Har du behov av att kontrollera andra människor?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Har du behov av att kontrollera andra människor?

Inläggav Hemmy » 2013-09-17 23:22:18

ajemen skrev:En del inlägg i tråden verkar antyda att kontrollbehov innebär att man nödvändigtvis bestämmer över andra människor, men så är inte fallet.


Ah jo det är sant.Tänkte mer bara på att besvara OP frågan om kontroll över människor.

Men ja,när jag var mindre hade jag ett väldigt behov att stänga alla dörrar och ta bort allt skräp innan jag kunde kolla på tv utan att bli iriterad.sen så kunde jag rensa hela bakgården på grejer för jag tyckte inte om tanken att saker låg där eller nåt.

Vet inte om man kan kalla det kontroll behov eller tvångsymdrom :P.
Hemmy
 
Inlägg: 49
Anslöt: 2012-10-01
Ort: Uppsala

Har du behov av att kontrollera andra människor?

Inläggav ajemen » 2013-09-17 23:22:52

forumnamn skrev:Det står "över andra" i frågeformuleringen, ajemen.

Jag vet, men det är skillnad på att kontrollera andra och att bestämma över andra. Jag kontrollerar någon annan genom att t.ex. ta reda på vad hen har för attityd kring en viss fråga, medan jag bestämmer över någon genom att ge direktiv. Kontrollbehov över andra innebär alltså inte att man har behov av att bestämma över andra utan snarare att man har behov av att veta vad andra tycker och gör.
ajemen
 
Inlägg: 893
Anslöt: 2013-04-03

Har du behov av att kontrollera andra människor?

Inläggav forumnamn » 2013-09-17 23:29:12

Då förstår jag... Glasklart, du är smart, på riktigt alltså ingen ironi.

Men du, ajemen, detta blir väl en rätt svår fråga också, för det beror ju på tex. hur nära varandra gifta makar står. Om mannen arbetar o kvinnan är hemma så kanske det kontrollbehov som du talar om löser sig av sig själv. Däremot i mer komplexa situationer när man kräver av varandra att man ska uppfylla saker hela tiden, så då måste ju en del domdera för att antingen man inte har kapacitet att klara av uppgifterna eller så drar man sig undan och får en sämre kontakt på köpet? Finns ju mer alternatv också säkert, men.. Jo, jag hänger med i din tankegång ialla fall på ett ungefär, du är skärpt.
forumnamn
 
Inlägg: 100
Anslöt: 2013-09-15

Har du behov av att kontrollera andra människor?

Inläggav Hemmy » 2013-09-17 23:31:01

ajemen skrev: Psykologiguiden.se


Läste detta nu ,och kan ju säga att jag stämmer in rätt bra på allt det där.
Ja då får man ta och börja tänka om igen då.

Tack för länken ajemen
Hemmy
 
Inlägg: 49
Anslöt: 2012-10-01
Ort: Uppsala

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in