Vilka universitet och högskolor är duktiga på att hjälpa?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vilka universitet och högskolor är duktiga på att hjälpa?

Inläggav lollo_testar » 2013-08-22 12:23:27

Hej, vilka utländska som svenska universitet/högkskolor/folkhögskolor är duktiga på att hjälpa personer med asperger? Som människor har bra erfarenhet av...
lollo_testar
 
Inlägg: 170
Anslöt: 2010-09-14

vilka universitet och högskolor är duktiga på att hjälpa?

Inläggav trollhare » 2013-08-22 15:06:03

Jag har inte så stor erfarenhet av att plugga efter diagnos, men jag fick ett ganska bra intryck av Högskolan i Gävle. Jag läste på distans, så jag var knappt på skolan alls. Men de (syon, samordaren och lärare) verkade måna om att få det att fungera.

Sedan var väl problemet det som verkar finnas på alla högskolor och universitet: De insatser de kan ge är inte tänkta utifrån aspergares behov. Det som finns att få är ofta mest för studenter med dyslexi.

Så om man ska få ett stöd som fungerar måste man själv ha en tydlig bild av vad det är man kommer att behöva. Och det är ju ofta svårt att veta själv.
trollhare
 
Inlägg: 73
Anslöt: 2008-08-04
Ort: Sandviken

vilka universitet och högskolor är duktiga på att hjälpa?

Inläggav statsverket » 2013-08-23 13:22:16

På KTH så har dom en hel avdelning som är tillför att hjälpa studenter med olika diagnoser, adhd, asperger, dyslexi osv.
Några av sakerna man kan få hjälp med är att man få tillgång till en kontaktperson som kan hjälpa en med planeringen och kontakta lärare. Extra hjälp med att skriva anteckningar under föreläsningar.

Tentorna kan man skriva i ett mindre klassrum och man kan få extra tid på tentorna.

Det är några av sakerna som jag kommer ihåg att man kan få hjälp med.

Men det är som trollhare skrev, Man måste ha en tydlig bild av man behöver för hjälp annars så kan det bli svårare, men inte omöjligt.
statsverket
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2011-02-02

vilka universitet och högskolor är duktiga på att hjälpa?

Inläggav trollhare » 2013-08-23 18:48:43

statsverket skrev:På KTH så har dom en hel avdelning som är tillför att hjälpa studenter med olika diagnoser, adhd, asperger, dyslexi osv.
Några av sakerna man kan få hjälp med är att man få tillgång till en kontaktperson som kan hjälpa en med planeringen och kontakta lärare. Extra hjälp med att skriva anteckningar under föreläsningar.

Tentorna kan man skriva i ett mindre klassrum och man kan få extra tid på tentorna.

Det är några av sakerna som jag kommer ihåg att man kan få hjälp med.

Men det är som trollhare skrev, Man måste ha en tydlig bild av man behöver för hjälp annars så kan det bli svårare, men inte omöjligt.


Ja, alla högskolor/universitet har en samordnare för studenter med funktionsnedsättning: http://www.studeramedfunktionshinder.nu/studentinfo.htm

Det du nämner är såna insatser som jag tolkar mest är till hjälp för studenter med läs- och skrivsvårigheter. Jag vet personer som haft problem med att få skriva i enskilt rum för att de hade "fel" funktionsnedsättning. Dvs. skolan var ok med om man behövde sitta med dator i enskilt rum pga läs- och skrivsvårigheter, men de var inte ok med om man behövde det för att man stördes av intryck i en stor sal. Det verkar också vara svårt att slippa muntlig examination, och grupparbeten. Det är ok att få göra en skriftlig tenta muntligt, men det är inte ok att få göra ett "examinerande seminarium" skriftligt. Och att slippa grupparbeten verkar omöjligt. Ska man ha såna insatser måste man nog vara beredd att slåss för dem, tyvärr.
trollhare
 
Inlägg: 73
Anslöt: 2008-08-04
Ort: Sandviken

vilka universitet och högskolor är duktiga på att hjälpa?

Inläggav plåtmonster » 2013-08-23 19:04:41

Det där med att skriva i mindre sal verkar bra. Dock lär detta med grupparbete vara svårt att undvika då det är en övning för samma sak i arbetslivet.

trollhare skrev:Ja, alla högskolor/universitet har en samordnare för studenter med funktionsnedsättning:

Det är kanske skillnad på att de finns rent formellt och om de verkligen genomför åtgärder som gör skillnad.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

vilka universitet och högskolor är duktiga på att hjälpa?

Inläggav trollhare » 2013-08-26 11:38:36

plåtmonster skrev:Det där med att skriva i mindre sal verkar bra. Dock lär detta med grupparbete vara svårt att undvika då det är en övning för samma sak i arbetslivet.

trollhare skrev:Ja, alla högskolor/universitet har en samordnare för studenter med funktionsnedsättning:

Det är kanske skillnad på att de finns rent formellt och om de verkligen genomför åtgärder som gör skillnad.


Ofta vet de inte riktigt vad de kan göra för att hjälpa aspergare.
Forskning på stöd till aspergare på högskola: http://www.forskning.se/nyheterfakta/nyheter/pressmeddelanden/studentermedaspergersvillklarasigsjalva.5.76234e5b13eca300a9a5f.html
trollhare
 
Inlägg: 73
Anslöt: 2008-08-04
Ort: Sandviken

vilka universitet och högskolor är duktiga på att hjälpa?

Inläggav Dalalvan » 2013-08-31 20:40:33

Jag fick bra stöd och hjälp på SLU i Uppsala. Tyvärr blev jag utbränd av studietakten trots anpassningar. Har nu börjat på Sjöviks folkhögskola, där är de helt fixerade vid grupparbete, sociala aktiviteter och utmaningar. Blev stressjuk efter första skolveckan... Vet inte om jag kan gå kvar. Vill studera - inte plågas.
Dalalvan
 
Inlägg: 39
Anslöt: 2011-11-03
Ort: Avesta

vilka universitet och högskolor är duktiga på att hjälpa?

Inläggav plåtmonster » 2013-08-31 20:43:49

Egenstudier?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

vilka universitet och högskolor är duktiga på att hjälpa?

Inläggav Frimodig » 2013-08-31 20:46:38

Dalalvan skrev:Jag fick bra stöd och hjälp på SLU i Uppsala. Tyvärr blev jag utbränd av studietakten trots anpassningar. Har nu börjat på Sjöviks folkhögskola, där är de helt fixerade vid grupparbete, sociala aktiviteter och utmaningar. Blev stressjuk efter första skolveckan... Vet inte om jag kan gå kvar. Vill studera - inte plågas.


Du behöver träffa nån som jag.

Fast du gör jobbet, jag talar bara om hur det fungerar.

Det är ok om du inte förstår. Jag har en mobil, 0707-687536.
Och, det är ok om du inte förstår, det är normalt.

en del fungerar inte på normala villkor.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

vilka universitet och högskolor är duktiga på att hjälpa?

Inläggav Neutrino » 2013-08-31 20:51:31

UU är bra på det. Finns en hel del olika saker man kan få hjälp med där. Man kan få hjälp i form av mentor (som hjälper till med planering), anteckningsstöd, tentamen i eget rum, extra skrivtid vid examination, anpassad examination, att alltid få arbeta med samma person under grupparbeten och laborationer osv. Just saker som anpassad examination måste dock bestämmas tillsammans med institutionen så att anpassningen inte går emot kursmålen och så där.
Neutrino
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-04-12

vilka universitet och högskolor är duktiga på att hjälpa?

Inläggav Deadly_Nightshade » 2013-09-05 23:13:05

Inte Mittuniversitetet (MIUN) iaf.
Riktigt skituniversitet - iaf då jag gick där (2005-2009). Enda bra och inspirerande föreläsare jag hade var en gubbe som föreläste i datateknik och verkligen brann för det. Han var också den enda som ville hjälpa till när CSN anklagade mig för bidragsfusk (vilket berodde på att skituniversitetet "glömt" att regga mig på en kurs).
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

vilka universitet och högskolor är duktiga på att hjälpa?

Inläggav plåtmonster » 2013-09-06 10:25:51

Deadly_Nightshade skrev:den enda som ville hjälpa till när CSN anklagade mig för bidragsfusk (vilket berodde på att skituniversitetet "glömt" att regga mig på en kurs).

Det blir betyget *ridå* eller gonatt för det universitet iaf!

Ofta är det de mindre lärosätena som agerar oproffessionellt.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

vilka universitet och högskolor är duktiga på att hjälpa?

Inläggav Amelia » 2013-09-10 18:01:30

När jag gjorde min utomlandstermin i Manchester fick jag hjälp från Högskolan i Borås när jag pluggade på Manchester Metropolitan University.Där fick jag skrivhjälp för mina uppsatser , talböcker och även en bandspelare att spela in föreläsningarna. Det var visserligen endast för min dyslexi då eftersom jag inte hade fått min diagnos i asperger då. Men jag är säker på andra funktionsnedsättningar behandlas lika bra Högskolan i Borås.

Så om du ska plugga utomlands så rekommenderar jag du går via din utomlandskorridantor och samordnande för funktionsnedsättningar. Om du däremot vill läsa ett helt program utomlands och vill gå via en språkresobyrå (likt blueberry etc) är jag lite osäker på hur man gör men finns säkert något bra.
Amelia
 
Inlägg: 48
Anslöt: 2013-08-17
Ort: Västra Götaland

vilka universitet och högskolor är duktiga på att hjälpa?

Inläggav dontknow » 2013-09-10 18:42:58

Amelia skrev:När jag gjorde min utomlandstermin i Manchester fick jag hjälp från Högskolan i Borås när jag pluggade på Manchester Metropolitan University.Där fick jag skrivhjälp för mina uppsatser , talböcker och även en bandspelare att spela in föreläsningarna. Det var visserligen endast för min dyslexi då eftersom jag inte hade fått min diagnos i asperger då. Men jag är säker på andra funktionsnedsättningar behandlas lika bra Högskolan i Borås.

Så om du ska plugga utomlands så rekommenderar jag du går via din utomlandskorridantor och samordnande för funktionsnedsättningar. Om du däremot vill läsa ett helt program utomlands och vill gå via en språkresobyrå (likt blueberry etc) är jag lite osäker på hur man gör men finns säkert något bra.


Bandspelaren heter DAISYspelare och böckerna lånas via tal- och punktskriftsbiblioteket. Jag har själv inte använt DAISYspelaren eftersom jag fick min diagnos först i slutet av studietiden.

Kunde även få anteckningsstöd och förlängd tentatid.

Pluggade i Lund.
dontknow
 
Inlägg: 51
Anslöt: 2013-05-20
Ort: Anderstorp

vilka universitet och högskolor är duktiga på att hjälpa?

Inläggav plåtmonster » 2013-09-10 22:04:10

Hur får man bra ljud på en sådan inspelning?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

vilka universitet och högskolor är duktiga på att hjälpa?

Inläggav iuftfy547s » 2013-09-12 22:36:21

Hej. Jag pluggar på Jönköpings Tekniska Högskola. *Borttaget* de har varit superbra för mig. Har pluggat på annat universitet förut och då gick det inte bra för att jag inte fick det stöd jag behövde. Men här var det inget problem. Jag hade med mig ett intyg från psykolog som blivit kontrasignerat av en psykiatriker att jag var under utredning för asperger och att jag behövde pedagogiskt stöd. Jag gav intyget till min studievägledare och redan då lovade han mig att jag skulle få tenta i eget rum i stället för stor sal vilket är väldigt skönt för jag mår så dåligt i stora grupper och utrymmen. Och så hjälpte han mig att fixa en kontaktperson som jag kan prata med om jag undrar över något.

Så jag har bara positivt att säga om Högskolan i Jönköping.

Moderator Alien: Tog några ord i överenskommelse med TS.
iuftfy547s
 
Inlägg: 73
Anslöt: 2012-10-12

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in