Är trötthet en gemensam bieffekt till alla bensodiazepiner?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Är trötthet en gemensam bieffekt till alla bensodiazepiner?

Inläggav Mymlan » 2013-10-06 19:51:54

Jag tar 5 mg diazepam vid behov då jag får ångest, men jag blir så himla sömnig av den. Är det så med alla benso-mediciner, eller finns det någon som man inte blir trött av? Har ni isåfall förslag på vilken det skulle kunna vara? Har pratat med min psykolog om att kanske byta just pga att jag blir sömnig, men vet inte vilka olika sorter det finns...
Mymlan
 
Inlägg: 344
Anslöt: 2011-08-06

Är trötthet en gemensam bieffekt till alla bensodiazepiner?

Inläggav earlydayminer » 2013-10-06 20:07:05

Det är psykiatrar som har hand om den medicinska aspekten.

Ja, dåsighet och sömnighet är en bieffekt av i princip samtliga bensodiazepiner.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Är trötthet en gemensam bieffekt till alla bensodiazepiner?

Inläggav ajemen » 2013-10-06 20:17:18

Jag tycker att just Diazepam och även Oxazepam är en av dom bensodiazepiner som brukar göra mig minst trött, men det brukar slå på lite olika beroende på omständigheterna. Det är väl rätt individuellt tror jag för hur man reagerar på olika substanser, du får väl helt enkelt be din psykolog om att få pröva dig fram till vilken som fungerar bäst för dig.
ajemen
 
Inlägg: 893
Anslöt: 2013-04-03

Är trötthet en gemensam bieffekt till alla bensodiazepiner?

Inläggav Gripandekylig » 2013-10-06 20:23:45

Ja, det är som sagt en vanlig bieffekt vid medicinering med bensodiazepiner.

I den svenska arsenalen är alternativen ganska få. Med oxazepam (Sobril/Oxascand) skulle du behöva gå upp i dos för att få en motsvarande ångestdämpande effekt så den skulle nog ändå bli lite sömngivande, trots att den annars inte behöver vara det. Lorazepam (Temesta) skulle kunna vara ett alternativ, och likaså alprazolam (Xanor); de båda sistnämnda preparaten är dock lite mer korttidsverkande än diazepam (Stesolid) så det kan ge dig en svängigare vardag beroende på hur du äter din medicin. Om det bara är en behovsmedicin - och som du i praktiken tar tar någon gång i veckan - så kanske de kan fungera bra som alternativ.

Vanligtvis är klonazepam (Iktorivil), som är det sista alternativet bland de lugnande bensodiazepinerna, lite mer sederande men det kan ju skilja från person till person. Själv blir jag pigg och aktiv av den så det skulle ju kunna vara ett alternativ. Den finns i 0,5 mg-tabletter och en halv sådan: 0,25 mg klonazepam torde vara ekvivalent i anxiolytisk effekt med dina nuvarande 5 mg diazepam. Hör efter med din läkare om vad han tror på. Att byta till några ångestdämpande antihistaminer (fentiazinderivaten): så som prometazin (Lergigan) eller alimemazin (Theralen) är nog dumt eftersom de i regel är betydligt mer sömngivande än bensodiazepiner i en ångestdämpande dos motsvarande dina nuvarande 5 mg diazepam.

Du får se vad läkaren säger helt enkelt. Hur trött blir du nu då? Somnar du?
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Är trötthet en gemensam bieffekt till alla bensodiazepiner?

Inläggav sugrövmanövern » 2013-10-06 21:21:03

Iktorivil äter jag och blir aningens trög i huvudet, men absolut inte trött eller dåsig. Äter 1,5 mg på morgonen och 1 mg på eftermiddagen. (Har psykosproblematik och behöver dämpa rusande tankar).

Xanor depot upplevde jag som uppåttjack och kunde inte äta den för jag kände mig så stressad av den. Men den var skärpande för sinnena och jag blev en bra bilförare med den.

Jag blir iofs inte sömnig på någon av de vanliga bensodiazepinerna, jag kan ta mina Flunitrazepam av misstag på morgonen ibland och märka att ööh värst vad jag var hyperfokuserad idag då. Har dock börjat få dagen efter-hangover av dessa på gamla dar.

Men som sagt, prova sig fram är det bästa om man får möjligheten.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Är trötthet en gemensam bieffekt till alla bensodiazepiner?

Inläggav kiddie » 2013-10-07 23:38:27

Sobril blir jag bara trött av. Xanor kan jag bli trött av men inte alls lika mycket.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Är trötthet en gemensam bieffekt till alla bensodiazepiner?

Inläggav marcooleo » 2013-10-08 0:08:48

Ja benso tar ju bort grubblerier och gör en fokuserad. Men gemensamt har de alla att man upplever trötthet av dem eftersom de är sederande
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Är trötthet en gemensam bieffekt till alla bensodiazepiner?

Inläggav earlydayminer » 2013-10-08 7:44:51

Det är inte möjligt att man blir mer fokuserad av en bensodiazepin, åtminstone inte ur ett intellektuellt perspektiv. Däremot är det en befrielse om man har mycket ångestproblematik, man kommer oftast kunna göra sådant man p g a ångesten inte kunnat göra förut. Det kan upplevas som en form av fokus.

Jag har testat Iktorivil en gång och jag upplevde inte att jag blev lika trött av den som jag kan bli av Xanor, vilket var väntat. Däremot hade jag inte längre ont i kroppen och särskilt inte ont i mina ben. Jag blev riktigt mjuk i musklerna för första gången på en väldigt lång tid. Blev så mjuk i kroppen, men det var den enda effekten jag märkte som jag tyckte var riktigt skön.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Är trötthet en gemensam bieffekt till alla bensodiazepiner?

Inläggav colaflaska » 2013-10-08 15:27:21

För mycket xanor blir man speedad somfan på.

Vill du ha ångestdämpande du inte blir trött av, testa lyrica eller abilify.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Är trötthet en gemensam bieffekt till alla bensodiazepiner?

Inläggav Parvlon » 2013-10-08 15:40:05

colaflaska skrev: testa lyrica eller abilify.
Är inte det antipsykos?
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Är trötthet en gemensam bieffekt till alla bensodiazepiner?

Inläggav earlydayminer » 2013-10-08 15:56:24

Jag tror Abilify klassificeras som något åt det hållet. Jag såg en äta ett helt paket Lyrica och den personen var otroligt svårt att etablera en normal kontakt med. Personen somnade från och till hela tiden.

"För mycket" Xanor gör ens talan sluddrig och sänker ens kognitiva förmågor som t ex koncentration, minne, uppmärksamhet osv ganska kraftigt. Att man upplever sig speedad på Xanor är ganska underligt. För mycket, vad är för mycket? 10-20mg?
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Är trötthet en gemensam bieffekt till alla bensodiazepiner?

Inläggav sugrövmanövern » 2013-10-08 21:50:26

earlydayminer skrev:Att man upplever sig speedad på Xanor är ganska underligt.
Varför är det underligt? Folk reagerar olika på mediciner. Jag tycker Xanor känns som någon benso blandat med amfetamin.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Är trötthet en gemensam bieffekt till alla bensodiazepiner?

Inläggav marcooleo » 2013-10-08 22:06:41

sugrövmanövern skrev:
earlydayminer skrev:Att man upplever sig speedad på Xanor är ganska underligt.
Varför är det underligt? Folk reagerar olika på mediciner. Jag tycker Xanor känns som någon benso blandat med amfetamin.

Höga doser Xanor får man ångest av, därav den speedade känslan
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Är trötthet en gemensam bieffekt till alla bensodiazepiner?

Inläggav Mymlan » 2013-10-09 14:42:49

Tack för era svar :-)Happy

earlydayminer skrev:Det är psykiatrar som har hand om den medicinska aspekten.

Ja, dåsighet och sömnighet är en bieffekt av i princip samtliga bensodiazepiner.

Jag vet det, men vi funderar ändå lite kring mediciner. Blir det aktuellt med byte av medicin kontaktar jag förstås en psykiater.

Gripandekylig skrev:Hur trött blir du nu då? Somnar du?

Inte så att jag somnar precis på stället var jag står, men blir ofta så trött att jag gärna vill lägga mig och vila en stund, och då brukar jag somna, ja.
Mymlan
 
Inlägg: 344
Anslöt: 2011-08-06

Är trötthet en gemensam bieffekt till alla bensodiazepiner?

Inläggav kemisten » 2013-10-19 13:59:09

Kanske räcker halv dos?
kemisten
 
Inlägg: 71
Anslöt: 2011-02-21
Ort: Mjölby

Är trötthet en gemensam bieffekt till alla bensodiazepiner?

Inläggav radix » 2013-10-19 14:15:38

Du äter rusdos. Vissa av oss är mycket känsligare än andra för vissa mediciner. Kände en tjej som åt en åttondel av en rekommenderad dos och knappt kunde stå.
radix
 
Inlägg: 911
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Malmö

Är trötthet en gemensam bieffekt till alla bensodiazepiner?

Inläggav earlydayminer » 2013-10-19 15:39:28

En grej är också att det kan kännas annorlunda från gång till gång.

En gång när jag hade 4 mg Xanor så kunde jag nästan inte prata eller hålla mina ögon öppna.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Är trötthet en gemensam bieffekt till alla bensodiazepiner?

Inläggav sugrövmanövern » 2013-10-19 17:28:11

marcooleo skrev:
sugrövmanövern skrev:
earlydayminer skrev:Att man upplever sig speedad på Xanor är ganska underligt.
Varför är det underligt? Folk reagerar olika på mediciner. Jag tycker Xanor känns som någon benso blandat med amfetamin.

Höga doser Xanor får man ångest av, därav den speedade känslan


Jaha, okej. Jag stod på ganska hög dos depot. Lägre doser gjorde varken till eller från. Kanske pga det var depot :-)063 .
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Återgå till Aspergare och vården



Logga in