Besserwisser?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Besserwisser?

Inläggav Frimodig » 2012-03-06 22:43:14

Moggy skrev:
Frimodig skrev:
Sen är jag expert på att hantera översittare. Det är 4 steg.
1. Identifiera dem.
2. Förstå deras metod.
3. Slå där de är svagast.
4. Beklaga utfallet. (Det är lite hyckleri.)

Det är en instinktiv process, det ovan är en efterhandsrekonstruktion. Jag tänker inte ut nånting i förväg.



Och du blir inte själv en översittare då?


Neej, och du förstår inte varför. Det berättar om dig.

(Det här är ett exempel på hur man gör.)

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Re: Besserwisser?

Inläggav Frimodig » 2012-03-06 23:05:52

Frimodig skrev:
Moggy skrev:
Frimodig skrev:
Sen är jag expert på att hantera översittare. Det är 4 steg.
1. Identifiera dem.
2. Förstå deras metod.
3. Slå där de är svagast.
4. Beklaga utfallet. (Det är lite hyckleri.)

Det är en instinktiv process, det ovan är en efterhandsrekonstruktion. Jag tänker inte ut nånting i förväg.



Och du blir inte själv en översittare då?


Neej, och du förstår inte varför. Det berättar om dig.

(Det här är ett exempel på hur man gör.)

Lennart Frimodig


Det här är en dröm. Man beskriver en mekanism, och sen dyker en grabb upp som illustrerar mekanismen, utan att man ber, helt av egen vilja och egen ansträngning. No money paid.

Tänk om alla utbildare hade Moggy, eller hans polare. De kunde leva lugnt. Allt vore löst.

För en gångs skull tycker jag att att det är bra att människor på det här forumet inte har några namn. Det vore riktigt besvärligt att hantera Moggy. Jag tycker inte om att hantera människor som gör sig riktigt usla.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Re: Besserwisser?

Inläggav Moggy » 2012-03-06 23:24:06

Har du käkat flugsvamp?
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Besserwisser?

Inläggav Frimodig » 2012-03-06 23:31:06

Moggy skrev:Har du käkat flugsvamp?


Du fattar ingenting, right?

Omedvetet gjorde du en skitbra föreställning.

Tänk om alla utbildare hade dig.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Re: Besserwisser?

Inläggav Zombie » 2012-03-06 23:38:29

Frimodig, jag tror du återigen har missuppfattat ett inlägg. Och missuppfattat en hel forumist efter ett missuppfattat inlägg.

Jag tolkade Moggy som att han menade att din metod lätt kan göra en själv till översittare. Jag håller med. Säg att man missuppfattar vad någon gör som översitteri, precis som jag tycker du gjorde här, och sedan tillämpar din metod på den personen: vad andra ser blir då en översittare, nämligen man själv.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Besserwisser?

Inläggav Frimodig » 2012-03-06 23:44:36

Zombie skrev:Frimodig, jag tror du återigen har missuppfattat ett inlägg. Och missuppfattat en hel forumist efter ett missuppfattat inlägg.

Jag tolkade Moggy som att han menade att din metod lätt kan göra en själv till översittare. Jag håller med. Säg att man missuppfattar vad någon gör som översitteri, precis som jag tycker du gjorde här, och sedan tillämpar din metod på den personen: vad andra ser blir då en översittare, nämligen man själv.


Jag är ledsen Zombie. Du menar antagligen väl. Fast ditt track-record är en katastrof i min miljö. Du saknar väsentligen moral, som jag ser det.

Så vad du tänker är din sak.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Re: Besserwisser?

Inläggav Zombie » 2012-03-06 23:50:02

Eftersom du missuppfattar i stort sett allt jag skriver skiter jag faktiskt i vad du tycker om mitt "track-record". Eftersom jag inte precis är den enda du missuppfattar, och eftersom du har visat dig avundsvärt prestigefri vid en del tillfällen, gav jag dig en vink i all välmening ifall du vill fundera över vad det är du så ofta missuppfattar.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Besserwisser?

Inläggav Frimodig » 2012-03-06 23:51:33

Zombie skrev:Eftersom du missuppfattar i stort sett allt jag skriver skiter jag faktiskt i vad du tycker om mitt "track-record". Eftersom jag inte precis är den enda du missuppfattar, och eftersom du har visat dig avundsvärt prestigefri vid en del tillfällen, gav jag dig en vink i all välmening ifall du vill fundera över vad det är du missuppfattar.


Det är ok, du är snäll.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Re: Besserwisser?

Inläggav treeman » 2012-03-07 10:29:44

En sån där.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Besserwisser?

Inläggav Frimodig » 2012-03-14 21:30:46

treeman skrev:En sån där.


En hurdandå?

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Re: Besserwisser?

Inläggav Alien » 2012-03-15 4:20:18

Frimodig skrev:
Zombie skrev:Eftersom du missuppfattar i stort sett allt jag skriver skiter jag faktiskt i vad du tycker om mitt "track-record". Eftersom jag inte precis är den enda du missuppfattar, och eftersom du har visat dig avundsvärt prestigefri vid en del tillfällen, gav jag dig en vink i all välmening ifall du vill fundera över vad det är du missuppfattar.


Det är ok, du är snäll.

Lennart Frimodig


Nu ska jag vara besserwisser och fråga hur du får ihop det att å ena sidan påstå att Zombie saknar moral, å andra sidan att han är snäll.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Besserwisser?

Inläggav slackern » 2012-03-15 8:09:12

Alien skrev:
Nu ska jag vara besserwisser och fråga hur du får ihop det att å ena sidan påstå att Zombie saknar moral, å andra sidan att han är snäll.


Jag tror att det kallas ironi. Ganska så lätt att få ihop det om det vore så.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Besserwisser?

Inläggav Frimodig » 2012-03-15 12:03:07

slackern skrev:
Alien skrev:
Nu ska jag vara besserwisser och fråga hur du får ihop det att å ena sidan påstå att Zombie saknar moral, å andra sidan att han är snäll.


Jag tror att det kallas ironi. Ganska så lätt att få ihop det om det vore så.


"snäll" var ironi. Fast det här med sakna moral var bara dumt. Jag har en ovana att tillskriva människor moraliska brister när vi har systematiska olikheter i åsikter.

Jag gör ett svårbegripligt tankesprång från att ha fel till att vara omoralisk.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Besserwisser?

Inläggav Pieohpah » 2012-03-19 16:13:00

När blev det ok att som programledare säga 'ejengkligen'... Alla kan väl inte vara pierce:ade i tungan eller regregerat till babisspråk?
Pieohpah
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2012-01-05
Ort: Stockholm

Re: Besserwisser?

Inläggav Frimodig » 2012-03-19 21:50:34

Pieohpah skrev:När blev det ok att som programledare säga 'ejengkligen'... Alla kan väl inte vara pierce:ade i tungan eller regregerat till babisspråk?


Min gissning är att de dömer andra utifrån sig själva. De förstår andra utifrån sin förmåga att förstå. Det är väsentligen självporträtt.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Re: Besserwisser?

Inläggav Juggernawt » 2012-04-27 3:59:09

Bild
Juggernawt
 
Inlägg: 186
Anslöt: 2011-04-14
Ort: Stockholm

Besserwisser?

Inläggav matterik » 2012-04-27 5:48:35

Jag tycker besserwisser handlar om ej för tillfället lämplig/applicerbar kunskap.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Besserwisser?

Inläggav Pieohpah » 2012-04-27 5:55:36

matterik skrev:Jag tycker besserwisser handlar om ej för tillfället lämplig/applicerbar kunskap.


Och ett inre tvång att få det sagt... Inte alls för att glänsa.

Oftast är det mer socialt accepterat att vara en 'lesserwisser'.
Pieohpah
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2012-01-05
Ort: Stockholm

Re: Besserwisser?

Inläggav Someone » 2012-04-27 14:14:56

Ofta har en "besserwisser" rätt att vara just det. Det är lätt att tycka synd om någon som är tröglärd just nu, men desto svårare att berömma de som är på topp, som har kämpat varje dag för att bli bättre medans andra inte ens försöker.

Ibland kan det vara bra att vara nertryckt. Då kämpar man för att bli bättre.

Jantelagen är sämst.
Someone
 
Inlägg: 457
Anslöt: 2012-04-09
Ort: Stockholm

Besserwisser?

Inläggav Sanchez » 2013-08-30 21:37:36

Kan väl handla om tvångsbeteende att rätta folk också samt att man tror man hjälper folk fast man egentligen driver dem till vansinne.
Sanchez
 
Inlägg: 24
Anslöt: 2013-08-29

Besserwisser?

Inläggav antonius » 2013-08-30 21:43:17

Sanchez skrev:Tror ofta hos folk med as att det inte handlar om att vara besserwisser utan att det är ett tvångbeteende att rätta folk, har själv gjort det och gör det(men mkt sällan längre) för jag får en extrem obehagkänsla eller tillomed ångest och nått är fel, som yngre trodde jag att jag hjälpte till när jag rättade folk stup i kvarten, vilket drev min lärare till vansinne och där satt jag förvånad och grubblande vrf hon blev förbannad.


Det är ju det som är en evig stigma för oss med AS, att ibland verkar alla vara förbannad på en utan att man vet vad man gjort dem, när man bara försökte vara välvillig men det blir så fel, så fel... :-)004
antonius
 
Inlägg: 21878
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Besserwisser?

Inläggav Frimodig » 2013-08-30 22:13:14

Jag vet vanligtvis bättre. Det är lite genant. Jag kan liksom vederlägga vem som helst. Jag tror jag mött en jocke som spelat på samma bollplan.

Det är en avspänd affär.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Besserwisser?

Inläggav Inpius » 2013-08-31 16:08:08

Om du med besserwisser menar att ständigt rätta folk i allt så ja, absolut! Det är väl en del i diagnosen? (Har för mig att det är vanligt, men som alla andra AS-drag så har ju ingen allt) Alltid lika komiskt att läsa i min dagispärm om att jag (då 4 år) "ofta rättar de andra barnen, både vad det gäller stavning, uttal och grammatik". Sen rättar man ju fakta och sånt också, klarar inte av när saker är fel! Hade en rätt lång period - ungefär ålder 5 till 10 år gammal - då djur var mitt specialintresse, har fortfarande kvar mina tre tjocka djurböcker, en av dom kunde jag helt utantill (över 200 djur) och herregud vad jag rättade folk om allting hela tiden, för att inte tala om hur mycket jag pratade om djur (och kollade på Animal Planet)! Ett av de bästa minnena är då jag rättade pappa om vilken hajart som var störst, vi slog vad om det och mamma kollade upp det (gissa vem som hade rätt?). Inte så avancerat men kul att överglänsa pappa när man är typ 7 :wink:
Inpius
 
Inlägg: 56
Anslöt: 2013-05-15

Besserwisser?

Inläggav antonius » 2013-08-31 18:42:45

Inpius skrev:Om du med besserwisser menar att ständigt rätta folk i allt så ja, absolut! Det är väl en del i diagnosen? (Har för mig att det är vanligt, men som alla andra AS-drag så har ju ingen allt) Alltid lika komiskt att läsa i min dagispärm om att jag (då 4 år) "ofta rättar de andra barnen, både vad det gäller stavning, uttal och grammatik". Sen rättar man ju fakta och sånt också, klarar inte av när saker är fel! Hade en rätt lång period - ungefär ålder 5 till 10 år gammal - då djur var mitt specialintresse, har fortfarande kvar mina tre tjocka djurböcker, en av dom kunde jag helt utantill (över 200 djur) och herregud vad jag rättade folk om allting hela tiden, för att inte tala om hur mycket jag pratade om djur (och kollade på Animal Planet)! Ett av de bästa minnena är då jag rättade pappa om vilken hajart som var störst, vi slog vad om det och mamma kollade upp det (gissa vem som hade rätt?). Inte så avancerat men kul att överglänsa pappa när man är typ 7 :wink:


Men det är rätt kul att vara en sådan där irriterande unge som vet allt, hehe :-)005
antonius
 
Inlägg: 21878
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in