Idrottshjältar med AS. Lionel Messi.

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Idrottshjältar med AS. Lionel Messi.

Inläggav antonius » 2013-08-28 20:04:08

Skrivs ofta negativt om folk med autism etc, men man kan väl nämna de som har det men lyckas bra ändå, tex Lionel Messi, som är diagnosticerad med Asperger när han var 8 år, men lyckats faan så bra ändå. :-)005

http://www.diariodocentrodomundo.com.br/como-o-autismo-de-messi-o-ajudou-a-se-tornar-o-melhor-do-mundo/
antonius
 
Inlägg: 21887
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Idrottshjältar med AS. Lionel Messi.

Inläggav Wine » 2013-08-28 20:09:01

Kul att läsa, jag visste verkligen inte att han var diagnostiserad med AS.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Idrottshjältar med AS. Lionel Messi.

Inläggav JCSweden » 2013-08-28 20:32:50

Detta hade jag ingen aning om, inte för att jag är ett fan (snarare tvärtom) men ändå häftigt.
JCSweden
 
Inlägg: 270
Anslöt: 2011-11-08

Idrottshjältar med AS. Lionel Messi.

Inläggav alixha » 2013-08-28 20:57:19

Jag tycker att artikeln är något motsägande i sig själv men det kanske bara är översättningen som spökar. Finns det någon mer artikel om detta?
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Idrottshjältar med AS. Lionel Messi.

Inläggav antonius » 2013-09-01 22:58:49

alixha skrev:Jag tycker att artikeln är något motsägande i sig själv men det kanske bara är översättningen som spökar. Finns det någon mer artikel om detta?


Vet inte har inte sett någon annan, såg denna artikel här:

https://www.facebook.com/pages/Wrong-Planet/104076162962443?ref=profile#!/PlanetAsperger
antonius
 
Inlägg: 21887
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Idrottshjältar med AS. Lionel Messi.

Inläggav PRIPPS » 2013-09-03 22:11:17

Zlatan hånar ju Messi för att han är för tyst och för känslig. Att Zlatan har svårt för folk som inte tatuerar sig eller som inte kör Mercedes var känt, men att han hade så svårt för aspergare var nytt för mig.

Att Zlatan är en väldigt duktig fotbollsspelare går däremot inte att komma ifrån.
PRIPPS
 
Inlägg: 54
Anslöt: 2013-06-08

Idrottshjältar med AS. Lionel Messi.

Inläggav antonius » 2013-09-03 22:34:32

PRIPPS skrev:men att han hade så svårt för aspergare var nytt för mig.


Men Zlatan kanske inte kände till det, Messi har väl inte varit så öppen med det här :-)063
antonius
 
Inlägg: 21887
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Idrottshjältar med AS. Lionel Messi.

Inläggav Ganapati » 2013-09-03 22:57:04

Hmm vill man överhuvudtaget sticka ut som AS? Man har ju inget bekräftelsebehov i den bemärkelsen. Kan tom tänka mig att fler idrottsmän/kvinnor har AS. Tex Gretzky (från Polen) som spelade varje dag från 2-års ålder i trädgården, som pappa spolade åt honom varje vinter i Kanada.
Ganapati
 
Inlägg: 243
Anslöt: 2013-08-23

Idrottshjältar med AS. Lionel Messi.

Inläggav Micke » 2013-09-05 1:01:08

Det här var intressant. Messi är ju den störste och mycket populär. Tyvärr kan jag inte spanska och Googles översättning fungerade inget vidare. Googlade lite och hittade en text av Anders Moberg som medverkar i "De dejtbara":

http://www.fotbollsoraklet.se/betydelse ... pie-messi/
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Idrottshjältar med AS. Lionel Messi.

Inläggav antonius » 2013-09-05 5:36:35

Artikeln i sin helhet, av Anders Moberg:


Betydelsen av Aspie-Messi

2 september, 2013


Det var i lördags kväll som nyheten slog ner som en bomb för mig.
Leo Messi denna övermäniska bland fotbollsspelare som prenumererat på priset ”Världens bäste fotbollsspelare” har Aspergers syndrom.
I nästa sekund grät jag nästan av lycka.
Personer med Autism spektrum tillstånd, ADHD eller Tourettes behöver förebilder som kan vissa att det går att lyckas trotts dessa funktionsnedsättningar och om någon platsar där är det Leo Messi.
Världens bäste fotbollsspelare, idol, ikon, gud och Aspie.

Det var i måndags som brilianska tidningen Diário do centro do mundo som i samband med en reportage serie om autism släppte bomben som nåde mig via min gode vän Anders Pemer, Ordförande i OrganiseradeAspergare Stockholm och Vice Ordförande Attention Huddinge-Botkyrka, världens bäste fotbollsspelare Leo Messi diagnostiserades som åtta åring med den typ av Autism spektrum tillstånd som fram till maj i år benämndes Aspergers syndrom. Detta gör argentinaren till den blott andre med uttalad diagnos inom Neuropsukiatriska Funktionsnedsättningar tillsammans med Everton målvakten Tim Howard som sedan länge kommit ut med sitt Tourettes syndrom. Dessutom tror jag personligen att det finns väldigt många som aldrig blivit diagnostiserade men fått en diagnos om dem inte hittat fotbollen och därmed något att lägga all sin energi på.
Så vad innebär då diagnosen?

Vad innebär diagnosen för Messi?
För Leo Messi innebär diagnosen Aspergers syndrom inga som helst problem på planen. Han vet precis vad han ska göra och är trygg i situationen. På planen är och förblir Messi alltid ett geni, en övermänniska som verkar vara helt ostoppbar och kanske har han till och med nytta av sin Asperger diagnos på planen eftersom man oftast är väldigt detaljinriktad och vill att det alltid ska vara perfekt. Samtidigt när jag tittar tillbacka har Messi ju aldrig varit en kille som njutit av all uppmärksamhet och stjärnstatus som spelare som Ronaldo gör. Jag tror att Messis diagnos visar sig mer utanför plannen där han förvandlas från den geniale superstjärnan som gör vad han vill fyll av själförtroende till en ganska så osäker liten pojke som inte riktigt vet hur han ska hantera situationen när han står inför alla journalister och fotografer. Messi gör bara sitt jobb och jag tror nog att vi aldrig kommer att få se honom stå på barrikaderna och driva frågor för personer med Aspergers syndroms rättigheter. Han är inte den typen av person som söker rampljuset det hittar honom ändå.

Vad innebär Messi för andra med Aspergers syndrom?
Så varför tar jag då upp Messis diagnos? Om den nu inte påverkar honom på planen så vad fyller det då för funktion att berätta om den?
Helt enkelt för att vissa omvärlden att vi kan lyckas!
En stor anledning till att jag och många andra ständigt letar efter kända förebilder som har samma diagnos som oss är att vi vet hur mycket det betyder. Vi vet hur mycket vi själva fått kämpa med dåligt självförtroende och självkänsla och att vi behöver få veta att vi kan lyckas. Jag vill gå så pass lång som att säga att Messi är fotbolls-aspiesarnas Barack Obama. Jag skulle älska att få se nästa gång Messi lurar upp sin försvarare på läktaren och sedan rundade målvakten och rullade bollen i öppet mål drog upp tröjan och visade en t-shirt där det stod ”Yes we can!”
För hur stort kommer det inte vara för en person med den problematik som Aspergers syndrom innebär att kunna tänka när han/hon ser Messi på TV att kunna tänka han har samma diagnos som jag. Jag tror att Messi kan komma att bli en enorm förebild för alla inom autismspektrumtillstånd och förhoppningsvis till och med ändra något av samhällets inställning till personer med autismspektrumtillstånd, ett arbete som jag själv är en del av genom mitt föreläsande om hur det är att leva med NPF men framförallt som en av personerna i Kanal 5 ”De dejtbara”. Vi behöver förebilder och människor att se upp till och vi fick världens bäste fotbollsspelare.
Numera är Leo Messi inte bara en gudabenådad fotbollsspelare han är en av oss. Han är fotbolls-aspie!

Av, Anders Moberg
antonius
 
Inlägg: 21887
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Idrottshjältar med AS. Lionel Messi.

Inläggav Guponti » 2013-09-10 16:36:42

Ingen nyhet har någonsin gjort mig lika glad. Lionel Messi är aspie! http://guponti.blog.com/about/
Guponti
 
Inlägg: 366
Anslöt: 2011-03-06

Idrottshjältar med AS. Lionel Messi.

Inläggav Guponti » 2013-09-10 17:33:18

Messi is autistic. He was diagnosed at 8 years old, still in Argentina, with Asperger's Syndrome, known as a mild form of autism. Although the diagnosis of athlete has been little publicized and questioned, as a way to protect him, the fact is that their behavior on and off the field are revealing.
Having Asperger's is not no demerits [ed: I believe that this is actually saying "is not a demerit. Stupid Google Translate]. People [who have Asperger's] are generally male, having difficulties in socialization, interests and repetitive motor acts very strange. Popularly, the syndrome is known as a factory geniuses. It is the case of Messi.
It is possible to identify, by experience, such as autism reveals itself in his behavior on the field - the teamwork, the dribbling, the movement, the chute [maybe a mistranslation, intended to be "shot"]." Autistics are always looking to adopt a pattern and repeat it thoroughly," says Nilton Vitulli , father of an Asperger's syndrome [child] and an active member of the NGO Autism and Reality and social networking Citizen Health, which includes parents and family members of "aspergianos." [Spanish and/or Portuguese for "aspie']
"Messi always makes the same movements: almost always falls on the right, dribbles the same way and often makes that goal Cavadinha [a method of penalty kicks used by Messi], typical of him," says Vitulli , who played football and almost became a professional. He explains that, thanks to the phenomenal memory that autistics have, Messi should probably know all the moves that can occur, for example, the time to complete a goal. "It's as if he foresaw the movements of the goalkeeper. He just repeats a familiar pattern. When he enters the area, you know that [he] will make [score, probably] the goal. And celebrating with that smile typical autistic, who fulfilled his mission and is relieved."
The quality of the kick, Messi extraordinary, and the ability to keep the ball stuck in the foot, even at high speed, are probably second [nature, and] also [are] repeating patterns, combined [with], of course the great skill of the player. It compares the behavior of Messi after a famous Hawaiian surfer Clay Marzo , also diagnosed with Asperger syndrome. "He is an extraordinary surfer. And you can see autistic features when it is a wave. So, like Messi, he is perfect, as if he knew exactly the behavior of the wave and just repeat a pattern." But autistic, according Vitulli, are not creative, just repeat what they do." "Cristiano Ronaldo and Neymar [two other great soccer players currently playing] create more. But err more," he says.
Autism may be able to impressive achievements - and the film Rain Man, made ​​in 1988, illustrates this. Today it is known, for example, that physicists Einstein and Newton had some form of autism, as well as Bill Gates.
Also out of bounds, his behavior is revealing. Who has not noticed the difficulty of communicating the news, reported in interviews and even in commercial perpetrated by him? Or unsociable behavior in relation to social events? For Giselle Zambiazzi, president of AMA Brusque, (Parents , Friends and Professionals Autistic Brusque and Region , Santa Catarina), and mother of a 10 year old boy diagnosed with Asperger's syndrome, was a revelation to observe certain attitudes Messi.
"Starting with the interviews: it is visible how that environment bothers [him]. That air "lost" crazy to flee . The Scratchy [scratching] in the head, the hands, the look that never looks in fact. An autistic have difficulty dealing with this barrage of information from the outside world,"says Giselle. According to her, it is possible to realize the high degree of concentration of Messi: "He knows exactly what he wants and has the same objectivity that I see in my son."
Giselle noted some moves of Argentine and also had no doubts : "Look who 'who not look' that I see is the same in all. In one move, he was taking the ball to be face to face with an opponent. It was time to face him. He lifted his head , but his eyes averted. That is, no communication. He just kept his stroke in his goal, and was there to score. No more."
According to Giselle, Messi has recognized talent into something simple which is great for everyone and do not see much point in fame, money, women, partying . "Just do what one knows and does well. The rest would be the consequence. Another aspect that is very similar to my son."
Another characteristic of autism, she said, is becoming extremely frustrated when they lose, they are very demanding." Everything has to go just as they set out to do, otherwise it is in crisis right. And usually dominate a specific subject. That is, if Messi is autistic and decided to play football, the possibility of being the best in the world would be really great," she says.
The idea of one of the biggest celebrities in the world to be an autistic [is] not surprising, but enchants [is intriguing, I guess]. Messi will never be a celebrity conventional [conventional celebrity]. According to Giselle, he will always be just a professional who performs his job as best they can - but aloof to clubbing, interviews and events. "They need and want your condition is met. Will never get used to the harassment. Always have a few friends. And hardly know what to do before a battalion of photographers and screaming fans around. Anyway, surely his contribution to the world will be unforgettable," she says. From: http://www.reddit.com/r/aspergers/comme ... messi_was/
Guponti
 
Inlägg: 366
Anslöt: 2011-03-06

Idrottshjältar med AS. Lionel Messi.

Inläggav Guponti » 2013-09-10 17:41:21

A Sky Sports interview with Messi from 2012: http://www.youtube.com/watch?v=INdnOf_JSLU
Guponti
 
Inlägg: 366
Anslöt: 2011-03-06

Idrottshjältar med AS. Lionel Messi.

Inläggav Natten » 2013-09-10 18:02:52

Fattar inte grejen med att han har AS? Blir era liv lyckligare för det?
Det finns massa bra förebilder med Autism därute, tänker på alla dom som lever normala liv med bra jobb, familj etc.
Idoldyrkan är ganska patetiskt tycker jag. Bara för att han råkade födas med en talang så är han bättre än oss andra. NEJ TACK!
Natten
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 371
Anslöt: 2013-06-19
Ort: Miljonprogrammet

Idrottshjältar med AS. Lionel Messi.

Inläggav antonius » 2013-09-10 18:18:08

Natten skrev:Fattar inte grejen med att han har AS? Blir era liv lyckligare för det?
Det finns massa bra förebilder med Autism därute, tänker på alla dom som lever normala liv med bra jobb, familj etc.
Idoldyrkan är ganska patetiskt tycker jag. Bara för att han råkade födas med en talang så är han bättre än oss andra. NEJ TACK!


Jamen ibland när allt känns botten kan man väl försöka glädjas åt andras lycka, det kan det väl inte vara ngt fel med, när man ser att det kan gå bra fast man har AS :-)063
antonius
 
Inlägg: 21887
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Idrottshjältar med AS. Lionel Messi.

Inläggav Guponti » 2013-09-10 20:12:50

Världens genom tiderna bästa fotbollsspelare har Aspergers syndrom! Det är högst allmänintressant och hur stort som helst. Messi är således en fantastisk förebild som man inte behöver dyrka och personlig lycka - off topic - har inget med detta att göra. Lionel Messi är inte heller bäst fast att han har AS. Utan tack vare det. Och en parentes är att denne kortväxte gigant skulle varit dvärg om inte F.C. Barcelona i tonåren betalat hans hormonbehandling.
Guponti
 
Inlägg: 366
Anslöt: 2011-03-06

Idrottshjältar med AS. Lionel Messi.

Inläggav Krake » 2013-09-10 21:38:28

Jag lägger till ett frågetecken eftersom det här ursprungligen kommer från den gamle brassestjärnan Romario och egentligen är en högst personlig teori, måhända sann måhända inte.

Men för eventuell bekräftelse: Varifrån kommer uppgifterna om att han skulle fått diagnosen när han var 8?
Krake
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2010-05-07
Ort: Stockholm

Idrottshjältar med AS. Lionel Messi.

Inläggav Guponti » 2013-09-11 0:12:02

Romario spelade i Barcelona när ynglingen Messi värvades till ungdomsakademin. Först trodde Messis lagkamrater etcetera att han var stum. Men det var Asperger syndrom. En diagnos han redan hade fått i Argentina när han var åtta. Så en högst personlig teori är det inte. Känslige Messi, som var extremt liten och behövde och fick hormonbehandling av Barcelona skyddades ömt. Varför gå ut med att en stor fotbollstalang har ett neuropsykiatriskt funktionshinder... Varför Romario outar Messi vet inte jag. Kanske han fick tillåtelse... Journalisten som skrev artikeln har nog en säker källa. Men vad kul om Messi gör ett undantag och uttalar sig i denna annars högst privata fråga.
Guponti
 
Inlägg: 366
Anslöt: 2011-03-06

Idrottshjältar med AS. Lionel Messi.

Inläggav KrigarSjäl » 2013-09-11 0:22:24

Det var som fan...fotboll av allting!
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Idrottshjältar med AS. Lionel Messi.

Inläggav Guponti » 2013-09-11 0:38:05

Messi supports a number of charities through his Leo Messi Foundation. He also works for people suffering from Fragile X Syndrome (a disease related to autism). He is also a a goodwill ambassador for UNICEF. When Lionel Messi was just nine years old, he was diagnosed with a growth hormone deficiency. Doctors predicted he would grow no taller than 4 feet, 7 inches. To counteract the deficiency, Messi was injected with HGH into his legs every night as a kid. Having suffered a hormonal problem himself, Messi is keen to help other children with genetic conditions and has been committed to raising funds for Fragile X Syndrome research in Barcelona. He once commented:
“I know how important it is to have a helping hand. In my childhood I had difficult times because of hormonal problems. If I hadn’t had support, I wouldn’t have been able to fulfil my dreams.”

http://www.fundacionleomessi.org/

Lionel Messi as a five year old soccer player: http://www.youtube.com/watch?v=aVV_ZxkA5w8#t=34
Guponti
 
Inlägg: 366
Anslöt: 2011-03-06

Idrottshjältar med AS. Lionel Messi.

Inläggav KrigarSjäl » 2013-09-11 0:48:17

Här säger man att det inte är officiellt,
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/f ... 7440506.ab
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Idrottshjältar med AS. Lionel Messi.

Inläggav antonius » 2013-09-11 8:31:49

Krake skrev:Men för eventuell bekräftelse: Varifrån kommer uppgifterna om att han skulle fått diagnosen när han var 8?


I första stycket av Roberto Amado:s artikel:

http://www.diariodocentrodomundo.com.br/como-o-autismo-de-messi-o-ajudou-a-se-tornar-o-melhor-do-mundo/
antonius
 
Inlägg: 21887
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Idrottshjältar med AS. Lionel Messi.

Inläggav Pemer » 2013-09-11 10:35:56

Aftonbladet-journalisten har ju avstått fullkomligt från källforskning.

Artikeln länkar ändå till artikeln i spanska Marca (från 9/9): http://www.marca.com/2013/09/09/en/foot ... 51117.html

I den framkommer att Romário hade twittrat om det här: https://twitter.com/RomarioOnze (scrolla ner till inlägg under 9 september)

På Romários twitterkonto är det lätt att följa vad han har tweetat, och att han själv ger två olika ytterligare länkar.

Ett blogginlägg från 28 augusti: http://exame.abril.com.br/rede-de-blogs ... m-autista/

Och vad som verkar vara webbversionen av ett tv-inslag från 3 september: http://mais.uol.com.br/view/hpekq03k3r0 ... 6?types=A&

Så att det bara är "en teori" och "inget officiellt" är ju lite ansträngt beskrivet. Visst, kanske inte officiellt i form av något uttalande av Messi själv, men det har ju uppenbarligen varit en mediasak i Brasilien.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Idrottshjältar med AS. Lionel Messi.

Inläggav antonius » 2013-09-11 12:13:17

Kanske är bara svammel trots allt? :-)003
antonius
 
Inlägg: 21887
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in