ADD?...

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

ADD?...

Inläggav Kattmamma » 2013-03-15 23:51:26

Joakoni skrev:Äntligen ska jag utredas för ADD! Går det smidigt, så kanske är det klart om två veckor. Är så trött... Jag klarar ju inte studier på mer än 50% :(

Aspergerdiagnosen fick jag för ett år sedan och då fick jag en rekommendation att utredas för ADD. Remissen för en ADD-utredning hamnade hos psykiatrin ännu tidigare genom vårdcentralen. Alla läkare och psykologer jag pratade med är överens om att det är ytterst troligt. Det är egentligen en formalitet, och ändå fick jag ta upp det på egen hand igen och igen.

Men nu jävlar!...

Lycka till!
Jag fick ta upp mina funderingar om att jag kunde ha asperger så det är nog vanligt .
Jag jobbar 75 % och är svimmfärdig av trötthet jag vet hur det är.
Kattmamma
 
Inlägg: 1575
Anslöt: 2012-04-22
Ort: Småland

ADD?...

Inläggav LordGarithos » 2013-03-29 7:07:45

När jag fick min AS-diagnos för snart ett år sedan så sa dom att det fanns tecken på ADD, men det var inget som vi undersökte vidare. Har läst lite om ADD den sista tiden och det känns inte helt omöjligt att jag skulle ha det. Känner igen mig i en del saker, bland annat det här med att ha problem i skolan, både med inlärning och studie-motivationen. Vet dock inte om jag är så sugen på att gå igenom ännu en utredning... vad tror ni?
LordGarithos
 
Inlägg: 89
Anslöt: 2012-09-21

ADD?...

Inläggav Joakoni » 2013-03-29 11:00:42

Det beror hur pass viktigt det är för dig. För mig har det en stor praktisk betydelse, då jag fortfarande studerar. Och att utredas gör mig dessutom inget. Snarare är det lite spännande.
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

ADD?...

Inläggav LordGarithos » 2013-03-29 14:46:24

Joakoni skrev:Det beror hur pass viktigt det är för dig. För mig har det en stor praktisk betydelse, då jag fortfarande studerar. Och att utredas gör mig dessutom inget. Snarare är det lite spännande.

Jag läser också nu (en utbildning anpassad för asperger) och jag tror inte att en ADD-diagnos skulle göra någon direkt skillnad för mig. Möjligen skulle jag få bättre förståelse för mig själv, jag vet inte riktigt. Håller fortfarande på och försöker smälta min AS-diagnos som jag fick för 8-9 månader sedan. Att då blanda in en diagnos till tror jag bara skulle röra till det för mig.

Angående utredning så är det inte så att jag tycker att det är jobbigt, men jag vill kunna fokusera på skolan just nu. Fast visst är det lite intressant med utredning, det håller jag med om.
LordGarithos
 
Inlägg: 89
Anslöt: 2012-09-21

ADD?...

Inläggav emmalind » 2013-03-30 13:53:41

Väntar på utredning om både AS och ADD. Uppskattar verkligen beskrivningen i första inlägget om hur ADD känns, bruset och dimman känns som riktigt bra beskrivningar.

Hade en 500-sidig (och ointressant) bok att läsa i historia a och det gick bara inte att koncentrera mig. Det gick bara inte att komma någon vart. Vilket ju ledde till frustration, som ledde till ångest, som ledde till ännu mer ångest när jag bara tänkte på den där boken, eller delkursen. Klagade över detta problem hos en av mina psykologer, och hans svar vad: Men det är ju bara att koncentrera sig lite hårdare ju.

Önskar verkligen att jag hade den knappen i huvudet.
emmalind
 
Inlägg: 68
Anslöt: 2012-11-13
Ort: Stockholm

ADD?...

Inläggav Joakoni » 2013-03-30 14:05:33

emmalind skrev:Väntar på utredning om både AS och ADD. Uppskattar verkligen beskrivningen i första inlägget om hur ADD känns, bruset och dimman känns som riktigt bra beskrivningar.

Hade en 500-sidig (och ointressant) bok att läsa i historia a och det gick bara inte att koncentrera mig. Det gick bara inte att komma någon vart. Vilket ju ledde till frustration, som ledde till ångest, som ledde till ännu mer ångest när jag bara tänkte på den där boken, eller delkursen. Klagade över detta problem hos en av mina psykologer, och hans svar vad: Men det är ju bara att koncentrera sig lite hårdare ju.

Önskar verkligen att jag hade den knappen i huvudet.


Det låter så bekant...

Men å andra sidan fick jag jäkligt lite ADD-poäng enligt intervjuformuläret... Å tredje sidan så blev många av frågorna helt idiotiskt formulerade... Utredningen är inte klar än, så vi får se.
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

ADD?...

Inläggav Joakoni » 2013-05-22 17:19:44

Återkoppling idag. "Kanske inte ADD utan add, men något är det", säger psykologen. Psykiatern har sista ordet...
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

ADD?...

Inläggav Pirko » 2013-09-26 18:02:27

Börjar själv misstänka att jag har ADD, då jag aldrig kan koncentrera mig och koncentrera mig på en hel genomgång i skolan är i princip en omöjlighet, har till och med somnat några ggr xS
Jag gör ofta saker utan att tänka mig för, typ pratar rakt ut i klassrummet, Hällde vatten över en elektrisk matvåg osv. Tappar väldigt lätt tråden eller intresse, ex. Jag står och pratar med någon om skötsel av råtta och helt plötsligt så berättar jag att elefanten är det enda djuret med fyra knän xD
Pirko
Ny medlem
 
Inlägg: 11
Anslöt: 2013-09-22

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in