Förtjust i en tjej som har Asperger

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Förtjust i en tjej som har Asperger

Inläggav Mackan90 » 2013-09-22 20:59:14

Hej, jag är en kille i 20 års åldern som jobbar på en daglig verksamhet nära vällingby. Typ förra året så hade jag en arbetsuppgift att sortera pärmar över gamla deltagare; när jag bläddrade igenom en av av pärmarna så såg jag en bild på en för mig jättesöt tjej. Det stod vad hon hette och jag forskade fram lite information om henne (inte för att jag ville upplevas som creepy utan att jag helt enkelt tyckte att hon såg intressant ut i sin presentation). Nu är det så att jag inte vet hur jag ska gå vidare i det här.

Jag kan ju inte bara berätta för henne: "tja jag fick reda på vem du var genom att kolla igeom en gammal fil om dig", för det skulle hon bara tycka var konstigt och läskigt, men jag vet inte hur jag ska försöka ta kontakt med den här tjejen. Det vore kul att lära känna henne eftersom hon har samma diagnos som mig och, enligt det som stod i hennes cv, samma intressen som mig: programmering, musik, göra dataspel etc. Har ni något tips för hur jag kan presentera mig utan att skrämma bort henne. Jag har alltid haft svårt med relationer (som många andra som har asperger). Jag är tacksam för svar,

Admin: ändrade stavningen i rubriken
Moderator Gripandekylig: ordnade grundläggande interpunktion och styckesindelning
Senast redigerad av Gripandekylig 2013-09-23 20:55:33, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Styckesindelning och lite interpunktion
Mackan90
Ny medlem
 
Inlägg: 11
Anslöt: 2013-09-22
Ort: Stockholm

Förtjust i en tjej som har Asperger

Inläggav Moggy » 2013-09-22 21:09:30

Du ska inte ta kontakt med henne, det kommer att bli fel hur du än gör. Hon kommer att ta illa upp om nån hittat och letat upp henne från nån gammal pärm på "gamla jobbet". Det kan även bli så att du får problem med din arbetsplats om hon ringer och klagar till din chef.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Förtjust i en tjej som har Asperger

Inläggav Mackan90 » 2013-09-22 21:28:22

Moggy skrev:Du ska inte ta kontakt med henne, det kommer att bli fel hur du än gör. Hon kommer att ta illa upp om nån hittat och letat upp henne från nån gammal pärm på "gamla jobbet". Det kan även bli så att du får problem med din arbetsplats om hon ringer och klagar till din chef.


Min Chef har sagt själv att hon kan hjälpa till, så ditt argument fallerar litegrann,
Mackan90
Ny medlem
 
Inlägg: 11
Anslöt: 2013-09-22
Ort: Stockholm

Förtjust i en tjej som har Asperger

Inläggav Gripandekylig » 2013-09-22 21:41:12

Mackan90 skrev:
Moggy skrev:Du ska inte ta kontakt med henne, det kommer att bli fel hur du än gör. Hon kommer att ta illa upp om nån hittat och letat upp henne från nån gammal pärm på "gamla jobbet". Det kan även bli så att du får problem med din arbetsplats om hon ringer och klagar till din chef.


Min Chef har sagt själv att hon kan hjälpa till, så ditt argument fallerar litegrann,

Det är ändå typiskt dåligt att stalka någon. Jag tycker att du borde ta dig en funderare över hur klokt det egentligen kan vara att bli så intresserad av någon man enbart har sett på ett fotografi. Kanske är chanserna för att inleda en lyckad relation större ifall relationen utgår mer ifrån att ni finner varandra, snarare än att den ena parten finner den andra. Visst kan du ju utnyttja ditt nuvarande informationsövertag till att lägga upp en långsiktig strategi på hur du ska "råka" lära känna personen i fråga, men jag tycker ändå att det är bättre och säkrare att låta relationen komma när den kommer - i vart fall när du riskerar att närma dig begränsningsområdet för stalking.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Förtjust i en tjej som har Asperger

Inläggav Mackan90 » 2013-09-22 21:47:08

Gripandekylig skrev:
Mackan90 skrev:
Moggy skrev:Du ska inte ta kontakt med henne, det kommer att bli fel hur du än gör. Hon kommer att ta illa upp om nån hittat och letat upp henne från nån gammal pärm på "gamla jobbet". Det kan även bli så att du får problem med din arbetsplats om hon ringer och klagar till din chef.


Min Chef har sagt själv att hon kan hjälpa till, så ditt argument fallerar litegrann,

Det är ändå typiskt dåligt att stalka någon. Jag tycker att du borde ta dig en funderare över hur klokt det egentligen kan vara att bli så intresserad av någon man enbart har sett på ett fotografi. Kanske är chanserna för att inleda en lyckad relation större ifall relationen utgår mer ifrån att ni finner varandra, snarare än att den ena parten finner den andra. Visst kan du ju utnyttja ditt nuvarande informationsövertag till att lägga upp en långsiktig strategi på hur du ska "råka" lära känna personen i fråga, men jag tycker ändå att det är bättre och säkrare att låta relationen komma när den kommer - i vart fall när du riskerar att närma dig begränsningsområdet för stalking.


Jag har inte tagit reda på något alls om henne, allt det som jag skrev att jag vet om henne stod i hennes CV, har inte inte någonstans försökt att ta reda på vart hon bor, vart hon gilla att hänga på fritiden etc, därav att du säger att jag ligger på gränsen för stalking är bara skitsnack, har en kompis som har en tjej till honom, som ringer nonstop till honom på dolt nummer, så att han inte kan ringa tillbaka, så att han kan ta reda på vem det är, det han är utsatt för är stalking, att följa efter en person hem, att stå utanför någons hus och vänta tills dem kommer hem skulle jag klassa som stalking, allt det här som jag skrev, är grymt obehagligt, och något jag aldrig skulle syssla med, läs lite imellan raderna nästa gång, jag har full respekt för den här tjejen, det är därför jag vill lösa det här på ett sätt som är det absolut bästa.
Mackan90
Ny medlem
 
Inlägg: 11
Anslöt: 2013-09-22
Ort: Stockholm

Förtjust i en tjej som har Asperger

Inläggav ajemen » 2013-09-22 21:51:04

Mackan90 skrev:jag forskade fram lite information om henne, inte för att jag ville upplevas som creepy utan att jag helt enkelt tyckte att hon såg intressant ut i sin presentation

Haha, vad roligt om du hade kollat upp henne med syftet att upplevas som "creepy". :D

Kanske upplever hon det som konstigt om du försöker att ta kontakt med henne genom att säga hur det ligger till, men om du utelämnar det så betyder det inte att det är mindre sant, det betyder endast att du till viss del döljer vem du är genom att bemöta henne på ett sätt som negligerar sanningen. Så oavsett hur och om du väljer att initiera en kontakt med henne så kommer det alltid att vara sant att du kollade upp information om henne oberoende av vem som vet det. Det är bättre att du står för ditt tillvägagångssätt än att försöka hitta någon omväg.
ajemen
 
Inlägg: 893
Anslöt: 2013-04-03

Förtjust i en tjej som har Asperger

Inläggav ssssss » 2013-09-22 21:52:04

Tycker visst att du ska säga precis hur det var, ungefär så som du skrev det här. Att du såg en bild, tyckte att hon var väldigt söt, blev nyfiken och därför kontaktar henne. Det är ärligt och förhoppningsvis tar hon det som en komplimang, det skulle jag ha gjort. Om du försöker smussla eller ljuga blir det ju garanterat bara konstigt, och obekvämt, för att inte prata om krångligt för dig själv.
ssssss
 
Inlägg: 65
Anslöt: 2012-03-30
Ort: Västra götaland

Förtjust i en tjej som har Asperger

Inläggav Gripandekylig » 2013-09-22 21:53:48

Mackan90 skrev:Jag har inte tagit reda på något alls om henne, allt det som jag skrev att jag vet om henne stod i hennes CV, har inte inte någonstans försökt att ta reda på vart hon bor, vart hon gilla att hänga på fritiden etc, därav att du säger att jag ligger på gränsen för stalking är bara skitsnack, har en kompis som har en tjej till honom, som ringer nonstop till honom på dolt nummer, så att han inte kan ringa tillbaka, så att han kan ta reda på vem det är, det han är utsatt för är stalking, att följa efter en person hem, att stå utanför någons hus och vänta tills dem kommer hem skulle jag klassa som stalking, allt det här som jag skrev, är grymt obehagligt, och något jag aldrig skulle syssla med, läs lite imellan raderna nästa gång, jag har full respekt för den här tjejen, det är därför jag vill lösa det här på ett sätt som är det absolut bästa.

Okej då kanske jag missförstod ditt första inlägg. Det var väl främst det där att du "forskade fram lite mer info om henne" som jag misstolkade i sånt fall. Men okej, ifall du menar att du bara har råkat notera att personen i fråga är attraktiv samt att du har av en händelse råkat memorera personens namn så då kanske det trots allt inte är så att du har utvecklat något alltför intensivt intresse för henne att ditt agerande skulle kvalificera som ens moralisk stalkning. Vad vill du åstadkomma nu då? Vill du prata med henne för att informera henne om att du tycker att hon är vacker?
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Förtjust i en tjej som har Asperger

Inläggav Mackan90 » 2013-09-22 22:01:32

Ja att informera henne att hon är vacker är just det jag vill göra, att hitta bästa sättet är det som är svårt. Det ssssss skrev, att jag ska säga som det var är en bra ide, för det var exakt så det gick till, jag såg en bild på henne, såg att hon gillade dataspel och tyckte hon var vacker, och därav blev jag mer nyfiken om henne, vill inte ljuga för henne, och jag tror det bästa är att vara helt ärlig om hur det gick till, så att det inte leder till missförstånd
Mackan90
Ny medlem
 
Inlägg: 11
Anslöt: 2013-09-22
Ort: Stockholm

Förtjust i en tjej som har Asperger

Inläggav Gripandekylig » 2013-09-22 22:03:48

Mackan90 skrev:jag tror det bästa är att vara helt ärlig om hur det gick till, så att det inte leder till missförstånd

Ja det är bäst.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Förtjust i en tjej som har Asperger

Inläggav Vaniljflickan » 2013-09-22 22:11:42

Mackan90 skrev:Ja att informera henne att hon är vacker är just det jag vill göra, att hitta bästa sättet är det som är svårt. Det ssssss skrev, att jag ska säga som det var är en bra ide, för det var exakt så det gick till, jag såg en bild på henne, såg att hon gillade dataspel och tyckte hon var vacker, och därav blev jag mer nyfiken om henne, vill inte ljuga för henne, och jag tror det bästa är att vara helt ärlig om hur det gick till, så att det inte leder till missförstånd


Säg typ att du kom över denna informationen och tycker att hon verkar intressant.. att bara gå på yta känna lite meh.
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

Förtjust i en tjej som har Asperger

Inläggav Mackan90 » 2013-09-22 22:15:57

Vaniljflickan skrev:
Mackan90 skrev:Ja att informera henne att hon är vacker är just det jag vill göra, att hitta bästa sättet är det som är svårt. Det ssssss skrev, att jag ska säga som det var är en bra ide, för det var exakt så det gick till, jag såg en bild på henne, såg att hon gillade dataspel och tyckte hon var vacker, och därav blev jag mer nyfiken om henne, vill inte ljuga för henne, och jag tror det bästa är att vara helt ärlig om hur det gick till, så att det inte leder till missförstånd


Säg typ att du kom över denna informationen och tycker att hon verkar intressant.. att bara gå på yta känna lite meh.


Det ska jag säga, tack för tipset
Mackan90
Ny medlem
 
Inlägg: 11
Anslöt: 2013-09-22
Ort: Stockholm

Förtjust i en tjej som har Asperger

Inläggav Vaniljflickan » 2013-09-22 22:17:35

Mackan90 skrev:
Vaniljflickan skrev:
Mackan90 skrev:Ja att informera henne att hon är vacker är just det jag vill göra, att hitta bästa sättet är det som är svårt. Det ssssss skrev, att jag ska säga som det var är en bra ide, för det var exakt så det gick till, jag såg en bild på henne, såg att hon gillade dataspel och tyckte hon var vacker, och därav blev jag mer nyfiken om henne, vill inte ljuga för henne, och jag tror det bästa är att vara helt ärlig om hur det gick till, så att det inte leder till missförstånd


Säg typ att du kom över denna informationen och tycker att hon verkar intressant.. att bara gå på yta känna lite meh.


Det ska jag säga, tack för tipset


Hoppas det leder till ngt trevligt :-)Happy
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

Förtjust i en tjej som har Asperger

Inläggav gadas » 2013-09-23 11:10:16

Gripandekylig skrev:
Mackan90 skrev:
Moggy skrev:Du ska inte ta kontakt med henne, det kommer att bli fel hur du än gör. Hon kommer att ta illa upp om nån hittat och letat upp henne från nån gammal pärm på "gamla jobbet". Det kan även bli så att du får problem med din arbetsplats om hon ringer och klagar till din chef.


Min Chef har sagt själv att hon kan hjälpa till, så ditt argument fallerar litegrann,

Det är ändå typiskt dåligt att stalka någon. Jag tycker att du borde ta dig en funderare över hur klokt det egentligen kan vara att bli så intresserad av någon man enbart har sett på ett fotografi. Kanske är chanserna för att inleda en lyckad relation större ifall relationen utgår mer ifrån att ni finner varandra, snarare än att den ena parten finner den andra. Visst kan du ju utnyttja ditt nuvarande informationsövertag till att lägga upp en långsiktig strategi på hur du ska "råka" lära känna personen i fråga, men jag tycker ändå att det är bättre och säkrare att låta relationen komma när den kommer - i vart fall när du riskerar att närma dig begränsningsområdet för stalking.


Men alla har inte "chanserna för att inleda en lyckad relation" som mål - man kanske hellre tar en MINDRE chans till en MER lyckad relation. Innerlig kärlek kan mycket väl börja med ett fotografi, det är olika för olika människor och blir inte sämre pga hur det börjar.

Så klart att det är dåligt att stalka någon. Men varför skulle det vara stalkning?
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Förtjust i en tjej som har Asperger

Inläggav Humla » 2013-09-23 11:32:39

Kolla om hon finns på facebook, förklara ärligt hur situationen ligger till, fråga om hon skulle ha lust att lära känna dig.

Det är metoden jag skulle föredra att någon tog som ville komma i kontakt med mig.
Så länge du är beredd på att möjligheten finns att hon inte är intresserad av vidare kontakt,
och i sådant fall måste du respektera detta och gå vidare.

Men du har ju inget att förlora på att fråga? :)

Det enda som är fel att göra är att ljuga om saken, det leder aldrig till något bra.
Humla
 
Inlägg: 74
Anslöt: 2013-09-17

Förtjust i en tjej som har Asperger

Inläggav Mountain_lion » 2013-09-23 19:58:39

Ta du kontakt med henne som andra föreslagit och säg som det är. Dock skulle jag undvika facebook pga att det sparas och kan komma till din nackdel i framtiden. Man vet aldrig vad vissa vill gräva upp och varför.
Lycka till.
Mountain_lion
 
Inlägg: 1255
Anslöt: 2013-07-18
Ort: Halland

Förtjust i en tjej som har Asperger

Inläggav Pikachu » 2013-09-23 20:06:23

I say go for it :D(men som sagt var ärlig mot henne.).
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Förtjust i en tjej som har Asperger

Inläggav iuftfy547s » 2013-09-23 20:38:59

I dagens samhälle när ungefär varje person under 65 år har facebook så kanske det kan vara en väg in? Skicka ett privat meddelande till henne och skriv något i stil med "Hejsan, fick höra från en på jobbet att du hade jobbat här förut/ansökt/whatever och att du var en bra arbetare. Är det okej om jag lägger till dig på facebook så kanske vi kan prata lite? Jag har asperger och känner att det är lite mycket press på mig nu och då jobbarkompisen sa att du var duktig tänkte jag att jag kanske kunde få lite tips från dig? =)
Förlåt om detta verkar konstigt att jag tar kontakt med dig bara så här men jag känner att jag inte riktigt vill prata med arbetskamraterna om detta då jag inte vill verka som att jag inte klarar av jobbet så jag tänkte att en utomstående kanske skulle fungera att prata med.

MVH
Mitt Namn".

På detta vis får du en anledning att ta kontakt med henne, det verkar inte *allt* för konstigt OCH du får in att du har asperger i texten. Har du tur så berättar hon att hon också har det och så får ni något att prata om. Det är dock viktigt att du ser till att hon inte kan tolka din text som att du redan vet att hon har asperger, då lär du verka väldigt läskig och stalkeraktig. Jag vet att jag hade känt mig konstig till mods om någon skrev till mig på facebook "tja du e vakker o har assperger de ha ja me. vill du tjatta?" eftersom personen då uppenbarligen har letat efter information om mig och jag inte ens känner personen.
iuftfy547s
 
Inlägg: 73
Anslöt: 2012-10-12

Förtjust i en tjej som har Asperger

Inläggav Gustovich » 2013-10-02 19:18:16

Återkom med resultat! :) lycka till!
Gustovich
 
Inlägg: 128
Anslöt: 2011-06-17
Ort: Karlshamn

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in