Någon här som har epilepsi?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Någon här som har epilepsi?

Inläggav Zic » 2013-09-09 17:25:56

Ja, jag vet faktiskt att någon här har epilepsi, jag har sett det nämnas på forumet, men jag är i en lite knepig situation just nu...

Käkar Iktorivil mot ångest, stress, humör etc., och har nu fått Gabapentin mot nervsmärta. Märkte ganska direkt (efter första 100mg'aren) att även Gabapentin hjälpte mot ångest, eftersom jag "glömde" att ta Ikto - jag kände helt enkelt inte så mycket ångest att jag behövde ta speciellt mycket Iktorivil.

Nu till saken... Båda dessa mediciner används ju mot epilepsi. Därav min undran.
Jag har alltså börjat öka dosen Gabapentin, men gått ned på Iktorivilen. Jag har mig veterligen inte epilepsi, men den senaste veckan har saker börjat hända som förundrar mig ganska mycket:

Jag får overklighetskänslor utan dess like, jag känner mig liksom utanför kroppen, och därtill rycker olika kroppsdelar (armar, höfterna, benen, m.m.) till. De rycker till ordentligt alltså. Detta händer när jag slappnar av.
En kväll när jag försökte somna, började ena benet att vibrera på ett mycket konstigt sätt, och det har observerats att jag när jag sovit har skakat väldigt ryckigt och ihållande med ena armen vid två tillfällen, och vaknat dreglande så till den grad att t.o.m. kudden var blöt. Kan tillägga att när det sistnämnda hände, så var jag fortfarande oerhört trött när jag vaknade.

Jag har också minnesluckor lite här och där, så att säga. :shock:

(Ja, jag vet att detta inte är ett epilepsi-forum, men jag är ju faktiskt autist, och det har med vård att göra)

Vad tusan är detta? Har jag fått epilepsi, eller är det kramper p.g.a. medicineringen?
Vad tror allmänheten här? Erfarenheter av medicinen (Gabapentin)?

Väldigt tacksam för gehör, för detta skrämmer mig lite, och ska inte till läkare på någon vecka. :-)006
:-)Crying
Zic
 
Inlägg: 93
Anslöt: 2011-02-17

Någon här som har epilepsi?

Inläggav Kevlarsoul » 2013-09-09 17:35:13

Hade epilepsi som barn, åt dock en annan medicin för det.
Det där låter väldigt läskigt hur som helst.

Men jao låter som nåt du borde fråga en läkare men du sa att du skulle dit ja..
Kevlarsoul
 
Inlägg: 5748
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Nybro

Någon här som har epilepsi?

Inläggav Zic » 2013-09-09 17:41:06

Kevlarsoul: Hade du liknande känningar som de jag beskrev, som barn, eller tog medicinen bort alla symptom?

Jag försöker nämligen att rota runt lite i ämnet "epilepsi" på egen hand, eftersom det är någorlunda långt till läkartiden, och det är precis som du skrev väldigt läskigt.
Ovisshet är alltid läskigt... :-)004
Zic
 
Inlägg: 93
Anslöt: 2011-02-17

Någon här som har epilepsi?

Inläggav Kevlarsoul » 2013-09-09 17:47:47

Jag minns ärligt inte, fick mitt sista anfall när jag var 7 och slutade ta medicin när jag var 13.
Men minns liksom de flesta anfallen minns jag ingenting av, minns 2 stycken men minns kanske mer händelserna runt de 2 anfallen egentligen..

Jag kan ju bara anta att medicinen jag tog för det tog bort alla eller i alla fall de flesta symptom.

Har av min mamma hört att det rörde sig om skakningar och dreglande, som ju utmärker ett epilepsianfall.
Kevlarsoul
 
Inlägg: 5748
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Nybro

Någon här som har epilepsi?

Inläggav Zic » 2013-09-09 18:00:59

Usch, det låter otrevligt för dig, fast om man inte minns det så kanske det inte var själva epilepsin som var otrevlig... Äsch, nu trasslade jag in mig i mitt eget resonemang...
...Menade att det kanske är omständigheterna och att "skämmas" över att man haft anfall som är jobbigt, om man inte minns själva anfallet... Äh, nu ger jag upp, orden kommer inte fram som jag tänker dem. Hoppas att du förstår att jag inte menar något illa i vilket fall.

Jag är helt borta i skallen... :-)097

Jag får väl hoppas på att det "bara" är krampanfall, alltså biverkning på att jag höjer Gabapentinet... :-)206
Zic
 
Inlägg: 93
Anslöt: 2011-02-17

Re: Någon här som har epilepsi?

Inläggav Zirre » 2013-09-09 18:04:41

Ja men har har inga stora anfall. Dessutom minns jag ej när anfallen är så jag vet inte när jag haft nåt.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Någon här som har epilepsi?

Inläggav Zic » 2013-09-09 18:09:34

Zirre: Okej, och ingen som har iakttagit dig heller, så att du vet? Eller om du känner något innan det händer eller så...?

Och nej, du behöver självfallet inte svara om det är jobbigt att snacka om.
Zic
 
Inlägg: 93
Anslöt: 2011-02-17

Någon här som har epilepsi?

Inläggav Gripandekylig » 2013-09-09 18:12:24

Zic skrev:gått ned på Iktorivilen

Hur länge har du behandlat med Iktorivil och i vilken dosering? Det är vanligt att reboundfenomen kan förekomma efter avbruten eller minskad långvarig behandling med bensodiazepiner. Jag kan i nuläget inte så mycket om Gabapentin men jag kan försöka att sätta mig in lite i det och återkomma igen om jag får tid.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Någon här som har epilepsi?

Inläggav Zic » 2013-09-09 18:23:26

Gripandekylig: Jag har gått på Ikto till och från sedan 2008 tror jag.
Den nuvarande behandlingen har varit ~6-8st 0,5mg/dygn sedan ett år tillbaka, dessförinnan gick jag på 2st 0,5mg/dygn i ett ungefärligt år, nu har jag gått ned till 3½-4½/dygn. Rakt upp-och-ned. Ingen nedtrappning alltså.

Har förut slutat Cold Turkey med Ikto utan problem. ...eller utan sådana här problem. Att man mår dåligt, skakar, har ångest, inte vet var man ska ta vägen etc. har ju uppkommit, men det varar ju bara några dagar/någon vecka.
Zic
 
Inlägg: 93
Anslöt: 2011-02-17

Någon här som har epilepsi?

Inläggav Gripandekylig » 2013-09-09 18:34:23

Zic skrev:Gripandekylig: Jag har gått på Ikto till och från sedan 2008 tror jag.
Den nuvarande behandlingen har varit ~6-8st 0,5mg/dygn sedan ett år tillbaka, dessförinnan gick jag på 2st 0,5mg/dygn i ett ungefärligt år, nu har jag gått ned till 3½-4½/dygn. Rakt upp-och-ned. Ingen nedtrappning alltså.

Har förut slutat Cold Turkey med Ikto utan problem. ...eller utan sådana här problem. Att man mår dåligt, skakar, har ångest, inte vet var man ska ta vägen etc. har ju uppkommit, men det varar ju bara några dagar/någon vecka.

Okej så du har alltså ätit Iktorivil i cirka 5 år med en dosering om 1 mg 2011-2012 och 4 mg 2012-2013. Det är ju en ganska långvarig bensodiazepinbehandling.

Gabapentin tycks ju kunna sänka kramptröskeln och en vanlig biverkning (över 1%) vid behandling med preparatet är just kramper. En så abrupt sänkning som att gå från 4 mg till 2,5 mg klonazepam skulle kunna vara den extra faktor som tillsammans med Gabapentinet resulterar i de kramper du upplever. Enligt Fass verkar det vara vanligt förekommande med problem vid övergång från ett antiepileptiskt preparat till ett annat. Just klonazepam är ju också ett ganska starkt läkemedel så det låter ju inte helt otroligt att det skulle kunna vara Iktorivilen som spökar. Jag har dock inte ännu satt mig in i vad exakt det är som gör att Gabapentin skulle kunna ge kramper men det lär man ju kunna läsa på om på nätet.

Har du testat att återgå till din normala dosering av Iktorivil och har det hjälpt? Det kanske även kan vara tvärtom så att kombinationen av de två CNS-deprimerande läkemedlen kan resultera i reboundeffekter över nattten då plasmakoncentrationen av Gabapentinen har sänkts, men jag tror mer på att det är sänkningen utav Iktorivilen som givit upphov till kramperna och overklighetskänslorna.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Någon här som har epilepsi?

Inläggav Zic » 2013-09-09 18:55:22

Gripandekylig skrev:
Zic skrev:Gripandekylig: Jag har gått på Ikto till och från sedan 2008 tror jag.
Den nuvarande behandlingen har varit ~6-8st 0,5mg/dygn sedan ett år tillbaka, dessförinnan gick jag på 2st 0,5mg/dygn i ett ungefärligt år, nu har jag gått ned till 3½-4½/dygn. Rakt upp-och-ned. Ingen nedtrappning alltså.

Har förut slutat Cold Turkey med Ikto utan problem. ...eller utan sådana här problem. Att man mår dåligt, skakar, har ångest, inte vet var man ska ta vägen etc. har ju uppkommit, men det varar ju bara några dagar/någon vecka.

Okej så du har alltså ätit Iktorivil i cirka 5 år med en dosering om 1 mg 2011-2012 och 4 mg 2012-2013. Det är ju en ganska långvarig bensodiazepinbehandling.


Nja, jag har inte gått på Iktorivil hela tiden. Som sagt (skrivet) så har jag slutat 3-4 gånger också. Så det är inte fem år i rad. Men i två år har jag gått på Iktorivil oavbrutet, svar ja.

Gripandekylig skrev:Gabapentin tycks ju kunna sänka kramptröskeln och en vanlig biverkning (över 1%) vid behandling med preparatet är just kramper. En så abrupt sänkning som att gå från 4 mg till 2,5 mg klonazepam skulle kunna vara den extra faktor som tillsammans med Gabapentinet resulterar i de kramper du upplever. Enligt Fass verkar det vara vanligt förekommande med problem vid övergång från ett antiepileptiskt preparat till ett annat. Just klonazepam är ju också ett ganska starkt läkemedel så det låter ju inte helt otroligt att det skulle kunna vara Iktorivilen som spökar. Jag har dock inte ännu satt mig in i vad exakt det är som gör att Gabapentin skulle kunna ge kramper men det lär man ju kunna läsa på om på nätet.


Jag tycker att det där är märkligt, att en epilepsi-medicin kan ha kramper som vanlig biverkning. Det verkar så motsägelsefullt. Fast jag vet att det är så - eller åtminstone står så i FASS. Jag bara påpekade att jag inte riktigt förstår hur det går ihop.

Gripandekylig skrev:Har du testat att återgå till din normala dosering av Iktorivil och har det hjälpt? Det kanske även kan vara tvärtom så att kombinationen av de två CNS-deprimerande läkemedlen kan resultera i reboundeffekter över nattten då plasmakoncentrationen av Gabapentinen har sänkts, men jag tror mer på att det är sänkningen utav Iktorivilen som givit upphov till kramperna och overklighetskänslorna.


Nej, jag har inte testat att gå tillbaka till 7 Iktorivil per dygn. Jag tar numera en tablett Ikto (0,5mg) eller en halv när jag känner att det börjar spåra ur. ...Men inte ens då kommer jag i närheten av 7st.
Jag tror på något sätt att det är snällare mot skallen att käka Gabapentin än Iktorivil, men det är bara en känsla jag har, baserat på något jag läst någonstans, minns inte var.
Lite Ikto behöver jag behålla, åtminstone 2½ 0,5mg'are/dygn, p.g.a. mitt oerhörda humör som inte har mycket till verklighetsförankring vad gäller proportioner, när jag är omedicinerad.

Jag ska prova att ta lite mer Iktorivil när jag ökar Gabapentinet, och sedan trappa ned Ikton när Gabapentinet har "satt sig". ...Fast det är nog bäst att göra i samråd med läkare...

Iktorivil har ju avsevärt längre halveringstid än Gabapentin, så det krånglar ju till det lite där på natten, ja.
Zic
 
Inlägg: 93
Anslöt: 2011-02-17

Någon här som har epilepsi?

Inläggav Hemmy » 2013-09-09 19:17:05

Det låter inte som epelepsi för mig , mer som kramper.

Jag kan få nått jag vill kalla sömnattacker ,som kommer i perioder ,fast var länge sen sist jag hade nu.

Förstå gången jag fick det var det som värst.Det kunde ta från 5 sekunder när jag lagt mig ner i sängen och blunda till 1 min,Att min kropp slocknade helt och hållet och inte kunna röra mig i huvudtaget fast jag var medvetande.Och ja det här resulterade i panik så jag flög upp i sängen varje gång det här hände då.

Det hände ungefär 20-30 tals gånger per natt.Nu på senare tid när det händer känns det inte alls lika dant det gorde i början , Får fortfarande som ryck men inte så att jag känner att jag inte har nå kontroll över kroppen .Men det är näst intill omöjligt att somna när detta händer.

Jag vet inte om du finner nån nytta eller likhelt alls i det här, men tänkte jag kunde skriva det iaf.
Hemmy
 
Inlägg: 49
Anslöt: 2012-10-01
Ort: Uppsala

Återgå till Aspergare och vården



Logga in