Känslor

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Känslor

Inläggav barracuber » 2013-08-28 21:29:38

Normalt sett bryr man sig öht inte. Inte utåt. Utan man bär allting inombords. Det sägs att det härdar. Men jag tror att det bara tar en massa kraft och gör en uttröttad, att stänga inne alla känslor.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Känslor

Inläggav petrus » 2013-08-28 22:25:21

kiddie skrev:Jag har aldrig riktigt fattat varför folk reagerar mer på det som är nära, mer än att det bevisar att man själv kan drabbas.

Rent empatimässigt tycker jag det är lika hemskt när folk dör på hemska sätt oberoende om det är i Sverige, Europa eller ett annat land. Men jag har förstått att det är ovanligt att man tänker så.


Känner igen mig i det,så läge det inte är någon i min direkta närhet så reagerar jag lika dant oavsett var i världen det händer, jag lider lika mycket med barn som svälter oavsett var i världen det sker, även om det gäller grannens barn.

Jag tycket global rättvisa borde vara självklart och lider av att det är så långt ifrån verkligheten.


Det måste handla om det här med spegelneuroner, människor är skapta för att relatera och behovet att bli uppskattad,accepterad och känna tillhörighet i en grupp är avgörande för att klara sig i samhället.

Det gör att folk ständigt speglar sig i dom andra i samma grupp och hela tiden försöker gynna gruppen och jobbar för att förtjäna och försvara sin egen plats i den.

Det gör att man blir ganska blind för hur andra har det och tycker att det är allas eget ansvar att ta hand om sig själva och värna sina närmaste och på det viset frånsäga sig ansvaret för hur andra har det.


Är helt övertygad av att man har samma behov även om man har AS men vi fungerar annorlunda, vilket kanske kan uppfattas som vi bryr oss mindre om dom som är nära oss men i själva verket känner vi mer för alla, eller lika lite för alla.
petrus
 
Inlägg: 312
Anslöt: 2012-08-24

Känslor

Inläggav kiddie » 2013-08-28 22:33:24

Kanske kan vara bra då att inte ha massa spegelneuroner då, särskilt inte om man sitter i en position där man verkligen kan påverka det som händer i världen.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Känslor

Inläggav petrus » 2013-08-28 22:48:14

kiddie skrev:Kanske kan vara bra då att inte ha massa spegelneuroner då, särskilt inte om man sitter i en position där man verkligen kan påverka det som händer i världen.


Svårt att föreställa sig någon annans verklighet, jag har lärt mig mycket om hjärnan och psykologi dom senaste åren och har ganska lätt för att se strukturer och samband, hur världen fungerar och varför människor är som dom är och gör som dom gör.

Men jag är ändå bara en observatör med teoretisk förståelse, jag kan inte fungera i det samspelet och kan inte föreställa mig "deras" världsbild.

Är Frustrerande att känna att man förstår hur saker funkar men ändå vara helt handikappad i den neurotypiska världen.
petrus
 
Inlägg: 312
Anslöt: 2012-08-24

Känslor

Inläggav blyger » 2013-08-29 7:47:00

Bali skrev:
blyger skrev:Blir nyfiken på det här med ilska, menar du att du har svårt att känna ilska innuti överhuvudtaget eller att du har svårt att utåt stå upp för ilska du känner innuti över om du eller någon blir illa behandlad eller liknande?


Tack för frågan, även om den faktiskt inte är helt lätt att besvara. :-)063

Det är nog både ock tror jag, även om den helt klart största svårigheten är att utåt sett visa min eventuella ilska när jag t.ex. blivit illa behandlad, medan jag alltså oftast inte har denna svårighet när jag står upp för någon annan.

Det verkar dock som det även finns någon form av inre spärr när det kommer till att få lov att känna ilska för egen del och kanske är det så att den spärren, det hindret, är så kraftigt att jag liksom hindras att bli helt medveten om att jag ens känner ilska eller att jag inte tror mig ha tillåtelse att göra det i alla fall - vem tror jag att jag är liksom. (Jo, Jante sitter ofta på min axel. :wink: )

Som synes är det verkligen inte helt lätt detta med känslor.


Nä känslor är inte lätt inte, fast rätt spännande.


Ilska är kanske det som är mest skuld i att känna? :-)063
Jag har nog rätt svårt med det jag med, min stackars sambo håller jag igen mot, tills det är överfullt och då blir det obalanserad ilska istället - smart smart.

Men både den psykolog jag försökte med ett tag och en del på avdelningen när jag var inlagd en sväng, frågade ofta om jag var/vart arg, även min sambo kan tolka mig som arg när jag är ledsen, tror jag har allra svårast för att tillåta ledsen, den känslan sitter nog djupast och hårdast i mig.
blyger
 
Inlägg: 404
Anslöt: 2011-04-26

Känslor

Inläggav blyger » 2013-08-29 7:54:52

kiddie skrev:
I slutändan vill jag folk väl för att de behövs i mitt liv. Det är väl en rätt självisk tanke egentligen. Men samtidigt öppnar den upp väldigt mycket, för jag inser att jag verkligen behöver dessa människor och de behöver mig och det går bättre om vi drar åt samma håll. Därför är jag aldrig snål mot mina vänner, min specialpedagog tycker t o m att jag är en för bra vän, hur man nu kan vara det. Att jag borde vara mer egoistisk. Men skulle jag avskärma mig får jag ju inget tillbaka, som jag behöver.

Så mina själviska tankegångar och analysen av dem får till följd att jag har goda vänner och ett bra men litet socialt nätverk.

Jag trodde länge att folk bara hade en slags tankeempati med andra. Att de bara hittade på när de visade känslor, att det var "synd" om ngn. Jag var helt övertygad om att det var fejk. Att de brydde sig mer i teorin. Men sedan har jag jämfört med hur jag ser på små ulliga, gulliga djur och då kan jag få en helt spontan känsla för dem. Som är ngt helt annat än vad jag känner för människor. Så jag har dragit slutsatsen att folk har denna känslomässiga kontakt med andra människor, den som jag har med djuren. Hur märkligt det än må låta.


Ah ok :-)Happy

Jag verkar vara lite beroende på hur trött jag är, är jag för trött känner jag inte eller jo för våra egna barn kommer det naturligt, men för övriga behöver jag vara lite mindre trastrött än jag är nu, ulliga gulliga djur känner jag för oavsett skick på mig, men i nuvarande läge kommer det inte instinktivt.

Kombin av för trött och förtroendet för människor rejält kört i botten så, nä. :lol:
blyger
 
Inlägg: 404
Anslöt: 2011-04-26

Känslor

Inläggav jesusiscool » 2013-10-22 19:31:50

Jag testa en metod: att läsa om emotioner, känslor och affekt utifrån olika vetenskapliga perspektiv. Då blev det lite enklare att sätta ord på det hela.
Bara man inte överdriver det hela. Man bör nog inte gå till psykologen eller doktorn och förklara hur man mår så att det låter som om man läser något ur en vetenskaplig artikel!
jesusiscool
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2013-04-25
Ort: Online

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in