur har jag prövat mot ångestproblematik. Nålarna sätts främst på bröstkorgen, effekten är dock ytterst tillfällig, som längst några dagar. Men bättre än inget.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Vad har ni för erfarenhet av alternativterapi?

Inläggav Gripandekylig » 2013-07-28 17:24:58

På gymnasiet hade vi en kurs i strukturering av liv och studier på schemat vilken bestod av att ligga på en pilatesmatta och lyssna på Uneståhls meditationsskiva om avslappning, fokus osv. Vid ett tillfälle lyckades jag då slappna av så ordentligt att de sensoriska signalerna av känslan av att ligga ned på en matta helt filtrerades bort tillsammans med alla övriga känslosignaler. Med andra ord slapp jag sinnet känseln och upplevde mig helt gravitationsfri. Det var så avslappnande att lektionen flög förbi. Jag har noll minnen från den: precis som om jag hade sovit - men ändå upplevt tiden. Jag måste alltså ha lyckats försätta min kropp i ett transliknande tillstånd av halvsömn och total avslappning. Sedan dess använder jag de tekniker jag lärde mig i den kursen för att hantera stress och sömnsvårigheter. Dock fungerar ju bensodiazepiner bättre vid svårare problem - men vid milda problem duger Uneståhls lärdomar fullgott.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Vad har ni för erfarenhet av alternativterapi?

Inläggav kiddie » 2013-07-29 16:18:13

Jag vet inte om det är annorlunda mot andra avslappningstekniker, men jag blir spänd av att försöka slappna av. :-)030
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad har ni för erfarenhet av alternativterapi?

Inläggav Meejj » 2013-10-07 9:48:50

Har någon provat bildterapi?
Meejj
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2013-05-30
Ort: Sthlm

Vad har ni för erfarenhet av alternativterapi?

Inläggav antonius » 2013-10-07 10:41:41

Meejj skrev:bildterapi?


Vad? :?:
antonius
 
Inlägg: 21871
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Återgå till Aspergare och vården



Logga in