Botemedel mot autism - artikel i Expressen

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Botemedel mot autism - artikel i Expressen

Inläggav Alien » 2013-09-15 12:51:10

kullan skrev:Ärligt talat anser jag att allt verkar vara humbug. Det är ruggigt när vissa tror sig kunna " bota" Asperger. Tror inte ett ögonblick på detta. Spelar ingen roll vilka fakta man kommer dragandes med. Eftersom Asperger inte är en sjukdom är det heller inte botbart. Jag vet att jag kommer ta min Asperger med till graven. That`s it.


Du verker inte ens ha läst texten. Det står autism, inte Aspergers. Och det gäller bara 20%, de med genetiska förändringar.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Botemedel mot autism - artikel i Expressen

Inläggav rdos » 2013-09-15 14:21:44

Alien skrev:
kullan skrev:Ärligt talat anser jag att allt verkar vara humbug. Det är ruggigt när vissa tror sig kunna " bota" Asperger. Tror inte ett ögonblick på detta. Spelar ingen roll vilka fakta man kommer dragandes med. Eftersom Asperger inte är en sjukdom är det heller inte botbart. Jag vet att jag kommer ta min Asperger med till graven. That`s it.


Du verker inte ens ha läst texten. Det står autism, inte Aspergers. Och det gäller bara 20%, de med genetiska förändringar.


Du glömmer att AS är bortplockad ifrån DSM 5, och numera är allt "ASD". Dessutom så har en stor del av "ASD" "genföränringar", även om man idag inte upptäckt vad det är som skiljer.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Botemedel mot autism - artikel i Expressen

Inläggav Frimodig » 2013-09-15 17:49:24

atoms skrev: Frimodig har fått en tillsägelse för att ha ägnat sig åt icke-önskvärda analyser, här, och då detta resulterade i en salig röra har ett antal av sammanlagt tio inlägg flyttats till Off-Topic-tråden.

Ämnet för tråden är som rubriken lyder - inget annat.

Tråden är öppen.


Men det här är kokko.

Kärnan i det jag skrev om rdos var att hon vet nu, hur evolutionskunskapen kommer att se ut om 100 år. Hon vet nu.

Är det inte värt att belysa ett sånt tänkesätt?

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Botemedel mot autism - artikel i Expressen

Inläggav kiddie » 2013-09-15 17:57:15

De amerikanska Autism speaks-mammorna står upp och jublar......
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Botemedel mot autism - artikel i Expressen

Inläggav Wine » 2013-09-15 19:23:55

Alien skrev:
gadas skrev:Först ska vi komma ihåg att det är Expressen, som i hård konkurrens med endast Aftonbladet och TV3 stått för de mest rabiata lögner, inte minst sådana som drabbar funktionshindrade och sjuka.


Vilka "rabiata lögner" då?

Jag förstår inte detta "rabiata hat" mot media. Självklart skriver de förkortat och förenklat, inte utförligt och nyanserat. Men varför skulle de ljuga och hitta på om forskning?


Jag förstår det inte heller, det finns alla möjligheter att själv leta reda på källor/tillförlitliga källor till det som står i olika artiklar och gör man inte det utan istället klankar ner på artiklar i exempelvis Aftonbladet eller Expressen kanske det snarare handlar om ens egen bekvämlighet eller oförmåga att leta upp eller att ta till sig och förstå. Kanske handlar det också om att svartmåla det som inte råkar tilltala en själv?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Botemedel mot autism - artikel i Expressen

Inläggav Alien » 2013-09-15 20:25:20

rdos skrev:
Alien skrev:
kullan skrev:Ärligt talat anser jag att allt verkar vara humbug. Det är ruggigt när vissa tror sig kunna " bota" Asperger. Tror inte ett ögonblick på detta. Spelar ingen roll vilka fakta man kommer dragandes med. Eftersom Asperger inte är en sjukdom är det heller inte botbart. Jag vet att jag kommer ta min Asperger med till graven. That`s it.


Du verker inte ens ha läst texten. Det står autism, inte Aspergers. Och det gäller bara 20%, de med genetiska förändringar.


Du glömmer att AS är bortplockad ifrån DSM 5, och numera är allt "ASD". Dessutom så har en stor del av "ASD" "genföränringar", även om man idag inte upptäckt vad det är som skiljer.


Har ICD också plockat bort Aspergers? Och skiljer man inte mellan de med gravare och lättare ASD?

Men oavsett, så är ju 20% inte 100%. Dessa 20% skulle kunna vara t ex de som bokstavligt slår huvudet i väggen, som är helt fyllda av ångest och inte klarar av att kommunicera med andra. Sådana som spärras in, som här: barn-sparras-in-pa-bup-kliniken-sthlm-anstallda-slar-larm-t35713.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Botemedel mot autism - artikel i Expressen

Inläggav Alien » 2013-09-15 20:27:58

kiddie skrev:De amerikanska Autism speaks-mammorna står upp och jublar......


Jag skulle också jublat, om det gällde att mitt barn skulle slippa lida.

Irriterar mig på detta modershat. Antar att det är för att ni själva inte är föräldrar.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Botemedel mot autism - artikel i Expressen

Inläggav Frimodig » 2013-09-15 21:21:02

Alien skrev:
kiddie skrev:De amerikanska Autism speaks-mammorna står upp och jublar......


Jag skulle också jublat, om det gällde att mitt barn skulle slippa lida.

Irriterar mig på detta modershat. Antar att det är för att ni själva inte är föräldrar.


Du har helt rätt, mammor är det viktigaste som finns när man är liten.

Jag har en lite tveksam syn på pappors roll.

Nu, på gamla dar, kan jag förstå att jag kan lära min dotter grejer som ingen annan förstår, vi spelar på samma bollplan. Det är föräldrarelation och personlighetslikhet.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Botemedel mot autism - artikel i Expressen

Inläggav Josefine98 » 2013-09-15 21:35:03

Man kan inte bota en funktonsnedsättning. Men man kan träna sig själv och äta medicin.
Josefine98
 
Inlägg: 67
Anslöt: 2012-01-20
Ort: Örebro län

Botemedel mot autism - artikel i Expressen

Inläggav rdos » 2013-09-15 21:55:28

Alien skrev:
kiddie skrev:De amerikanska Autism speaks-mammorna står upp och jublar......


Jag skulle också jublat, om det gällde att mitt barn skulle slippa lida.

Irriterar mig på detta modershat. Antar att det är för att ni själva inte är föräldrar.


Struntprat. Jag har två barn med diagnos autistiskt syndrom (ej AS), och ingen av dem har något behov av några botande kurer.

De enda som jublar är de som inget begriper och som själva tycker de lider på sina barns vägnar.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Botemedel mot autism - artikel i Expressen

Inläggav rdos » 2013-09-15 21:58:00

Alien skrev:Men oavsett, så är ju 20% inte 100%. Dessa 20% skulle kunna vara t ex de som bokstavligt slår huvudet i väggen, som är helt fyllda av ångest och inte klarar av att kommunicera med andra. Sådana som spärras in, som här: barn-sparras-in-pa-bup-kliniken-sthlm-anstallda-slar-larm-t35713.html


De du pratar om är de som befinner sig i en olämplig miljö med folk som inte förstår. Inga kurer i världen kan bota okunskap.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Botemedel mot autism - artikel i Expressen

Inläggav Alien » 2013-09-15 22:02:11

rdos skrev:
Alien skrev:
kiddie skrev:De amerikanska Autism speaks-mammorna står upp och jublar......


Jag skulle också jublat, om det gällde att mitt barn skulle slippa lida.

Irriterar mig på detta modershat. Antar att det är för att ni själva inte är föräldrar.


Struntprat. Jag har två barn med diagnos autistiskt syndrom (ej AS), och ingen av dem har något behov av några botande kurer.

De enda som jublar är de som inget begriper och som själva tycker de lider på sina barns vägnar.


Så bra för dig om varken du eller dina barn lider av av syndromet. Men det betyder inte att inga andra (barn och vuxna) lider.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Botemedel mot autism - artikel i Expressen

Inläggav kiddie » 2013-09-15 22:43:51

rdos skrev:Struntprat. Jag har två barn med diagnos autistiskt syndrom (ej AS), och ingen av dem har något behov av några botande kurer.

De enda som jublar är de som inget begriper och som själva tycker de lider på sina barns vägnar.


Hade jag haft diagnos som liten och bot funnits, hade mina föräldar botat mig. Helt klart. Trots led jag aldrig av min aspergers under min barndom.

Det finns ganska mycket de ville jag skulle göra för "min" skull och packade på mig saker för "min" skull. Inga utav de sakerna var egentligen i MITT intresse.

När folk säger att du vet inte något för du har inga barn glömmer de en sak..... vi har VARIT barn. Antar att Alien inte varit barn eller glömt hela sin barndom.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Botemedel mot autism - artikel i Expressen

Inläggav Frimodig » 2013-09-15 22:49:32

rdos skrev:
Alien skrev:
kiddie skrev:De amerikanska Autism speaks-mammorna står upp och jublar......


Jag skulle också jublat, om det gällde att mitt barn skulle slippa lida.

Irriterar mig på detta modershat. Antar att det är för att ni själva inte är föräldrar.


Struntprat. Jag har två barn med diagnos autistiskt syndrom (ej AS), och ingen av dem har något behov av några botande kurer.

De enda som jublar är de som inget begriper och som själva tycker de lider på sina barns vägnar.


Du gör mig skrämd, du har 2 barn. Med sån här diagnos.

Jag blir faktiskt skitskraj.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Botemedel mot autism - artikel i Expressen

Inläggav kiddie » 2013-09-15 22:57:40

Eh. Du har väl oxo barn?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Botemedel mot autism - artikel i Expressen

Inläggav Savanten Svante » 2013-09-15 23:09:46

Frimodig skrev:
rdos skrev:
Alien skrev:
Jag skulle också jublat, om det gällde att mitt barn skulle slippa lida.

Irriterar mig på detta modershat. Antar att det är för att ni själva inte är föräldrar.


Struntprat. Jag har två barn med diagnos autistiskt syndrom (ej AS), och ingen av dem har något behov av några botande kurer.

De enda som jublar är de som inget begriper och som själva tycker de lider på sina barns vägnar.


Du gör mig skrämd, du har 2 barn. Med sån här diagnos.

Jag blir faktiskt skitskraj.

Lennart Frimodig


Näe, det är nog fel. Han har TRE barn. Diagnos på det tredje vet jag inte.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Botemedel mot autism - artikel i Expressen

Inläggav Alien » 2013-09-15 23:19:22

kiddie skrev:
rdos skrev:Struntprat. Jag har två barn med diagnos autistiskt syndrom (ej AS), och ingen av dem har något behov av några botande kurer.

De enda som jublar är de som inget begriper och som själva tycker de lider på sina barns vägnar.


Hade jag haft diagnos som liten och bot funnits, hade mina föräldar botat mig. Helt klart. Trots led jag aldrig av min aspergers under min barndom.

Det finns ganska mycket de ville jag skulle göra för "min" skull och packade på mig saker för "min" skull. Inga utav de sakerna var egentligen i MITT intresse.

När folk säger att du vet inte något för du har inga barn glömmer de en sak..... vi har VARIT barn. Antar att Alien inte varit barn eller glömt hela sin barndom.


Jag har både varit barn själv och haft barn. Alltså vet jag mycket väl vad jag talar om.

Hade det funnit både diagnos och botemedel när jag var barn, så hade jag varit glad att bli botad. Särskilt om det inneburit att jag sluppit bli mobbad, kunnat få vänner och få (behålla) ett arbete.

Hade min dotter haft autism skulle jag gladeligen gett henne medicin också, jag skulle vetat vad hon kan slippa. Precis som jag skulle låtit henne genomgå en cochlearoperation om hon varit döv.

Alla ni som absolut vill ha kvar er AS, saknar ni fullkomligt insikt om att andra kan vilja bli av med den?

Nu skulle jag däremot inte vilja ha någon medicin, eftersom det varken skulle göra till el från, jag är redan bortom all räddning s a s. Men jag gläder mig för andras skull.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Botemedel mot autism - artikel i Expressen

Inläggav Savanten Svante » 2013-09-15 23:22:57

Det är ju inte fel att ha ett VAL.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Botemedel mot autism - artikel i Expressen

Inläggav Joakoni » 2013-09-15 23:39:25

Savanten Svante skrev:Det är ju inte fel att ha ett VAL.

Exakt. Ja! Ett stort JA! Så sant att man är vuxen. Det gäller dessvärre inte barn. Jag kan inte låta bli att brottas med tanken hur världen skulle se ut idag om familjen Einstein hade insett att lille Albert hade alldeles för stora problem med socialt samspel och fick för sig att bota honom (om det då var möjligt) för hans oroväckande och oförståeliga begränsade intressen. Något att tugga på.
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Botemedel mot autism - artikel i Expressen

Inläggav Frimodig » 2013-09-15 23:52:44

kiddie skrev:Eh. Du har väl oxo barn?


Jag har 2 barn, en tjej och en grabb. De har absolut ingen diagnos. De är märkliga, men de försörjer sig själva, utan medicin. De är 41 och 39, sonen är född 9-11, den enda bra grejen som hände den dagen.

Jag skulle ha blivit extremt orolig om nån av dem haft nån diagnos. Jag skulle ha styrt om mitt liv, och jag skulle ha tvingat min exfru att styra om sitt liv.

Det är ok, du förstår inte. Ok.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Botemedel mot autism - artikel i Expressen

Inläggav Alien » 2013-09-15 23:59:58

Autismsymtom kan man få utan att ha varken Kanners el Aspergers symtom. Som Fragile X.

Expressen skrev:Kristofer, 36, och Fredrik, 29, är båda födda med fragil X-syndrom och autism.
Nu deltar de i den nya studien där ett medel mot autism testas.

Kristofer och Fredrik Save har fått vara med i studien av det nya medlet som skulle kunna ta bort autismsymtomen. Men än så länge vet de inte vem som fått läkemedlet och vem som fått sockerpiller, placebo.
- Men Fredrik har märkt av förbättringar, han har lättare att få kontakt med människor och kan se dem i ögonen, säger mamma Britt Save, 65.
http://www.expressen.se/halsa/studien-g ... ofer-hopp/

De är bägge vuxna och intresserade. Missunnar ni dem att bli botade?

Jag tror ni kan vara lugna, ingen kommer att tvinga i er någon medicin.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Botemedel mot autism - artikel i Expressen

Inläggav Joakoni » 2013-09-16 0:13:49

Inte vi vuxna, nej! Men det som oroar mig att det inte längre blir ok att uppvisa vissa personlighetstyper då de blir behandlingsbara. Nya krav från arbetsmarknaden, Försäkringskassan? Nej, vi vet inte ett dugg om hur det kommer att utvecklas, och barn har inte tillräcklig medvetenhet, kommunikationsmöjlighet, och framförallt rättsligt stöd för att deras vilja ska respekteras.

Jag är inte emot, jag missunnar ingen något. Jag är kluven och ser faror lurande bakom den högst legitima optimismen.
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Botemedel mot autism - artikel i Expressen

Inläggav plåtmonster » 2013-09-16 1:24:42

Problemet med kvällstidningar är att det står så mycket dynga i förhållande till riktiga och mer sällsynt neutralt och korrekt beskrivet. Så att det sällan är värt tiden att kolla upp källorna. Det saknas ofta adekvata hänvisningar till mer akademiskt material.

Amerikanska "Autism speaks" har föreställningen att asperger är något sjukt och det finns de som lider men det finns också en hel del som inte gör det och vars största problem är omgivningens acceptans. Dessutom skapar de egenskaper som anses normala och bra helt nya psykiska problem så det är inte så självklart att tabletten "instant-neurotyp" löser fler problem än den skapar. Fokuserad tankeverksamhet utan ängslig inställsamhet kan vara något som går förlorat.

Funktonsnedsättningar är inte skrivet i sten. Det finns säkert kurer, men det kan vara oerhört svårt att komma dit. Så rent praktiskt är de "obotbara" men omöjligt behöver det inte vara.

kiddie skrev:Det finns ganska mycket de ville jag skulle göra för "min" skull och packade på mig saker för "min" skull. Inga utav de sakerna var egentligen i MITT intresse.

När folk säger att du vet inte något för du har inga barn glömmer de en sak..... vi har VARIT barn. Antar att Alien inte varit barn eller glömt hela sin barndom.


:-)088

Att jämföra fragil X-syndrom med autism/asperger är att bunta ihop päron och äpplen och att man minsann då missunnar äpplena (halmgubbe argumentation).


Säger i stort sett som många andra att det är essentiellt att ett bredare spektrum av personlighetstyper accepteras och att det som är utanför "normaliteten" inte ses som något sjukt som skall tas bort. Det finns en stor skillnad i hur autism/asperger yttrar sig och det skall inte genomföras någon "alla är sjuka och skall korrigeras" paradigm. Den kommer dessutom att skada samhället på sikt. Många med djupa insikter har lyckas genom att de ägnar sig koncentrerat åt sitt ämne utan någon ängslighet för social normer.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Botemedel mot autism - artikel i Expressen

Inläggav Wine » 2013-09-16 6:50:21

Joakoni skrev:
Savanten Svante skrev:Det är ju itne fel att ha ett VAL.

Exakt. Ja! Ett stort JA! Så sant att man är vuxen. Det gäller dessvärre inte barn. Jag kan inte låta bli att brottas med tanken hur världen skulle se ut idag om familjen Einstein hade insett att lille Albert hade alldeles för stora problem med socialt samspel och fick för sig att bota honom (om det då var möjligt) för hans oroväckande och oförståeliga begränsade intressen. Något att tugga på.


Joakoni skrev:Inte vi vuxna, nej! Men det som oroar mig att det inte längre blir ok att uppvisa vissa personlighetstyper då de blir behandlingsbara. Nya krav från arbetsmarknaden, Försäkringskassan? Nej, vi vet inte ett dugg om hur det kommer att utvecklas, och barn har inte tillräcklig medvetenhet, kommunikationsmöjlighet, och framförallt rättsligt stöd för att deras vilja ska respekteras.

Jag är inte emot, jag missunnar ingen något. Jag är kluven och ser faror lurande bakom den högst legitima optimismen.


Men det är inget fel att mängder med barn och vuxna med exempelvis ADHD redan medicineras för att korrigera sitt beteende och deras personlighetstyp? ADHD kan man väl säga också är en personlighetstyp, det tror jag åtminstone många med ADHD själva anser? För att individer ska kunna utbilda sig, arbeta och fungera någorlunda tillfredsställande i samhället o.s.v. så är det väl just medicinering som krävs i många fall när det gäller ADHD, sådan behandling med läkemedel skulle man väl också i så fall kunna säga är ett krav som arbetsmarknaden ställer för att man ska kunna bidra i samhället?

Flertalet vuxna med ADHD upplever väl dessutom själva ett lidande av sina ADHD symtom och vill själva ha läkemedel för att slippa just det lidande de kan uppleva av sina symtom, jag tror väl knappast att det påtvingas dem av vare sig Arbetsförmedlingen eller Försäkringskassan. Vad är den stora skillnaden mellan att behandla ADHD symtom som orsakar lidande och funktionsnedsättning för individen och autism symtom som också orsakar lidande och funktionsnedsättning?

Moderator Titti
Korrigerade ett citat.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in