Botemedel mot autism - artikel i Expressen

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Botemedel mot autism - artikel i Expressen

Inläggav Joakoni » 2013-09-16 7:12:28

Det första citatet är inte mitt!
I övrigt kan jag säga att jag själv INTE lider av min Asperger (efter att ha förstått att jag har det och efter att ha börjat att skita i vad folk tycker), däremot led av mitt ADD. Men ja, jag är subjektiv.
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Botemedel mot autism - artikel i Expressen

Inläggav svartamolnet » 2013-09-16 7:15:16

Jag skulle ta medicinen utan att tveka. Jag ser inget positivt med mina autistiska drag. De har ställt till det för mig under hela mitt liv.
svartamolnet
 
Inlägg: 1232
Anslöt: 2009-09-25

Botemedel mot autism - artikel i Expressen

Inläggav Wine » 2013-09-16 7:19:49

Joakoni skrev:Det första citatet är inte mitt!


Nej jag såg det nu när du påpekade det, ber om ursäkt, det blev tydligen något fel när jag skulle citera ett inlägg du tidigare gjort, har märkt att ibland när man klickar på citera knappen är det inte rätt text som kommer med, ska be moderator ändra.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Botemedel mot autism - artikel i Expressen

Inläggav gadas » 2013-09-16 11:05:46

svartamolnet skrev:Jag skulle ta medicinen utan att tveka. Jag ser inget positivt med mina autistiska drag. De har ställt till det för mig under hela mitt liv.

Det är inte NT som ställt till det för dig?
Bara en tanke, ser inte NT som bovar, men de fungerar inte heller något vidare.
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Botemedel mot autism - artikel i Expressen

Inläggav Titti » 2013-09-16 11:38:31

Wine skrev:
Joakoni skrev:Det första citatet är inte mitt!


Nej jag såg det nu när du påpekade det, ber om ursäkt, det blev tydligen något fel när jag skulle citera ett inlägg du tidigare gjort, har märkt att ibland när man klickar på citera knappen är det inte rätt text som kommer med, ska be moderator ändra.

Moderator
Jag har korrigerat det nu.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Botemedel mot autism - artikel i Expressen

Inläggav ElisabetC » 2013-09-16 13:16:01

Undrar vilka biverkningar dessa tabletter har :/. Speciellt på lång sikt.
ElisabetC
 
Inlägg: 168
Anslöt: 2013-08-30

Botemedel mot autism - artikel i Expressen

Inläggav vallesmamma » 2013-09-16 13:28:42

ElisabetC skrev:Undrar vilka biverkningar dessa tabletter har :/. Speciellt på lång sikt.
En mycket bra fråga! Alla mediciner har ju biverkningar!
vallesmamma
 
Inlägg: 918
Anslöt: 2010-01-05
Ort: Luleå

Botemedel mot autism - artikel i Expressen

Inläggav Wine » 2013-09-16 13:35:17

vallesmamma skrev:
ElisabetC skrev:Undrar vilka biverkningar dessa tabletter har :/. Speciellt på lång sikt.
En mycket bra fråga! Alla mediciner har ju biverkningar!


Även sockerpiller (placebo) kan ge biverkningar.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Botemedel mot autism - artikel i Expressen

Inläggav lollo_testar » 2013-09-16 15:39:15

ElisabetC skrev:Undrar vilka biverkningar dessa tabletter har :/. Speciellt på lång sikt.


ja om man kan skaffa barn utan att det händer något konstigt med barnet. att män slipper huvudvärk osv. hjärtklappning. ja och sådant
lollo_testar
 
Inlägg: 170
Anslöt: 2010-09-14

Botemedel mot autism - artikel i Expressen

Inläggav lollo_testar » 2013-09-16 16:09:01

män = man bara mitt autocorrect som spökar
lollo_testar
 
Inlägg: 170
Anslöt: 2010-09-14

Botemedel mot autism - artikel i Expressen

Inläggav Natten » 2013-09-16 16:11:34

Det framgår ju inte av artikeln om man måste knapra mediciner resten av livet för att hålla tillbaks autismen eller om det räcker med en tablett för att få önskvärd effekt.
Natten
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 371
Anslöt: 2013-06-19
Ort: Miljonprogrammet

Botemedel mot autism - artikel i Expressen

Inläggav earlydayminer » 2013-09-16 16:24:45

Alien skrev:Och det gäller bara 20%, de med genetiska förändringar.


Plus...att det tar ett bra tag innan detta sätter fart på riktigt, om det nu någonsin gör det.

Tyvärr kan tidningar som expressen få det att framstå som väldigt mycket mer än vad det faktiskt är.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Botemedel mot autism - artikel i Expressen

Inläggav earlydayminer » 2013-09-16 16:26:49

svartamolnet skrev:Jag skulle ta medicinen utan att tveka. Jag ser inget positivt med mina autistiska drag. De har ställt till det för mig under hela mitt liv.


Tråkigt att det har varit så för dig. Jag ser det som att vad det ställt till med är i det förflutna och vad jag gör nu, medveten om mina begränsningar och svårigheter, är det som räknas. Personligen avstår jag från något som berör min autistiska sida för alltid. Det jobbigaste är väl att jag lägga för stor fokus på saker och jag gärna diskuterar saker för mycket, men det känns som att det går att förändra utan mer mediciner.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Botemedel mot autism - artikel i Expressen

Inläggav plåtmonster » 2013-09-16 16:49:25

earlydayminer skrev:Tyvärr kan tidningar som expressen få det att framstå som väldigt mycket mer än vad det faktiskt är.

När får de inte sanningen att räcka till så mycket mer än den gör? ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Botemedel mot autism - artikel i Expressen

Inläggav likeaboxof » 2013-09-16 17:56:35

När jag såg att dom kan ha hittat botemedel blev jag jätteglad men det gällde ju inte för alla och jag vet inte ens vilken sort jag har men tror det finns i släkten, betyder det att det är genförändringar?

Till alla som tycker det är dåligt och att det är så mysig med autism/aspergers, det är ju superbra för er själva men för helvete det finns andra människor med andra upplevelser än ni själva!
Jag tycker tex inte att dom som trivs med det vare sej barn eller vuxna ska ta medicin för lider ni inte av det så finns det ju inget att bota men det finns ANDRA personer än er som LIDER på olika sätt av det så jag skulle vara tacksam om ni kan stödja något som minskar DERAS lidande.
likeaboxof
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2013-09-16

Botemedel mot autism - artikel i Expressen

Inläggav rdos » 2013-09-16 22:07:14

Det är bara fria fantasier att man kan ta ett piller och så vips blir man neurotypisk. Det kommer alltid att krävas omfattande jobb för att framstå som neurotypisk, oavsett om man kombinerar det med piller eller inte.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Botemedel mot autism - artikel i Expressen

Inläggav kiddie » 2013-09-16 23:03:28

likeaboxof skrev:När jag såg att dom kan ha hittat botemedel blev jag jätteglad men det gällde ju inte för alla och jag vet inte ens vilken sort jag har men tror det finns i släkten, betyder det att det är genförändringar?


Rent spontant känns det som att en genförändring inte ligger i släkten utan att autismen uppstår spontant antingen vid befruktningstillfället eller när könscellerna skapas.

Men det är ett diffust begrepp. Någon som har en aning?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Botemedel mot autism - artikel i Expressen

Inläggav Zima33 » 2013-09-16 23:16:18

Wine skrev:Vad är den stora skillnaden mellan att behandla ADHD symtom som orsakar lidande och funktionsnedsättning för individen och autism symtom som också orsakar lidande och funktionsnedsättning?


Lidandet och funktionsnedsättningen beror ju på att samhället är utformat för och av NT-folk. Om majoriteten skulle ha NPF så skulle NT-folket lida av sin funktionsnedsättning...
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Botemedel mot autism - artikel i Expressen

Inläggav kiddie » 2013-09-16 23:20:26

Jag är faktiskt glad att min ADHD upptäcktes sent och att ritalin inte användes förr heller. Jag förstår att medicinen kan vara till stor hjälp för vissa barn som verkligen inte fungerar utan. Men jag tror inte jag hade vuxit upp till den jag är idag om jag tagit ritalin hela tiden. På mig är den medicinen väldigt personlighetsförändrande och hade jag tagit den innan jag ens skapat mig en personlighet hade jag definitivt inte varit Kiddie idag. Säga vad man vill om all skit som är jobbig, men jag gillar Kiddie.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Botemedel mot autism - artikel i Expressen

Inläggav Tikki » 2013-09-17 0:33:36

Bara sista meningen i citatet;
gadas skrev:Jag vill bli botad - inte normal!

+1

Nedanstående har inget med ovanstående att göra. :-)018
Om man blir "botad" och inte tycker om det, är det nog bara att sluta med medicinen.
Tikki
 
Inlägg: 207
Anslöt: 2010-06-19
Ort: Skåne(land)

Botemedel mot autism - artikel i Expressen

Inläggav Kanin » 2013-09-17 8:09:49

Zima33 skrev:
Wine skrev:Vad är den stora skillnaden mellan att behandla ADHD symtom som orsakar lidande och funktionsnedsättning för individen och autism symtom som också orsakar lidande och funktionsnedsättning?
Lidandet och funktionsnedsättningen beror ju på att samhället är utformat för och av NT-folk. Om majoriteten skulle ha NPF så skulle NT-folket lida av sin funktionsnedsättning...

...och många med NPF skulle förmodligen lida ännu mer.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Botemedel mot autism - artikel i Expressen

Inläggav lollo_testar » 2013-09-17 19:17:38

jag skulle så gärna vilja vara NT. med min kreativa sida kvar. haft det jätte jobbigt med min Asperger hela livet...
aldrig kunnat hållt jämna steg med mina vänner. haft problem med körkort. lokalsinne. hållning. rörelsemönster. ögonkontakt. sociala regler och känsla för hur vad som ska sägas anpassa sig efter olika sociala sammanhang. tolka andra personer rätt. hållit i samtal. kommit igång själv med tråkiga saker. ja listan kan göras lång. vill bara berätta det för er som så pront tycker de ska stoppa forskningen men för mig vore det sådan befrielse att ni anar inte. vet att fler känner så tack för mig.
lollo_testar
 
Inlägg: 170
Anslöt: 2010-09-14

Botemedel mot autism - artikel i Expressen

Inläggav rdos » 2013-09-17 19:29:23

Forskningen behöver såklart inte stoppas. Det som behöver stoppas är spridningen av undermåliga forskningsresultat, samt forskning som saknar förutsättningar att leda någonvart då denna knycker pengar från forskning som har förutsättningar att ge goda resultat.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Botemedel mot autism - artikel i Expressen

Inläggav kiddie » 2013-09-17 19:31:22

Grejen är att det är ett helt paket. Jag tar gärna bort saker som verkligen varit jobbiga med AS/ADD som att jag har svårt att ta mig för saker, även sådant jag vill göra. Allt blir till så stora och svåra projekt.

Men skulle jag ta bort den sidan skulle nog den sidan som tycker att nästan allt är så himla fascinerande ryka oxo. Tar jag bort komplexiteten i det ena så försvinner den i det andra oxo.

Skulle jag vilja vara som jag är med en djup fascination inför världen och nästan aldrig uttråkad eller skulle jag välja attkunna diska och städa och ha fint hemma, inte vimsa till det, kunna faktiskt komma mig för att göra de kreativa sakerna jag inte gör för att de blir jobbiga? Problemet är att kommer jag mig för... och inte ser det djupa och vackra, kanske jag inte har något att skriva om t ex.....

Skulle man kunna ta bort vissa detaljer bara, så visst. Men neurologiskt hänger ju vissa saker ihop. Jag menar det finns ju andra som är skapande som har ett starkare driv än jag men så har de ju sin speciella neurologiska uppsättning som skiljer dem från dem utan kreativitet. Hos just mig kanske min kreativitet hör samman med AS/ADD. Vad händer då?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in