Medicinskt experiment (studie på KI)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Medicinskt experiment

Inläggav Gripandekylig » 2013-10-02 11:19:03

Jag klarade av telefonintervjun och gick vidare till nästa uttagning. På tisdag blir det ett läkarbesök. Jag hoppas verkligen att även det går bra så att jag får delta i studien.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Medicinskt experiment

Inläggav femtecken » 2013-10-04 19:30:31

Tack för dina kommentarer gripandekylig. Förstår lite bättre hur du resonerar nu, och kan förstå dina skäl till att vilja vara med i studien. Själv kommer jag nog avstå, främst för att jag inte orkar fundera mer på det just nu.
femtecken
 
Inlägg: 21
Anslöt: 2013-07-04

Medicinskt experiment

Inläggav Gripandekylig » 2013-10-08 16:29:01

Jag var på läkarundersökningen idag och allt verkade bra, men jag måste invänta ansvariges utlåtande och provresultat innan jag vet om jag får delta i studien eller ej. Jag blir i sånt fall den siste försöksdeltagaren.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Medicinskt experiment

Inläggav Gripandekylig » 2013-10-17 21:23:56

Jag fick just veta att mina provsvar visat sig indikera en frisk försöksperson så jag blev uttagen att gå vidare med studien vilket känns mycket bra. Det kan bli väldigt spännande det här. Härnäst blir det magnetröntgenundersökning för att se att hjärnan ser frisk ut inuti också och, om jag klarar av den, blir det PET.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Medicinskt experiment

Inläggav Gripandekylig » 2013-12-10 22:18:20

Inte heller MR-undersökningen visade några konstigheter så denna tisdag spenderades på psykiatriavdelningen för en koncentrerad npf-utredning. Jag fick göra delar av nya WAIS så det var ju intressant, och dessutom fick jag göra det där testet där man flyttar runt trädiskar i olika storlekar på några piggar: det som syns i Rise of the Planet of the Apes där Ceasar sätter rekord i minst antal förflyttningar. Det gick dock inte så bra för mig på just den. Nu har jag just fyllt i säkert 15 olika skattningsskalor och jag är redo för PET-undersökningarna i nästa vecka.

Spännande.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Medicinskt experiment

Inläggav Gripandekylig » 2013-12-18 19:11:35

Idag gjordes så slutligen PET-undersökningarna. En plasthjälm formgjöts efter mitt huvud för att kunna hålla det på plats i maskinen och på förmiddagen hann jag med den första sessionen på 60 minuter. Dock hade plasthjälmen då byggts med en bettskena som var väldigt obekväm så den klipptes bort till eftermiddagens pass. Efter en lunch tog jag ett hastigt studiebesök på en försöksavdelning med bl.a. PET för mindre gnagare där jag mötte en gosse i min egen ålder som var utländsk forskningsintern.

Han visade mig då med en geigermätare hur radioaktiv jag fortfarande var efter min undersökning på förmiddagen. Till det senare passet efter lunchrasten fick jag då ligga still i 1 timme och 30 minuter vilket faktiskt kändes som lite för lång tid. Jag brukar inte ha svårt att vara still men även fast hjälmen var bekvämare kändes det väldigt långtråkigt att ligga och vänta i apparaten. Nu är i alla fall studiens moment avklarade och jag hoppas att jag får några intressanta utlåtanden och kanske några bilder på min hjärna.

Jag gör gärna något liknande igen.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Medicinskt experiment

Inläggav dasunbedingte » 2013-12-18 19:23:01

It is time for more experiments... The pain will only be passing, you should survive the process


Påbörjades varje moment av studien med de orden?
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Medicinskt experiment

Inläggav Plasticfck » 2013-12-18 19:29:40

Låter mkt spännande!!

Är mkt intresserad av att höra om resultaten sedan!

:-)005
Plasticfck
 
Inlägg: 1548
Anslöt: 2013-06-18

Medicinskt experiment

Inläggav Gripandekylig » 2013-12-19 21:34:25

dasunbedingte skrev:
It is time for more experiments... The pain will only be passing, you should survive the process


Påbörjades varje moment av studien med de orden?

Nej men det hade varit spännande.
Plasticfck skrev:Låter mkt spännande!!

Är mkt intresserad av att höra om resultaten sedan!

:-)005

Javisst det är jag också och jag ska komma ihåg att dela med mig av dem här i forumet.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Medicinskt experiment

Inläggav Gripandekylig » 2014-02-18 13:38:43

Nu har jag fått se på bilderna av hjärnan; jag bifogar tre lågupplösta versioner här. I samtliga bilder ser man först underifrån, sedan framifrån och sist från vänster.

MR-bild
Bild

PET-bild av serotonintransportörer
Bild

PET-bild av GABA-A-receptorer
Bild

Bilderna, och den 3-dimensionella pålagrade hjärnkarta samtliga bilder ger tillsammans, säger ju mer om min funktion än om jag skulle ha en typiskt autistisk hjärna eller ej. Genom att skicka bilderna vidare på andra analyser bör de även kunna berätta mer om sådant som kan vara intressant vid exempelvis diagnosticering av och behandling av depressionsproblem: plötsligt behöver man inte arbeta i mörker liksom, utan man kan se mer objektivt vad som pågår.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Medicinskt experiment

Inläggav dasunbedingte » 2014-02-18 13:45:07

Gripandekylig skrev:Nu har jag fått se på bilderna av hjärnan; jag bifogar tre lågupplösta versioner här. I samtliga bilder ser man först underifrån, sedan framifrån och sist från vänster.

MR-bild
Bild

PET-bild av serotonintransportörer
Bild

PET-bild av GABA-A-receptorer
Bild

Bilderna, och den 3-dimensionella pålagrade hjärnkarta samtliga bilder ger tillsammans, säger ju mer om min funktion än om jag skulle ha en typiskt autistisk hjärna eller ej. Genom att skicka bilderna vidare på andra analyser bör de även kunna berätta mer om sådant som kan vara intressant vid exempelvis diagnosticering av och behandling av depressionsproblem: plötsligt behöver man inte arbeta i mörker liksom, utan man kan se mer objektivt vad som pågår.


Intressant. Pepp för att du vågar dela med dig av ditt innersta (no pun intended).
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Medicinskt experiment

Inläggav plåtmonster » 2014-02-18 13:55:41

Detta med att vara vacker på insidan har nog fått en ny innebörd ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Medicinskt experiment

Inläggav Gripandekylig » 2014-02-18 19:52:21

plåtmonster skrev:Detta med att vara vacker på insidan har nog fått en ny innebörd ;)

Tack så mycket :-)Happy

Nu har jag talat med mina neurologkontakter och kommit upp med några frågor att ställa till de ansvariga för studien. För att jag själv ska få ut så mycket som möjligt av det här projektet bad jag om ganska mycket information och vi får väl se precis hur mycket de hinner med att ge mig.

Kortfattat frågade jag efter en rapport av de genetiska markörer blodprovsanalysen visat, ett utlåtande om hur min hjärna förhåller sig till andras och om det finns några uppenbara avvikelser, vad deras forskning har visat om autistiska hjärnors koncentration och spridning av 5-htt och gabaR samt sist men inte minst bad jag om en kopia på rådatan från alla röntgenundersökningar så att jag, och de neurologer jag vänder mig till i framtiden, kan dra egna slutsatser utifrån materialet i helt andra frågor.

Vi får se hur tillmötesgående de är. Jag håller tummarna.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Medicinskt experiment

Inläggav Wine » 2014-02-18 20:03:25

Gripandekylig skrev:...
Nu har jag talat med mina neurologkontakter och kommit upp med några frågor att ställa till de ansvariga för studien. För att jag själv ska få ut så mycket som möjligt av det här projektet bad jag om ganska mycket information och vi får väl se precis hur mycket de hinner med att ge mig.
...


Spännande att du får vara med om detta, hoppas du får tillgång till all information du efterfrågar.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Medicinskt experiment (studie på KI)

Inläggav Gripandekylig » 2014-11-19 11:58:41

Jag har just kontaktats av forskarlaget; tydligen har de glömt bort en omgång i MR-maskinen för alla oss försökspersoner så jag ska återvända och ligga i ungefär tio minuter till i magnetröntgen. Vi får dock ersättning för resan dit så det faktum att jag nu bor i en annan stad spelar inte så stor roll för mig; dessutom är röntgentiderna inplanerade efter arbetstid. Själva resultaten av hela projektet kommer troligtvis inte förrän mot slutet av 2015 tidigast då undersökningen är europeiskt och övriga länder måste hinna bidra med sin data också.

Jag har fått möjlighet att rekvirera röntgenbilderna genom att be någon av mina neurologer att begära ut dem så det går fint att använda forskningsmaterialet som medicinskt underlag i privata ärenden. Dock har jag ännu inte låtit göra det då jag inte haft tid och det dessutom krävs lite arbete med att övertyga en neurolog att anlita en neuroradiolog att analysera materialet. Jag kan visserligen nog ordna det lite enklare genom privata kontakter men jag har, som sagt, ganska fullt upp just nu med annat.

Det ska i alla fall bli roligt att ligga i MR-munken en gång till!
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Medicinskt experiment (studie på KI)

Inläggav spejare » 2014-11-19 12:53:22

Mycket spännande att följa detta! Finns det nån chans att de berättar om preliminära resultat av undersökningarna?
spejare
 
Inlägg: 95
Anslöt: 2013-07-07

Medicinskt experiment (studie på KI)

Inläggav Gripandekylig » 2014-11-19 17:34:49

spejare skrev:Mycket spännande att följa detta! Finns det nån chans att de berättar om preliminära resultat av undersökningarna?

Nej dessvärre inte. Det närmsta jag har kommit att få ta del av preliminära resultat är att jag har fått tillstånd att be en neuroradiolog jag känner eller har anlitat att begära ut röntgendatan och själv göra en egen analys av den. Jag hade tänkt att ordna med det men nu har jag flyttat till en ny stad och fortsatt att studera på en väldigt krävande termin så jag har inte riktigt haft tid med det än.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Medicinskt experiment (studie på KI)

Inläggav plåtmonster » 2014-11-19 17:49:58

Vilket dataformat är MRI scanningarna i? storlek?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Medicinskt experiment (studie på KI)

Inläggav Gripandekylig » 2014-11-19 18:19:37

plåtmonster skrev:Vilket dataformat är MRI scanningarna i? storlek?

Jag vet inte men det rör sig ju om en 3D-modell skapad av ett dataprogram som genererar en sannolik 3D-bild utifrån massor utav 2D-skikt. Man behöver nog ett speciellt radiologiskt center för att enkelt granska de bilderna, och ett sådant har jag fått tag i på en forskningsavdelning på KS. Jag har även talat med personalen där och de kan tänka sig att stanna kvar en liten stund någon eftermiddag för att hjälpa mig (vi har en viss privat bekantskap). Dock måste jag koordinera detta och liksom ta tag i det någon gång och eftersom jag inte längre bor i Stockholm och inte längre besöker KS/KI speciellt ofta så har detta projekt blivit vilande.

Sedan ska jag heller inte sticka under stol med att det var ett specialintresse för ett år sedan men att detta nu har svalnat av något och jag inte längre är riktigt lika hyperintresserad av neurologi som jag var just då. Dock vore det intressant att få ett expertutlåtande om just dessa personliga egenskaper vad det gäller spridning och koncentration av serotonintransportörer och GABA-receptorer. Vi får se hur långt jag tar detta.

Jag har även, för några månader sedan, varit i kontakt med chefen för natMEG som är den grupp som tar in magnetencefalografer till KS/KI och han svarade att han skulle överväga att låta mig vara med i gruppen med autistisk profil som får kalibrera dessa under installationen. Det är ju ännu intressantare.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Medicinskt experiment (studie på KI)

Inläggav plåtmonster » 2014-11-19 18:23:00

Funderade på om man kan skriva ett eget program för att visualisera bilderna i OpenGL eller liknande.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Medicinskt experiment (studie på KI)

Inläggav Gripandekylig » 2014-11-19 18:36:08

plåtmonster skrev:Funderade på om man kan skriva ett eget program för att visualisera bilderna i OpenGL eller liknande.

Jag bad om att få ut rådatan men det är tydligen inget personalen på radiologen är speciellt duktiga på: ja alltså att exportera den utanför sina vanliga överföringsvägar mellan sjukhusens avdelningar. Det vore fantastiskt roligt att ha dock. Jag kanske kan fråga lite mer om detta när jag blir kallad till den kompletterande röntgenundersökningen.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Medicinskt experiment (studie på KI)

Inläggav plåtmonster » 2014-11-19 19:04:58

Filen borde vara på cirka 125 MByte okomprimerad.

Man kan räkna på det ungefär så här:
* En vanlig kropp har en volym på cirka 0,075 m³
* Den minst enheten är oftast en voxel som upptar 1 mm³
* Rimlig precision per voxel är ett intensitetsvärde på cirka 14-bitar

Så innuti 0,075 m³ går det i ungefär 75 000 000 mm³. Om varje mm³ voxel har ett 14-bit värde så krävs det 125 MByte för att lagra alltihop okomprimerat.

Borde finnas 2D skivor av kroppen i filen och/eller interpolerade voxlar därimellan. Den stora frågan blir dokumentation av filstruktur och därefter hur man visualiserar voxlar i en miljö som är tänkt primärt för polygoner och texturer. Utöver det, hur mycket grafikminne det kan kräva och GPU kapacitet.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Medicinskt experiment (studie på KI)

Inläggav Gripandekylig » 2014-12-16 20:18:07

Nu på torsdag den 18:e december ska jag resa ned till neuroradiologen på Karolinska i Solna och göra denna sista kompletterande MR-scanning. Jag ska samtidigt passa på att ställa lite fler frågor om hur det går med forskningsprojektet, vilka andra svenska autismspektrumforskare som är involverade i studien samt om jag kan få tillgång till fler av de medicinska resultaten av de prover som tagits på mig.

Bl.a. har ju en full DNA-screening genomförts av ett blodprov vilket kan ge mycket information om vilka genetiska sjukdomar, egenskaper och åkommor i övrigt jag är kodad att till större sannolikhet än andra utveckla. Senast jag bad om de resultaten kunde de inte lämnas ut därför att studien vid det laget inte hunnit komma tillräckligt långt för att ge någon statistiskt tillförlitlig information om just genetiken bakom autismspektrumdiagnoser, och att de därför heller inte ville ge ut övrig information. Jag vill ju dock veta allt så jag kanske kan uttrycka mig lite mer angeläget denna gången.

Jag återkommer om detta senare =)
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Medicinskt experiment (studie på KI)

Inläggav Chrilleb » 2014-12-16 21:14:52

@Gripandekylig



Lycka till med allt !
Chrilleb
 
Inlägg: 6399
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Återgå till Aspergare och vården



Logga in