När nya DSM-V släpps, kommer ni då...

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

När nya DSM-V släpps, kommer ni då...

Inläggav Alien » 2013-02-26 13:56:18

Heter det inte Autism Spectrum Disorder, dvs autismspektrumstörning i DSM?

Jag presenterar mig sällan med min diagnos, men tänker fortsätta att säga Aspergrs om det blir aktuellt. En gång aspergare, alltid aspergare vad mig anbelangar.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

När nya DSM-V släpps, kommer ni då...

Inläggav kiddie » 2013-02-27 1:27:29

I DSM är aspergers en "disorder", men amerikanska aspergare mer eller mindre vägrar använda det och säger syndrom som vi (de jag träffat iaf), trots att det heter något annat formellt.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

När nya DSM-V släpps, kommer ni då...

Inläggav ragnevi » 2013-03-06 1:55:00

Tror att Asperger kommer att leva kvar ett decennium till, jag kommer nog börja säga Autismspektrumtillstånd när det framstår som om du är oinsatt i ämnet från omgivningen. (Varför ska man alltid bryta tungan av sig när det kommer till neuropsykiatriska funktionsnedsättningar?) Ungefär på samma sätt som begreppet handikappad fasades ut.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

När nya DSM-V släpps, kommer ni då... UPPSAMLING

Inläggav Sheyen » 2013-03-07 18:26:19

Jag kommer att fortsätta säga "autism", för det är vad jag har. Sedan kommer man att få en siffra från 1-5 också, efter en bedömning kring hur högfungerande man är. Undrar vilken siffra jag får. I mitt senaste läkarutlåtande står bland annat följande: "Således en kvinna med högfungerande autism samt ADHD. Har liksom tidigare beskrivits en grav funktionsnedsättning:"

Men jag kan knappast få en 5a, för då ska man väl i princip vara lågfungerande och utvecklingsstörd, tänker jag. Men en 1a lär jag absolut inte få. Frågan är hur andra ser mig... Möjligen skulle jag kunna få en 3a eller 4a. Något sådant blir det nog. Men helt ärligt skulle det inte förvåna mig om jag fick en 5a...
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

När nya DSM-V släpps, kommer ni då...

Inläggav KrigarSjäl » 2013-03-07 21:21:25

...kommer fortsätta kalla mig aspergare oavsett vad andra tycker om det.
Det är en snävare definition än autismspektrumskala och jag gillar definitioner.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

När nya DSM-V släpps, kommer ni då...

Inläggav Gafsan » 2013-03-08 23:22:12

För mig känns det rätt så egalt att säga att jag har asperger eller att jag har en autismspektrumstörning eller liknande i den vägen.

Jag tycker att aspergers syndrom är ett så långt och klumpigt uttryck och folk lyckas aldrig uttala eller stava det rätt. Jag är inte nån "aschbergare"... då kallar jag mig heller autist om inte annat för att det finns färre sätt att stava det fel på ;)
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

När nya DSM-V släpps, kommer ni då...

Inläggav Gafsan » 2013-03-09 21:47:32

Jag måste säga att jag har svårt att, utifrån mina personliga erfarenheter, förstå varför man gör skillnad mellan autism och aspergers syndrom. Den viktigaste skillnaden är ju (enligt DSM IV) att den som har asperger ska ha utvecklats normalt de första tre åren.

Jag och en av mina söner har båda diagnosen AS, och vi var synnerligen avvikande späd- och småbarn. Inte försenade i utvecklingen utan snarare extremt tidiga i olika avseenden, men icke desto mindre uppenbart avvikande från "normala" bebisar och småbarn.

Egentligen borde en autismspektrumdiagnostik vara lika observant på en avvikande utveckling även när den inte innebär "en kliniskt signifikant försening".
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

När nya DSM-V släpps, kommer ni då...

Inläggav Deadly_Nightshade » 2013-03-09 23:35:34

Kommer säga att jag har en typ av autism - dvs samma sak som jag säger nu.
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

När nya DSM-V släpps, kommer ni då...

Inläggav sugrövmanövern » 2013-03-10 4:32:19

Det är sällan jag specificerar att det är just Aspergers jag har.

Har länge varit osäker då jag tycks ha större mer omfattande problem än vad man ska ha vid den diagnosen. Samt att jag inte uppfyller diagnoskriterierna för Aspergers men fick en mercyfuckdiagnos för att det skulle bli färdigt fort så jag kunde söka LSS. Som jag för övrigt fick avslag på.

Känns mer som jag är en autist med ospecificerad psykossjukdom.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

När nya DSM-V släpps, kommer ni då...

Inläggav VeganGeekGirl » 2013-03-10 17:00:30

Jag fick diagnosen DAMP för flera år sen men säger numera ADHD+DCD sen har jag ju Autism diagnos så jag kommer att fortsätta som innan.
VeganGeekGirl
 
Inlägg: 812
Anslöt: 2010-04-03
Ort: Nyköping

När nya DSM-V släpps, kommer ni då...

Inläggav maxholm » 2013-03-10 20:37:33

Vad är DSM-V ?
maxholm
 
Inlägg: 114
Anslöt: 2007-02-18
Ort: gnosjö

När nya DSM-V släpps, kommer ni då...

Inläggav Schmetterling » 2013-03-10 20:44:00

maxholm skrev:Vad är DSM-V ?

DSM är en diagnosmanual. DSM-V är den femte versionen, den börjar användas i maj.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

När nya DSM-V släpps, kommer ni då...

Inläggav mnordgren » 2013-03-10 22:47:50

Admin

Låser tråden tillfälligt för moderering.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

När nya DSM-V släpps, kommer ni då...

Inläggav atoms » 2013-03-12 2:05:13

atoms

Ämnet för tråden är tydligt specificerat i trådstarten så läs det inlägget innan ni skriver ert svar.

Med den anmaningen förklarar jag tråden öppen igen.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18070
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

När nya DSM-V släpps, kommer ni då...

Inläggav Inpius » 2013-09-05 20:09:24

Nu har ju inte den här tråden varit aktiv på flera månader men jag hoppas att någon förbarmar sig över mig och svarar ändå :wink:

Om jag söker utredning nu, gör en utredning osv, får jag då diagnosen Aspergers syndrom? Vad jag förstår så kör vi inte på DSM i Sverige, den vi kör på uppdateras inte förrän 2015 och då kommer nog AS ändå finnas kvar som diagnos. Så, hur är det? Anledningen till att jag frågar är att både jag och mor min är helt övertygade om att jag har AS, men jag vill ändå ha det bekräftat för det känns lite fel att säga det när jag inte har det dokumenterat. Har känt hela livet att nåt inte är som det "ska", och att äntligen få bevisat att ja, jag hade rätt, det var faktiskt något... det vore en sådan lättnad. Att äntligen få veta vad som var "fel" (i brist på bättre ord)
Inpius
 
Inlägg: 56
Anslöt: 2013-05-15

När nya DSM-V släpps, kommer ni då...

Inläggav antonius » 2013-09-05 20:26:15

Inpius skrev:Om jag söker utredning nu, gör en utredning osv, får jag då diagnosen Aspergers syndrom? Vad jag förstår så kör vi inte på DSM i Sverige, den vi kör på uppdateras inte förrän 2015 och då kommer nog AS ändå finnas kvar som diagnos. Så, hur är det? Anledningen till att jag frågar är att både jag och mor min är helt övertygade om att jag har AS, men jag vill ändå ha det bekräftat för det känns lite fel att säga det när jag inte har det dokumenterat. Har känt hela livet att nåt inte är som det "ska", och att äntligen få bevisat att ja, jag hade rätt, det var faktiskt något... det vore en sådan lättnad. Att äntligen få veta vad som var "fel" (i brist på bättre ord)


Om du vet med dig innerst inne att du är en AS så är det då fine with me, fuck the rest :-)Hug
antonius
 
Inlägg: 21863
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

När nya DSM-V släpps, kommer ni då...

Inläggav gadas » 2013-09-06 9:50:01

Ser fram emot att kalla mig autist eller säga att jag har autism. Det är en kort och saklig beskrivning som för mig själv låter ganska neutral, TV3 har väl inte hunnit skita på den i alla fall.
Och jag är knappast mer högfungerande än andra autister. Jag är bättre på att kommunicera rationellt, men sämre på att kommunicera emotionellt, än många av "dom", vilket kan vara ett värre handikapp. Jag tror inte det finns någon högfungerande autism, bara olikfungerande. Frågan är inte om man är lindrigt eller svårt funktionshindrad utan vilka funktioner som hindras.
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

När nya DSM-V släpps, kommer ni då...

Inläggav kiddie » 2013-09-07 1:01:27

AS kommer finnas kvar!!

Ändringen i den manual vi använder kommer inte ännu som du säger och det arbetet som har skett hittills har inkluderat att aspergers som diagnos finns kvar i ICD!!!

Så om de inte ändrar sig under utveckligsprocessen kommer diagnosen finnas kvar även sedan. :)
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Re: När nya DSM-V släpps, kommer ni då...

Inläggav VeganGeekGirl » 2013-09-08 13:32:53

Jag säger att jag är Autist eftersom det var den diagnosen jag fick. DAMP slutade jag säga för flera år sen och gick över till ADHD+DCD de Engelsktalande blir så förvirrade annars.
VeganGeekGirl
 
Inlägg: 812
Anslöt: 2010-04-03
Ort: Nyköping

När nya DSM-V släpps, kommer ni då...

Inläggav vallesmamma » 2013-09-08 18:49:45

Schmetterling skrev:
kiddie skrev:En jag vet diagnosticerad med DAMP säger nu ADHD. Hör inte många som säger DAMP. Kanske för att det låter illa. Adeehåådee låter bättre än dimpa damp. Typ.

Var förvånad att WHO inte lydigt följer DSM som de brukar göra till stor del. Och lite glad. Tycker dock om namnet aspergers syndrom. Van vid det men är oxo klangen. Det låter som det "är" något. Social reciprocity disorder låter lite nonsensaktigt. Vad blir det på svenska? Ömsesidighetsstörning? Det fångar ju inte ens vad det handlar om. Visst är en stor del att man är annorlunda i ett socialt sammanhang men är det var det "är" i sin kärna? Jag har mer inbillat mig att det handlar om hur man förhåller sig till detaljer och helhet, mentala filter (low latent inhibition).

Jaja. Inte säger jag autism iaf. Visserligen är redan nu aspergers under rubriken autism men jag låtsas inte om det. Tycker rätt bra om rena autister, men känner inget direkt släktskap med dem. Jag har faktiskt t o m svårt att fatta att det skulle röra sig om grad- och inte artskillnad. Så jag vill inte säga tt jag har autism inte för att det skulle vara fel eller "fult", bara att jag inte identifierar mig med det.

Sedan tycker folk det är skitsamma vad saker heter. Eller om de ens finns. Jag resonerar inte så, men sedan är jag ju en ordperson oxo. Bara som parentes skulle jag vilja ändra termen depression eftersom folk tror att det handlar om lite smådeppighet. Helvetessjukan kanske kunde vara ett bra namn. :wink:

Om du kollar diagnoskriterierna ser du tydligt att AS ena "ben" är bristande och avvikande ömsesidig social interaktion (minst två av fyra kriterier uppfyllda) och det andra begränsade, repetitiva och stereotypa beteendemönster, intressen och aktiviteter (minst ett av fyra kriterier uppfyllda). Brister inom social interaktion är följaktligen grunden så det nya namnet är vettigt om än oerhört torrt och tråkigt (min åsikt). Min gissning är att feldiagnosticering gjort det nödvändigt att på detta sätt förtydliga att AS alltid innefattar brister inom det området.

Angående depression är jag böjd att hålla med. :lol: Fast jag gillar ordet, men ja, det är störande att det betyder en sak "i folkmun" och en annan kliniskt.


Jag förstår inte vad "avvikande ömsesidig social interaktion" betyder? Har aldrig förstått det. Snälla, kan någon förklara det?
vallesmamma
 
Inlägg: 918
Anslöt: 2010-01-05
Ort: Luleå

När nya DSM-V släpps, kommer ni då...

Inläggav Inpius » 2013-09-08 19:06:49

antonius skrev:Om du vet med dig innerst inne att du är en AS så är det då fine with me, fuck the rest :-)Hug


:-)Hug
Inpius
 
Inlägg: 56
Anslöt: 2013-05-15

När nya DSM-V släpps, kommer ni då...

Inläggav KrigarSjäl » 2013-09-08 19:07:25

Avvikande betyder annorlunda, udda.
Social interaktion betyder att vara och verka socialt.
Ömsesidig betyder båda parter omväxlande.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

När nya DSM-V släpps, kommer ni då...

Inläggav vallesmamma » 2013-09-09 8:24:04

Tack! Jag har stora svårigheter med det sociala. Använder få gester. Sitter oftast tyst då andra pratar. Förstår inte andras gester. Svårt med ögonkontakt. Vad är det för kriterier?
vallesmamma
 
Inlägg: 918
Anslöt: 2010-01-05
Ort: Luleå

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in