Kan läkaren ha missat borderline?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Kan läkaren ha missat borderline?

Inläggav strondie » 2013-08-21 16:29:53

Hej! Jag visste inte hur jag skulle skriva rubriken och visste inte heller vart jag skulle lägga tråden, så ändra ifall det behövs.

Jag har gjort en utredning, där kom de fram till att jag har asperger. När jag läser om asperger ser jag att det är "mig dom beskriver". Men även när jag läser om borderline personlighetsstörning känns det så otroligt mycket som mig. Borde dom märkt ifall jag har borderline när jag gjorde min utredning?

Det var nog bara det jag undrade.. Kram
strondie
Inaktiv
 
Inlägg: 107
Anslöt: 2013-05-10

Kan läkaren ha missat borderline?

Inläggav antonius » 2013-08-21 16:51:22

strondie skrev:Hej! Jag visste inte hur jag skulle skriva rubriken och visste inte heller vart jag skulle lägga tråden, så ändra ifall det behövs.

Jag har gjort en utredning, där kom de fram till att jag har asperger. När jag läser om asperger ser jag att det är "mig dom beskriver". Men även när jag läser om borderline personlighetsstörning känns det så otroligt mycket som mig. Borde dom märkt ifall jag har borderline när jag gjorde min utredning?

Det var nog bara det jag undrade.. Kram


För mig var det egentligen tvärt om, mig diagnostiserade dom som borderline men jag känner mig som asperger, så det värkar ibland vara lite lotteri, men ja det vete tusan men det finns väl så många gemensamma saker, och på vilket humör utredarna är. :-)063
antonius
 
Inlägg: 21878
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Kan läkaren ha missat borderline?

Inläggav strondie » 2013-08-21 17:07:16

haha, okejj.
För själv tror jag egentligen att jag har både AS och borderline, men vet ju inte om jag har borderline..
strondie
Inaktiv
 
Inlägg: 107
Anslöt: 2013-05-10

Kan läkaren ha missat borderline?

Inläggav antonius » 2013-08-21 19:11:44

strondie skrev:haha, okejj.
För själv tror jag egentligen att jag har både AS och borderline, men vet ju inte om jag har borderline..


Alltså, jag har fått förklarat att borderline är en personlighetsstörning, medan Asperger, hör till autism-spektrumet och är en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. Och borderline går väl delvis att ''bota'', medan AS är ''for life'' , jag kan ha fattat fel, men det finns naturligtvis olika varianter och kombinationer på detta. Är inte ovanligt med bägge. Vet inte om jag var till ngn hjälp egentligen, nu kanske det bara vart mer förvirrat, nå hoppas det reder sig för dig :-)Hug
antonius
 
Inlägg: 21878
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Kan läkaren ha missat borderline?

Inläggav Blue86 » 2013-08-21 19:20:15

Läkaren missar lätt andra diagnoser om de fokuserat specifikt på en, även de väldigt uppenbara vilket kan ha hänt i ditt fall. ELLER så har du fel och har inte borderline, självinsikt och din kunskap av borderline är till större vikt än läkarens omdöme ibland.
Blue86
 
Inlägg: 237
Anslöt: 2012-02-20
Ort: Malmö

Kan läkaren ha missat borderline?

Inläggav marcooleo » 2013-08-21 19:41:49

Jag läste någonstans att i princip alla som gör test/tester hamnar högt på borderlineskalan. Så det där med borderline ska man nog ta med en nypa salt, i synnerhet om man inte är våldsam.
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Kan läkaren ha missat borderline?

Inläggav marcooleo » 2013-08-21 19:43:31

Blue86 skrev:Läkaren missar lätt andra diagnoser om de fokuserat specifikt på en, även de väldigt uppenbara vilket kan ha hänt i ditt fall. ELLER så har du fel och har inte borderline, självinsikt och din kunskap av borderline är till större vikt än läkarens omdöme ibland.

Det verkar som att de fall psykologerna/psykiatrikerna har svårt att klura ut vad det är för fel sätter ofta diagnosen borderline
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Kan läkaren ha missat borderline?

Inläggav Blue86 » 2013-08-21 19:47:40

marcooleo skrev:
Blue86 skrev:Läkaren missar lätt andra diagnoser om de fokuserat specifikt på en, även de väldigt uppenbara vilket kan ha hänt i ditt fall. ELLER så har du fel och har inte borderline, självinsikt och din kunskap av borderline är till större vikt än läkarens omdöme ibland.

Det verkar som att de fall psykologerna/psykiatrikerna har svårt att klura ut vad det är för fel sätter ofta diagnosen borderline


Yupp, särskilt ett par år tillbaka i tiden. Känt flera som diagnostiserats med borderline förut bara för ett par år senare få en AS diagnos ISTÄLLET.
AS är och en del andra diagnoser är ju rätt svårt då det kräver en del självinsikt för mycket av utredning görs genom att man svarar på frågor.
Blue86
 
Inlägg: 237
Anslöt: 2012-02-20
Ort: Malmö

Kan läkaren ha missat borderline?

Inläggav Zima33 » 2013-08-21 22:25:06

Så vitt jag vet ska de göra personlighetsstörningsutredning samtidigt eller innan NP-utredningen så de har nog uteslutit borderline för dig strondie.
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Kan läkaren ha missat borderline?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2013-08-22 8:19:29

Har du läst dina journaler? Såna kan ibland ge ledtrådar till hur läkrare har resonerat.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Kan läkaren ha missat borderline?

Inläggav antonius » 2013-08-22 9:51:28

Bjäbbmonstret skrev:Har du läst dina journaler? Såna kan ibland ge ledtrådar till hur läkrare har resonerat.


Kan du berätta hur man gör för att ''få ut sina journaler'', jag menar även om det är långt tillbaka i tiden? För det kunde vara intressant. :-)063
antonius
 
Inlägg: 21878
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Kan läkaren ha missat borderline?

Inläggav Vaniljflickan » 2013-08-22 9:59:23

antonius skrev:
Bjäbbmonstret skrev:Har du läst dina journaler? Såna kan ibland ge ledtrådar till hur läkrare har resonerat.


Kan du berätta hur man gör för att ''få ut sina journaler'', jag menar även om det är långt tillbaka i tiden? För det kunde vara intressant. :-)063


Det är bara fråga läkaren eller din samtalskontakt om du har något i den stilen, man får ju hemskickat i samband med neuropsykiatriska utredningen iaf, det fick jag.
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

Kan läkaren ha missat borderline?

Inläggav antonius » 2013-08-22 10:19:35

Vaniljflickan skrev:Det är bara fråga läkaren eller din samtalskontakt om du har något i den stilen, man får ju hemskickat i samband med neuropsykiatriska utredningen iaf, det fick jag.


Jamen det är ju typ 25år sedan, i ett annat län i en annan tid. Jag fick en kopia men det är väldigt länge sedan jag såg den, och jag kan inte hitta den, skulle bara vara intressant kolla den igen. Kan man kontakta någon på landstinget och höra sig för? Eller är det direkt till där dom höll till med utredningar etc? Det är kanske komplicerat när det är så länge sedan, och i en annan stad än där jag bor nu och så? Vem kan tänkas veta sådant här? :-)063
antonius
 
Inlägg: 21878
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Kan läkaren ha missat borderline?

Inläggav trollhare » 2013-08-22 15:34:24

antonius skrev:
Vaniljflickan skrev:Det är bara fråga läkaren eller din samtalskontakt om du har något i den stilen, man får ju hemskickat i samband med neuropsykiatriska utredningen iaf, det fick jag.


Jamen det är ju typ 25år sedan, i ett annat län i en annan tid. Jag fick en kopia men det är väldigt länge sedan jag såg den, och jag kan inte hitta den, skulle bara vara intressant kolla den igen. Kan man kontakta någon på landstinget och höra sig för? Eller är det direkt till där dom höll till med utredningar etc? Det är kanske komplicerat när det är så länge sedan, och i en annan stad än där jag bor nu och så? Vem kan tänkas veta sådant här? :-)063


Kolla på landstingets site. Det är olika i olika landsting. I t.ex. Uppsala län fyller man i en blankett och skickar in till en central adress. I många andra landsting sköter de det inte centralt, så då får man kontakta varje mottagning för sig. Om mottagningen inte finns kvar kan man ringa landstingets växel och fråga.

De brukar vilja veta en ungefärlig tidsperiod också, så de vet vart de ska söka. Alltså t.ex. "Jag vill se allt från mottagning X mellan mars 2001 och augusti 2006"
trollhare
 
Inlägg: 73
Anslöt: 2008-08-04
Ort: Sandviken

Kan läkaren ha missat borderline?

Inläggav Daisymae » 2013-08-22 16:31:38

Hon som gjorde min utredning sa att det var lätt att känna igen sig i den diagnosen.
Det var den jag trodde jag hade först men efter utredningen så fick jag min asperger diagnos istället.
När jag läser kriterierna för borderline så tycker även jag att mycket stämmer in på mig.
Men dom kan ju ha missat den också.
Daisymae
 
Inlägg: 65
Anslöt: 2013-08-18
Ort: Dalarna

Kan läkaren ha missat borderline?

Inläggav femtecken » 2013-09-06 20:28:51

Angående gammal journalkopia.
Logga in på vardguiden.se. (Du behöver aktivera ett konto, så om du inte har det gör det först.)
Där söker du upp det sjukhus/vårdenhet eller dito där du har varit patient. Lägg till den i dina vårdkontakter.
Då du gjort det kan du klicka på mottagningens namn, då ska det komma upp info om olika saker du kan göra, bl.a. finns en länk som heter typ "beställ journal".
Klicka på den och gör det som följer. De ska kontakta dig inom fem arbetsdagar.

Nu har jag försökt få ut alla journaler från alla ställen jag varit i kontakt med, och att lagen säger att de skyndsamt ska göra detta betyder i praktiken inte att de gör det. Jag har haft så mycket strul med detta. Så om du har samma problem, ge inte upp. De ska lämna ut journaler. Punkt.

Och är det riktigt gamla journaler kanske de har bytt system osv. Men de ska fortfarande kunna fixa fram dem.
femtecken
 
Inlägg: 21
Anslöt: 2013-07-04

Kan läkaren ha missat borderline?

Inläggav antonius » 2013-09-06 20:44:49

Tack för tipset @femtecken :-)Happy
antonius
 
Inlägg: 21878
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Kan läkaren ha missat borderline?

Inläggav femtecken » 2013-09-06 20:53:10

Så lite. :-)Happy
Förresten står det att efter 9 (?) kopior tar de ut en avgift. Det är inte alls säkert att de gör det. De flesta har i slutändan lämnat ut till mig utan att jag behövt betala. Det är även så att du har rätt att en gång per år få ut alla uppgifter om dig gratis. Och gissar att du inte utnyttjat det.
femtecken
 
Inlägg: 21
Anslöt: 2013-07-04

Kan läkaren ha missat borderline?

Inläggav kiddie » 2013-09-06 23:30:17

Jag har massa borderlinedrag men vid analys har jag insett varför jag har dem. De grundar sig i AS. I tänkande som är baserat i AS och tar sig uttryck som om det vore borderline. Men när jag jämför tycker jag mig se skillnader mot de som har borderline varför dessa drag finns. Dock är jag mycket mer obalanserad än de flesta jag vet med AS...

Har man ngt neuropsykiatriskt och alla symptom kan förklaras inom detta syndrom ska man inte sätta en till diagnos även om man uppfyller kriterierna. Däremot är syndrom nummer 2 väldigt uttalat och verkar leva sitt eget liv och har drag som inte finns i det neuropsykiatriska ska en andra diagnos ställas.

Man kan alltså ha AS och BPD.

Iaf de jag talat med som är experter på AS är lite blinda för allt som inte är AS. De tror att mina problem från min FYSISKA sjukdom är AS och de tror jag är feldiagnostiserad när jag oxo fick diagnosen ADD. De tycker alla mina ADD-saker är typiska AS-saker. Medan den läkaren som var inne på ADD inte ser ett spår av AS i mig och bara ser ADD....

Så de kan tro att du bara har AS för att de är så inne på AS. Finns ngt ordspråk att har man en hammare ser allt ut som en spik.

Men det kan ju naturligtvis oxo vara så att alla dina borderlinesyndrom ryms inom AS.

Det kan vara så att de missat det. Det kan vara så att du inte har BPD.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Kan läkaren ha missat borderline?

Inläggav Wine » 2013-09-07 6:17:58

Jag tycker det verkar lite osannolikt att man kan ha både borderline och AS samtidigt, det måste väl i så fall vara ovanligt? Borderline personlighetsstörning verkar snarare associeras med och ligga närmare psykopati, framförallt när det gäller borderline personlighetsstörning hos kvinnor. Här har man undersökt psykopatiska drag eller egenskaper hos kvinnor och hur de överensstämmer med borderline personlighetsstörning:

Borderline Personality Disorder as a Female Phenotypic Expression of Psychopathy?
Personal Disord. Author manuscript; available in PMC 2012 April 11. Published in final edited form as: Personal Disord. 2012 April; 3(2): 127–139. Published online 2011 July 4. doi: 10.1037/a0024134

Jenessa Sprague, Shabnam Javdani, Naomi Sadeh, Joseph P. Newman, and Edelyn Verona

Abstract
Evidence suggests that the combination of the interpersonal-affective (F1) and impulsive-antisocial (F2) features of psychopathy may be associated with borderline personality disorder (BPD), specifically among women (e.g., Coid, 1993; Hicks, Vaidyana-than, & Patrick, 2010). However, empirical research explicitly examining gendered relationships between BPD and psychopathy factors is lacking. To further inform this area of research, we investigated the hypothesis that the interplay between the two psychopathy factors is associated with BPD among women across two studies.


General Discussion
Across two independent samples, results indicated that the interaction of the two psychopathy factors was associated with BPD in women. The finding that similar associations between the psychopathy factors and BPD emerged in two strikingly different samples of women, using different assessment instruments (self-report and interview-based), has several important implications. First, the consistency of our findings across two samples characterized by relatively low and high base rates of psychopathy, respectively, suggests that these associations are valid for women exhibiting symptoms at different extremes of the spectrum. Second, results indicate that BPD and psychopathy share a significant constellation of traits in women—potentially more so than in men—and, accordingly, that the two disorders may reflect gender-differentiated phenotypic expressions of similar dispositional vulnerabilities. While we acknowledge that the two disorders are likely not identical (given different symptom clusters in BPD and psychopathy, such as self-harm vs. chronic antisociality/violence, respectively), the current findings support the idea of a BPD-variant of psychopathy in women, reminiscent of the secondary psychopathic variant validated decades ago in men (Karpman, 1941). In view of this, our results raise questions about phenotypic heterogeneity of psychopathy across genders and have several implications for the “antisocial/psychopathic” and “borderline” personality types in the proposed DSM-5.


Vid en neuropsykiatrisk utredning ska man ju också även utreda personlighetsstörningar så det verkar ju konstigt om det skulle missas.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Kan läkaren ha missat borderline?

Inläggav antonius » 2013-09-07 10:09:14

Wine skrev:Vid en neuropsykiatrisk utredning ska man ju också även utreda personlighetsstörningar så det verkar ju konstigt om det skulle missas.


Vad är det man särskiljer mest mellan ''neuropsykiatrisk'' och ''personlighetsstörning''? Eller skillnaden om man så vill?

Anl till att jag undrar är att jag är diagnostiserad med borderline en gång i tiden men jag är så asperger som man kan vara egentligen, ju mer jag läser om AS desto mer bitar faller på plats :-)063
antonius
 
Inlägg: 21878
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Kan läkaren ha missat borderline?

Inläggav Zima33 » 2013-09-07 18:25:09

antonius skrev:
Wine skrev:Vid en neuropsykiatrisk utredning ska man ju också även utreda personlighetsstörningar så det verkar ju konstigt om det skulle missas.


Vad är det man särskiljer mest mellan ''neuropsykiatrisk'' och ''personlighetsstörning''? Eller skillnaden om man så vill?

NPF är medfödda och beror på något i hjärnan. Personlighetsstörningar uppstår oftast i tonåren och sitter i själen.

Typ så, tror jag. :-)063
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Återgå till Aspergare och vården



Logga in