Besserwisser?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Besserwisser?

Inläggav Inpius » 2013-09-01 16:19:37

antonius skrev:
Inpius skrev:Om du med besserwisser menar att ständigt rätta folk i allt så ja, absolut! Det är väl en del i diagnosen? (Har för mig att det är vanligt, men som alla andra AS-drag så har ju ingen allt) Alltid lika komiskt att läsa i min dagispärm om att jag (då 4 år) "ofta rättar de andra barnen, både vad det gäller stavning, uttal och grammatik". Sen rättar man ju fakta och sånt också, klarar inte av när saker är fel! Hade en rätt lång period - ungefär ålder 5 till 10 år gammal - då djur var mitt specialintresse, har fortfarande kvar mina tre tjocka djurböcker, en av dom kunde jag helt utantill (över 200 djur) och herregud vad jag rättade folk om allting hela tiden, för att inte tala om hur mycket jag pratade om djur (och kollade på Animal Planet)! Ett av de bästa minnena är då jag rättade pappa om vilken hajart som var störst, vi slog vad om det och mamma kollade upp det (gissa vem som hade rätt?). Inte så avancerat men kul att överglänsa pappa när man är typ 7 :wink:


Men det är rätt kul att vara en sådan där irriterande unge som vet allt, hehe :-)005


Åh ja, absolut! :-)005 Enda tillfället det egentligen är jobbigt att vara ett minigeni som vet allt är när man pratar med sina jämnåriga och de inte alls förstår alla ens "konstiga vuxenord" så man måste förklara precis allt man säger :roll:
Inpius
 
Inlägg: 56
Anslöt: 2013-05-15

Besserwisser?

Inläggav Frimodig » 2013-09-01 16:44:36

Så, ok inpius, vad är lösningen på teodicee-problemet?

Du som vet, berätta gärna. Vem har fel? Shit, du vet ju bättre. Berätta.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Besserwisser?

Inläggav antonius » 2013-09-01 17:40:43

Inpius skrev:Åh ja, absolut! Enda tillfället det egentligen är jobbigt att vara ett minigeni som vet allt är när man pratar med sina jämnåriga och de inte alls förstår alla ens "konstiga vuxenord" så man måste förklara precis allt man säger


Ja, precis haha, det är så med mina arbetskolegor man får förklara allt så dom är jobbiga att prata med, de har aldrig läst en bok i hela sitt liv och är lika skrock fulla och omedvetna som medeltidmänniskor :mrgreen:
antonius
 
Inlägg: 21878
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Re: Sv: Besserwisser?

Inläggav slackern » 2013-09-02 16:58:05

Alien skrev:
kullan skrev:Varför ska man hålla på och lägga en massa kunskap i knät på en mottagare inte bett om det? Bara för att jag råkar veta något mer i ett ämne än vad någon annan gör så ger det inte mig rätten att knäppa den personen på näsan och säga:

" Nu heter det blabla och det gör man när man blabla". Det är inte mig rätt att göra så. Däremot vid en direkt frågeställning kan jag ge den info jag har. Då är man hjälpsam.


Men många vet inte att de har fel utan sprider glatt sina felkunskaper och fördomar vidare och frågar aldrig, då måste man (iaf jag) reagera.

De rödmarkerade satserna gäller just de som inte tål besserwissrar.

Jantelagen
Du skall inte tro att du är något.
Du skall inte tro att du är lika god som vi.
Du skall inte tro att du är klokare än vi.
Du skall inte inbilla dig att du är bättre än vi.
Du skall inte tro att du vet mer än vi.
Du skall inte tro att du är förmer än vi.
Du skall inte tro att du duger till något.
Du skall inte skratta åt oss.
Du skall inte tro att någon bryr sig om dig.
Du skall inte tro att du kan lära oss något.

Givetvis finns det besserwissrar som jag också stör mig på:

- De som tvärsäkert säger att de har rätt trots att de har fel. De bara tror att de vet bättre. En bra besserwisser är alltid beredd att lära sig mer.

- De som tycker på ett visst sätt och mästrar andra som tycker "fel". De blandar alltså ihop känslor/åsikter och fakta.


Varför tror du jag alltid rättar dig?
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Besserwisser?

Inläggav Chrilleb » 2013-09-02 18:48:57

Jag är nog inte en "ren" Besserwisser, men vill jag föra fram nåt kan jag gärna ta lite "ledarroll" och pladdra på om nåt jag älskar, i nån sak, men jag står inte på mig superlänge för att hävda något, även fast jag har rätt.
Chrilleb
 
Inlägg: 6399
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Besserwisser?

Inläggav Inpius » 2013-09-03 20:55:30

Frimodig skrev:Så, ok inpius, vad är lösningen på teodicee-problemet?

Du som vet, berätta gärna. Vem har fel? Shit, du vet ju bättre. Berätta.

Lennart Frimodig


Bra fråga! Mitt svar är att det inte finns någon lösning, det är en knipa som Bibeltroende försatt sig själva i.
Inpius
 
Inlägg: 56
Anslöt: 2013-05-15

Besserwisser?

Inläggav Inpius » 2013-09-03 20:59:41

antonius skrev:Ja, precis haha, det är så med mina arbetskolegor man får förklara allt så dom är jobbiga att prata med, de har aldrig läst en bok i hela sitt liv och är lika skrock fulla och omedvetna som medeltidmänniskor :mrgreen:


Slant du med fingrarna eller testar du min förmåga att låta bli att rätta folk? :wink: Hur som helst... Herregud, vuxna människor som inte kan svenska språket och inte läser?! Jag lider med dig!
Inpius
 
Inlägg: 56
Anslöt: 2013-05-15

Besserwisser?

Inläggav Frimodig » 2013-09-04 20:05:23

Inpius skrev:
Frimodig skrev:Så, ok inpius, vad är lösningen på teodicee-problemet?

Du som vet, berätta gärna. Vem har fel? Shit, du vet ju bättre. Berätta.

Lennart Frimodig


Bra fråga! Mitt svar är att det inte finns någon lösning, det är en knipa som Bibeltroende försatt sig själva i.


Håller med, fast jag skulle säga Guds-troende.

Men, du kan ha en poäng, man kan få intrycket av att många religiösa inte riktigt tror att deras Gud är allsmäktig. De upplever att de själva har ett stort eget ansvar för sina egna liv.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Besserwisser?

Inläggav antonius » 2013-09-04 20:16:02

Inpius skrev:Slant du med fingrarna eller testar du min förmåga att låta bli att rätta folk? Hur som helst... Herregud, vuxna människor som inte kan svenska språket och inte läser?! Jag lider med dig!


Testar ingen är en AS, så jag är bara uppriktig :-)005
antonius
 
Inlägg: 21878
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in