Botemedel mot autism - artikel i Expressen

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Botemedel mot autism - artikel i Expressen

Inläggav Vaniljflickan » 2013-09-14 15:06:12

Huggorm skrev:Jag skulle vänta ett bra tag till det framkommit vilka biverkningarna var innan jag tog någon medicin. Och det är inte ens säkert att jag hade tagit något sedan heller, jag vet inte om jag vill vara NT


Det låter vettigt dedär med att vänta tills det är säkert, men det är ju svårt att få reda på om något är helt säkert, det tar ju minst en livstid att veta om vilka ev bieffekter som kan uppstå.
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

Botemedel mot autism - artikel i Expressen

Inläggav radix » 2013-09-14 15:33:15

Prominent characteristics of the syndrome include an elongated face, large or protruding ears, and low muscle tone.

Bild

...blir ansiktet mindre långsmalt av medicinen månntro? o.O
radix
 
Inlägg: 911
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Malmö

Botemedel mot autism - artikel i Expressen

Inläggav gadas » 2013-09-14 15:36:27

radix skrev:Prominent characteristics of the syndrome include an elongated face, large or protruding ears, and low muscle tone.

Bild

...blir ansiktet mindre långsmalt av medicinen månntro? o.O


Ja, om man slår nån i skallen med den :wink:
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Botemedel mot autism - artikel i Expressen

Inläggav rdos » 2013-09-14 16:00:33

Trams rakt igenom. Dessutom med Gillberg som påhejare (han ni vet som brände upp sitt forskningsmaterial isf att låta någon syna honom).
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Botemedel mot autism - artikel i Expressen

Inläggav earlydayminer » 2013-09-14 16:03:23

Skulle bränt det jag med.

Ska jag bota dig, rdos?
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Botemedel mot autism - artikel i Expressen

Inläggav rdos » 2013-09-14 16:07:38

Behövs inte. Jag är redan botad, dvs jag kan spela NT när och om jag vill (vilket är relativt sällan).

Angående Gillberg, så borde han blivit avskedad + att alla publikationer som det nu saknas rådata till borde dras tillbaka och förklaras som fusk.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Botemedel mot autism - artikel i Expressen

Inläggav rdos » 2013-09-14 17:25:56

Jo, jag tycker vi återgår till ämnet istället.

Här har vi alltså en skandalblaska (Expressen) som med referens till en forskare som inte vågar lämna ut sin forskning (Gillberg) påstår att en svensk (av alla nationaliteter) snart kommer att lösa autismens gåta och prångla ut en medicin som botar både Fragile-X och autism. Trovärdigt? Inte som jag kan se det iaf.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Botemedel mot autism - artikel i Expressen

Inläggav Natten » 2013-09-14 17:40:24

rdos skrev:Jo, jag tycker vi återgår till ämnet istället.

Här har vi alltså en skandalblaska (Expressen) som med referens till en forskare som inte vågar lämna ut sin forskning (Gillberg) påstår att en svensk (av alla nationaliteter) snart kommer att lösa autismens gåta och prångla ut en medicin som botar både Fragile-X och autism. Trovärdigt? Inte som jag kan se det iaf.


Fast artikeln påstår väl inte att dom kanske kan bota autism utan snarare att dom kanske har hittat ett sätt att reversera symptomen. Autism-genen kommer väl ändå föras vidare till kommande generationer eller hur?

Men frågetecknen är många.
Natten
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 371
Anslöt: 2013-06-19
Ort: Miljonprogrammet

Botemedel mot autism - artikel i Expressen

Inläggav rdos » 2013-09-14 17:53:21

Natten skrev:Fast artikeln påstår väl inte att dom kanske kan bota autism utan snarare att dom kanske har hittat ett sätt att reversera symptomen. Autism-genen kommer väl ändå föras vidare till kommande generationer eller hur?


För det första så verkar det som många "botar sig själva" så att säga innan de ens fått diagnos. För det andra så beror autism inte på en enda gen, eller ens ett fåtal gener.

Sedan förstår jag inte varför de drar in Fragile-X (som är för många duplikationer av en sekvens, som alltså i princip bör vara reverserbar) ö.h.t. då de allra flesta med autism inte har Fragile-X.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Botemedel mot autism - artikel i Expressen

Inläggav plåtmonster » 2013-09-14 18:01:17

Jag behöver ett botemedel mot kvällstidningar .. det vore värt ett stort pris! :twisted:

Medicinen skulle få alla tidningsstånd med kvällstidningar att gå upp i rök :D
(vigvatten kanske också hjälper? ;))

rdos skrev:Här har vi alltså en skandalblaska (Expressen) som med referens till en forskare som inte vågar lämna ut sin forskning (Gillberg) påstår att en svensk (av alla nationaliteter) snart kommer att lösa autismens gåta och prångla ut en medicin som botar

+1 ;)
Den blinde sa till den döve att den medvetslöse har svårt för kommunikation .. :P
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Botemedel mot autism - artikel i Expressen

Inläggav vallesmamma » 2013-09-14 18:35:37

Gäller det oss med AS? Tror inte det. Jag vill inte bli en annan människa!
vallesmamma
 
Inlägg: 918
Anslöt: 2010-01-05
Ort: Luleå

Botemedel mot autism - artikel i Expressen

Inläggav Vaniljflickan » 2013-09-14 18:39:55

Jag gillade mest att leka med tanken, eftersom jag inte har hunnit sätta mig in i detta något längre, det skulle krävas ganska mkt ansträngning.
Sedan vad det gäller hålla sig till ämnet så verkar det vara en väldigt subjektivt uppfattad sak.
Något som jag finner mkt irriterande för det mesta.
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

Botemedel mot autism - artikel i Expressen

Inläggav rapchic » 2013-09-14 18:49:50

skulle ett bot komma skulle jag överväga att ta den även om jag helst inte vill förändra de positiva delarna med AS. Jag har nämligen nog problem med min värk så jag behöver inte "mer" och eftersom man inte kan bota den reumatiska sjukdomen jag har så är väl att bota min AS det näst bästa, ännu bättre skulle däremot att bota min IBS vara då den inte ger nått positivt alls men det kommer ju inte heller att ske.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Botemedel mot autism - artikel i Expressen

Inläggav lollo_testar » 2013-09-14 20:59:46

när kommer det ut är frågan...
lollo_testar
 
Inlägg: 170
Anslöt: 2010-09-14

Botemedel mot autism - artikel i Expressen

Inläggav kiddie » 2013-09-14 23:55:26

Måste alla vara precis likadana?

Varför tar man inte itu med sådant lidande som är lätt att ta hand om? T ex ta hand om våra äldre så de slipper ligga i skitiga blöjor och dö ensamma??????

Nej, de ska ju ändå dö, att spendera pengar på dem skapar ju mindre lidande men det handlar ju inte om det. Det handlar om att vi ska ha en människoras där alla är lika. Sticker man ut det minsta har man ngnslags sjukdom numera. Har man en talang har man oxo en sjukdom.

Jag har inte lust alls att bli en robot och titta på Lets dance och sparka neråt, skita i miljön och ta en massa lån. Jag vill ha min egen personlighet.

Rödhåriga blir ju ofta retade. Lika bra ändra dem genetiskt oxo. Så slipper de lida.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Botemedel mot autism - artikel i Expressen

Inläggav lollo_testar » 2013-09-14 23:58:47

vill ha läkemedel klara nu! men det lär väl dröja fem sex år :( :-)Raging eller vad tror ni? någon som fått tag i mer info?
lollo_testar
 
Inlägg: 170
Anslöt: 2010-09-14

Botemedel mot autism - artikel i Expressen

Inläggav plåtmonster » 2013-09-15 0:54:58

Finns det någon kur mot att vara sjukligt beroende av att göra som alla andra vill och jämt passa in i roller, mode, matvanor samt aldrig ha några orginella ideér, tja förutom de plattyder som tidningarna sprider? ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Botemedel mot autism - artikel i Expressen

Inläggav atoms » 2013-09-15 1:51:55

Tråden låst för moderation.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18072
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Botemedel mot autism - artikel i Expressen

Inläggav atoms » 2013-09-15 4:13:58

Frimodig har fått en tillsägelse för att ha ägnat sig åt icke-önskvärda analyser, här, och då detta resulterade i en salig röra har ett antal av sammanlagt tio inlägg flyttats till Off-Topic-tråden.

Ämnet för tråden är som rubriken lyder - inget annat.

Tråden är öppen.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18072
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Botemedel mot autism - artikel i Expressen

Inläggav Joakoni » 2013-09-15 12:16:48

Artikeln hänvisar till detta studieresultat:
http://www.nature.com/nm/journal/v19/n6 ... .3193.html

Någon som är lite rikare än jag kan läsa... :?
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Botemedel mot autism - artikel i Expressen

Inläggav Alien » 2013-09-15 12:36:46

Savanten Svante skrev:
Flawed skrev:Om ADHD och autism faktiskt hela tiden ökar så lär man ju förr eller senare ta tag i det.


Ökar det, eller diagnosticerar man mer?


Om det blivit fler pga olika slags miljöförstöring är det troligast att man diagnosticerat fler. Förut fick de andra diagnoser (el inga alls).
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Botemedel mot autism - artikel i Expressen

Inläggav Alien » 2013-09-15 12:44:04

gadas skrev:Först ska vi komma ihåg att det är Expressen, som i hård konkurrens med endast Aftonbladet och TV3 stått för de mest rabiata lögner, inte minst sådana som drabbar funktionshindrade och sjuka.


Vilka "rabiata lögner" då?

Jag förstår inte detta "rabiata hat" mot media. Självklart skriver de förkortat och förenklat, inte utförligt och nyanserat. Men varför skulle de ljuga och hitta på om forskning?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Botemedel mot autism - artikel i Expressen

Inläggav kullan » 2013-09-15 12:49:40

Ärligt talat anser jag att allt verkar vara humbug. Det är ruggigt när vissa tror sig kunna " bota" Asperger. Tror inte ett ögonblick på detta. Spelar ingen roll vilka fakta man kommer dragandes med. Eftersom Asperger inte är en sjukdom är det heller inte botbart. Jag vet att jag kommer ta min Asperger med till graven. That`s it.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Botemedel mot autism - artikel i Expressen

Inläggav Alien » 2013-09-15 12:50:08

Det här verkar stödja det som stod i Expressen:

For the majority of affected individuals, the cause of ASD remains unknown, but in at least 20% of the cases, a genetic cause can be identified. There is currently no cure for ASD; however, results from mouse models indicate that some forms of the disorder could be alleviated even at the adult stage. Genes involved in ASD seem to converge on common pathways altering synaptic homeostasis. We propose, given the clinical heterogeneity of ASD, that specific 'synaptic clinical trials' should be designed and launched with the aim of establishing whether phenotype 'reversals' could also occur in humans.
http://www.nature.com/nm/journal/v19/n6 ... .3193.html

Men jag föredrar populariserad svensk text framför vetenskaplig engelsk.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in