Hög EQ och asperger?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hög EQ och asperger?

Inläggav Thurizas » 2013-09-02 0:46:31

Hallå forumister. Vet ni om man kan ha hög EQ och ändå ha asperger? :? Tacksam (som alltid) för svar.
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Hög EQ och asperger?

Inläggav Angelic Fruitcake » 2013-09-02 0:55:46

Beror nog på hur du definierar EQ. :) Kul att se dig förresten!
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Hög EQ och asperger?

Inläggav Thurizas » 2013-09-02 0:58:06

Emotionell intelligens är vad jag menar.

Det gör mig glad att du tycker det är kul att se mig :-)Happy
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Hög EQ och asperger?

Inläggav plåtmonster » 2013-09-02 1:14:50

Du kanske behöver skilja på instinktivt automatiserad EQ och aktivt tänkt EQ för att kunna reda ut detta.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hög EQ och asperger?

Inläggav Vaniljflickan » 2013-09-02 6:59:15

Det är jag rätt säker på att man kan ha.

plåtmonster skrev:Du kanske behöver skilja på instinktivt automatiserad EQ och aktivt tänkt EQ för att kunna reda ut detta.


Intressant, har du själv tänkt ut detta eller läst någonstans, isf vart?
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

Hög EQ och asperger?

Inläggav Ganapati » 2013-09-02 7:51:14

Det kan man definitivt ha. Problemet är att man kanske inte märker när något händer, som borde resultera i en reaktion, utan behöver mer tid på sig. Människor med Asperger kan känna starkt inför många olika saker.
Ganapati
 
Inlägg: 243
Anslöt: 2013-08-23

Hög EQ och asperger?

Inläggav Trollmor » 2013-09-02 11:48:00

Förut trodde jag att aspies var extra känsliga.

Sen hamnade jag här på forumet, och lärde mig att det kan minsann vara olika.

Nu upptäcker jag att jag måste läsa på om vad EQ egentligen är. Och jag som trodde att jag visste det ... :P

Tack, TS, för att du fick mig att tänka till! :)
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Hög EQ och asperger?

Inläggav Thurizas » 2013-09-02 12:02:00

plåtmonster skrev:Du kanske behöver skilja på instiktivt automatiserad EQ och aktivt tänkt EQ för att kunna reda ut detta.


Det är båda sorter jag funderar över. Kan båda vara höga och "välfungerande"?
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Hög EQ och asperger?

Inläggav kullan » 2013-09-02 12:12:08

Det kan man säkert ha. Det behöver väl inte vara just det området man har problem med gissar jag. alla är vi ju individer och våra problem och tillgångar är väldigt olika.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Hög EQ och asperger?

Inläggav Thurizas » 2013-09-02 12:15:10

Ganapati skrev:Det kan man definitivt ha. Problemet är att man kanske inte märker när något händer, som borde resultera i en reaktion, utan behöver mer tid på sig. Människor med Asperger kan känna starkt inför många olika saker.


Jag märker när något händer, känner av humör, läser av kroppsspråk mycket bra. Jag för mig "korrekt" bland folk enligt vänner och även utredaren. Min svårighet ligger i att jag inte förstår varför folk säger en sak och kroppen något annat. Dubbla budskap.

Min EQ ligger en bra bit över medel och då har jag en aspergerdiagnos. Hur kan det vara så? Jag är medveten om att man inte ska tro allt man läser på internet vilket gör att jag undrar. Enligt vad jag läst nu så ska aspergare ha låg EQ. Men det borde väll vara individuellt som allt annat?
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Hög EQ och asperger?

Inläggav barracuber » 2013-09-02 14:48:03

Thurizas skrev:
Ganapati skrev:Det kan man definitivt ha. Problemet är att man kanske inte märker när något händer, som borde resultera i en reaktion, utan behöver mer tid på sig. Människor med Asperger kan känna starkt inför många olika saker.


Jag märker när något händer, känner av humör, läser av kroppsspråk mycket bra. Jag för mig "korrekt" bland folk enligt vänner och även utredaren. Min svårighet ligger i att jag inte förstår varför folk säger en sak och kroppen något annat. Dubbla budskap.

Har inte även NT svårt för det? Alla som möter en person som ger dubbla budskap tvingas ju tolka dubbla signaler. Kan dock tänka mig att aspergare behöver längre tolkningstid och tid för att svara/agera än NT, vilket ofta gör att man "missar tåget", dvs situationen, folk går vidare i diskussionen och man känner sig förvirrad osv.
Thurizas skrev:Min EQ ligger en bra bit över medel och då har jag en aspergerdiagnos. Hur kan det vara så? Jag är medveten om att man inte ska tro allt man läser på internet vilket gör att jag undrar. Enligt vad jag läst nu så ska aspergare ha låg EQ. Men det borde väll vara individuellt som allt annat?

EQ som jag förstått det innebär förmågan att identifiera och hantera sina känslor, hantera i meningen bearbeta känslorna i den specifika situationen och därefter agera i någon mening (vilket självklart även kan innebära avvakta, lyssna osv). Både individen (personlighetsdrag) och situationen spelar alltid in. Själv är jag långsam på att komma fram till handling - jag behöver lång tid för identifiering och hantering - vilket gör att jag ofta känner mig "omkörd" i diskussioner.

Det blir inte lättare av att folk, enligt min erfarenhet, ofta - för att inte säga hela tiden - i många vardagliga situationer, avbryter varandra. Undantag är politiska debatter (med talartider) och bra vetenskapliga samtal.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Hög EQ och asperger?

Inläggav Vaniljflickan » 2013-09-02 21:54:56

Kan någon i tråden här förklara begreppen för mig ?
Instinktivt automatiserad EQ och aktivt tänkt EQ.

Har svårt för dessa mätningar överhuvudtaget, tycker inte det riktigt går så enkelt att skilja på vad en känsla och en tanke är och vad som är intelligens eller inte.
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

Hög EQ och asperger?

Inläggav Ganapati » 2013-09-02 22:07:33

http://sv.wikipedia.org/wiki/Emotionell_intelligenskvot

Lite om begreppet, som förefaller vara svårt att mäta och inte säger så mycket egentligen.
Ganapati
 
Inlägg: 243
Anslöt: 2013-08-23

Hög EQ och asperger?

Inläggav Vaniljflickan » 2013-09-03 6:52:01

Ganapati skrev:http://sv.wikipedia.org/wiki/Emotionell_intelligenskvot

Lite om begreppet, som förefaller vara svårt att mäta och inte säger så mycket egentligen.


Jag är missnöjd med detta svaret :P
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

Hög EQ och asperger?

Inläggav Alien » 2013-09-03 17:42:34

plåtmonster skrev:Du kanske behöver skilja på instinktivt automatiserad EQ och aktivt tänkt EQ för att kunna reda ut detta.


Är det inte så att aspergare öht har svårt för automatisering?

Något liknande diskuteras även i denna tråd: naturlig-godhet-karlek-kontra-aspisk-sadan-t6628.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hög EQ och asperger?

Inläggav Vaniljflickan » 2013-09-03 18:36:23

Jag gör knappt något automatiskt, det mesta är utstuderat.
Därför rutiner blir viktiga.
Men varför skulle den emotionella intelligensen vara mer eller mindre för att man har tänkt mer på den?
Isf mer?
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

Hög EQ och asperger?

Inläggav FamiljenM » 2013-09-03 20:15:56

Jag har nog det... Ibland är det lite obehagligt att läsa dina inlägg, vi verkar väldigt lika... (Jag känner verkligen av hur andra är, och jag tänkte också på våran respons på medicinen för något år sedan). Hoppas det är bra med dig. :-)154 kram
FamiljenM
 
Inlägg: 410
Anslöt: 2009-11-13

Hög EQ och asperger?

Inläggav Ganapati » 2013-09-03 22:11:29

Vaniljflickan skrev:
Ganapati skrev:http://sv.wikipedia.org/wiki/Emotionell_intelligenskvot

Lite om begreppet, som förefaller vara svårt att mäta och inte säger så mycket egentligen.


Jag är missnöjd med detta svaret :P


Ja det beror nog på att begreppet ofta förväxlas med "social kompetens". Där är nog en AS människa lägre än en nt normalt iaf. Begreppet är vetenskapligt "luddigt" och används i media för ofta felaktigt. Vissa kurser för att "öka" sin EQ finns ju för bla ledare. Om man ska se det som IQ, dvs en kvot, är det ju ganska svårt att påverka den. Visst finns det metoder men svårt... Motivera sig själv kan vara svårt som AS om man inte finner uppgiften intressant. Då går jag iaf därifrån.

Finns test att göra här http://psychology.about.com/library/quiz/bl_eq_quiz.htm

Har inte gjort det själv så ingen aning vad det innehåller förutom att det är på engelska. Kanske skulle ha det som förslag här? Att alla gör den för att se var vi ligger haha. Troligtvis lägre än medel. men som sagt är ju vi AS väldigt "spretiga".
Ganapati
 
Inlägg: 243
Anslöt: 2013-08-23

Hög EQ och asperger?

Inläggav Vaniljflickan » 2013-09-03 22:12:52

Ganapati skrev:Om man ska se det som IQ, dvs en kvot, är det ju ganska svårt att påverka den


IQ påverkas i hög grad av miljö.
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

Hög EQ och asperger?

Inläggav Ganapati » 2013-09-03 22:25:17

Ja absolut det konstaterade ju tom redan Aristoteles. Men jag betvivlar han ägnade några större tankar åt EQ, som inte ens fanns som begrepp då. Men vad jag menar är att har man redan vuxit upp i en sorts "miljö" kan IQ vara svår att påverka. Självklart gär det men det beror ju till syvende och sist på om man verkligen är intelligent eller inte. Så tror jag iaf ingen grund i dessa påståenden så bara svamlar lite.
Ganapati
 
Inlägg: 243
Anslöt: 2013-08-23

Hög EQ och asperger?

Inläggav Ganapati » 2013-09-03 22:32:01

Intellektet kunde enligt 1800-talsfilosofen Arthur Schopenhauer styras av viljan, medan intelligensen är individens, av naturen, medfödda förmåga.

Men jag tycker IQ mäts på fel grunder.. Det borde tex inte ha något med allmänorientering och samlade kunskaper att göra. Dessa går ju att plugga in för vem som helst.
Ganapati
 
Inlägg: 243
Anslöt: 2013-08-23

Hög EQ och asperger?

Inläggav Vaniljflickan » 2013-09-03 22:45:41

Har kollat in EQ förr och iom att jag redan diskvalificerat IQ som något som kan räkna ut en intelligenskvot så vart jag inte så impad utav något som ska tänkas kunna räkna ut hur pass hög emotionell intelligens man har.
Det känns som övriga flummigheter, som ngn slags horoskopsgenerator typ.
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

Hög EQ och asperger?

Inläggav Ganapati » 2013-09-03 22:48:59

Japp "flummigt" är ordet instämmer helt.
Ganapati
 
Inlägg: 243
Anslöt: 2013-08-23

Hög EQ och asperger?

Inläggav ajemen » 2013-09-03 22:53:09

Ganapati skrev:Intellektet kunde enligt 1800-talsfilosofen Arthur Schopenhauer styras av viljan, medan intelligensen är individens, av naturen, medfödda förmåga.

Men jag tycker IQ mäts på fel grunder.. Det borde tex inte ha något med allmänorientering och samlade kunskaper att göra. Dessa går ju att plugga in för vem som helst.

Ett mer mångfacetterat och rättvist sätt att försöka att definiera graden av intelligens finner man i Gardners teori om multipla intelligenser, till skillnad från de förlegade måtten av g-faktor-intelligenserna. Det är ju dumt att negligera övriga kognitiva förmågor bara för att intelligens en gång, då inte ens kognitionsvetenskapen hade etablerats, definierats på ett visst sätt.
ajemen
 
Inlägg: 893
Anslöt: 2013-04-03

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in