Samtal från Windows?

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Behöver jag vara orolig?

Inläggav Miche » 2013-03-08 11:12:52

Som svar på trådfrågan: Nej, du behöver inte vara orolig så länge du inte går med på deras skitsnack!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Behöver jag vara orolig?

Inläggav Kvasir » 2013-03-08 11:42:47

Om de pratar engelska, envisas med att bara prata svenska. Om de pratar svenska, svara på den grövsta skånska du kan prestera. Problem solved. Det är ingen vits att försöka lura någon som det inte går att prata med.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Behöver jag vara orolig?

Inläggav Flia » 2013-03-10 10:25:37

En viktig grej är att inte säga ordet "ja". Det har hänt att de redigerat inspelningar och fått det till att man tackat ja till erbjudanden.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Behöver jag vara orolig?

Inläggav HGJ » 2013-03-10 20:53:09

KrigarSjäl skrev:
slackern skrev:Det kanske kan vara någon scamare som ringer och säger att dom ringer ifrån Microsoft och frågar om du har deras operativsystem? Det hände en kompis till mej och dom ville lura på honom ett virusskydd eller att hans dator var infekterad med jätte mycket virus och att dom skulle fixa det via fjärstyrning om han betalade pengar till dom.

Men han anade ugglor i mossen och tackade nej.

Jo det var nåt sånt för kanske ett halvår sen. Verkar vara samma nu.

http://www.aspergerforum.se/post784267.html#p784267
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5318
Anslöt: 2007-06-02

Behöver jag vara orolig?

Inläggav Sheyen » 2013-03-10 21:15:00

KrigarSjäl skrev:Det ringde nyss en lirare med indisk accent från London, iaf sade han det, och ville veta om jag var jag.
Jag bad honom upprepa var han ringde ifrån och i vilket syfte men det enda han frågade om var alltså om jag var jag, upprepade gånger.
I bakgrunden var det flera telefonsamtal igång, så som det kan låta när försäljare ringer.

Behöver man vara orolig?
Vad betyder detta?
Vad kan de veta om mig?
Hur har de hittat till mig?
Hur förhindrar man detta framledes?

(Jag gillar inte alls att bli uppringd av okänt folk på morgonkvisten.)

Läskigt. Nä, var inte orolig. Antagligen ville de lura dig på pengar, men det borde de inte ha lyckats med.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Behöver jag vara orolig?

Inläggav ullstrumpan » 2013-03-10 21:36:40

Sej bara Nej, Nej och åter Nej, så är det nog inga problem.
ullstrumpan
 
Inlägg: 417
Anslöt: 2011-11-27
Ort: Botkyrka

Behöver jag vara orolig?

Inläggav ullstrumpan » 2013-03-10 21:37:42

Kvasir skrev:Om de pratar engelska, envisas med att bara prata svenska. Om de pratar svenska, svara på den grövsta skånska du kan prestera. Problem solved. Det är ingen vits att försöka lura någon som det inte går att prata med.

men hördu, Krigis kommer från Stockholm, fast det e klart , han kan kanske härma skånskan ändå, han har ju bott där nere ett bra tag , efter vad jag förstått
ullstrumpan
 
Inlägg: 417
Anslöt: 2011-11-27
Ort: Botkyrka

Behöver jag vara orolig?

Inläggav ullstrumpan » 2013-03-10 21:39:22

Flia skrev:En viktig grej är att inte säga ordet "ja". Det har hänt att de redigerat inspelningar och fått det till att man tackat ja till erbjudanden.

Bra råd, ska tänka på det ifall ev. sådana personer skulle få för sig att ringa till mig nån gång
ullstrumpan
 
Inlägg: 417
Anslöt: 2011-11-27
Ort: Botkyrka

Behöver jag vara orolig?

Inläggav Kvasir » 2013-03-10 21:41:53

ullstrumpan skrev:
Kvasir skrev:Om de pratar engelska, envisas med att bara prata svenska. Om de pratar svenska, svara på den grövsta skånska du kan prestera. Problem solved. Det är ingen vits att försöka lura någon som det inte går att prata med.

men hördu, Kridis kommer från AStockholm, fast det e klart , han kan kanske härma skånskan ändå, han har ju bott där nere ett bra tag , efter vad jag förstått


Jag vet att han inte är inföding, men jag är övertygad om att han bott där länge nog för att kunna härma infödingarna vid behov, i alla fall så det lurar en indier.

Jag brukar använda principen mot tiggare, besvärande försäljare och liknande utomlands. Jag vägrar att prata eller förstå något annat än svenska. Då brukar de ge upp efter en stund. Skulle någon tiggare råka förstå svenska så får jag väl ge vederbörande en slant då.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Falska samtal om Windowsfel (på engelska)

Inläggav Alien » 2013-10-03 1:15:25

Det kom ett samtal från någon som talade bruten engelska. Windows hade upptäckt några farliga program på min dator. I bakgrunden slamrade det som om personen satt på en bullrig station. Vilka program? frågade jag. Men jag tyckte inte jag fick något riktigt svar, mest bara en upprepning av vad den redan sagt. Hade ingen tid med detta, så jag avslutade samtalet.

Kändes inte så trovärdigt att Windows skulle besvära sig med att ringa runt till alla användare som råkat få "farliga program" i sina datorer. I så fall skulle de väl sänt ut ett pressmeddelande.

Sedan ringde telefonen ihärdigt, men jag svarade inte.

Någon annan som råkat ut för detta?


Moderator Titti
Slog ihop flera trådar om samma sak och ändrade trådrubriken.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Mysko samtal på engelska om "farliga program"

Inläggav plåtmonster » 2013-10-03 1:21:57

plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Mysko samtal på engelska om "farliga program"

Inläggav ajemen » 2013-10-03 1:22:55

Ja, och numret dom ringde från verkade väldigt exotiskt. Jag sa "No thank you" och la på då det luktade lurendrejeri på långa vägar.
ajemen
 
Inlägg: 893
Anslöt: 2013-04-03

Mysko samtal på engelska om "farliga program"

Inläggav kullan » 2013-10-03 1:34:56

Windows är en programvara som görs av Microsoft. Så om någon skulle ringa vore det från Microsoft. Windows kan inte ringa eftersom det är en programvara och där finns det ingen personal som ringer upp.

Dessutom vet inte Microsoft vem som köper just deras programvara så de kan inte söka rätt på användarna. Jag har en facebookkompis som jobbat för Microsoft och enligt henne ringer aldrig Microsoft upp användarna. Så det är bluff till 100 %.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Mysko samtal på engelska om "farliga program"

Inläggav Miche » 2013-10-03 1:48:43

Japp, tvättäkta.lurendrejeri, de försöker lura dig att installera en programvara som ger dem kontrollen över din dator bl.a. för att försöka plocka ut pengar från din internetbank...

Gör en polisanmälning.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Mysko samtal på engelska om "farliga program"

Inläggav HGJ » 2013-10-08 19:50:53

Alien skrev:Det kom ett samtal från någon som talade bruten engelska. Windows hade upptäckt några farliga program på min dator. I bakgrunden slamrade det som om personen satt på en bullrig station. Vilka program? frågade jag. Men jag tyckte inte jag fick något riktigt svar, mest bara en upprepning av vad den redan sagt. Hade ingen tid med detta, så jag avslutade samtalet.

Kändes inte så trovärdigt att Windows skulle besvära sig med att ringa runt till alla användare som råkat få "farliga program" i sina datorer. I så fall skulle de väl sänt ut ett pressmeddelande.

Sedan ringde telefonen ihärdigt, men jag svarade inte.

Någon annan som råkat ut för detta?

http://www.aspergerforum.se/post784267.html#p784267
http://www.aspergerforum.se/post977487.html#p977487
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5318
Anslöt: 2007-06-02

Mysko samtal på engelska om "farliga program"

Inläggav antonius » 2013-10-08 20:06:06

Alien skrev:Det kom ett samtal från någon som talade bruten engelska. Windows hade upptäckt några farliga program på min dator. I bakgrunden slamrade det som om personen satt på en bullrig station. Vilka program? frågade jag. Men jag tyckte inte jag fick något riktigt svar, mest bara en upprepning av vad den redan sagt. Hade ingen tid med detta, så jag avslutade samtalet.

Kändes inte så trovärdigt att Windows skulle besvära sig med att ringa runt till alla användare som råkat få "farliga program" i sina datorer. I så fall skulle de väl sänt ut ett pressmeddelande.

Sedan ringde telefonen ihärdigt, men jag svarade inte.

Någon annan som råkat ut för detta?


Jaa, säkert 7-8 ggn , de talar med Indisk brytning på Engelska, får mig att tänka på Peter Sellers i filmen ''Åh vilket party'', men jag brukar bara skrika ''fuck off'' åt dem och lägga på, så nu verkar dom ha gett upp. Men det är sant att det låter som en tågstation i Bombay i bakgrunden. Har sett att dom har varnat för internetbedrägerier här uppe i dom lokala tidningarna. :-)063
antonius
 
Inlägg: 21878
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Mysko samtal på engelska om "farliga program"

Inläggav Huggorm » 2013-10-08 21:04:15

Bättre att prata på med dem och diskutera väder och vind och allt möjligt för det är säkert dyrt för dem att ringa från andra sidan jorden :twisted:
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Mysko samtal på engelska om "farliga program"

Inläggav Miche » 2013-10-08 22:35:58

Huggorm skrev:Bättre att prata på med dem och diskutera väder och vind och allt möjligt för det är säkert dyrt för dem att ringa från andra sidan jorden :twisted:

Knappast, samtalet kopplas nog via nätet så det är inte så dyrt numera.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Mysko samtal på engelska om "farliga program"

Inläggav kiddie » 2013-10-09 2:32:44

De ringde till mig oxo.

"Do you speak English?" sa de.
"No" sa jag då.

:D

Hon som ringde verkade bli överraskad av detta svar och alldeles tyst. Sedan lade hon på.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Mysko samtal på engelska om "farliga program"

Inläggav Savanten Svante » 2013-10-09 5:02:05

My linux computer doesnt run windows, youre a scam. Klick.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Mysko samtal på engelska om "farliga program"

Inläggav HGJ » 2013-10-11 20:34:55

ajemen skrev:Ja, och numret dom ringde från verkade väldigt exotiskt.

Jag har också råkat ut för såna nummer nyligen, men jag har inte svarat.
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5318
Anslöt: 2007-06-02

Återgå till IT-forum



Logga in