Hur man känner sig när en annan aspergare sårar en

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur man känner sig när en annan aspergare sårar en

Inläggav miss_green1 » 2013-06-27 15:26:56

Jag vet inte hur ni känner er när en annan aspergare sårar er men jag tycker det är extra jobbigt. Och tar det väldigt hårt. Vissa av er har kanske aldrig känt någon annan aspergare. Jag tycker att alla aspergare ska va snälla mot varandra och inte såra.
miss_green1
 
Inlägg: 82
Anslöt: 2011-06-29
Ort: Stockholm

Hur man känner sig när en annan aspergare sårar en

Inläggav Alien » 2013-06-27 20:16:47

Jag tror snarare det är större risk att bli sårad av andra aspergare, eftersom de dels är rättframma (brutalt ärliga) ist för diplomatiska, dels är rätt egocentriska, dels har lika lätt att missförstå varandra som NT-aspies.

Nu generaliserar jag, alla aspergare är inte sådana. Men tillräckligt många.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hur man känner sig när en annan aspergare sårar en

Inläggav antonius » 2013-06-27 22:26:08

Alien skrev:Jag tror snarare det är större risk att bli sårad av andra aspergare, eftersom de dels är rättframma (brutalt ärliga) ist för diplomatiska, dels är rätt egocentriska, dels har lika lätt att missförstå varandra som NT-aspies.

Nu generaliserar jag, alla aspergare är inte sådana. Men tillräckligt många.


Jaa. måste nog hålla med, har en yngre kollega som är lite aspig, och säger ibland saker som sårar många, på ett sådär ungdomligt arrogant sätt. Då brukar jag prata med honom och säga att så där var jag åxå, och tillslut har man inga kompisar kvar. Jag gillar ju honom för han är så lik mig, men en del hatar honom, just pg hans sätt.
antonius
 
Inlägg: 21916
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hur man känner sig när en annan aspergare sårar en

Inläggav kiddie » 2013-06-28 1:26:30

Det djävulska med sådant som aspergare kan säga kan låta sant för att man "talar samma språk". Det blir svårare att slå ifrån sig. Minns för många år sedan en aspergerlik tjej sa något till mig som hade varit sant om premisserna hade varit sanna oxo. Jag såg hennes resonemang och det var logiskt felfritt så då måste hennes kritik alltså stämma...? Det var ju lite deppigt.

Men sedan insåg jag var felet i hennes resonemang låg. Det som lät så himla sant var faktiskt rent skitsnack. Hon hade utgått från något som inte stämde så det var väl klart att slutsatsen var fel den med.

Det kan vara ganska svårt att realitetspröva allt, ibland måste man helt enkelt oxo inse att aspergare oxo kan ha en snedvriden världsbild och tala ur känslor snarare än fakta, trots att det låter som dagsens sanning. Även tala för att manipulera dig in en dålig känsla, för ja det är en myt att inga aspergare gör så...

T ex som när KS hoppade på mig. Jag menar, jag har bevis på både min intelligens (och indirekt min förmåga att resonera), min utbildning och min språkliga förmåga. Jag har säkerligen läst mer skönlitteratur än han. Men samtidigt förstår jag hur jag kan respresentera det han ogillar, ett slarvigt kommunikativt skriftspråk, ett lättsamt sinne istf ett djupt sinne, ett öppet och flexibelt förhållningssätt istf ett moget och genomtänkt osv.

Jag har svårt att hysa motvilja mot den typen av människor eller bli sårad av dem. Han har skrivit andra saker som jag funderat på och tyckt varit utvecklande, så jag svårt att gå i den försvarsställning som nog anses vara normalt. Men det är rätt skönt att slippa vara sårad eller sur.

Men det kan nog ta lite tid att komma dit, människor har förmågan att ta till sig det negativa och tro att de måste ha gjort fel istället för att inse att avsändaren faktiskt har sin egen historia och sin egna anledning till reaktionen eller ordvalet. Och som sagt, tycker man att någon talar klarsprål a la aspie, då kan det bli ännu svårare att värja sig.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Hur man känner sig när en annan aspergare sårar en

Inläggav miss_green1 » 2013-07-15 10:39:31

Som tur är så blir jag inte sårad av aspergare så ofta. För det mesta är aspergare snälla mot varandra vilket är jätte bra.
miss_green1
 
Inlägg: 82
Anslöt: 2011-06-29
Ort: Stockholm

Hur man känner sig när en annan aspergare sårar en

Inläggav Sanchez » 2013-09-20 19:22:43

Har aldrig blivit sårad av en person med asperger då jag bara mött typ 2-3 st vad jag vet, men däremot vet jag att jag i princip inte kan bli sårad av en person med adhd, det är väldigt mysko O.o
Sanchez
 
Inlägg: 24
Anslöt: 2013-08-29

Hur man känner sig när en annan aspergare sårar en

Inläggav plåtmonster » 2013-09-20 19:35:07

En del personer med asperger kan vara rätt nyckfulla. Men det finns ju gott om andra bra saker också.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Hur man känner sig när en annan aspergare sårar en

Inläggav Zirre » 2013-09-20 19:43:47

Aspergare kan vara elaka mot andra aspergare så det så.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: Sv: Hur man känner sig när en annan aspergare sårar en

Inläggav kullan » 2013-09-20 19:44:21

Ja jag har nog blivit värst krossad av individer med asperger
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Sv: Hur man känner sig när en annan aspergare sårar en

Inläggav Zirre » 2013-09-20 19:49:22

kullan skrev:Ja jag har nog blivit värst krossad av individer med asperger

Samma här.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Hur man känner sig när en annan aspergare sårar en

Inläggav kuj kuj » 2013-09-20 19:52:06

jag har aldrig träffat någon annan med asperger
kuj kuj
 
Inlägg: 180
Anslöt: 2012-02-07

Hur man känner sig när en annan aspergare sårar en

Inläggav Humla » 2013-09-22 16:32:57

En vän till mig som också har Asperger brukar ofta kommentera allt hon ser, som hon ser det.

Hon blir väldigt lätt sårad om någon säger något om henne som hon tolkar som en förolämpning även om hon själv kan slänga ur sig ganska grova kommentarer utan att inse att personen hon talar om kan ta precis lika illa upp hon skulle gjort om kommentaren var riktad till henne.

Ibland har hon sagt sådant om mig och jag kan bli ledsen, men jag blir inte arg på henne då jag förstår att det bara var en observation ifrån hennes håll, alltså inte menat som kritik.
Humla
 
Inlägg: 74
Anslöt: 2013-09-17

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in